Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

mark7758

Kan ook. Maar dan moet ik nog veel oefenen.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Floris


Jefftrack

Ziet er goed uit Floris...... ben je dit weekend lees vrijdag op Ontraxs?

Jeffrey

arnaud

Citaat van: Floris op 04 maart 2015, 13:11:18 PM
de betreffende fotoserie bij de buren is deze: http://balat.kikirpa.be/results.php?typesearch=simple&who&what=usine&where=seraing&when&christian&free&style=col4&sort=unsorted&limit=24
Voor wat betreft een eventueel serietje van deze wagens, ik ga er eens over denken.  ;)

De derde foto is bijna een Kibri kit ;)
Kitbashing - NMBS tijdperk III - Studies van bouwmaterialen

Brossel

Citaat van: Floris op 04 maart 2015, 13:11:18 PM
de betreffende fotoserie bij de buren is deze: http://balat.kikirpa.be/results.php?typesearch=simple&who&what=usine&where=seraing&when&christian&free&style=col4&sort=unsorted&limit=24
Voor wat betreft een eventueel serietje van deze wagens, ik ga er eens over denken.  ;)

Bedankt voor de link, daar zit een brok inspiratie in!

En wat een eventueel serietje van die torpedowagens betreft; ik hou me aanbevolen voor een exemplaar of twee!

Groetjes Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

6050

Fraai thema en betreffende de FO-tjes: voor een 2-tal is hier ook zeker plaats.

M Vr Gr,
Jos

loebaske

Floris, als Artitec (of eender welk andere uitgever/producent) de torpedo's in produktie zou nemen is het wel eens interessant om eens een poll te houden en hopen dat men ook eerlijk is en men het gaat aankopen indien de prijs gunstig is....

Want vaak is het...wauw en dat mag op de markt en dit kunnen we gebruiken ...tot het op de markt is en geen kat het koopt...(is uit ervaring!!!)
Zou eens willen weten wie reeds het hoekcafé heeft aangekocht en wie de Daf vrachtwagens van Artitect in huis heeft???ongeacht of die van Dooms is of ex NMBS...

philippe_007

De hoek café heb ik niet, ik maak mijn gebouwen zelf, 
maar wel oa de DAF van Artitec

Ik ben zeker, aan een redelijke prijs, kandidaat voor deze torpedowagens... En indien ze geproduceerd worden met verschillende nr's dan heb ik nog meer interesse...

adrievans

Citaat van: loebaske op 06 maart 2015, 11:51:00 AM
Want vaak is het...wauw en dat mag op de markt en dit kunnen we gebruiken ...tot het op de markt is en geen kat het koopt...(is uit ervaring!!!)
Zou eens willen weten wie reeds het hoekcafé heeft aangekocht en wie de Daf vrachtwagens van Artitect in huis heeft???ongeacht of die van Dooms is of ex NMBS...

Ik heb binnenkort al 1 Daf , de bavaria versie is in bestelling , later wil ik er nog een paar.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

loebaske

met een stiftje kan je gemakkelijk een ander nr aanbrengen, chassis nummers zie je bijna niet als die vuil zijn  ;)






Floris

Nou Eric, dat mensen dingen wel willen hebben en niet willen kopen ken ik, zo gaat dat nou eenmaal, kan ik ook niemand kwalijk nemen  ;D
Het is verder ook geen enkel probleem, ALS het doorgaat wordt het hooguit een heel klein serietje in stukswerk, op voorbestelling. Ik moet het nog voorleggen op werk, dus voor nu is het allemaal speculeren hoor!
Een paar dingen weet ik sowieso al wel: Ze worden niet goedkoop (denk qua prijs in de richting van een mooie locomotief, preciezer kan ik het niet zeggen helaas) en liefst kant en klaar. Anders moet ik voor een handvol kits een bouwbeschrijving gaan maken en dat is nog knap veel werk. Verder ga ik dan gewoon aan de slag op basis van de tekening die ik nu gemaakt heb en die ik hier heb laten zien. Die is dus zoals gezegd gemaakt op basis van foto's in combinatie met maten die op de wagen te lezen zijn en zal dus niet 100% kloppen maar er niet heel ver naast zitten. Meer foto's en controlematen zijn altijd welkom natuurlijk! (hartelijk dank voor wat hier al gepost is de laatste dagen!  :) )

Wederom, ALS het doorgaat. Ik wil hier niemand blijmaken met een dode mus... ;)


loebaske

Volledig alle begrip Floris en met intekening weet je al iets waar je staat, is anders het sop van de kolen niet waard....
In ieder geval succes en niet alles moet exact op schaal zijn, een compromis moet er altijd zijn op schaal  ;) ;)

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Floris

Zo, en verder gaat ie weer. De boel lag hier een tijdje min of meer stil na wat asfalthappen met de fiets, of eigenlijk dus naast de fiets, wat niet zo handig was. Ach, komt allemaal wel weer goed.  ;D
Ondertussen is het cockerill-locje zo'n beetje klaar voor wat verf. Maar eens een plaatje gemaakt met wat resinrommel erachter voor het sfeertje...


IMGP5909 by Floris Dilz, on Flickr


IMGP5899 by Floris Dilz, on Flickr


IMGP5905 by Floris Dilz, on Flickr

Verder had ik eerder al eens wat ertswagens van LSM en B-models gekocht. Beide erg mooie modellen waar ik erg blij mee ben en leuk dat ze net een ander type zijn, dan zijn er lekker rommelige treinen te maken van allemaal vergelijkbare maar verschillende wagens, zoals hier: http://balat.kikirpa.be/photo.php?path=M194073&objnr=10043920&nr=33
Er was alleen wel een probleem: ze zijn niet echt lekker te combineren. De LSM staat zo laag dat de wielen aanlopen tegen de bodem en de B-models staat juist veel te hoog. Op zich niet zo'n probleem, maar ik heb de indruk dat de wagen pas laat in het ontwerp omhoog gezet is want de koppelschacht is er niet voor aangepast en staat ook te hoog. Omdat ik met kadee-koppelingen rijd moet de hoogte van de koppeling vrij precies kloppen anders schieten ze voortdurend los of ontkoppelen niet goed boven magneten enzovoorts. Beide modellen moesten dus wat aangepast worden. Ik zal vast niet de enige zijn die deze wagens wil combineren dus een paar plaatjes hoe ik het gedaan heb:

Eerst de LSM. Een halve millimeter omhoog ermee en de boel werkt, ik ben er wel tevreden mee zo. Bij het ene draaistel de draagbalk aanvullen met 2 stukjes 0,5mm-styreenplaat en bij het andere een ringetje om de draaitap van 0,8mm messingdraad.


Dan de B-models. Deze moet een millimeter omlaag. Nou zou ik gewoon wielen kunnen zoeken die 1mm kleiner zijn in doorsnede zodat alles gewoon past als ik de bak een halve millimeter lager op het draaistel zet, maar dat is makkelijk en handig en bespaart heel veel werk dus dat doe ik niet.  ;D
Originele wielen houden dus. Laat je de bak een millimeter zakken dan lopen de binnenste wielen aan. Beetje ruimte dremelen dus... Verder de twee halfronde steunen naast het draaisteldraaipunt op de bodem een millimeter afvijlen, de drie nokjes op het draaistel ook een millimeter afvijlen...


Dan een plaatje 1mm-styreen met een gat van 3mm over de draaistelnokjes drukken zodat het draaistel niet teveel speling naar onder meer heeft, anders schiet het koppelmechaniek los als je de wagen optilt.


Voor wie verstandig is en wel kleinere wielen zoekt: niet dremelen, nokjes op draaistel en halfronde draagpunten naast draaisteldraaipunt een halve millimeter afvijlen en een stukje 0,5mm met 3mm-gat om de draaistelnokjes, als dat nodig is dan, het kan best zijn dat het zo al goed gaat.

Het resultaat  8)


Metpetergaathetbeter

#89
Floris, al die wagons van B-models staan wat te hoog op de wielen, ook Binco experimenteerde met het verlagen van 4 assige huifwagons (heeft het mij uitgelegd maar om te begrijpen is de truuk met de foto's de beste !)

Goed bezig zeggen ze hier !

Groeten Peter ;)