Voorstellen C-baantje

Gestart door bytecon, 10 maart 2006, 11:49:26 AM

n/a

Het is een leuk onwerp wat je hebt, maar zal in de praktijk niet uitvoerbaar zijn, het stijgingspercentage is veels te hoog. Stijgingen van meer dan 3% zijn eigenlijk uit den boze. Als ik het inschat zit je op +10% op sommige plaatsen. Dus terug naar het tekenbord en alles overnieuw.

bytecon

citaat:
Geplaatst door IBox

Stijgingen van meer dan 3% zijn eigenlijk uit den boze. Als ik het inschat zit je op +10% op sommige plaatsen. Dus terug naar het tekenbord en alles overnieuw.


Daar is die 3% weer. Iedereen zegt hetzelfde omtrent dat stijgingspercentage maar wie heeft het eigenlijk al uitgeprobeerd ? Awel , ik , deze namiddag.
lengte spoor : 1.50 meter ( meer kon niet wegens tafel te klein [:)] )
bocht van 45 graden : ongeveer zoals op het plannetje
hoogteverschil : 17 cm ( schoendoos , das meer dan 11 % ! )
gewoon locje met 3 gewone personenwagonnetjes
op en neer rijden : geen probleem
stoppen en terug starten : geen probleem
Wat WEL een probleem is , is dat je onmogelijk zomaar van vlak naar 10 % kan zonder een ferme knik in de sporen te hebben. Daar moet je inderdaad zachtjes beginnen maar ik ben er van overtuigd dat , gezien de reacties van min locjes , zelfs 15% perfect te doen is ( er mogen natuurlijk ook geen 3 meter wagonnetjes aan hangen , maar dat kan niet op mijn klein baantje )
Mischien trap ik nu wel een heilig huisje in maar dit zijn mijn praktische bevindingen.

Gerolf

3 gewone personenwagonnetjes: dat zijn tweeassers, neem ik aan. Dat is geen lange trein.
Een helling van 11% is inderdaad erg veel, en je locje kan duidelijk wat verzetten. Of dit op lange termijn goed is voor dat ding ...
Anderzijds: die 3% heeft ook met het prototype te maken, maw met realistisch rijden. Ik weet niet precies vanaf welk percentage, maar voor een 3% helling gebruiken de echte spoorwegen volgens mij al tandrad.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

DelticPower

Hoi Gerolf, over de hellingshoek heb ik ook een vraagje. Hoe groot is deze op jouw klimspiralen? Zo op de foto te zien stijgen deze ook flink, daarbij is het een spiraal dus steeds gebogen, hebben de treinen daar geen moeite mee? Hoe groot is de radius? En wat is de stijging per winding? Veel vragen dus. Bij voorbaat dank.
Groeten van Jan

Gerolf

Jan
Voor de kleinste klimspiraal is dat 3%: 105cm diameter en 10cm per niveau.
Enkel mijn Jocadis-klassiekske kan dat niet aan, omdat hij te weinig adhesie heeft: hij slipt door.
Hier zou ik trouwens nog iets op willen vinden. Iemand een idee?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

DelticPower

Hoi Gerolf, bedankt voor het snelle antwoord. Zal morgen de dikopenneerzaag eens aan het werk zetten. Bij jouw probleemlok, te weinig adhesie, wil dus zeggen wielen slippen door. Dan zou extra ballast misschien helpen. Staat hij stil zonder draaiende wielen, dan vrees ik voor de motor.[:(]
Groeten van Jan

n/a

citaat:
Geplaatst door bytecon

citaat:
Geplaatst door IBox

Stijgingen van meer dan 3% zijn eigenlijk uit den boze. Als ik het inschat zit je op +10% op sommige plaatsen. Dus terug naar het tekenbord en alles overnieuw.


Daar is die 3% weer. Iedereen zegt hetzelfde omtrent dat stijgingspercentage maar wie heeft het eigenlijk al uitgeprobeerd ? Awel , ik , deze namiddag.



Bytecon,

Als je het zo goed zelf weet waarom vraag je het dan? Maar wie het uitgeprobeerd hebben? Hele volksstammen. Inderdaad het lokje uit het beginsetje zal het wel redden, maar een serieuze stoomlok of elok, met een sleep van 5 of meer personen rijtijgen van ieder 27 cm lang, dat kun je boven de 5% zeker vergeten, dus die 3% is gewoon met een veiigheids marge erin, en zelfs met dit geringe stijgingspercentage zijn er loks die dat niet redden.

bytecon

citaat:
Geplaatst door IBox
Als je het zo goed zelf weet waarom vraag je het dan?


Ik kan me helemaal niet herinneren dat ik ergens gevraagd heb hoe het nu eigenlijk zat met die stijgingspercentages .....Ik had trouwens vrijdag ( dat is voor uw reactie van zaterdag ) al gezegd dat ik vannamiddag die test ging doen.

citaat:
Geplaatst door IBox
*snip* Inderdaad het lokje uit het beginsetje zal het wel redden, maar een serieuze stoomlok of elok ..*snip*


Je gaat van de veronderstelling uit dat ik het geprobeert hebt met een " een lokje uit een beginsetje " Ieder zijn eigen mening maar mijn serie 051 heb ik nog nergens in een "beginsetje" gezien.

citaat:
Geplaatst door IBox
met een sleep van 5 of meer personen rijtijgen van ieder 27 cm lang, dat kun je boven de 5% zeker vergeten, dus die 3% is gewoon met een veiigheids marge erin, en zelfs met dit geringe stijgingspercentage zijn er loks die dat niet redden.


Wat er gebeurt met 5 of meer voertuigen weet ik niet en dat zeg ik ook duidelijk ( test met drie voertuigen )Daar kan je dus best wel gelijk hebben. Uiteindelijk zijn we echter vertrokken vanuit een simpel baanplanneke met een grootste ovaal van 3 meter , daar doe je geen treinen van meer dan een meter op rijden.

n/a

Bytecon, veel succes bij het heruitvinden van het wiel. En luister vooral niet naar de ervaring van anderen, die hebben je ook al duidelijk proberen te maken dat het stijgingspercentage een probleem is.