Nieuws:

Nu in MSM 272 TEST: Märklin reeks 17 | L.S.Models 2707 Certus | Piko NS 7501 | P.I.R.A.T.A. NS-nachttrein

Hoofdmenu

Belgische decals voor stoomlok

Gestart door Peter, 03 oktober 2014, 13:50:39 PM

marc goovaerts

Het ontwerp zelf is dus 'gewoon' en het simpelste deel...

loco

Citaat van: Peter op 05 oktober 2014, 21:59:35 PM
Eigenaardig
136 keer gelezen en niemand (Buiten Kees-Jan) die antwoord.
Heeft er dan niemand zo'n velletjes gekocht?

Oh ja, ik heb zo'n velletje gekocht voor enkele locs die ik nog moet doen. Ik heb ze bijgevolg nog niet gebruikt.
Loco

Mijn favoriete websites: http://www.cooltrain.be

Peter

De decals zijn op verschillende vlakken verkeerd.
De zwarte ovalen met gele rand zijn van hoogte 'bijna goed' doch zijn veel te groot in de lengte waardoor er een veel te langgerekt ovaal ontstaat.
Dit is waarschijnlijk zo gedaan omdat de te grote cijfers die er in moeten (5 cijfers en een punt) er anders niet in zouden passen.
Tot overmaat van ramp is de gele lijn rond het ovaal, slecht gecentreerd waardoor ze langs een kant diker is al langs de andere kant.
De cijfers voor de voor en achterzijde zijn veel te groot.

Al deze fouten hadden gewoon vermeden kunnen worden door meer nauwkeurigheid, zonder dat dit een invloed had gehad op de prijs.
In tegendeel: persoonlijk vind ik de decals in vergelijking met bv. de Daco decals voor de plastiek vliegtuigmodelbouw veel en veel te duur
Een meerkleurig Daco decal kost gemiddelt tussen de 8 en 10 euro voor een A5 tot A4 vel (en dit eveneens voor een kleine oplage en een perfekte kwaliteit)
Zelfs de decals van Stefan Appelmans voor de Brossels (gemaakt door PB ?) zijn perfekt

Het ergelijke vind ik dat bijna 40 jaar geleden Hünerbein (afwrijfcijfers enz) en DJH (decals) het wel juist konden maken.
Ook de vellen van Jocadis (enkel diesel en eloks) waren ook heel goed.

Het spijt me maar dit moest me toch even van het hart.
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

Ter vergelijking

Zo zag zo'n 30 à 40 jaar geleden een velletje afwrijfletters van Hünerbein in Aachen er uit.
Dit velletje was bruikbaar voor stoomloks en rijtuigen, getuige de grote en de klein B voor de zijkanten en de kopeinden van de rijtuigen.
Gelukkig heb ik er nog een paar als voorbeeld. Helaas is door de jaren de kwaliteit wel wat achteruitgegaan is zijn de cijfers enz. broos geworden en moeten indien ik ze toch zou gebruiken met de nodige voorzichtigheid behandelt worden.
De onscherpte is te wijten aan mij scanner.

PS: helaas niet meer verkrijgbaar  bij hen

Met vriendelijke groeten
Peter

marc goovaerts

Afrwijfletters worden inderdaad erg broos/breekbaar met de jaren. Ik zit zo ook nog met een hele collectie Decadry/Letraset uit vroeger tijden.

Het voordeel is wel dat je hiermee je eigen combinaties kon samenstellen, hoewel netjes aflijnen en centreren niet vanzelfsprekend is.
Vroeger heb ik eens rondgevraagd voor de productie van afwrijfsymbolen, maar de prijs en minimumoplage lagen erg hoog. Dat is waarschijnlijk de reden waarom ze meestal vervangen zijn door decals, die nu ook digitaal geprint kunnen worden.

GDE

Naast het feit dat de decals te groot zijn vindt ik ze ook nog eens veel te fel geel . Als ik foto's bekijk dan zie ik dat de opschriften van bv dieselslocs soms lichter van geel zijn dan de gele belijning . Van stomers, rijtuigen en goederenwagons lijkt het me net hetzelfde te zijn . De M1 rijtuigen van Olaerts hebben licht gele opschriften die beter lijken op het echte voorbeeld . De decals van Jocadis voor de L rijtuigen waren dan weer fel geel net zoals bijna alle decals die voor de Belgische modeltreinen gemaakt worden .

Peter

Geert,
er is goede hoop op verbetering.
Ben samen met een  (gekend op het forum) kleinserie producent bezig om decals te maken.
Er zit de mogelijkheid in om ze zowel in het geel (officiele specs) als ook in Chamois te maken (enkel voor stoomloks voorlopig)
Waarschijnlijk weet ik op de beurs zaterdag 8-dagen in Leuven al meer.
Of er nog decals zullen  volgen  in wit geel, groen en zilver voor diesel en eloks is nog niet zeker.
Met vriendelijke groeten
Peter

Kees-Jan

Wie? Want dan hoef ik er verder geen tijd in het printen te steken. M'n bestanden zijn reeds klaar en te koop. De fabrikant kan me mailen met een voorstel  :).

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

GDE

Hou ons op de hoogte Peter . Ik ben alvast tevreden dat er betering op komst is . Zelfs al is de markt voor decals niet groot , voor de zelfbouwer zijn ze onmisbaar .  ;)