Nieuws:

Nu in MSM 272 TEST: Märklin reeks 17 | L.S.Models 2707 Certus | Piko NS 7501 | P.I.R.A.T.A. NS-nachttrein

Hoofdmenu

Belgische decals voor stoomlok

Gestart door Peter, 03 oktober 2014, 13:50:39 PM

Peter

Heb  van  Het Spoor, juist een setje met decals voor Belgische stoomloks ontvangen van het merk AMF
Helaas moet ik ook nu weer zeggen dat ze te groot zijn. Het zwarte ovaal met gele rand (die overigens slecht gecentreerd is) zijn 8 x 3,5 mm groot en passen wel op bv. mijn type 99, maar een vergelijking met foto's van de echte 99 maakt vlug duidelijk dat ze te groot zijn.
Idem voor de cijfers voor de voor en achterzijde, en de stelplaats van de lok, die eveneens een maatje te groot zijn.
Spijtig, spijtig.
Helaas herhalen de feiten zich, toen ik een hele tijd geleden een vel decals kocht bij MTE, waar echter de ovalen zelfs niet op een type 99 pasten.
Over de kwaliteit van de decals ga ik me niet uitlaten
Nogmaals spijtig van het vele geld (MTE 25,00 euro voor ong. A5 vel,  en Het spoor 8,50 euro voor een half A6 velletje)

Bestaan er eigenlijk bij het grootbedrijf eigenlijk specifikaties wat betreft de afmetingen
Met vriendelijke groeten
Peter

Kees-Jan

Ja die specificaties bestaan. De DB heeft ze bijvoorbeeld voor de logo's. Ik teken vanuit de tekeningen die ik krijg van mijn opdrachtgevers of vanuit fotowerk met referentie maten.

Peter

Eigenaardig
136 keer gelezen en niemand (Buiten Kees-Jan) die antwoord.
Heeft er dan niemand zo'n velletjes gekocht?
Met vriendelijke groeten
Peter

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Huugooke

ik wel

edit: in vergelijking met wat ik nog heb van Jocadis zijn die van "Het Spoor" wel een stuk groter, inderdaad.
Valt het op? Misschien niet. Soms heb je al zo weinig plaats.
Ik vraag me inderdaad af of er (in 't echt) met sjablonen werd gewerkt, en of er verschillende maten bestonden.

MARKLINRIJDER

Peter,

Hoe groot moeten ze precies zijn, zal eens zien of ik ze kan drukken met de tampondrukker die hier geïnstalleerd is vandaag.
Decals drukken moet ook lukken.

Grtjs,

David

marc goovaerts

Decals daarmee drukken moet inderdaad lukken. Ook met uwen flatbedprinter trouwens David.
Maar mijn ervaring in de drukwereld heeft me geleerd dat ge voor elke kleur een nieuwe - en dure - tamponcliché zult moeten laten maken.

Vermits het om vlakken gaat (tenzij ge de loc direct wilt bedrukken), denk ik dat de flatbed of een decaldrukker economischer zal zijn.
Sommige drukkers zijn wel een pak goedkoper dan de prijzen die Peter aan het begin van zijn draadje vermeldt. Ik heb hem daarover een PM gestuurd.

MARKLINRIJDER

Marc,

Cliche duur????

Met de laser maken we de Cliche zelf.

Kleinste karakter is nu 1.5mm en met een contour van 0.2mm.  Niet slecht.

Etsen zal idd. duurder zijn.

Ik heb hiervoor speciale clichéplaten.  Perfect voor kleinserie werkjes.

Grtjs,

David

marc goovaerts

Tja David,
Ik ben dan ook al tien jaar werkloos hé. 'In mijnen tijd' werden clichés voor tampondruk op een speciaal daarvoor gemaakt toestel en materiaal kleur per kleur gemaakt bij de fotograveur. Er was toen nog geen sprake van mooie spullen zoals betaalbare laserprinters...

Je mag het me allemaal in Leuven eens uitleggen, want ik loop duidelijk achter.

Blijft het feit dat tampondruk normaal vooral bedoeld is voor niet-vlakke dragers. En vlakker dan decals kan je niet gaan.

Kees-Jan

Ik snij mijn decals met de laser. Das nog makkelijker.

Tampondruk op decal papier gaat ook heel goed. Dat heb ik ook al eerder gedaan.
Tamponneren is een kunst en dat leer je niet even. Het bedrijf waar ik laat tamponneren heeft heel wat zitten zweten op de "treintjes" die we daar gebracht hebben.

marc goovaerts

Citaat van: Kees-Jan op 05 oktober 2014, 23:48:30 PM
Ik snij mijn decals met de laser. Das nog makkelijker.
Als je zo een ding staan hebt (én dat op coordinaten kan werken), dan lijkt het vanzelfsprekend. Indien niet, dan denk dat een gewone snijplotter wel goedkoper zal zijn.

MARKLINRIJDER

Kees-Jan,

Een ganse dag op studie geweest in een Nederlands bedrijf die Tampondruk machines verkoopt.
We hebben samen, de eigenaar en ik vele testen gedaan en alles was mogelijk, de know How heb ik netjes meegekregen van deze man en we kunnen dadelijk aan de slag.
Feit is een goed ontwerp maken en de juiste tampon kiezen voor je opdracht.

Ik ga me de komende tijd toeleggen op dit gebeuren en de eerste resultaten zullen zichtbaar worden binnen een gepaste termijn.

Dat het een kunst is is duidelijk, maar alles is te leren.

Als we straks zelf kunnen bedrukken dat scheelt me weeral HEEL veel tijd.

Wat we zelf doen is meestal beter en SNELLER.

Althans dat hoop ik toch......

Grtjs,

David

Kees-Jan

Waarom denk je dat ik alles zelf doe......

marc goovaerts

MARKLINRIJDER

Marc,

Voor kleine zaken niet.

Voor grote, yep.......  maar dat is enkel voor grote zaken en van belang bij het cliché maken.

Grtjs,

David