Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

WAARSCHUWING Pay-pal

Gestart door Rangeerduivel, 29 oktober 2013, 08:57:30 AM

Rangeerduivel

Even iets wat niets met modelspoor te maken heeft,maar waarvan ik vind dat jullie dit toch moeten weten.

Vorige week bood ik een motorfiets te koop aan op Tweedehands.be
Nog diezelfde dag kreeg ik een sms van een zekere (engelstalige) Dan Rowey,met zijn E-mail adres,en de vraag of ik hem wilde kontakteren op dat adres.Dus buiten tweedehands om.
Dit deed ik dan maar,en hij antwoordde mij dat hij de motor wilde kopen voor zijn zoon,en dat hij akkoord was met de vraagprijs(1100€).
Doch daar hij zeeman is en hij niet persoonlijk kon komen daar hij 's anderendaags op missie vertrok,stelde hij voor om te betalen op mijn Pay-pal rekening,en dat hij de kosten daarvoor voor zijn rekening zou nemen.
Ook vroeg hij om nog wat extra foto's door te sturen en ook mijn Pay-pal gegevens.
Nadat het geld op mijn rekening zou staan,zou hij een transporteur sturen om de motor op te halen...
Dus tot daar toe niets aan de hand.
Ik heb gebeld naar Pay-pal om te vragen hoe één en ander in zijn werk ging,en daar zei men mij het volgende;
Ik citeer de paypal medewerker.

Mijnheer,
U hebt waarschijnlijk te maken met een fraudeur.
Hij zou zeker het geld op uw rekening storten,maar na ophalen van de motor zou het geld ook terug van uw rekening verdwenen zijn.
Helaas kunnen wij voor o.a. een motor géén garantie bieden,dus ik raad u aan om hier verder niet op in te gaan."
Einde citaat.

Hoe het kan dat die persoon het geld kan terug halen bij Pay-pal weet ik niet,maar het zou inderdaad toch mogelijk zijn!
Ik heb toen nog een mail naar Dan Rowey gedaan,en hem laten weten dat de motor enkel op te halen is dmv kontante (casch)betaling,en sedertdien geen enkele reactie meer gehad.

Ik hoop dat jullie zich aan zoiets nooit laten vangen.
Gelukkig genoeg is het hem bij mij ook niet gelukt!

Grtn,Rudy
:)

thor

Hm, vreemd verhaal, doch dank je wel voor de tip.....
Anderzijds, als het geld op je Pay-Pal account staat, kun je het toch meteen transfereren naar je bankrekening ? Enfin, zo heb ik het toch gedaan enige tijd ( 1jaar) geleden. Is er dan mogelijk iets veranderd i.v.m. het Pay-Pal gebeuren?
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

bellejt

je kan steeds een geschil openen als zijnde het object niet ontvangen.Dan annuleert paypal de betaling en ben je de centen kwijt.Gewiekste kopers maken daar gebruik van.Tegen de tijd dat jij het opmerkt is de vogel gaan vliegen.Paypal is wel veilig op Ebay.Daar heb je een garantie van 500 euro.

dani

Een geschil bij PayPal kan echter pas na een bepaalde tijd, ik geloof minstens 2 a 3 weken.  Intussentijd kan je natuurlijk het geld op je eigen rekening overzetten.
Maar toch vertrouw ik dergelijke zaken ook niet, het is en blijft gevaarlijk.    In mijn jaren in de VW-scene heb ik enkele gelijkaardige dingen zien de revue passeren en niet één enkele keer met goede afloop.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Eres

Ik heb het gehad met te koop aangeboden met mijn oude spiegelreflex camera's Vanuit een donker land ergens in Afrika we betalen 200 euro meer en ook de vracht kosten. Geef je bank nr door en we betalen Als je dan zegt eerst geld een haal ik het van de rekening en dan verzenden hoor je helemaal niets.

Dus het zelfde als op andere zaken zeggen dat je het komt afhalen of gewoon eerst betalen en ik haal het geld van de rekening en klaar en verzenden. Een speciale rekening openen voor dit soort zaken. Daarom ben ik steeds voorzichtiger geworden met kopen op het internet. Ik ben al 2x teleur gesteld en beslist geen derde keer meer

Wim

Dirky

Het geld op je gewone rekening overzetten helpt niet. Dan wordt het gewoon via je gekoppelde visa-kaart van je rekening gehaald.
Laten overschrijven op je rekening is nog steeds de beste optie. En dan pas versturen...

Betalen met PayPal doe ik vrij veel als ik op eBay wat aankoop. Als ik echter verkoop is overschrijven de enige optie...

Rangeerduivel

Daar zit het hem juist,
Als je koopt of verkoopt via Ebay kan Paypal wel beveiliging bieden
Maar hier ging het om een transaktie op tweedehands,en door die fraudeur slim bekeken,zelfs met een omweg rechtstreeks tussen hem en mij.
Dat was de reden waarom hij mij via een SMS verzocht om hem rechtstreeks te mailen.
Als hij zuiver op de graat was kon hij mij ook een mail doen via tweedehands.
Die kerel weet waar hij mee bezig is!
Dus als jullie de naam DAN ROWEY tegenkomen...wees ALERT!!!

grtn
Rudy  ;)

dani

jaja, het is tegenwoordig altijd uitkijken als verkoper, en ook zelfs als koper.

Gelukkig zijn er mensen die deze praktijken delen, dan leren we er allemaal van !

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Hier in Nederland wordt door diverse consumenten programma's (TV en pers) al een tijdje gewaarschuwd voor de door Rudy en Johnny geschetste scenario's.
Voor mij een reden om mijn Paypal rekenng op te heffen.

grt Piet.

ronny-vdv

Dus, als ik er vanuit mag gaan heb je geen aankoopbescherming als je iets aankoopt van iemand op Tweedehands of Marktplaats?
Hoe kan men zich hiervoor het best indekken?
Mvg,

ronny-vdv

Rangeerduivel

Citaat van: ronny-vdv op 09 juni 2020, 23:23:25 PM
Dus, als ik er vanuit mag gaan heb je geen aankoopbescherming als je iets aankoopt van iemand op Tweedehands of Marktplaats?
Hoe kan men zich hiervoor het best indekken?

Aankoopbescherming heb je daar niet Ronny, als er iets zou gebeuren zullen Tweedehands.be en marktplaats.NL (is hetzelfde bedrijf) doen alsof hun neus bloedt!
Het enige wat je kan doen is goed uit je doppen kijken, als je verkoopt enkel versturen nadat het geld op je rekening staat, geen proefbetalingkje van een paar €urocentjes doen, en de verkoper altijd goed naslaan in de ervaringen van andere kopers/verkopers.
Hoelang/hoeveel jaren de andere partij al actief is op tweedehands is geen referentie, die mannen hebben een truc om een account van een paar uur te laten doorgaan voor een account dat jaren oud is.

;)

svvander

Ik ben is even gaan nakijken en navragen bij de collegae: indien er geld werd overgeboekt op jouw PayPal-account en het is voor jou op jouw account en met jouw login zichtbaar, dan kan de tegenpartij het niet terugtrekken zonder jouw toestemming! Wat er wel vaak gebeurd is dat er een foto wordt getrokken van de transactie en dat deze dan met een foto-bewerkingsprogramma wordt aangepast en daarna doorgestuurd. (Als de transactie naar jou toe geslaagd is).

Bijkomend is er wel steeds een bescherming bij betaling, indien je account is gekoppeld aan een Visa of Mastercard. (Of American Express, daar durf ik mij niet over uit te spreken). Daar zit standaard een verzekering aan gekoppeld tot x-aantal Euro's (afhankelijk van welk contract je hebt).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

dani

Een topicje van 7 jaar oud en toch nog meer dan ooit actueel helaas....
En een goeie "reminder" voor mensen hier om heel voorzichtig om te gaan met verkoopsites !

Er zijn intussen wel al stappen in de goede richting gezet door Paypal, 2dehand, Marktplaats en noem maar op, maar toch zijn er nog risico's want de "verkopers" en sjachreaars en charlatans zijn altijd nog net 1 stapje vôôr op de beveiligingen of weten ze te omzeilen...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

ronny-vdv

Dus, als je geld overmaakt aan iemand en je selecteert dat het om goederen gaat, je geen aankoopbescherming krijgt.
Klopt dit?
Mvg,

ronny-vdv

Rangeerduivel

Citaat van: ronny-vdv op 10 juni 2020, 09:15:05 AM
Dus, als je geld overmaakt aan iemand en je selecteert dat het om goederen gaat, je geen aankoopbescherming krijgt.
Klopt dit?

En wie zou jou dan aankoopbescherming moeten geven Ronny?
Wat je kan doen als je opgelicht bent is
1) aangeven bij de politie en
2) een advocaat nemen? (hangt van de grootte van het bedrag af uiteraard)
Zoals eerder beschreven is het met PayPal (Ebay en PayPal werken samen...) een ander geval, maar tweedehands biedt enkel een platform om te kopen of te verkopen, in de betaling(swijze) komen zij op geen enkele manier tussen.

;)