Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

en detail

Gestart door Ajean, 21 februari 2013, 14:23:29 PM

Ajean



En Détail

Oog voor detail is belangrijk bij de bouw van een modelspoor diorama. Wil men de werkelijkheid zo dicht mogelijk benaderen zal men naast rails, wissels etc. ook aandacht moeten besteden aan het zo getrouw mogelijk nabouwen van andere spoorweg- en landschapselementen. Details zijn vaak "de krenten in de pap".

Hieronder wil ik beginnen met een beschrijving te geven van de bouw van een telegraafmast


Benodigheden:

Telegraaftraversen: Weinert nr. 3557 (4 isolatoren) of 3358 (8 isolatoren) http://www.weinert-modellbau.de/
Rondhout voor de mast doorsnee 2mm, lengte 90 mm
Messing buis doorsnee inwendig 2,5 mm
Messing vierkant koker inwendig 2,5 X 2,5 mm
Modelbeits, bv. ASOA Schwellenimprägnierung http://www.asoa.de/farbenundbeizen.htm
Modelbouwverf: wit, zwart
Metaalfolie, bv. capsule van een wijnfles
Pigmentpoeders voor weathering
Secondelijm

Werkwijze:

N.B. De sets van Weinert worden geleverd met messing staafjes voor de masten. Deze worden vervangen door rondhout.

1
Traversen los maken van de gietboom en bijvijlen.
Met een punttang de isolatoren in de juiste vorm buigen.
Met behulp van een sateprikker de traverse tijdelijk vastzetten en schilderen.



2
Rondhout op maat zagen en 24 uur in een beitsbad leggen



3
Bij het grootbedrijf wordt om rotting van de mast door weersinvloeden te voorkomen op de top van de mast een metalen kapje geplaatst. In miniatuur wordt dit op de volgende wijze nagebootst:

Messing koker tot halve breedte en 1 mm lengte schuin afvijlen. (zie afbeelding)
Rondhout in de koker schuiven (zie afbeelding. Rondhout voor de duidelijkheid rood gekleurd) en afschuren. Rondhout 180 graden draaien en nogmaals afschuren.
Met behulp van messing buis een rondje stansen uit het metaalfolie.
Metaalfolie rondje in een V buigen en met behulp van een druppeltje secondelijm op schuin afgeschuurde rondhout vastzetten .



4
Traversen met een beetje lijm aan de mast vastzetten.
Onderkant mast zwart verven (teerrand)
Het geheel weatheren met pigmentpoeders en plaatsen.



Beschrijving is ook te vinden op mijn website http://viaferrum.nl/erstalbahn/Telegraafmast.html

jacques timmermans

Goede avond Ajean,

Dat er in Duitsland, waar het thema van je diorama speelt, metalen kapjes ter bescherming tegen houtrot werden en of worden gebruikt is mij tamelijk onbekend. Hoe dat in andere landen zit weet ik eerlijk gezegd niet en dus geef ik er geen oordeel over. In de regel werden en worden in Duitsland de toppen van houten telegraafpalen tweezijdig aangespitst, zoals je op de foto kunt zien. De foto is twee jaar geleden in het station Gräfendorf gemaakt. Na het aanspitsen worden de zaagvlakken nog eens extra met teer of een ander houtconservering product behandeld.






Jacques Timmermans

Ajean

Hallo Jacques,

Bedankt voor je opmerking. Bij de bouw van de mast ben ik uitgegaan van de herinneringen uit mijn jeugd. In Nederland waren toen de telefoon- en elektriciteitspalen voorzien van zo'n kapje. In Duitsland blijkt dit dus niet zo te zijn. Dit bespaart me wat werk want het kapje buigen en plaatsen was niet altijd even makkelijk en de mast wordt zo meer waarheidsgetrouw.

Groeten Ajean