Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Hoogte tussen schaduwstation en modelbaan

Gestart door Fretbol, 09 november 2005, 13:23:53 PM

Fretbol

Hallo iedereen,

De laatste weken ben ik druk aan het plannen om een nieuwe modelbaan te bouwen.

E?n van de grootste problemen bij mijn huidige modelbaan is de hoogte tusen het schaduwstation en het daarboven gelegen station. Deze hoogte bedraagt nu slechts 15 cm, en dat is echt veel te weinig om comfortabel te werken aan het schaduwstation.

Nu is mijn vraag aan jullie: wat is volgens jullie een goede hoogte tussen 2 niveau's op een modelbaan ? Het is mogelijk dat mijn nieuwe modelbaan 2 schaduwstations zal hebben die boven elkaar liggen, en nu wil ik deze keer wel voldoende hoogte inbouwen. De 2 niveaus mogen echter ook niet te ver uit elkaar liggen want het moet met een railspiraal of andere stijging nog redelijk te doen blijven om het niveauverschil te overbruggen.

Ik had gedacht aan een verschil van 25 of 30 cm. Iemand enig idee of tips hierover ?

Bedankt,

Anthony ;)

Peter

Hallo Anthony

Ikzelf gebruik als minimum 20 cm zonder bovenleiding en 25 cm met bovenleiding. Daarmee wil ik zeggen dat er loks rijden met de pantograaf omhoog, want aan het begin/einde van de ondergrondse sporen heb ik een inloopstuk voor de bovenleiding. Hoe hoger je kan des te beter natuurlijk omdat je gemakkelijk met je mouwen blijft hangen en omdat het gemakkelijker is ingeval van herstellingen of ontsporingen.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

glamo

hoi ANTHONY;

het is natuurlijk ook te zien hoe diep dat je schaduwstation gelegen is. ik bedoel hoeveel sporen er liggen. ik heb er een met 4 sporen en die is 20cm hoog maar mijn groot schaduwstation van 14 sporen is 40cm hoog. dat alles is voor bovenleiding.

KURT
 

n/a

Hallo Anthony

Zit met een zes en een vier sporig schaduwstation , met een hoogte van 18cm.
Maar dit is volgens mij wel het strikte minimum om redelijk , dan wel zonder loshangende mouwen , te werken.
Echter om nog iets te solderen mag je het wel vergeten.
Daarom heb ik tot vervelens toe proefgereden tussen mijn beide stations , en alle aansluitingen gedaan alvorens het dicht te leggen.
Spoorse groetjes
Locorail

Gerolf

Die 25 ? 30 zitten wel goed, denk ik.
Even belangrijk lijkt me de hoogte van die stations boven de vloer: hoe hoger hoe beter - kwestie van er comfortabel aan te kunnen werken.
Dit wil natuurlijk zeggen dat de hoogte van heel je baan stijgt. Als je niet gehinderd wordt door vb. een schuin dak zou ik dat zeker doen. De meeste modelbanen worden trouwens nog steeds te laag gebouwd, zodat een toeschouwer vanuit vogelperspectief kijkt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

Ik zou,persoonlijk,een 30-tal cm nemen,ik heb in het verleden hoogtes gehad tussen de 15 en 20cm,nu heb ik die verhoogd tot 30cm,dit lijkt veel,maar het is te zien hoe diep je schaduwstation gaat zijn,ik heb nu 10-sporen ondergronds liggen en dus is die 30cm echt geen luxe,eerder een gemak!!

Tom

In MSM 35 staat er een baanplan Dinant-Givet. In dit baanplan ligt het schaduwstation zoveel mogelijk langs de binnenkant van de baan. Maar toch is daar de aanbevolen hoogte 45 tot 55 cm.
Tom

Fretbol

Ik heb vandaag het plan bekeken van de baan Dinant-Givet en daarop is het hoogteverschil inderdaad zo'n 45 cm. Deze luxe heb ik echter niet, aangezien de modelbaan op een zolder gebouwd is met een schuin aflopend dak.

Het schuine dak van de zolderkamer was ook de oorzaak van de beperkte tafelhoogte ( 70 cm ) van mijn huidige modelbaan. Als de baan goed werkt is dit niet echt te laag als laagste niveau, maar om onder de tafels te werken zou een grotere hoogte aangenamer zijn.

Door het schuine dak kan ik echter niet hoger gaan dan 1 meter ( dan heb ik nog een diepte van ongeveer 80 cm over om te bouwen ). Als ik een hoogteverschil tussen de niveaus wil aanhouden van zo'n 30 cm kan ik mijn schaduwstation bouwen op het huidige tafelniveau van 70 cm. Eventueel kan ik een 2de schaduwstation bouwen dat onder de tafel hangt op 40 cm boven de vloer, maar dan moet dat wel op een goed bereikbare plaats komen.

Een nadeel in het geval van deze ruime hoogteverschillen is de stevige prijs van de wel zeer grote railspiralen die in zo'n geval nodig zijn, er gaan immers heel wat rails in een spiraal van 60 cm hoogte. Een ander nadeel is dat een spiraal veel meer plaats inneemt dan het stijgende en dalende trac? van mijn huidige modelbaan ...

We plannen nog maar even verder en zien wel wat het wordt ...

Groeten,

Anthony ;)

Tom

Hoe staat het met de plannen voor de nieuwe modelbaan?
Tom

glamo

ANTHONY;

is de vorige baan al afgebroken? in welke richting gaan de nieuwe plannen?

KURT
 

Fretbol

Hallo,

de vorige modelbaan is nog niet afgebroken, omdat ik eerst een goed plan wil uitwerken voor de nieuwe modelbaan.

Het plannen gaat echter niet zo makkelijk omdat ik wil leren uit de fouten die ik bij de eerste modelbaan heb gemaakt. Ik will alles beter bereikbaar houden, waardoor ik niet zo veel vrijheid meer heb in het plannen.

Momenteel ben ik enkele ontwerpen aan het uittekenen, zodra die klaar zijn zet ik ze hier wel even online om jullie feedback te horen

Groeten,

Anthony ;)