waar is de tijd

Gestart door Huugooke, 15 november 2012, 15:41:42 PM

Huugooke

Waar is de tijd dat:
de facteur (NL: postbode) nog op zondag kwam,
je voor 5 frank (NL: een kwartje) nog een pak frieten had met gratis mayonaise
je kon kiezen tussen ontelbare jobs als je ging werken
er maar twee zenders op TV waren, en daar programma's op waren die het bekijken waard waren
met de trein reizen nog ècht een avontuur was
Nederland nog buitenland was
om de hoek een bakker, beenhouwer (NL: slager), groentewinkel, drogist was; en maar één apotheker in de hele wijk.
huisvuil gratis werd opgehaald, zelfs twee keer per week.
er maar één kookboek was: dat van de boerenbond
en één kookprogramma op TV
alleen schrijvers boeken schreven
ingewikkelde berekeningen maakte met een rekenlat
je nog moest gaan telefoneren in een "kotje" of in een winkel
er nog een "receveur " (NL: ontvanger-kaartjesknipper) op de tram zat,
en als die een opmerking gaf werd er naar geluisterd
je de tegenwaarde van drie maandlonen aan de belastingen moest geven

Klaas Zondervan

Nou, zo erg lang geleden is dat niet, want het meeste kan ik me nog herinneren. ;)
Alleen een postbode op zondag, dat is volgens mij in Nederland nooit geweest.
En voor ons was België natuurlijk het buitenland.

Dirky

Dat was ook de tijd dat:
mijn grootvader op 65-jarige leeftijd overleed aan een banale ziekte
mijn vader op 63-jarige leeftijd overleed aan een banale ziekte
vier van mijn neefjes de leeftijd van 3 jaar niet haalden
ik niet moest zeuren om gehoorbeschermers (en er nu nog steeds half doof van ben)
ik niet om hulp moest vragen om balken van 80 kg te laden (en er al 40 jaar krom van loop)

Grenzen worden verlegd Hugo... en willen of niet, we moeten mee!

Huugooke

#3
En ik vrees, Dirk, dat die slechte dingen aan't terugkomen zijn! Maar dan onder iets andere vorm: wij leven misschien langer, maar hoe!
Er sterven nog steeds mensen te vroeg, maar aan heel andere ziekten.
Jonge mensen vernielen vrijwillig hun gehoor met koptelefoons.
En wat dat werken betreft... de toekomst zal het uitwijzen.

Maar het was me vooral te doen om dat laatste zinnetje: comfort kost geld, hoe je het ook betaalt!
En ik verneem dat hier in België de postbode terug op zondag gaat komen, op verzoek weliswaar.
Dat was ook vroeger zo: de zondagse post koste "iets" meer.

Alain

#4
En toen ik mijn eerste job deed 19.000 Bfr. kreeg per maand.

Nu ongeveer 470 euro.

Ik vind het nu veel beter dan vroeger.

Nu komt er direct warm water uit de kraan, niet met een moor op het fornuis.
Na 5 minuten is het lekker warm als je vermoeid van je werk komt, enkel en alleen aan een knopje draaien, geen hout en kolen opstoken.
Vanuit mijn zetel zie ik alles wat er gebeurt in de wereld.
Kan ik praten met collega-hobbyisten
Kan zo nog uren doorgaan met wat nu beter is dan vroeger.

Huugooke

en hoeveel koste 250 gram jonge kaas toen?

Huugooke

de charme van de fluitende "moor", het zingen van de kolen in de stoof...
Wat er in de rest van de wereld gebeurt zal me worst wezen, om het eens op z'n Hollands te zeggen.

Allemaal gemakzucht en verwennerij ja!
Je kan niet meer van de kleine dingen genieten, en die loc die je na veel sparen hebt gekocht gaat na een paar uur de kast in, want er is zooo veel meer om te "hebben".

Ja, ik ben een onverbeterlijke nostalgieker, ik weet het.

Wat dat "chatten" betreft heb je natuurlijk gelijk. Leve het internet!

Havoc

Herinner me toch ook nog heel wat van die zaken.

Frieten waren al iets duurder en mayonaise moest je al betalen. Maar meer dan mayonaise, tartaar, ketchup en mosterd kon je niet krijgen. De facteur op zondag kwam in mijn jeugd ook al niet meer langs. Het postkantoor is ook al verdwenen. Drie beenhouwers en evenveel bakkers binnen de 500 meter van de voordeur. Nu nog 1 bakker maar wel enkele zonnecentra.

Dat van dat warm water dat direct uit de kraan komt is toch ook overdreven. Vroeger met mijn 15 jaar oude ketel was dat zo maar met de nieuwe hoge-rendementsketel moet ik toch wel enkele minuten wachten. En durf de kraan niet even dichtdraaien of je moet opnieuw zolang wachten. Dat is "normaal" volgens de fabrikant.

Internet is prachtig, maar de tijd dat ik daar al mee verloren ben. Man toch, mijn treinbaan was af geweest was internet er niet geweest!

Citeeren hoeveel koste 250 gram jonge kaas toen?

Dat is natuurlijk de vraag. Je kan loon en prijzen van vroeger en nu niet vergelijken als je niet de kost van bvb brood erbij neemt en vergelijkt met het maandloon.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Citaat van: Havoc op 15 november 2012, 18:38:00 PM
.....maar met de nieuwe hoge-rendementsketel moet ik toch wel enkele minuten wachten. En durf de kraan niet even dichtdraaien of je moet opnieuw zolang wachten. Dat is "normaal" volgens de fabrikant.
Volgens mij is dat niet normaal. Bij mij duurt het precies 12 seconden. Zou nog minder kunnen zijn als ik de ketel dichter bij de douche had kunnen plaatsen.

Havoc

Ketel staat minder dan 2 meter van de douche. Ze zijn al 2x gekomen van de fabrikant. Verbruik ligt ook 30% hoger dan de oude ketel. Dat is het normale verbruik van die ketel. Voor de liefhebbers: een Vitopend 100 (of zoiets) van Viessmann.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Koen

@Hugooke,

Ik ben misschien niet zo nostalgisch maar kijk toch ook terug naar "die goeie ouwe tijd". Als ik zie hoe het was als ik jong was en dit vergelijk hoe het er nu aan toe ga, denk ik ook met nostalgie terug.
Wij konden zonder problemen op straat spelen, als 10-jarigen overal rond fietsen. Nu heb je schrik om je dochter van 17 's avonds alleen met de fiets te laten rijden.
Als ik jong was, zaten wij op warme dagen samen met de buren voor de deur een babbeltje te slagen (en neen, dit is nog niet zo lang geleden - ik ben van 1970  :-X). Nu verklaren ze je voor gek als je een buur die aan het bouwen is op soep en frieten of spaghetti trakteert. Je krijgt de reactie van anderen "die heeft zeker iets nodig".
Veel mensen kennen hun buren niet meer. Zijn we dan echt egotrippers geworden  :-[?

Zoals er aangehaald werd, moest men vroeger de kachel aansteken om het een beetje warm te krijgen.
Geloof mij, die kolenkachels en de houtstoven komen terug. De enerigieprijzen blijven maar stijgen, de crisis slaat toe. Het wordt er voor veel mensen niet makkelijker op (denk maar aan de mensen die hun werk verliezen).
Ik denk dat we ons met minder tevreden zullen moeten stellen.


Moeten wij ons daarom minder gelukkig voelen? Helemaal niet.
Ik ben van mening dat je blij moet zijn met wat je hebt en niet treuren om wat je niet hebt.
Er zijn veel mensen die het met veel minder moeten stellen dan wij. Mensen die moeten "overleven". Dus eigenlijk mogen we best tevreden zijn en genieten van het leven  ;).



Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Alain op 15 november 2012, 18:08:25 PM
En toen ik mijn eerste job deed 19.000 Bfr. kreeg per maand.

Nu ongeveer 470 euro

Ik verdiende dat met mijn eerste job  ook, wel vermelden dat doppers die geen slag uitvoerden na afgestudeerd te zijn nagenoeg evenveel hadden om hele dagen te lanterfanten of slapen tot een stuk in de dag en s'nachts langs straat te lopen !
Ik had eveneens zo'n vriend en die lachtte mij vierkant uit dat ik werken wilde !
op een zeker moment kwam er voor die profiteurs een wet waarbij (als ze nooit gewerkt hadden) zij dacht ik op het bedrag van het kindergeld vielen, geld dat ze meer gekregen hadden met terugwerkende kracht werd teruggevraagd. Kerel moest dacht ik 7500 euro terug betalen !
Ik (eigenlijk op dat gebied een slecht karakter met mensen die mij in het gezicht uitlachtten) niks gezegd dat hij zichzelf een eigen domiciel moest nemen (had dan geld dan waarschijnelijk kunnen houden), vreemd diezelfde maand had die werk!
Hoe ze een mens toch kunnen motiveren, nietwaar ? ;D

Groeten Peter

Peter

Dan zal ik maar zwijgen zeker.
Ben beginnen werken aan...450 Frank per week (5 hele dagen + s'zaterdags een halve dag)
Naar de cinema (met toen mijn liefje, nu mijn eega) koste toen per persoon 18 of 21 franks. Een ritje met de tram koste 5 frank voor een enkle rit (wit briefje) en een rit verbinding (dus met overstappen) was 7,50 frank (groen briefje)
Waren we toen ongelukkig, neen!!
Met vriendelijke groeten
Peter

TBCédric

Volgens mij heb ik die tijd niet (of onbewust) meegemaakt. Ben namelijk geboren in 98
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

rixke rail

#14
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN