Nieuws:

Nu in MSM 272 TREINSAMENSTELLING: Bananen Express

Hoofdmenu

Windleiplaten type 25

Gestart door Grote stomer, 19 juli 2012, 15:43:34 PM

Grote stomer

Vraagje aan de stoomloc kenners

Vroeger had Fleischmann de Belgische stoomloc type 25 in haar assortiment.  Vandaag heeft Roco deze in zijn assortiment.  Ik veronderstel een verbeterde/geupdatete versie van de Fleischmann.
Wat mij opvalt is dat het Fleischmann model windleiplaten had en het Roco model niet.

Weet er iemand hoe dit in de realiteit zat?  Had de 'echte' type 25 windleiplaten?  Hadden ze allemaal windleiplaten?  Waarom sommige wel en sommige niet?

bedankt
groeten

bellejt

volgens Phil Dambly waren er met en zonder klassieke grote windleiplaten.Hij schrijft dat deze waar de loopplaat ophield ter hoogte van de cilinders geen windplaten hadden.

rixke rail

Johan (Grote stomer), dit is al eens eerder behandeld in een ander draadje.
Even ter herhaling voor U :

citaat:
Geplaatst door loco

Er zal nog wel meer ontbreken dan alleen deze lampen om er een Belgische uitvoering van te maken. Dat lijkt me niet echt zinvol tenzij je het perfect wilt hebben. En het klopt, in Belgi? stond er meestal maar ??n lamp op het front. Meestal op de rookkastdeur, maar niet noodzakelijk.

Niet te veel aan veranderen zou ik zo zeggen, enkel de Duitse lampen verwijderen en een gat in de buffers... (perforator-rondjes [;)])

Photo credit : Stoom I van Max Delie pg 121

Zo zou het dus moeten zijn :
- ingekorte schouw (vanaf 1952) - (is gemakkelijk eruit te halen)
- Duitse lantaarns verwijderd
- er zat een andere lantaarn bij de reserve-onderdelen (Dank U, Roco ! [8D])
- geperforeerde buffers.

citaat:
Weet er iemand hoe dit in de realiteit zat? Had de 'echte' type 25 windleiplaten? Hadden ze allemaal windleiplaten? Waarom sommige wel en sommige niet?

Niet allemaal, dus.
Blijkbaar zijn de 12 locs, die afgewerkt werden voor de nmbs, na de oorlog, niet voorzien van windleiplaten ...
De andere 11 waren in opdracht van de dr, maar zijn in nmbs-dienst gegaan.

Modelspoorse groeten,
Eric.

Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

bellejt

heb een pdf als info maar dat kan ik hier niet plaatsen.Uit het boek van Phil Dambly.

Grote stomer

ok, bedankt voor de uitleg!
mooie zwart-wit foto trouwens.[:)]