Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Auto in de weg...

Gestart door Paulogic, 08 mei 2012, 23:07:04 PM

Paulogic

Ja man... deze namiddag stond ik in Gent op de ring voor de rode lichten.
Voor mij zo'n compact autotje waarvoor je geen rijbewijs nodig hebt (Aixam),
met een leuke sticker op ' gekrompen in de was'.
Het wordt groen en autotje vertrekt niet. Ik dacht : allez jong, sebiet is't weer rood.
En jawel we stonden nogmaals voor rood.
Uiteindelijk terug groen en autotje blijft nog steeds staan, alhoewel hij gas lijkt
te geven. Nog voor ik dacht dat we weer rood gingen krijgen, was het al zover.
Ik werd toch even nerveus en stapte uit, liep naar de wagen en klopte op zijn ruit.
De man opende de ruit en ik vroeg : krijg je uw handrem niet los of wa.
Antwoord : Nee ik sta op een sjiek.

:D:D:D
(sjiek = kauwgum)
mvg,
Paul(ogic)

Binco

#1
[:D][:D][:D] Geweldig!

Michiel

#2
[:D]

Vorige week ben ik zo'n ding tegen 50km/u op de autostrade (Ring 0 rond Brussel) tegengekomen. Da's verschieten, man! [:0]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

trainfreak

#3
Die dingen mogen toch niet op de autostrade?
Zelfs niet op ringwegen denk ik???

Ze moesten die auto's uitrusten met een zwaailicht zoals bij een tractor vind ik ... Hier rijden er ook zo een hoop rond, als je dan op een 70-baan aan het rijden bent en er duikt plots zo een trage Aixam op ...
Spoorse groeten
Dimitri

Metpetergaathetbeter

#4
Paul,
Van u mag je ook alles verwachten, volgens mij had jij gewoon je voet voor een van de wielen gezet ![:)]
Groeten Peter[;)]

Jurgen

#5
[:D]

Eigenlijk zou men daar ook een rijexamen voor moeten laten doen. Het is tenslotte een auto en je rijdt ermee over de straat.
Zo'n dingen zijn gewoon een gevaar op de baan!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Paulogic

#6
Echt gebeurd nu :

Elk jaar help ik een vriend met hout te halen door ook mijn aanhangwagen te gebruiken.
Zo kunnen we met 2 auto's en 2 aanhangwagens toch een serieus pak ineens meenemen.
Na het uitladen is er meestal een kleine lunch en gaan we om een 2e lading.
Nu stond vlakbij zijn huis een aixam in panne. Ikke al lachend : steek hem in mijne
koffer, ik zal u naar huis voeren. Die man licht groen aan het lachen. Uiteindelijk met
4 man dat spul op mijn remorque geduwd en ik heb hem naar huis gevoerd.
Thuis afgezet zegt hij stomweg... ah ja... vergeten tanken... deuh...[:D]

trouwens dat zijn gevaarlijke autokes. Als ik daar zou mee rijden en ik vergeet bij het
uitstappen mijn gordel af te doen, heb ik nen serieuze rugzak hangen.
Mijn vader zaliger noemde die 'charliekes' of Blompotten op wielen [:D][:o)]
mvg,
Paul(ogic)

ysbeer

#7
EERST EVEN DIT
Ik heb een gewone auto en een normaal rijbewijs.

Is al dat commentaar op zo een klein bromfiets autotje nu wel terecht.
Het lijkt mij een soort leedvemaak van kijk mij ik heb een volwaardige auto en ook een rijbewijs ,en jij l...hannes alleen zo een klein raar ding.[:(!]
Ik ken iemand die er ook een rijdt,maar die man heeft ook een compleet rijbewijs (vrachtwagen,bus).[:0]
Sommige mensen zeggen dat al die mensen die zo lachen om het kleine van andere zelf ook iets kleins hebben en dat zo compenseren.
Maar of dat waar is weet ik niet.[?][?]
Maar ja ik lach er niet om dus mischien zit er wel wat in[^]

wim

Klaas Zondervan

#8
citaat:
Geplaatst door Jurgen

Eigenlijk zou men daar ook een rijexamen voor moeten laten doen.

Hoeft dat is Belgi? dan niet?
In Nederland moet je voor zo'n brommobiel wel degelijk een rijbewijs hebben, een z.g. AM rijbewijs. Daarvoor moet je examen doen, of je kunt het krijgen als je al een motorrijbewijs of autorijbewijs hebt (gehad).

Michiel

#9
Ik heb geen probleem met zo'n autootje in eigen biotoop (winkelstraat, woonwijk, school, ...). [^]

Maar daar buiten is het echt schrikken (expressweg, autostrade). Dan zijn die dingetjes levensgevaarlijk en maak me dan toch zorgen om de inzittenden! Dikwijls, als ik dat zo observeer, zijn dat een paar jongeren die kennelijk met veel leute en onbezorgd ergens naartoe rijden. [xx(]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Pol

#10
citaat:
Geplaatst door Michiel

Ik heb geen probleem met zo'n autootje in eigen biotoop (winkelstraat, woonwijk, school, ...). [^]

Maar daar buiten is het echt schrikken (expressweg, autostrade). Dan zijn die dingetjes levensgevaarlijk en maak me dan toch zorgen om de inzittenden! Dikwijls, als ik dat zo observeer, zijn dat een paar jongeren die kennelijk met veel leute en onbezorgd ergens naartoe rijden. [xx(]



Volgens de Belgische verkeerswetgeving is op de autosnelweg de MINIMUM toegelaten snelheid bij normaal verkeer (geen file of ongeval dus) 70 km per uur. Dus zo'n auto die maar 50km/h mag, is dus niet toegelaten op de autosnelweg. Hetzelfde geld dus ook voor fietsers, bromfietsen en tractoren (tenzij die laatste gelden als werkverkeer, maar dan zal dit normaal gezien ook aangegeven zijn).

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

marc goovaerts

#11
Ik denk niet dat er ondertussen iets veranderd is, maar in Belgi? heb je voor die dingen inderdaad geen rijbewijs nodig.

Zo heb ik ooit gewerkt voor een prof in Leuven die erg ge?nteresseerd was in de aanschaf van zo'n wagentje.
Hij had jaren ervoor een levenslang rijverbod opgelopen na een ongeval met drie doden. Met dit soort karretjes mocht hij dan wel terug de baan op.

Michiel

#12
Tja, Pol, dikwijls is er een groot verschil in "niet mogen" en "wel willen". En als je jong bent, en zin hebt in avontuur...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Jurgen

#13
Ik heb even gezocht op internet en heb dit gevonden.

Blijkbaar heb je toch een rijbewijs A3 nodig in Belgi? als je na 14/02/1961 geboren bent, 51 jaar of jonger dus.
Je betaald geen wegenbelasting en mag ermee rijden vanaf 16 jaar.

Maar ik blijf erbij dat het een gevaar op de baan is. Je ziet ze bijna niet rijden omdat ze gewoon veel te klein zijn. Een zwaailicht zou dus inderdaad een goed idee zijn.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Klaas Zondervan

#14
Maar ja, voor een zwaailicht moet je ook een vergunning hebben.
In Nederland tenminste, daar moet je voor alles een vergunning hebben.[8D]