Nieuws:

Nu in MSM 272 PRAKTIJK: Een Franse tuin voor kasteel Linderhof (2) | Rascal Miniatures 3D-print gevels | Weatheren van Spaanse graanwagens | Schuim en baksteen

Hoofdmenu

reeks 46

Gestart door Huugooke, 21 oktober 2011, 16:47:24 PM

Huugooke

Weet iemand waar ik tekeningen/documentatie kan vinden over het dieselmotorstel type 46? De meeste fotoboeken heb ik al.

Huugooke

Huugooke

Dankjewel! Nu heb ik toch al een paar afmetingen.
Een foto van de bovenkant en het onderstel zou ook al helpen.
En er zou een (oude) franstalige uitgave bestaan...

rixke rail

citaat:
Geplaatst door Huugooke

De meeste fotoboeken heb ik al.

Heb je dan "Autorails Motorrijtuigen" van Max Delie ?
Daar staan op pg. 48-49 tekeningen met maatvoeringen van ?lle motorrijtuigen.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Huugooke

Ik zei dan ook "de meeste", dus die waarvan ik het bestaan weet, hartelijk bedankt voor de tip!
Dus nu weer gaan zoeken...

rixke rail

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Ik zei dan ook "de meeste", dus die waarvan ik het bestaan weet, hartelijk bedankt voor de tip!
Dus nu weer gaan zoeken...

Een scan is altijd mogelijk natuurlijk ... [;)]
Stuur mij maar een p.m.
Modeslpoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Huugooke

Prachtige uitvinding zo'n forum: had ik vijftig jaar eerder moeten ontdekken...

TreinTeLaat

Ik zou zeggen, ga zelf eens kijken naar een echt rijtuig type 46 !

In Kinkempois staat nog zo'n toestel, de 4601, met de deuren open, en dat buiten op een zijspoor, niet zo ver van de ingang van de werkplaats verwijderd...

Tijdens de opendeurdag van de NMBS-werkplaats in Kinkempois (2 weken terug) ben ik even buiten de afgebakende zone geweest om even dat rijtuig  te bekijken. Het was makkelijk zichtbaar  van waar je wel mocht komen, en ik had nu eenmaal goesting om dat eens te bewonderen.

De 4601 staat daar te verrotten, er hingen nog 2 gordijntjes omhoog en de rest lag op de grond, enkele zetels waren verschoven, er waren sporen van sigaretten en eten (van krakers ? ) ...

De stuurposten zijn er nog in mooie staat en voor de rest snuif je de smaak op van hoe het vroeger ook heeft gereden. Je kan zelfs op de banken zitten (uw broek ziet daarna wel zwart van het stof...).
Zelfs de WC is nog in orde, stinkt niet maar heeft meer weg van het WC van een oude Break...

Dus, als je wilt gaan meten, ga dan naar het echte rijtuig ! (zie wel dat je niet gepakt wordt of zorg dat je daar iemand kent...)
Ikzelf heb daar een kwartier foto's liggen maken en neimand die voorbij stapte heeft iets gemerkt...

Huugooke

Ik had daar ook al aan gedacht. Er staan bij diverse toeristische lijnen nog exemplaren. Jammer genoeg kan ik me de eerste maanden (misschien jaren) niet zo ver verplaatsen. Ik heb onlangs nog foto's kunnen  maken in Maldegem maar jammer genoeg stond het rijtuig binnen. Ik heb voldoende foto's van het interieur en de stuurpost, maar vooral het onderstel zou ik nog wat beter in detail willen. Alvast bedankt voor suggestie.
Hugo

dgrr57

Huugooke

Geweldig! Net wat ik zocht!
Bedankt dgrr57!

Huugooke

Nog steeds op zoek naar duidelijke constructietekeningen van het onderstel.
of iemand een idee van welk voertuig ik die zou kunnen "slopen"?

bellejt

mss eens proberen in Baasrode.Zij hebben er daar ook ??ntje staan en rijden.

slaapmuts

Hallo,

de aandrijving van den D?WAG tram van roco (art.43190 en volgende; vind je en masse bij ebay) is goed te gebruiken voor de MW46. Jocadis heeft dit toenertijd ook genomen voor zijn kits.

Gewoon eens naar Maredsous rijden (leuke abdij met lekkernijen voor geest en maag!!); niet al te ver van daar staat er nog een 46 die buiten staat.
Dankzij tante google hier: http://maps.google.de/maps?hl=nl&ll=50.305103,4.769161&spn=0.004207,0.030899&t=m&z=16&vpsrc=6&layer=c&cbll=50.305103,4.769161&cbp=11,0,,0,0&photoid=po-56854766
Als ik daar nog eens naartoe moet, kan ik eens zien of ik de kans heb voor een paar fotokes; zonder garantie weliswaar

veel plezier en groeten van de slaapmuts!

Huugooke

Bedankt jongens, maar ik ben een tikje ge?mmobiliseerd, en zijn de meeste evenementen niet gesloten voor de winter?
Ik heb al een Mehano tram liggen voor de aandrijving, maar uiteraard klopt die ophanging niet (voor zover ik kan zien op de foto's). Ik heb nu wel alle maten, en een goede foto van de bougie zou van pas komen, t'is wreed dat die op de foto's altijd zo donker zijn.
Maar ge moet daar uiteraard niet speciaal voor naar Maredsous, tenzij ge grooooten dorst hebt en goesting in kaas.