eerste poging kolenbelading

Gestart door patatje70, 28 augustus 2011, 18:57:32 PM

patatje70


Binco

#1
Niet slecht, de kolen zien er goed uit, de golvende beweging die de hoopjes maken ook alleen vind ik dat de bak nogal vol zit.
Voor de rest is dit heel goed voor uw eerste poging ![^][;)]

ERVIN

#2
Ik deel de mening van Binco , ook ik denk dat ze de wagons t? vol zitten , ik heb er geen foto's van hoe de " echte " wagons toen beladen werden , maar mss hebben andere collega's die wel.[;)]

Een heel ander type wagen natuurlijk , maar zo heb ik mijn kolenwagons beladen...




Sicco

#3
De wagen zit inderdaad wat te vol, er hoort bij de randen wat ruimte te zitten zodat de helft er niet uit trilt bij het rijden. Waar je verder op moet letten is dat kolen klein en licht zijn en dus geen steile heuvels maken omdat die snel inzakken (de onderste foto van de B Cargo zelflosser is wat dat betreft het meest 'fout'.

Verder heel mooi gedaan

Dirky

#4
de kolen lijken me teveel "gebonden" door de lijm... of de foto is gewoon slecht[:)]

Ik heb bij mijn experiment de ondergrond eerst zwart geverfd met glanzende verf. Dan met acrylvernis uit de gamma of zo een laag aangebracht en kolen+gruis er over gestrooid. Waar het niet OK was de oefening herhaald.

Wat de hoeveelheid betreft heb ik geen idee hoeveel er in 't echt in zo'n bak geladen wordt.

patatje70

#5
bedankt iedereen..  voor de opbouwende kritiek en tips...daarom is het ook een probeersel h?...

Havoc

#6
Voor diegenen die denken dat de bak te vol zit, je kan dat (grofweg) berekenen.

Gebroken kolen hebben een dichtheid van 833-1105 kg/m?. Dus...als je het laadvermogen kent van de wagen (een eaos is 60 ton dacht ik), dan kan je grofweg 60m? kolen in die bak doen. Een 1m? wordt op schaal 1.5cm? belading (dit is 1 ml). Dus je kan 60ml belading in de bak gieten.

Je kan natuurlijk ook het oppervlak berekenen en dan rekenen hoe hoog je kan gaan in de bak maar ik heb hier niet direct zo'n wagon liggen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Sicco

#7
De bak zit niet zozeer te vol vanwege het (lage) soortelijk gewicht, maar vanwege het feit dat een deel van de lading zo gemakkelijk uit de wagen glijdt als het echt zou zijn.

ERVIN

#8
citaat:
Geplaatst door Sicco
Waar je verder op moet letten is dat kolen klein en licht zijn en dus geen steile heuvels maken omdat die snel inzakken (de onderste foto van de B Cargo zelflosser is wat dat betreft het meest 'fout'.





Sicco , ik heb mij gebaseerd op onderstaande foto's , dus " het meest foute" wil ik dat nu niet echt noemen hoor.[;)]





Sicco

#9
Dit punt is voor jou [:D]

Johan Poelmans

#10
Zijn die wagons al gaan rijden, of zijn ze enkel omgerangeerd? Ik kan me voorstellen dat van dat puntige hoopje niets meer overschiet als de machinist eens op zijne rem heeft geduwd, of zelfs nadat de wagon een rangeerheuvel is tegengekomen?
 

ERVIN

#11
@Johan , deze foto's zijn genomen in Berchem , dus in volle vaart.

@Sicco [;)]

railman56

#12
waarschijnlijk ook gefixeerd met lijm? [:D][:D]
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

C.B.

#13
De onderste "Fals" wagen die Ervin behandeld heeft met kolen is best mogelijk.
Hoeveel keer ik al wel niet gezien heb in de treinen van Zandvliet , dat deze tot boven beladen zijn ... [:D]

Meer als je denkt.[;)]
Groetjes.
Claudio.

stefan

#14
Inderdaad de wagons die we klaar zetten op zandvliet zijn overvol geladen. Het meeste valt er bij de eerste wissels af waardoor deze vol kolen liggen. En voor johan deze wagons worden niet geheuveld.