Miniboormachientje als ......

Gestart door argilla, 17 augustus 2011, 13:16:26 PM

argilla

Forummers,

Ik heb een oud miniboormachientje ( 1 ste generatie) die ik graag als een opwindmachientje , voor bv draadwindingen op een spoel, wil gebruiken.
De gegevens zijn:   NiCd cellen in het machientje ( 4 stuks) Het machientje zelf is een 4.8 V /520 tr.min motortje. Hoeveel Watt ?? weet ik niet het stond niet op het etiket. Veel kan het niet zijn, want schroeven kon je er nauwelijks mee  ( tenzij heel kleine schroefjes voor pianoschroefjes bv) en boren ging al helemaal niet.Maar ja wat koopt een mens al niet h?.
Nu wilde ik de toeren regelen op een eenvoudige manier, vermits draad winden toch een heel lage snelheid vereist. Ik dacht een draadgewonden potmeter van 50 W. te gebruiken Maar is dit juist ??
Oh ja de lader is stuk en is al een hele poos gerecycleerd ( alle hoop ik toch)Daar stond ( dacht ik op) 5VA kan dit ??
Schematisch moet het niet moeielijk zijn zo iets te verwezelijken toch ?
Of moet hier een stukje electr. bij kijken ? Kan ik dat zelf in elkaar knutselen ? Wat zijn de onderdelen dan hiervoor?? enz.. enz..

Wie kan helpen eventueel met een schemaatje of zo ? ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

#1
Als je het toerental wil verlagen zou ik zeker geen weerstand gebruiken, want dan ga je nogal wat energie verliezen, en je machientje heeft al niet veel kracht...
Een ppm of pwm-regelaar is veel effici?nter, dus zoiets als "de betere analoge regelaar" voor een modeltrein, zij het dan met maximaal 5 volt.

Hoe vaak moet je spoelen wikkelen, Marc? Bedenk eens of het sop de kool wel waard is [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

#2
citaat:
Oh ja de lader is stuk en is al een hele poos gerecycleerd ( alle hoop ik toch)Daar stond ( dacht ik op) 5VA kan dit ??


Kan best zijn. NiCd werd meestal nogal langzaam geladen.

Verder zelfde advies als Gerolf: een pwm regelaar. Iets simpel zoals dit om te starten: http://www.dprg.org/tutorials/2005-11a/index.html Monteer dan direct ook een toerenteller zodat je niet meer hoeft te tellen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

argilla

#3
Bedankt Gerolf,Havoc.  Precies wat ik zocht snel, eenvoudig om zelf te maken.

De vraag waarom van deze beiden forumleden is eenvoudig te beantwoorden.
Mijn eega geeft les oa in technologie en het volgend schooljaar is er een project voor het maken van een kristalontvanger met de leerlingen. Nu moet ik ongeveer 28 spoelen maken met 5 x 20 windingen per spoel.
http://www.techna.nl/Techniek/mobiele%20telefoon/kristalontvanger.pdf

Begrijp je waarom ? En ik dacht zo kan van pas komen voor bv ontkoppelingsspoelen ook te maken

Bedankt beide [:D][;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Peter

#4
Een kennis van ons heeft voor mij destijds spoeltjes voor ontkoppelaars (systeem Repa of Herkat) gemaakt op een oude naaimachine door het asje waar de vrouwen hun garen mee op het spoel zetten te vervangen door een langer exemplaar. Door het voetpedaal kon hij de snelheid regelen en had zo beide handen vrij om de draad te geleiden.
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

#5
Waarom laat je die kinderen niet hun eigen spoel wikkelen? Staat toch mooi in dat document beschrven.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

argilla

#6
citaat:
Geplaatst door Havoc

Waarom laat je die kinderen niet hun eigen spoel wikkelen? Staat toch mooi in dat document beschrven.





Ik heb zelf al eentje handmatig gedaan. Kinderen van die leeftijd ( BTO) is dit echt niet vanzelfsprekend. Alleen al de wikkelingen fijn naast elkaar leggen !

Nog een klein vraagje aan Gerolf en/of Havoc: Die IRF in een TO behuizing en koelen met koelster of wat ??
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Havoc

#7
Zou normaal niet moeten omdat die enkel aan/af schakelt, dus met weinig verlies.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

argilla

#8
citaat:
Geplaatst door Peter

Een kennis van ons heeft voor mij destijds spoeltjes voor ontkoppelaars (systeem Repa of Herkat) gemaakt op een oude naaimachine door het asje waar de vrouwen hun garen mee op het spoel zetten te vervangen door een langer exemplaar. Door het voetpedaal kon hij de snelheid regelen en had zo beide handen vrij om de draad te geleiden.





Peter, de clou is dat alle windingen netjes "naast" elkaar moeten liggen. Bij een spoeltje is dit niet kritisch. Als er al eens wat windingen op en door elkaar liggen maakt dat niet veel uit bij die soort van spoeltjes.
Maar akkoord voor die windingen kan je inderdaad de "naaimachine" ([:p])gebruiken.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15