Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Bakstenen op schaal H0

Gestart door Dirky, 11 januari 2011, 21:03:18 PM

H0lland

Tja sorry! Ik wist niet dat je boos werd! [:D].... in de snelligheid dacht ik dat jij als Belg wel een Vlaams verband zou hebben gebruikt [;)]... bij nader inzien zie ik dat het dat inderdaad niet was!
Een variant op het kruisverband, het staand verband is wel beschikbaar in 1:87 zie: http://www.architekturbedarf.de/Shop/Modellbau1/Zubehoer/Platten/Mauerplatten1/mauerplatten1.html
Mocht iemand nu nog ergens ooit een kruisverband of een Hollands verband tegen komen (in kunststof), dan hou ik mij van harte aanbevolen!
Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

Dirky

dat zijn wel degelijk ook Slaters Patrick! er wordt nogal licht omgesprongen met de schaal. Slaters zijn niet echt 1/87 maar eerder 1/76 (4mm gauge of 00 gauge). De stenen vallen nogal groot uit! Een standaard baksteen mag op 1/87 zeker niet hoger zijn dan 0,85mm als je realistisch wil blijven...

PS als ik echt boos wordt stuur ik je wel eerst een PB Patrick. Mijn hoofdletters waren geen synoniem voor ROEPEN maar eerder een (duidelijke) verduidelijking! [;)]

Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door Dirky

dat zijn wel degelijk ook Slaters Patrick! er wordt nogal licht omgesprongen met de schaal. Slaters zijn niet echt 1/87 maar eerder 1/76 (4mm gauge of 00 gauge). De stenen vallen nogal groot uit! Een standaard baksteen mag op 1/87 zeker niet hoger zijn dan 0,85mm als je realistisch wil blijven...

PS als ik echt boos wordt stuur ik je wel eerst een PB Patrick. Mijn hoofdletters waren geen synoniem voor ROEPEN maar eerder een (duidelijke) verduidelijking! [;)]



Je moet eens naar Batibouw gaan en dan zul je zien dat er bij recuperatie - bakstenen (oude gevelstenen) zijn die je haast niet ziet en dan zijn er exemplaren waarmee je een paard van onder iemand kunt slaan i.p.v iemand van zijn paard slaan ! Trouwens recuperatiestenen van aan de kust ( vergeef mij ik ken de juiste benaming niet) zijn merkelijk groter dan de gebruikelijke gevelstenen.
Verder heb je ook gevelstenen die merkelijk kleiner zijn dan de gebruiklijk gehanteerde bakstenen.
Groeten Peter[;)]

H0lland

Hallo Dirk,
Weet je zeker dat dat Slater's zijn? Ze worden omschreven als muren voor schaal 1:100 tot 1:87, niet als 1:76?
Hoe dan ook... ik heb toch een steens metselverband in kunststof nodig, dus als ik niet iets anders vind, zal ik het er toch mee moeten doen. Ik zal in dit geval moeten roeien met de riemen die mij gegeven zijn, andere heb ik niet... ?n ik heb dus ook geen plotter o.i.d.

----------

ps: Ik ging er eigenlijk ook niet echt vanuit dat je echt boos zou zijn, maar maakte er meer een "cinisch" grapje over (vandaar ook deze: [:D] )... Mocht je wel echt boos zijn geweest, dan zou je ook wel iets te snel boos zijn geworden![;)]
Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

Thommy

citaat:
Geplaatst door Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door Dirky

dat zijn wel degelijk ook Slaters Patrick! er wordt nogal licht omgesprongen met de schaal. Slaters zijn niet echt 1/87 maar eerder 1/76 (4mm gauge of 00 gauge). De stenen vallen nogal groot uit! Een standaard baksteen mag op 1/87 zeker niet hoger zijn dan 0,85mm als je realistisch wil blijven...

PS als ik echt boos wordt stuur ik je wel eerst een PB Patrick. Mijn hoofdletters waren geen synoniem voor ROEPEN maar eerder een (duidelijke) verduidelijking! [;)]



Je moet eens naar Batibouw gaan en dan zul je zien dat er bij recuperatie - bakstenen (oude gevelstenen) zijn die je haast niet ziet en dan zijn er exemplaren waarmee je een paard van onder iemand kunt slaan i.p.v iemand van zijn paard slaan ! Trouwens recuperatiestenen van aan de kust ( vergeef mij ik ken de juiste benaming niet) zijn merkelijk groter dan de gebruikelijke gevelstenen.
Verder heb je ook gevelstenen die merkelijk kleiner zijn dan de gebruiklijk gehanteerde bakstenen.
Groeten Peter[;)]



feit, in mijn verbouwing (ik heb de achterbouw met de hand afgebroken) zit ik met geel-achtige bakstenen (hier noemen ze die van de Moerkerkse steenbakkerij). Deze zijn geenszins gelijk van grootte/breedte. Blijkbaar hebben de vorige eigenaars een deurtje of 2 dicht gemaakt en daar andere 'gele' bakstenen in gestopt. Die kun je dus niet vergelijken. Zijn allemaal even groot, net zoals de modale rode boertjes.

nu, ik heb gemerkt dat soms de schaal N-bakstenen beter kloppen qua maten dan de HO-bakstenen bij verschillende merken. Als je ervan uit gaat dat iedere baksteen even groot is natuurlijk en de standaardmaat bezit.

maar niettemin, we zijn geen muggenzifters. We blijven op een rare schaal bezig en moeten compromissen sluiten in wat realistisch is en mogelijk is op onze schaal.
Greetz

Thommy

Dirky

Patrick, eerder in dit draadje heeft Cedric een link geplaatst naar de Slaters muurplaten. De foto?s op die flyer zijn dezelfde als die op jouw link. Vandaar dat ik bijna zeker ben dat het Slaters? zijn.

Nu, net als jij Thommy, heb ik verbouwingen achter de rug en heb ik eveneens veel verschillende bakstenen door mijn handen laten passeren. Als pietje-precies (want dat ben ik dan wel) wou ik ook bij de bouw van mijn gevels een getrouwe weergave hebben van wat er in 1920 kan geweest zijn en heb verschillende gevels echt grondig bekeken en gemeten. In onze streek gaat de grootte van een baksteen varieren tussen hoogte 6 cm met een voeg van 1 cm tot 8 cm met een voeg van eveneens 1 cm. Die beide stenen vind ik dan ook veel terug in mijn huis.

De gevel van mijn werkplaats, naar de straatkant, 2 maten van stenen met klein hoogteverschil:

De kleinere variant meet:

De grotere:


En dat we compromissen moeten sluiten, daarin geef ik iedereen 100% gelijk. Voor mij mag het echter niet te ver afwijken waardoor ik met mijn muggeziften helaas veel tijd verlies. Maar tja? ieder zijn ding! En respect voor ieder zijn ding!