Om-, ver- of zelfbouw Belgische modellen

Gestart door svvander, 22 augustus 2005, 14:04:51 PM

svvander

Rare titel niet? Het gaat over het volgende:

Soms is het moeilijk om sommige Belgische locomotieven in H0 te vinden of soms voldoen de bestaande modellen niet aan de eisen van de modelbouwen in kwestie. De mogelijkheden die dan overschieten zijn het ombouwen van een bestaand model van een andere spoorwegmaatschappij of het helemaal zelf bouwen van een model, al dan niet aan de hand van het origineel. (Wat aan te raden is, lijkt me wel).

Mijn vraag is nu: welke modellen kunnen gebruikt worden voor deze verbouwingen?
Ik geef een voorbeeld: Voor de type 260/reeks 80, kan de V60 (BR260) gebruikt worden. Deze vind je van M?rklin, Roco en Fleischmann, op beurzen aan een zeer degelijke prijs (Meestal een pak goedkoper dan zijn Belgische variant).

Zijn er nog zulke modellen die dienst kunnen doen, voor ombouwing dan? (Misschien zelf locomotieven van ??n of ander hobby-gamma?)

Wie helpt mij verder???
Sven Vandersmissen Aan het afbouwen om iets anders op te bouwen. Elk einde is een nieuw begin.

FREMO e.V. - afd Belgiƫ

Hoi Sven,

Hier reeds enkele andere locomotieven die je kan gebruiken, mits aanpassing naar het uit te beelden voorbeeld [:p], ja want bij de NMBS [8)] werd soms zeer verschillend afgewerkt [^].

P8 of BR38 ? FLE ? M?R ? ROC ? TRIX voor type 64.xxx

G8.1 of BR 55 ? FLE ? M?R ? ROC ? TRIX voor type 81.xxx

BR 52 ? FLE ? M?R ? ROC ? TRIX voor type 26.xxx

T13 of BR ?? ? ROC ? M?R- voor type 96.xxx / 95.xxx
                                          ook geldig voor Nord Belge 91 of 92 !

S 10 of BR ?? ? M?R ? TRIX ? voor type 60.xxx

G10 of BR 57 ? ROC voor type 90.xxx

T16.1 of BR 93 ? ROC voor type 97.xxx

BR 94 ? FLE voor type 98.xxx

S6 of BR 13 ? FLE voor type 66.xxx

Dit zijn reeds enkele voorbeelden, die een ganse reeks verschillende locomotieven kan opleveren.

Mvg
Fremo e.V. ? Div Belgi?

Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Peter

Hallo Sven,

Buiten de door Fremo reeds aangehaalde stoomloks heb je voor diesellos enkel de reeds aangehaalde V60 naar een reeks 80 en de door Roco geproduceerde Nederlandse 2200 naar onze reeks 76.
Wat elloks betreft, enkel de door Roco geproduceerde SNCF lok naar onze reeks 29. Voor de rest NOPPES geen diesel of elloks.
Er zijn mischien nog en enkele Engelse diesels die je zou kunnen herschilderen maar hou er wel rekening mee dat die meestal in OO schaal zijn dus 1/76.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de bouwdozen van Jocadis, die in de meeste gevallen over een goed werkend onderstel beschikken. Bedenk wel dat dit bouwdozen zijn die niet op een avondje knutselen in elkaar te zetten zijn, maar zoals reeds in MSM vermeld, mits de nodige tijd en zorg, tot goed rijdende loks kunnen gebouwd worden.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

n/a

Een goed voorbeeld van een Belgisch model, goed ingepakt en een beetje wazig. Kan veeel aan worden verbouwd.

svvander

Ik kan het foto'tje niet zien, maar dat zal waarschijnlijk wel aan mijn pc liggen.

Zijn die zaken van Jocadis niet prijzig? Ik had ook al gehoord over de lange leveringstermijnen.
Ik was is gaan horen achter die 91 locotractor. Maar vermits ik 3-rail, digitaal rijdt, was dit geen optie (spijttig genoeg). Blijkbaar, is deze te klein om een decoder in te plaatsen.
Over locotractor's gesproken: De Duitse K?ff, werd deze in Belgi? ook gebruikt bij kleinere industrie?
Sven Vandersmissen Aan het afbouwen om iets anders op te bouwen. Elk einde is een nieuw begin.

Peter

Hallo Sven,

Persoonlijk vind ik de prijzen van de Jocadis bouwpaketten niet duur, ong.195 euro (motor inbegrepen)
Ik heb het hier dan wel over de reeks 82-84 enz. In deze loks is ruimte genoeg voor een omschakelaar, of voor een decoder.
In de reeks 91 is deze ruimte inderdaad bijna onbestaande, of je zou de stuurkabine ervoor moeten gebruiken.
Ik wacht ondertussen al vol ongeduld op de reeks 72 van Jocadis.De eerste jaren denk in dat we niet op nieuwe rangeerdiesels moeten verwachten bij de grote merken. Voor elloks zie ik het met de moeilijkheden bij Roco ook duister in.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

Johnnytrein

Wim, hoe kan ik die rode X in een zichtbare afbeelding te veranderen.[:I] Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

tonycabus

Beeld staat op Yahoo en dat zou de reden kunnen zijn. "Photobucket" of "PUTFILE" vragen geen toegangskode.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

eric

citaat:
Geplaatst door Wim

Een goed voorbeeld van een Belgisch model, goed ingepakt en een beetje wazig. Kan veeel aan worden verbouwd.

over 15 ? 20 jaar misschien, maar nu toch nog niet voor mijn part

Eic

eric

jawade
men letterkes kunnen ook al niet meer mee

Johnnytrein

Wim, jawade der is niks dat ge aan dat model moogt verbouwselen (oei mijn tletterkses slaan tilt)moest ge dat toch van plan zijn dan kom ik onmiddelijk beslag leggen. man man man [:I] geen verdere commentaar.Ik weet het volledig offtopic . Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door Wim

Waaw!!![:p][:p][:p] Ik zou daar echt nie veel aan verbouwen maareuh is die trui met rolkraag echt nodig? Zo koud is het toch niet h?[:D][:D]

Gerrit

Havoc

Dat model valt hier precies goed mee, iedereen citeert het om het nog maar eens erbij te zetten.

Moesten de heren fabrikanten wat meer zo'n modellen uitbrengen onze hobby zou nogal floreren...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Maar die vinde nie bij Jocadis of Olaerts of... (voor insiders[;)]) bij Van Den Bossche in Jette[:D]

tonycabus

Dat doet me denken aan die griet die aan een Miss-verkiezing ging deelnemen en hier onder "Belgische modellen" even een link naar haar site zette, weten jullie nog???