Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Kolen in de Brico

Gestart door gjvdz, 24 november 2010, 13:55:15 PM

gjvdz

Hallo allemaal,
ik ben enkele dagen geleden naar de Brico in Zemst geweest en
daar heb ik in de kerst-afdeling zakjes zwarte steentjes gezien die voor schalen groter dan Ho zeker gebruikt kunnen worden als kolen.
Het grote voordeel is dat deze bijna niets kosten en er realistisch uitzien omdat het echte steentjes zijn. Voor Ho vond ik ze iets te grof.
Ze zijn beschikbaar in drie maten en ook in meerdere kleuren.
Mvg Giel-Jan

Gerolf

Zouden ze niet te malen zijn?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Kolengruis kan je zo gratis bij de kolenboer gaan opscheppen (hier in het dorp althans). En met een zeefje naar keuze heb je de maat van de korrel in de hand. Voor kleine schalen (vb N) best handig. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

gjvdz

Misschien wel eh ik vond ze heel mooi en natuurlijk.
Mvg Giel-Jan

Michiel

Hoi Giel-Jan,

ik ondermijn je tip helemaal niet, hoor. Het is een gezonde en handige tip (want wie heeft er nog een kolenboer in de buurt. Die mannen zijn met uitsterven bedreigd). En eerlijk gezegd, ga ik volgende keer bij de Brico uit nieuwsgierigheid ook eens gaan kijken naar die kolen. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

argilla

citaat:
Geplaatst door gjvdz

Hallo allemaal,
ik ben enkele dagen geleden naar de Brico in Zemst geweest en
daar heb ik in de kerst-afdeling zakjes zwarte steentjes gezien die voor schalen groter dan Ho zeker gebruikt kunnen worden als kolen.
Het grote voordeel is dat deze bijna niets kosten en er realistisch uitzien omdat het echte steentjes zijn. Voor Ho vond ik ze iets te grof.
Ze zijn beschikbaar in drie maten en ook in meerdere kleuren.




inderdaad, ben gaan kijken en heb ze gekocht . Voor 1/43 nog iets te grof ook. Gelukkig kan ik ze aanwenden voor Gn15. Bedankt voor de tip.

Voor schaal 1/43 gebruik ik de steenkooltjes uit een gasmasker ( voor af en toe moet werken met een gasmasker op het bedrijf) Je kan de  (gebruikte)casettes heel gemakelijk openen ( zijn van alu) Zeven hoeft niet daar ze allemaal de zelfde maat hebben( Wel opletten dat de casettes gebruikt zijn voor bv in gesloten ruimten waar geen gevaarlikke gassen hebben gehangen in gesloten vaten. Wie werkt met een gasmaker weet wat ik bedoel)
Eenvoudig en gratis !( w
[;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Peter

Voor kolen en ijzererts (en voor ideen op te doen) kan het al eens nuttig zijn door deAntwerse haven te rijden, waar je in de buurt van Stocatra zowel ijzererts als kolen gewoon langs de kant van de weg kan opscheppen, want d'er wordt daar nogal wat gemorst.
Met vriendelijke groeten
Peter

eddy

Daar had ik ook al aan gedacht,maar zou het niet te zwaar worden als je bv een sleep van 20 wagons laad met yzererts?Natuurlijk eerst u wagons voorzien van een vulling van piepschuim of iets dergelijk.
Iemand ervaring mee?

groeten eddy

didier1990

die kolen wegen eigenlijk niets bijna geen gewicht dat gaat volgens mij de loc niet voelen in het rijden.