Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

probleem verlichting kabine met led 1,8 mm

Gestart door treinvirus, 04 juli 2010, 18:54:20 PM

treinvirus

Elok roco type 20 met oude ronde motor, esu decoder geplaatst, correct zoals ik reeds ontelbare malen gedaan heb. kabine verlichting met led en weerstand aangesloten op groen (aux1), sluitlichten 1 kant ( de kant met koppeling, voorzijde accessoires aangebracht, dus niet meer voor dubbeltractie) aangesloten op aux 2 .
Alles werk perfekt ...maar de led flikkert bijna niet zichtbaar en als ik  de kabieneverlichting laat aanstaan en de lok rijdt voor of achterwaarts neemt de flikkerfrekwentie toe en wordt duidelijker. Dit fenomeen is zelfs afhankelijk van de snelheid.De led heeft het altijd zelfs als ik de dimmer die op 3 staat op 15 zet , ook als ik 122 +3 zet enzv. Wat kan daar in hemelsnaam de oorzaak van zijn, iemand een idee?
Ps zelfs analoog als verlichting aanstaat zelfde fenomeen.
Treinvirus
 

eddy

Mischien een onstoorcondensator,of spoeltje dat voor de storing zorgt???????
Mijn eerste idee.
groeten eddy

Klaas Zondervan

Met wat voor systeem rij je?
En hoe is de andere kant van de led aangesloten, zit die op de blauwe draad?

treinvirus

ja de blauwe draad is aangesloten, de condensator en de spoel zijn wel verwijderd. het gaat om de ronde condensator en de groene spoel zichtbaar op de foto in de rubriek digitaal onder roco type 20 digitaliseren geplaatst door een lezer.
Indien ik deze terugplaats moet dat dan zo: de condensator (bruin ) tussen de polen van de motor? waar moet de spoel nu tussenkomen?
bedankt voor de eerste reakties
treinvirus
 

Klaas Zondervan

Waarom heb je de spoel en de condensator er eigenlijk uit gehaald? De handleidingen van ESU zeggen daar niks over, dus je kan ze net zo goed laten zitten. Maar het is ook niet erg als ze er uit zijn.
In ieder geval kan dat niet de oorzaak zijn van het probleem.

Ik zie de oplossing nog niet. Maar werken de frontseinen en sluitseinen wel knippervrij?

treinvirus

jawel, alles gaat perfect, de led met weerstand werd getest met roco transfo dc, dus analoog en brande zonder knipperen. Die condensator heb ik bij al de loks uitgehaald daar op duitse en andere forums iedereen zegde dat deze geen enkele functie meer had bij esu decoders..Nu moet ik wel toegeven dat mijn eerste lok  die ik gedigitaliseerd heb in 2003 of 2004(een tee van roco) ik daar twee diodes met tegengestelde uiteinden aaneen gesoldeerd tussen de polen vn de motor heb geplaast (deze dioden gekocht bij conrad ) omdat een artikel in duits over de digitalisatie van deze lok dit aangaf (+ ref conrad) ter  bescherming decoder vermits oude ronde motoren soms veel stroom vragen die de decoder niet kan geven. Nu jaren later vraag ik me af of dat wel iets van effekt geeft : de dioden werden in tegengestelde richting gesoldeerd , er kan dus geen enkele stroom door, noch in de ene richting. Over het al dan niet wegnemen van de contstoringscondensator of spoeltje (weerstand?) is al eerder in dit forum gediscuteerd. BIj fleischmann loks is op duitse forums altijd toch te lezen alles te verwijderen. De invoerder van esu zou toch eens goed moeten navragen wat nu wel of niet van toepassing is en indien  iets moet bliven zitten het WAAROM en de WERKING ervan.
Iemand nog ideeen? bedankt alvast klaas en eddy.
dirk
 

Klaas Zondervan

Wat de ontstoorspoelen en -condensatoren betreft ligt voor mij de zaak duidelijk. Sommige decoderhandleidingen stellen expliciet dat ze er uit moeten, andere handleidingen zeggen expliciet dat ze moeten blijven zitten. De ESU handleidingen zeggen er niks over, en daaruit concludeer ik dat het voor ESU decoders niks uitmaakt.
Wat mensen daar op een forum over zeggen vind ik niet zo indrukwekkend. Dat heeft alleen maar belang als ze dat van de fabrikant van de decoder hebben gehoord.

Twee dioden tegengesteld in serie tussen de polen van de motor is inderdaad tamelijk zinloos. Tenzij het zenerdiodes zijn, maar dan nog vraag ik me af wat daar de bedoeling van kan zijn.

Verder heb ik weinig idee?n meer over. Je zou nog eens de aansluitingen kunnen verwisselen, zodanig dat de cabineverlichting op Aux2 komt en de sluitlichten op Aux1. En dan kijken of het probleem zich verplaatst.

treinvirus

Dat laatste is goed idee , de sluitlichten zijn wel klassieke lampjes, zal het zo snel mogelijk eens proberen en hou je op de hoogte! de diodes waren inderdaad zenerdiodes maar ik weet wel niet hoe de juiste beschermende werking er van is , neem nu dat ze geleidelijk stroom doorlaten of minder doorlaten hoe beschermd dat de decoder dan indien er 1 ervan tussen twee motorpolen gesoldeerd is en laat staan 2 stuks.
dirk
 

Klaas Zondervan

Als het zenerdiodes waren dan begrenzen ze alleen maar de spanning over de motor, maar ze begrenzen zeker niet de stroom die de decoder moet leveren. Dus mijn eerste conclusie is dat het een onzinnige maatregel is.

Voor de rest horen we wel wat het resultaat van je experiment is.

conducteur

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Wat de ontstoorspoelen en -condensatoren betreft ligt voor mij de zaak duidelijk. Sommige decoderhandleidingen stellen expliciet dat ze er uit moeten, andere handleidingen zeggen expliciet dat ze moeten blijven zitten. De ESU handleidingen zeggen er niks over, en daaruit concludeer ik dat het voor ESU decoders niks uitmaakt.
Wat mensen daar op een forum over zeggen vind ik niet zo indrukwekkend. Dat heeft alleen maar belang als ze dat van de fabrikant van de decoder hebben gehoord.




Die moeten er toch altijd allemaal uit? Anders maak je toch sluiting op de uitgangen van de decoder?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Rian, waarom moeten die er uit? Dat moet alleen als de handleiding dat zegt. En de handleidingen van ESU zeggen er niks over. Dus mogen ze blijven zitten.
Waarom zouden die sluiting geven op de decoder?

conducteur

Tony heeft mij dat onlangs verteld, en hij had als uitleg dat die dingen het hoogfrequente signaal verstoren en zo kortsluiting geven op de uitgangen van de decoder doordat er spanning zal staan op de uitgang terwijl er eigenlijk geen puls is vanuit de decoder... (of iets gelijkaardig)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ToThePoint

Condensatoren moeten eruit als u een ESU decoder installeert.
De uitgang van de decoder is selecteerbaar tussen 16khz en 32khz. Er staat GEEN gelijkspanning op de uitgang voor de motor.
Een condensator zal voor kortsluiting zorgen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Klaas Zondervan

ToThePoint, waar heb je die wijsheid vandaan?
Ik weet vrijwel zeker dat je het mis hebt.

INFO

Alleen de waarheid ligt in het midden.