Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

hoe roest kleur (verf) maken

Gestart door Binco, 03 november 2009, 17:04:43 PM

Binco

met welke kleurenmengeling maak je de goede roest kleur.

of kopen jullie allemaal jullie roest verf?
(nr.?-merk?)
;)

PeterC

Stephen,

Ikzelf gebruik voor roest een combinatie van volgende (olie)verven: burnt sienna, raw umber en hel oranje.  De verven gebruik ik door elkaar en worden zodanig aangebracht dat deze in elkaar overvloeien.  De foto heeft niets te zien met modelspoor maar met modelbouw algemeen:



Wanneer je veel info wilt over roest, kijk je best eens op de site van Mig: http://www.migproductions.com/ .  Daar op het forum staat het vol met 'roest'.
Groetjes, Peter


Gerolf

Roest is een erg breed begrip.
De kleur, maar ook de rest van het uitzicht ervan, hangt af van je metaal zelf, de omstandigheden waardoor het roest, ...
Anders gezegd: veel verschilende kleuren, texturen, ... dus er kan veel - of er kan weinig (als je net die roest van dat metaal onder die omstandigheden wil nabootsen)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Binco

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Roest is een erg breed begrip.
De kleur, maar ook de rest van het uitzicht ervan, hangt af van je metaal zelf, de omstandigheden waardoor het roest, ...
Anders gezegd: veel verschilende kleuren, texturen, ... dus er kan veel - of er kan weinig (als je net die roest van dat metaal onder die omstandigheden wil nabootsen)



ik had het vooral op de rails.
de rails zelf en de dwarsliggers op de juiste manier roest maken[:D]
hoe doe je dat het best zonder airbrush (of diene "rusty rail painter"[:D] )

Baureihe 103

de kleur "Roest" is inderdaad een heel breed begrip.
De kleur kan varieeren van geel tot nagenoeg zwart.
Roest wat net is ontstaan heeft een mooie geel tot oranje kleur.
Naarmate de roest langer aanwezig is wordt het steed donkerder van kleur. Vuil en andere aanslag komt ook weer op de roest terecht
en kan dan zelfs donkerbruin tot een zwarte kleur krijgen.

Dus om even snel te zeggen wat de kleur van roest is niet zo makkelijk.

Groetjes Bert[:)]
Bestaat er een andere hobby.

ysbeer

De mooiste roest is echte roest,om roest te maken leg ik een plaatje ijzer een maandje in de tuin.
Dat roest als de p.... ,dus na pakweg een maand kun je de roest er af schrapen.
Roestpoeder dus,aanmaken met wat kleurloze verf of vernis (weinig en wel mat)en smeren maar.
Het resultaat (na wat proberen,en na 14 dagen wachten )is echte roest,die er uiteraard uit ziet als roest.
Heel grappig is dat het op sommige plaatsen gewoon door roest en steeds mooier wordt
wim

Eres

Scale line in NL had destijds een chemisch goedje als je de een er op smeerde en de andere erover heen dan kreeg je een prachtig mooi resultaat een echt roest effect Roest bereikt je door oranje met bruin te mengen De oudste kleur roest is het meest donkere daarna krijg jenaar binnen toe steeds lichtere kleuren al gelang je eigen keuze

Er zijn hele mooie pigmenten welke dit kunnen doen oa pigment uit Spanje Ik heb er een doos vol van en uitstekend tevreden

Wim

railman56

hey wim,
hebben die pigmenten uit spanje ook een naam?
ben benieuwd
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

poco loco

Stephen,

"Echt Roest" verkrijg ik door staalwol, onder deksel, te laten reageren met azijn.
Na enkele dagen heb je een doorzichtig waterige 'oplossing'.
Over het aanbrengen (met kwast) heb je dus weinig controle.
Na uitdroging zorgt dit evenwel voor het zeer realistische resultaat:
het ijzeroxide zet zich af op de plekken waar het zich 'thuis' voelt, = meer in de kleine groeven en kieren.
Met toevoeging van een middel dat de oppervlaktespanning breekt (gaande van zeep tot fotografische "Wetting Agent") kan je dit probleemloos aanbrengen op een kunststof ondergrond (bvb. de binnenkant van lege open bakwagens (type E)).
Nogmaals: het resultaat is onvoorspelbaar, maar steeds realistisch.

Groeten,
Luc.

Gerolf

Ik gebruikte zulk mengsel tot nu toe alleen om hout te verweren.
Stom dat ik er niet aan gedacht heb om dit ook als "roest" toe te passen [:I]
Bedankt voor de tip, Luc [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts

Luc,

Zou je een paar foto's van die onvoorstelbare meer steeds realistische effekten kunnen plaatsen ?


loebaske

Ik pas hetzelfde toe als Luc, en als het voorval zich voordoet dan nog versleten staalwol...