Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

't Is Kermis ...

Gestart door Gerolf, 06 juli 2009, 13:00:57 PM

doomslu

Heb ik een vloekske tot hier gehoord? [:o)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Eindelijk nog eens wat kunnnen bouwen:

De "ondervloerse" aandrijving en de stuurelektronica voor de rups [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Gerolf,
De aandrijving met reductie is duidelijk, maar wat is dat boven de aandrijfmotor die blijkbaar een draadje tegen een viltje laat slepen?  Een rem?
Groetjes, Peter

Gerolf

Inderdaad een rem, weliswaar niet om de rups te stoppen, maar om het doek dicht te  trekken.
Dat draadje trekt de rem dicht (ge?mprovisserde bowden-kabel). De stukjes schuimrubber worden tegen het vilten schijfje gedrukt. De kracht van het motortje bepaald de kracht van de rem (en die kracht is nog - elektronisch - af te regelen)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

@ Gerolf

Gaat de motor niet ver(in)branden op termijn die de rem bedient?
Had een servo niet beter geweest, die kan je regelen door de pulsbreedte te varieren. Soit het is een idee he Gerolf, dit werkt ook wel door de spanning op de motor te varieren.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

Ik heb aan een servo gedacht, maar dit leek me eenvoudiger. Dat remmen is trouwens maar kort, 15 seconden of zo.
Bovendien wordt de motor PWM-gestuurd, dus ik denk dat de warmteontwikkeling wel zal meevallen.

Gerolf

Het doek van de rups is geplaatst (en nu afregelen) ...

Michiel

Gerolf, dit zijn creaties van het caliber die de wereld rond gaan, en waarvan iedereen zich totaal bewonderd afvraagt: amain, hoe deed ie het!? Er bekruipt mij zo'n vreemde trots dat ik dit mag meemaken. Ik ken je niet persoonlijk, ik heb totaal geen bijdrage in de vervaardiging, maar toch... [:D]

Trouwens, het kabeltje van het meest rechter karretje is van de rol gegleden. [;)]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Saraan
Trouwens, het kabeltje van het meest rechter karretje is van de rol gegleden. [;)]
Zo zijn er nog een paar, dit hoort onder andere bij het verdere "afregelen" [;)]
Merci voor de lof. Ik ben er zelf ook best trots op [^]

ToThePoint

@ Gerolf

Hoe heb je de wielen gemaakt Gerolf ?
Gedraait of geetst ? Of gedraait en dan geetst ?
Het is zoals iedereen zegt. SUPER !!!
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

factageklerk

citaat:
Geplaatst door Gerolf

't Is dat ik door dat "detailwerk" al heel wat tijd heb opgebruikt. Oktober in Mechelen wordt verdomd lastig om te halen [:I]
De wieltjes: ge?tst, gesoldeerd en gedraaid [;)]

Ge zult wel genoeg trukken van de foor kennen om dat op te lossen[:D]

Gerolf

Verkeerde materiaalkeuze [xx(] Zijde is niet goed genoeg voor het doek: zelfs ragfijn sjaaltjesspul is nog te "stijf".
Het doek er volledig terug afgehaald (de tweede keer intussen, de eerste keer dacht ik dat ik het te hard gespannen had). Weer enkele dagen "voor niks" voortgedaan [:(]
Ik kan op zoek naar een ander spul, liefst meteen zacht-elastisch, misschien vind ik het seffens in Dortmund wel [:I]

Doornroosje

Al eens gedacht aan nylonkous?

Peter

citaat:
Verkeerde materiaalkeuze  Zijde is niet goed genoeg voor het doek: zelfs ragfijn sjaaltjesspul is nog te "stijf".

Al eens gedacht aan zeildoek dat gebruikt wordt voor modelzeilschepen? (bv. bij Ballien in Borgerhout.
http://www.modelbouw-baillien.be/

Anders eens kijken bij Aters op de dageraadplaats
http://www.aters.be/
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Een zeer wild idee: zeer vloeibare latex laten uitvloeien op een glazen plaat en laten uitharden. Daarna afpellen, en tadaaa! een flinterdun, maar vrij sterk en soepel vel... Het is maar een idee, want ik heb er geen ervaring mee.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)