Nieuws:

Nu in MSM 272 MODELBANEN: Havenbaan Kaj-M | La Gleize

Hoofdmenu

project Spa-G

Gestart door ThomSten, 17 juni 2009, 23:22:54 PM

ThomSten

30c. Gaatjes boren en de lichtbakken zijn klaar voor plaatsing. Alhoewel ik er drie maakte had ik er maar twee nodig. Vooraan de baan werd een stukje typisch Belgische betonafsluiting (van wie anders dan Jocadis) geplaceerd. Zoals u ziet vindt mijn kat Eddy het allemaal best.

ThomSten

En zo zag het diorama eruit na 30 stappen. Tijd voor de volgende stap: de dienstregelingsaffiches. (Waarop staat dat alle treinen vanop voie 1 vertrekken. Wat had de NMBS dan gedacht?)

ThomSten

Eerste foto met mijn nieuwe camera...

conducteur

zeer, zeer, zeer mooi gemaakt!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ThomSten

31a. De alom gekende dienstregelingstonnetjes maken is niet zo neig moeilijk. Wat metalen staafjes op maat knippen, en bij elkaar lijmen, een stuk papierplakband er rond en het geval (x 4 + 1 reserve) in de knutsellijm dopen zodat het een stevig geheel wordt. Goed laten drogen.

ThomSten

32a. Gelijktijdig met 31 ben ik begonnen met 32. De ingangsborden (waarop nog steeds de oude stationsnaam staat!), ook dit is niet zo heel moeilijk, mits de juiste prints.
Een stukje transparant papier (kun je dat dan eigenlijk nog wel papier noemen?) werd met secondelijm tegen twee staafjes geplakt. De secondelijm zorgt ervoor dat het transparant papier ondoorzichtig wordt, maar dat is niet erg, dit materiaal werd gekozen vanwege het feit dat het niet scheurt. Zowel 31a als 32a goed laten drogen.

ThomSten

31b, 32b. In een kleurtje gestoken en als de verf droog is prints erop. Het is geprul, maar die tonnekes zijn bijvoorbeeld maar 5 mm hoog...

ThomSten

31c. Trein bij vertrek. Als ze niet staken...

ThomSten

32c. ??n van de ingangsborden, m?t de boekenkast op de achtergrond.

conducteur

Ik ben niet 100% tevreden met het resultaat van de uurregelingen, lijkt mij nogal grof.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

rixke rail

Thomas, om Uw ingangsbord te maken : gewoon een foto ervan maken, recht ervoor staand, met de macro functie. Dan deze foto met het foto-bewerkingsprogramma bewerken, verkleinen en afdrukken op licht karton :

Dit was het bord van station Haacht, aangepast aan mijn noden !
Voor de abc-tonnetjes kan je net zo tewerkgaan, (heb ik nog niet gedaan, ander type dienstregeling gebruikt !), wat gehannes, maar het resultaat is bevredigend, vind ik toch ! Edit : de kritiek van Rian hier net boven is terecht !
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

ThomSten

Inderdaad, de tonnetjes ogen nogal grof, maar zo'n tonnetje is maar 5 mm hoog.
Ik ben niet handig met zulke minidingen. Het is maar klein hoor, het resultaat valt reuze mee, maar ja hier zat ik er wel met mijn camera op he :p
Ik heb een bijna identieke werkwijze toegepast. Inderdaad ook foto's goed in detail, en dan in Illustrator (vector) nagetekend -getypt. Het is geklungel allemaal, maar ach, ik ben er content van en daar gaat het om, nietwaar?

Een ander vraagje, voor de bomen onder ons :p
Wie weet er een geschikte boom voor net na de ingang? (Zie eerste foto boven het stelleke). Het is een eik.

modeltreinbart

Probeer eens wat bomen te maken zoals Jos het doet na een tijdje maak je ook heel mooie bomen geloof me op mijn woord. Ik maak er nu ook al een tijdje zo mijn bomen en ik zie er ook vooruitgang in.
trambaantje van Gent te volgen op dit forum.

ThomSten

33a. Drie dingen zijn kenmerkend voor de terminus van Spa-G?ronst?re: het type trein, het stootblok, ?n... de grote eik net boven de trein (goed zichtbaar op foto's). Volgens Andr? Witmeur van Jocadis zijn zulke bomen moeilijk te krijgen in model. Dan maar zelfbouw. Of nee... Wie mij een beetje kent, weet dat ik dol ben op aanpassen. En grote boom werd dus gekocht. Op deze foto zijn de onderste takken er al afgeknipt, en heb ik voorzichtig de kruin iets vervormd.

ThomSten

33b. Links zie je dat ik nog veel meer takken heb weggeknipt, en langs de stam enkele lange takken (echt hout) bij gekleefd. Rechts zie je dat ik de afgeknipte takken heb gebruikt om elders weer bij te plakken. De takjes uit de tuin werden vooraf eerst ingesmeerd met lijm (dan zijn ze steviger), vandaar de glans.