Nieuws:

Nu in MSM 256 REPORTAGE: A4 dioramawedstrijd 2025

Hoofdmenu

Scenery teststrookje

Gestart door PeterC, 22 februari 2009, 15:12:05 PM

PeterC

Omdat ik nog niet aan mijn baan kan (wil) beginnen en ik nog heel wat technieken moet leren, ben ik begonnen met een scenery-teststrookje.  Op dat teststrookeje moet zowat alles komen dat ik wil testen: water, rotsen, kasseibaan, figuren, voertuigen, een ru?ne, enz, alles behalve sporen (die verwerk ik in een afzonderlijk teststrookje: http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=6807 ).

Als ondergrond gebruik ik een stukje triplex (overschot) van 33 * 45 cm.  Rechts wou ik een slingerende kasseibaan met daarnaast een riviertje en links een rotsachtg gedeelte met daarop een ru?ne ( http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=7060 ).

Ik ben begonnen met de kasseibaan.  Deze is gemaakt in gietmallen van Klaus Sp?rle.  3 bochten werden samengezet met een recht stuk.  Als ondergrond voor de baan heb ik architectenkarton gebruikt.  De baan is afgezoomd met stukjes rots (zowel in eigen mallen als in Noch rotsmallen gegoten).  Naast de baan ligt een stukje rivier.  Ik heb al heel wat mogelijkheden gelezen om water te maken maar ik had geen zin om met polyester ed te beginnen.  Enkele jaren geleden las ik een artikel om water te maken met omgekeerd gekleefd behangpapier.  Daar ik geen geschikt behangpapier had, heb ik een andere manier getest.  Met tissue in reepjes getrokken en over elkaar gekleefd met (sterk) verdunde houtlijm begint de tissue vanzelf te rimpelen.  Met een borstel kan de ingesloten lucht uitgeveegd worden.
In de rivier werden nog enkele stukje rots geplaatst.

IMGhttp://users.telenet.be/toytoy/ho/fora/image/scenery_01.jpg/IMG

Nadat alles enkele dagen had kunnen drogen, ben ik begonnen met een verhoog links naast de weg.  Dit is gewone isolatieplaat die gemakkelijk bewerkt en met houtlijm wordt vastgekleefd.  Enkele rotsstukken werden reeds ingeplant.  De diverse openingen werden opgevuld met een mengeling van fijn zand, houtlijm en waterverf.  Omdat de kasseibaan voorzien was van riooldeksels en deze nu niet direct te vinden zijn naast een rivier werden deze bedekt met het grondmengensel.

IMGhttp://users.telenet.be/toytoy/ho/fora/image/scenery_02.jpg/IMG

De rivier kreeg een kleurtje acrylverf.  Tijdens het schilderen mengde ik groen, licht- en donkerbruin om zo een kakhi tint te krijgen.

IMGhttp://users.telenet.be/toytoy/ho/fora/image/scenery_03.jpg/IMG

Het bouwwerk zal nu weer enkele dagen stilliggen want er moet nog gewerkt worden ook!

Groetjes, Peter

PeterC

Nog snel een foto van de mock-up van wat het uiteindelijk moet worden:

Groetjes, Peter

PeterC

Al enkele dagen verder gewerkt aan het experiment en hierbij het resultaat:

De rotsgietstukken zijn aangebracht en de kieren en spleten gevuld met gietplaaster.  De rotsen hebben hebben een basiskleur gekregen (acrylverf: groen, bruin, zwart en heel veel wit).

De spleten tussen de kasseigietstukken zijn opgevuld met plamuur (wordt later macadam).  De kasseien hebben hun basislaag gekregen en nadien een wash.  Het plamuur is zwart geschilderd om later de macadam weer te geven.
De rotsen hebben over hun basiskleur eveneens een (chocoladebruine) wash gekregen.

De ru?ne heeft hetzelfde basismengsel als de rotsen gekregen en nadien ook een wash.

Het geheel is nu veel te donker.  Diverse lagen 'drybrush' moeten het geheel weer wat kleur geven, maar dat is voor een volgende aflevering.
De gebruikte acrylverf geeft een satijn afwerking (wat veel te blinkend is voor de natuur) zodat ik als het geheel afgewerkt is nog enkele lagen matte polyurethaan vernis zal mogen aanbrengen.

Post ik hier nog verder want er komt hier blijkbaar geen commentaar op?
Groetjes, Peter

Gerolf

Al 130 keer deze post gezien [;)] Ga door, man [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

chrisdriessen

zeer mooi maar is de kleur niet iets te donker? of is dit het soort gesteente wat je namaakt?

chris

PeterC

@Gerolf,
Bedankt voor de reactie.

@Chris,
Eerst donker en dan lichter maken

De drybrushlaag is aangebracht (basiskleur met veel wit erbij).  Het blinkt wel nog een beetje, maar de verf is nog nat en droogt satijn uit.  Na een spuitnevel matte polyurethaanvernis hoop ik op een beter resultaat.
De ru?ne heeft ook reeds een drybrushlaag gekregen, maar moet nog wat subtiel bijgewerkt worden.
Groetjes, Peter

railman56

de basis ziet er mooi en geslaagd uit (misschien iets te veel wit?)
met wat bomen en gras zal het zeker beter ogen
doe zo verder, mooi gedaan
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

doomslu

Ik denk dat het prima in orde gaat komen. [;)]
Doe zo voort ! [:p]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Misschien ook eens een foto maken vanuit een ander kijkpunt? Vogelperspectief geeft geen goed idee van het effect van je washings.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ruben13

die straat vind ik zeer goed geslaagd
ik denk dat het wit komt door de flash.

ruben

PeterC

Het wit is inderdaad te 'wit'.  Ik had beter wat bruin en wit bij de basiskleur gevoegd ipv enkel wit.  Ik ga nu proberen om er nog een licht bruine filter over te zetten.
De foto's zijn genomen zonder flits.  Het diorama stond wel net onder een TL-licht.
Ik zal wat foto's nemen onder een andere hoek.
Groetjes, Peter

grove den

Zeer schoon Peter!! [:)]
Ik kan het alleen maar onderstrepen wat Railman Marc schreef:  
citaat:
met wat bomen en gras zal het zeker beter ogen
[:D]
maar doe dit pas op het laatst! [;)] eerst de burcht en omstreken
Hier is toch weer duidelijk aangetoond hoe belangrijk, alleen al voor de kleur van de rotsen,  een "test"dioramaatje is!
bedankt Peter!

Jos

PeterC

Ondertussen nog wat verder gewerkt en eens foto's onder een andere hoek genomen met een preiseriaan als referentie:

Het teveel aan wit is wat getemperd met, ik kan het niet beter omschrijven, een bleke huidskleur.  In plaats van een filter heb ik de verf terug met de drybrush methode aangebracht.

Ondertussen ben ik ook al aan de kasseien en de macadam begonnen:

Groetjes, Peter

railman56

voor mij is het nog steeds te wit, als je ziet welke lichtweerkaatsing je hebt
qua vormgeving zit je zeer goed [:)]
en met wat bomen van grove den heb je een super diorama [:D]
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

dirkkerckhofs

Peter,

je gebruikte dezelfde schildertechnieken als ik deed voor je rotsen, maar ik gebruikte acrylverf en die is mat, want bij jou blinkt het inderdaad nog teveel. Je kan de boel wat stoffiger proberen maken met verweringspoeders en een heel goedkope truc: lijm wat gedroogde en gezeefde tuinaarde in de spleten. En uiteraard hoop ik ook dat je nog wat gras, struiken en bomen gaat aanbrengen.

Op je "macadam" zie je strepen van je plamuur of verf en ook daar blinkt het wat teveel. Probeer er misschien eens licht met een zeer fijn schurpapier over te gaan.

Dirk