Nieuws:

Nu in MSM 272 TEST: Märklin reeks 17 | L.S.Models 2707 Certus | Piko NS 7501 | P.I.R.A.T.A. NS-nachttrein

Hoofdmenu

Ex P 10 DRG / DR - NMBS 67.001

Gestart door FREMO e.V. - afd België, 20 maart 2005, 10:20:24 AM

FREMO e.V. - afd België

Geachte Forum,

Hier reeds een reactie op het aangekondigde model van FLEISCHMANN {prijs vanaf 265,00,-? per stuk in Dc uitgave}, ex DRG - DR / P10 dat maar nog geen TWEE jaren gereden heeft in Belgi?.

Wel te verstaan dat deze P10 ex DR 39.133, eerst als 1004 bij de U.S.A. ROD "General Ross Raider" in dienst werd gesteld in Dec 1944. Lok gevonden midden op het spoorvak in goede toestand.

Lok werd in begin 1946 afgestaan aan de SNCB en ingeschreven in het bestand van FL (Luik).

Volgens gegevens waarover ik beschik is deze lok nooit in onderhoud geweest in FAZ, en dus kan ik dan ook concluderen dat deze lok het Belgische nummer 67.001/00.xxx nooit in de NMBS kleuren geeft rondgereden.

Dus de juiste kleurstelling zou dan moeten zijn, Onderstel en alle wielen DRG / DR Rood, ketel / tender Zwart.

De laatste rit van deze lok was van Herbestal naar Luik in Dec 1946, waar zij koud werd afgesteld met het oog op teruggave aan Duitsland.

Het enige model dat reeds werd uitgebracht, zowel in DC als AC vorm, was van RIVAROSSI. Wel in de juiste kleurstelling zoals beschreven hierboven.

Graag verdere info over deze toekomstige lok van Fleischmann.

Persoonlijk zal ik geen model aanschaffen, behoord wel tot mijn tijdsperiode, nl. 1935 tot 1970, maar door de te zeer beperkte periode, niet echt een goed model.

Uw reactie tegemoetziende,

Mvg
FREMO e.V. - Afd Belgi
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

rgp

Dag,

Klopt, lok heeft nooit dienst gedaan, was afgesteld, zonder tender aan de Rue Varin te Luik.
De omnummering naar type 67 is zelfs niet helemaal zeker.
Deze aankondiging van FLM is zowat de gemakkelijkste manier om een "Belgische" lok in catalogus te hebben.

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

locomotion

Ik kan mij vergissen, maar volgens mijn informatie heeft deze loc wel degelijk dienst gedaan en heeft hij een aantal ritten gereden naar ondermeer Duitland en terug. Herman heeft daarin gelijk. Ook is de loc teruggegeven aan Duitsland. Of hij ooit in het groen geschilderd is betwijfel ik ook, maar dan op grond van wat met locs in een gelijkaardige toestand is gebeurd.
Locomotion

FREMO e.V. - afd België

Hallo P10-ers,

Het is juist dat, na de overgave van de loc aan de NMBS, door de "Amerloschen", hij dienst heeft gedaan tussen FBN (=Brussel Noord) en Aach(en). Het is ook waar dat deze locomotief, eventjes zeer kort in FM (=Mechelen) werkplaats heeft vertoefd voor een kleine herstelling.

Echter als enkeling was de NMBS niet geinteresseerd in deze machiene. Laatste rit was een overbrengingsrit naar Luik. Hier heeft hij zijn tender verloren aan een belgische type 10 en naar Duitsland teruggestuurd met een franse tender. Deze loc is weer indienst gesteld bij de DB en dit tot eind 1965.

Heb eventjes het RIVAROSSI model, Ref 1345-B, bovengehaald en daarop staat vermeld 67.001 / 31048 met als standplaast FSR (=Schaerbeek), wat natuurlijk verkeerd is.

Eigenlijk is deze loc steeds in de weer geweest tussen Brussel en Duitsland voor zijn ultra korte dienst periode.

Dat is alles wat ik over deze locomotief kan vinden. Ook zij er foto's van de betreffende loc die je kan vinden in "Vapeur Belgique" van Phil Dambly.

Indien er meer over te vinden is, is alle info welkom.

Mvg
FREMO e.V. - Afd Belgi

loco

Herman en anderen
Een kleine kans dat ik nog aan enkele foto's kan geraken. Als ik ze toegestuurd krijg en het zijn niet dezelfde als in het boek van Phil Dambly of elders gepubliceerd zijn, dan zet ik ze hier op het forum. Dan kan iedereen meegenieten. Maar ik herhaal, het is een kleine kans. Deze foto's zou ik eerstdaags toegestuurd krijgen van een  bevriende modelliefhebber in het verre buitenland.
Loco

Mijn favoriete websites: http://www.cooltrain.be

FREMO e.V. - afd België

Beste Loco,

Reeds opvoorhand bedankt voor de moeite.

Mvg
FREMO e.V. - Afd Belgi