Poll
Vraag:
Is het aanleggen van een database van figuren gewenst of niet.
Optie 1: Ja door Ai gegenereerde beelden zijn voldoende
stemmen: 1
Optie 2: Ja maar liefst de STL files delen
stemmen: 28
Optie 3: Neen geen behoefte, ik vind alles wat ik nodig heb in de handel.
stemmen: 1
Beste medespoorders,
ik heb me al zot gezocht, maar kan geen (of bijna geen) figuren vinden in de typische klederdracht van de jaren 70.
zoals daar zijn olifantenpijpen, minirok, hippy vesten/broeken.......
Iemand een idee waar te vinden, hetzij als 3d printbestand, hetzij kant en klaar in de verkoop.
Frank
Ik had een tijdje geleden een mailtje gestuurd naar Preiser met dezelfde vraag . Hun antwoord was, als er voldoende vraag is kunnen we dit overwegen . Zombies , Presidenten en andere rare figuren zijn dan wel gemakkelijker te vinden dan jaren 70 figuren .
ik ben nu bezig met chatgpt figuren te maken .die ik daarna print in 3D
mannelijke figuren en zelfs transgenders zijn geen probleem .
maar een vrouw dat is niet zo gemakkelijk .dat druist direct in tegen hun regeltjes
maar de gegenereerde figuurtjes moet je dan zelf nog schilderen
maar dan heb je ook wel iets speciaals .je kunt jezelf dus als machinist in een loc zetten
gr raf
(https://i.postimg.cc/9Rd27cyW/lennert-boer.jpg) (https://postimg.cc/9Rd27cyW)
hier een voorbeeld van een boer voor in een tractor
gr raf
Knap Raf,
maar een boer op een tractor zie ik nog niet in mijn disco ;)
Zal mij ook eens wagen aan zoiets.
Raf,
zover gelukt, maar hoe krijg ik hier een stl file van? Als ik het laat omzetten maakt hij steeds een lithopane.
(https://live.staticflickr.com/65535/54559625246_9092b3ffa8_b.jpg)minirok (https://flic.kr/p/2r8fkKU) by Gardevil _ (https://www.flickr.com/photos/131558474@N03/), on Flickr
Gelukt met https://www.meshy.ai lijkt redelijk makkelijk met dit programma, maar soms rare zake, zoals 3 benen enz.
Waarom bv. een van de Preiser sets ongeschilderde figuren kopen ? Dan kan je een groot aantal van die figuren in
de kleuren van bv. tijdperk III , IV of zelfs V en VI schilderen.
Citaat van: Peter op 01 juni 2025, 11:36:45 AMWaarom bv. een van de Preiser sets ongeschilderde figuren kopen ? Dan kan je een groot aantal van die figuren in
de kleuren van bv. tijdperk III , IV of zelfs V en VI schilderen.
Schilderen alleen is niet voldoende, je moet dan ook de kledij aanpassen en de pose etc..
sommigen costumes en hoeden zijn lang dateerbaar en in de 70 jaren waren het ook vaak jongeren met die wijde pijpen, kinderen dragen al een eeuwigheid korte broeken.
Misschien met wat putty wijdere broekspijpen aanmeten
https://www.tripo3d.ai/app/home
ik gebruik deze om er een stl file van te maken
je kunt perdag maar een beperkt aan tal maken
maar je krijgt niet van die rare zaken zoals 3 benen
gr raf
Figuur gemaakt met chatgtp (duurde een paar uurtjes) en daarna met Rodin Ai (https://hyper3d.ai/rodin) omgezet naar een bruikbaar STL bestand.
Figuur is 1/10 zodat het bruikbaar is voor verschillende schalen.
(https://live.staticflickr.com/65535/54563603406_f5cace2c76_b.jpg)643aee3a-f01a-4abc-a90e-475ab30082c7 (https://flic.kr/p/2r8AJjS) by Gardevil _ (https://www.flickr.com/photos/131558474@N03/), on Flickr
We worden steeds beter in het geven van opdrachten. Ook nu weer 1/10
(https://live.staticflickr.com/65535/54564613796_4e8896b64d_b.jpg)880c79b5-47e0-4886-a03a-513b9e05f3c9 (https://flic.kr/p/2r8FUFo) by Gardevil _ (https://www.flickr.com/photos/131558474@N03/), on Flickr
(https://i.postimg.cc/FdS3CrmB/Chat-GPT-Image-Jun-1-2025-04-05-28-PM.png) (https://postimg.cc/FdS3CrmB)
(https://i.postimg.cc/PLPmZb7h/Chat-GPT-Image-Jun-1-2025-05-42-55-PM.png) (https://postimg.cc/PLPmZb7h)
(https://i.postimg.cc/SX3cG209/Chat-GPT-Image-Jun-2-2025-05-54-39-AM.png) (https://postimg.cc/SX3cG209)
(https://i.postimg.cc/VJ7qdZDD/Chat-GPT-Image-Jun-3-2025-08-19-57-AM.png) (https://postimg.cc/VJ7qdZDD)
(https://i.postimg.cc/K4ntn80K/Chat-GPT-Image-Jun-3-2025-12-27-55-PM.png) (https://postimg.cc/K4ntn80K)
(https://i.postimg.cc/QHm5ynGh/Chat-GPT-Image-May-19-2025-11-16-27-AM.png) (https://postimg.cc/QHm5ynGh)
(https://i.postimg.cc/D8nL53Nx/Chat-GPT-Image-May-24-2025-07-08-17-AM.png) (https://postimg.cc/D8nL53Nx)
(https://i.postimg.cc/FYKc5gNc/Chat-GPT-Image-May-31-2025-07-42-24-AM.png) (https://postimg.cc/FYKc5gNc)
(https://i.postimg.cc/rDvPDphh/Chat-GPT-Image-Jun-3-2025-12-36-33-PM.png) (https://postimg.cc/rDvPDphh)
(https://i.postimg.cc/Ff3n3Q8h/Chat-GPT-Image-Jun-3-2025-12-36-45-PM.png) (https://postimg.cc/Ff3n3Q8h)
inderdaad ook ik word steeds beter .zouden we geen nieuw topic openen om onze figuren te posten dan hebben we na een tijdje een grote database van figuren waar mensen uit kunnen putten om zelf te printen .
gr raf
Doe maar, Raf.
ik heb aan luc gevraagd eventueel eerst een poll te maken om te kijken hoeveel interesse er is
anders zijn we reeds met twee LOL
het geeft wel de mogelijkheid om zelf figuren te ontwerpen die je niet in de handel vind
lange mensen of kleine mensen je vind die zo maar niet
ook qua kleding ben je zo goed als vrij in kiezen
met chatgpt is het eigenlijk eindeloos wat je maken kunt
gr raf
Citaat van: raf op 03 juni 2025, 15:40:14 PMik heb aan luc gevraagd eventueel eerst een poll te maken om te kijken hoeveel interesse er is
anders zijn we reeds met twee LOL
het geeft wel de mogelijkheid om zelf figuren te ontwerpen die je niet in de handel vind
lange mensen of kleine mensen je vind die zo maar niet
ook qua kleding ben je zo goed als vrij in kiezen
met chatgpt is het eigenlijk eindeloos wat je maken kunt
gr raf
Klopt je bent ook niet meer tijdperk gebonden aan de 'klassieke' mannekesmakers, die voor sommige periodes nog serieuze lacunes vertonen.
Ik ben geinteresseerd om meer te leren erover. Ik gebruik al veel AI voor coding, opzoekwerk en andere zaken.
Maar 3D tekenen van organische figuren zoals mensen is ver boven mijn pet, dit lijkt een mooie oplossing.
Citaat van: raf op 03 juni 2025, 15:40:14 PMik heb aan luc gevraagd eventueel eerst een poll te maken om te kijken hoeveel interesse er is
anders zijn we reeds met twee LOL
het geeft wel de mogelijkheid om zelf figuren te ontwerpen die je niet in de handel vind
lange mensen of kleine mensen je vind die zo maar niet
ook qua kleding ben je zo goed als vrij in kiezen
met chatgpt is het eigenlijk eindeloos wat je maken kunt
gr raf
Misschien eens uitleggen hoe je zo'n figuurtjes kan "ontwerpen" in Chatgpt
Wil wel een poging wagen:
vraag in chatgtp: Maak een stl bestand van een frituuruitbater die met een shepspaan fritten schept. Figuur ten voeten uit zonder basis schaal 1/10
Chatgtp stelt dan een aantal vragen waarop uiteindelijk min antwoord was:
Perfect, hier is een samenvatting van wat ik zal modelleren voor het STL-bestand:
- Stijl: Realistisch
- Figuur: Oudere man, ten voeten uit
- Kledij: Schort, typische frituuruitrusting (T-shirt of hemd eronder, comfortabele broek, stevige schoenen)
- Actie: Hij schept frieten met een schepspaan (bewegingspose, licht gebogen over de friteuse)
- Schaal: 1:10
- Zonder basis/sokkel
Ik begin nu aan het 3D-ontwerp en stuur je binnenkort het STL-bestand. Dit kan een paar uur duren om het model correct en netjes af te werken. Wil je dat ik de figuur neutraal laat qua gezichtsuitdrukking of bijvoorbeeld een licht geconcentreerde of tevreden blik geef?
Ik laat chatgtp nooit meteen de stl file ontwerpen (duurt oneindig lang) maar vraag eerst een render voorbeeld. Dan krijg je het onderstaande beeld.
Na kopieren en opslaan geeft ik dit beeld in in bv. https://www.meshy.ai/workspace en laat de stl file daar genereren (duurt een fractie van de tijd die chatgtp nodig heeft)
Je kan natuurlijk ook een ander programma gebruiken naar keuze.
Nog vragen? Shoot.
ps; ik gebruik (voorlopig) de gratis versie van meshy, waarschijnlijk tot ik meerdere personen wil ontwerpen.
(https://live.staticflickr.com/65535/54566015385_259b2de4b2_b.jpg)5eef4721-4a8b-4af9-879b-930fa87793b5 (https://flic.kr/p/2r8P6jH) by Gardevil _ (https://www.flickr.com/photos/131558474@N03/), on Flickr
voor modelbouw ;een vrouw in een trein ;met een rok en blouse en modieuze schoentjes ;die zit rond te kijken ;lange haren naar achter gekamd
dan krijg je antwoord van chat gpt
Scènebeschrijving voor modelbouwafbeelding:
Een vrouw zit ontspannen op een bankje in een passagierswagon van een trein. Ze draagt een nette rok tot op de knieën en een lichte blouse met een vrouwelijke snit. Aan haar voeten draagt ze modieuze schoentjes met een kleine hak, passend bij een stijlvolle maar comfortabele look voor op reis. Haar lange haar is naar achteren gekamd, wat haar gezicht mooi vrijmaakt. Ze kijkt kalm en nieuwsgierig om zich heen, alsof ze de andere reizigers of het landschap buiten observeert. De stijl is realistisch en subtiel gedetailleerd, geschikt voor gebruik in een miniatuur modeltreinlandschap op schaal.
Als je iets wilt toevoegen of aanpassen aan deze beschrijving (bijvoorbeeld de tijd van de dag, wagonstijl, of kledingkleur), laat het me weten – dan staat alles straks perfect klaar!
laat de wagon en de bank weg
Scènebeschrijving voor modelbouwafbeelding (vrouw zittend):
Een vrouw zit op een neutrale manier (bijvoorbeeld op een onzichtbaar oppervlak, zodat ze later op elk modelonderdeel geplaatst kan worden). Ze draagt een rok tot op de knieën en een lichte, elegante blouse. Aan haar voeten draagt ze modieuze lage hakjes of nette schoentjes. Haar lange haar is glad naar achteren gekamd, waardoor haar gezicht goed zichtbaar is. Ze zit in een ontspannen houding en kijkt rustig rond, met een natuurlijke, alerte gezichtsuitdrukking. De stijl is realistisch en gedetailleerd, perfect voor toepassing in schaalmodelbouw (bijvoorbeeld H0 of 1:87).
Laat me gerust weten als je ook een staande versie, andere haardracht of bijvoorbeeld een tas/accessoire bij haar wilt.
Afbeelding voor modelbouw:
Onderwerp: Een vrouw die zit en rondkijkt
Kleding: Rok tot op de knieën, blouse, modieuze lage hakjes
Houding: Zittend, ontspannen, hoofd iets gedraaid alsof ze rondkijkt
Haardracht: Lang haar, naar achteren gekamd
Stijl: Realistisch, geschikt voor gebruik in miniatuurschaal (zoals H0 – 1:87)
Omgeving: Geen bank, geen treininterieur – neutrale achtergrond zodat ze op verschillende plekken geplaatst kan worden in een modeltreinlandschap
Zodra je wil, geef gewoon een seintje en ik genereer de afbeelding voor je
daarna als je maak of ok maak maar typt dan begint het proces
en maakt chatgpt je afbeelding
daarna downloaden (er staat een pijltje)en de figuur opslaan
dan laad ik de figuur online in tripo3d en dan word daar de stl file in gemaakt
weer downloaden en dan is je slicer programma verwerken en printen maar
voor HO kun je zo een 30 verschillende personages in een keer printen
mijn uitleg is wat langer omdat ik anders tewerk ga dan frank
maar uiteindelijk is het resultaat dat telt
in tripo3d kun je ook elke andere foto gebruiken zolang de achtergrond maar redelijk neutraal is
dus wil je jezelf voor in een lok dan een foto nemen en door tripo3d halen en printen
ga ik volgende week doen op de club hebben ze petten van de nmbs
gr raf
dat is dan toch in de chatgpt versie die registratie vereist?
Citaat van: perk op 03 juni 2025, 21:17:42 PMdat is dan toch in de chatgpt versie die registratie vereist?
Neen, je kan die gratis gebruiken, maar met beperkingen in aantal.
Mooi topic dit, ben er zeer geïnteresseerd in.
gelijk maar eens wat geprobeerd, maar de reactietijd is zeer lang. 's avonds kennelijk druk op de lijn.
Vraag gesteld:
maak een render van een Amerikaanse machinist voor een stoomlocomotief in de periode 1920 in schaal 1:48; losstaand figuur
(https://i.postimg.cc/V5R7FNHZ/Chat-GPT-Image-Jun-4-2025-06-09-07-AM.png) (https://postimg.cc/V5R7FNHZ)
en dit is het geworden na mijn vraag hier voor in de posting
zo te zien is er dus veel interesse in figuren
dus wie maakt het topic aan en waar
gr raf
Kunnen we hier niet terecht? Een topic AI figuren bv?
STL bestanden (https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/board,145.0.html)
Als je de juiste opdrachten geeft dan lukt het wel:
(https://live.staticflickr.com/65535/54566897390_7f2c833584_b.jpg)7aad2f68-9cfa-4235-a7de-04fe5fcaa119 (https://flic.kr/p/2r8TBvG) by Gardevil _ (https://www.flickr.com/photos/131558474@N03/), on Flickr
ja frank inderdaad het is hoe jij je vraag stelt dat chatgpt het goed keurt of niet
ik vroeg over laatst buig de rechter arm onder een hoek van 45°
en chatgpt deed dit perfect met de linker arm LOL
ja vanuit mijn beeld was het inderdaad rechts van het scherm
dus dan de vraag maar opnieuw gesteld voor de linker arm en dan was het juist
maar weer 50 credits weg LOL
(https://i.postimg.cc/5Y6k73wn/Chat-GPT-Image-Jun-4-2025-06-33-16-AM.png) (https://postimg.cc/5Y6k73wn)
vrouw wachtend op een trein of aan een rood licht of voor een winkel .je kunt het niet bedenken
door nu de kleuren te veranderen tijdens het schilderen want dat is ook nog een kunst op zichzelf kun je meerdere figuren gebruiken en toch zien ze er anders uit
gr raf
ChatGPT heeft wat geproduceerd.
eens kijken naar de volgende stap. :P
(https://i.postimg.cc/QM6w69kM/Chat-GPT-Image-4-jun-2025-17-54-01.png) (https://postimg.cc/Y4Wd0SPc)
is dit een fotografische vervorming, of is m'n indruk juist dat dit poppetje-met-pet aan de kleine kant is ?
'k bedoel, dat het een weergave is van een kleinere manspersoon ... pakweg 1.5/1.6m lichaamslengte ?
Citaat van: Herwig op 04 juni 2025, 19:55:29 PMis dit een fotografische vervorming, of is m'n indruk juist dat dit poppetje-met-pet aan de kleine kant is ?
'k bedoel, dat het een weergave is van een kleinere manspersoon ... pakweg 1.5/1.6m lichaamslengte ?
Naar mijn gevoel zijn de verhoudingen inderdaad niet zo goed.
Zelfs het maken van groepen mensen gaat goed, al is het misschien omwille van het schilderen misschien beter om alles los van elkaar te printen.
(https://live.staticflickr.com/65535/54567802873_2deaf65c03_b.jpg)kaarters 2 (https://flic.kr/p/2r8YfFt) by Gardevil _ (https://www.flickr.com/photos/131558474@N03/), on Flickr
het figuurtje kan idd wel eens wat te compact zijn, hoewel ik niet de gemiddelde lengte weet van een Amerikaanse man in de jaren 1900-1920.
Het omzetten van het plaatje in een STL in Tripo Studio is idd een fluitje van een cent.
daarna inladen in Chitubox geeft een goed resultaat, geen foutmeldingen. :)
(https://i.postimg.cc/hvR1q7mg/Screenshot-1.jpg) (https://postimages.org/)
in chitu box kun je alsnog de lengte aan passen
maar inderdaad sommige figuurtjes hebben korte beentjes
@ frank heb je reeds geprobeerd om een figuurtje te maken met een sigaret ??
mij lukte het niet wegens bla bla bla
gr raf
Citaat van: raf op 05 juni 2025, 06:19:21 AMin chitu box kun je alsnog de lengte aan passen
maar inderdaad sommige figuurtjes hebben korte beentjes
@ frank heb je reeds geprobeerd om een figuurtje te maken met een sigaret ??
mij lukte het niet wegens bla bla bla
gr raf
Nog niet, wel een met een pijp.
(https://live.staticflickr.com/65535/54567802873_2deaf65c03_b.jpg)kaarters 2 (https://flic.kr/p/2r8YfFt) by Gardevil _ (https://www.flickr.com/photos/131558474@N03/), on Flickr
Indien je de verhoudingen van de mensen goed krijgt zit er wel veel potentieel in deze techniek.
Nu ben ik wel benieuwd of je al deze fijne details gaat kunnen printen in 1/87.
Ik kijk uit naar de eerste proeven.
Hm, ze hebben de verhoudingen van warhammer-poppetjes, die AI kon weleens op data uit die hoek getraind zijn. met de hand de hoofden wat verkleinen en ledematen wat verlengen zou kunnen helpen maar uh ja dan schiet je wel t doel wat voorbij.
Ik heb de procedure zoals uitgelegd door Gardevil uitgetest. Het is ongelofelijk wat je met AI kunt doen. En dan staan we nog maar het begin van wat later nog mogelijk zal zijn.
Het genereren van een stl op basis van een JPG valt wat mij betreft wel wat tegen. Het aantal polygonen voor de opbouw van de stl is blijkbaar beperkt tot 150.000. Tenzij je een licentie of abo neemt. Dit is misschien voldoende voor HO, maar voor meer en fijnere details mag het toch wel wat meer zijn. Ik ben gewoon om met 1.500.000 te werken.
Wat me ook is opgevallen is dat chatgtp steeds dezelfde basisfiguur voorstelde ook al vroeg ik een aantal grondige wijzigingen aan te brengen in de houding. Blijkbaar is het arsenaal aan waaruit ze kunnen putten nog beperkt. Dat kan in de toekomst alleen maar beter worden. Natuurlijk kan je met zelf gemaakte foto's werken. Dan heb je een figuur zoals je het zelf wenst. Dan moet je wel over een behoorlijke kleerkast beschikken. Zeker wanneer je figuren met kleding uit de jaren 1970 wilt maken.
Ik ben wel benieuwd naar jullie stl's. Misschien heb ik een aantal zaken verkeerd ingesteld bij het genereren van een stl.
Citaat van: raf op 05 juni 2025, 06:19:21 AMin chitu box kun je alsnog de lengte aan passen
maar inderdaad sommige figuurtjes hebben korte beentjes
@ frank heb je reeds geprobeerd om een figuurtje te maken met een sigaret ??
mij lukte het niet wegens bla bla bla
gr raf
Probeer eens een figuur met een kort recht stokje (potlood of dergelijke) tussen de vingers of waar de persoon op knabbelt. ;D
Citaat van: doomslu op 05 juni 2025, 10:10:09 AMIndien je de verhoudingen van de mensen goed krijgt zit er wel veel potentieel in deze techniek.
Nu ben ik wel benieuwd of je al deze fijne details gaat kunnen printen in 1/87.
Ik kijk uit naar de eerste proeven.
Luc,
ik laat de figuren ontwerpen in 1/10. Waarschijnlijk zullen bij het verkleinen naar 1/87 een aan tal details wegvallen. Maar andersom van 1/87 naar 1/10 is zeker niet beter want details vergroten die er niet zijn kan nu eenmaal niet.
Verder is het mij ook opgevallen dat bij het genereren van de stl file het aantal polygonen weinig is (en dus detailverlies) maar ik werk (voorlopig) nog met de gratis versie. Heb dus geen resultaten met de betaalde variant, waarbij het aantal polygonen fel opgedreven kan worden.
Hoor hierover ook graag meer voor ik mij abonneer op zo'n dienst.
Citaat van: gardevil op 04 juni 2025, 07:51:28 AMAls je de juiste opdrachten geeft dan lukt het wel:
(https://live.staticflickr.com/65535/54566897390_7f2c833584_b.jpg)7aad2f68-9cfa-4235-a7de-04fe5fcaa119 (https://flic.kr/p/2r8TBvG) by Gardevil _ (https://www.flickr.com/photos/131558474@N03/), on Flickr
De juiste opdracht.....ik had maar 4 pinten besteld...! ;D
(schone benen heeft ze alvast!)
;)
Hier lijken de verhoudingen anders wel te kloppen lijkt me. Of zie ik dat verkeerd?
(https://live.staticflickr.com/65535/54566897390_7f2c833584_b.jpg)7aad2f68-9cfa-4235-a7de-04fe5fcaa119 (https://flic.kr/p/2r8TBvG) by Gardevil _ (https://www.flickr.com/photos/131558474@N03/), on Flickr
[/quote]
ik heb in ChatGPT aangegeven de benen te verlengen en een schop toe te voegen.
daarna door Tripo Studio gehaald en toen geprint.
het resultaat is nu best aardig. (foto is voor een Porter voor het vergelijk)
dit is met de gratis versie, bij betaling kan de scherpte van de print nog verbeterd worden.
(https://i.postimg.cc/43dVcvxQ/IMG-1259.jpg) (https://postimg.cc/PCgCswZC)
Dat geeft al een behoorlijk resultaat. vergelij het ens met een Preiser als ie geschilderd is.
nog een voorbeeld:
paard met cowboy in galop langs cactus en agave. ;D
(https://i.postimg.cc/9XRjB7BP/IMG-1262.jpg) (https://postimg.cc/w3pPq3Z3)
Hans in HO of 1/10 schaal
het probleem gaat zijn ze te schilderen zoals die je kan kopen
hoe groter hoe meer details je kunt zetten natuurlijk
vroeger voor chatgpt was het maken van figuren een probleem
nu is het probleem de verf er op te krijgen
nu nog Bison
gr raf
ik bouw in schaal 0
de figuren zijn een kleine 4 cm hoog, prima te schilderen.
ik wilde chatgpt een bison laten maken maar hij gaf de links naar gratis figuren
die je kon printen
maar daar ze niet zelf gemaakt zijn ????? kan ik die hier niet als stl file posten
er zijn een paar verschillende ooi stier en europeese bisons
en ja schaal O is gemakkelijker te schilderen dan HO
maar je moet dan en kunt dan veel meer details aan brengen
gr raf
Voorlopig ff geen resultaten van geprinte modellen hier, het scherm van mijn printer heeft het opgegeven. Een nieuw is al onderweg.
Citaat van: gardevil op 03 juni 2025, 19:45:36 PMWil wel een poging wagen:
vraag in chatgtp: Maak een stl bestand van een frituuruitbater die met een shepspaan fritten schept. Figuur ten voeten uit zonder basis schaal 1/10
Chatgtp stelt dan een aantal vragen waarop uiteindelijk min antwoord was:
Perfect, hier is een samenvatting van wat ik zal modelleren voor het STL-bestand:
- Stijl: Realistisch
- Figuur: Oudere man, ten voeten uit
- Kledij: Schort, typische frituuruitrusting (T-shirt of hemd eronder, comfortabele broek, stevige schoenen)
- Actie: Hij schept frieten met een schepspaan (bewegingspose, licht gebogen over de friteuse)
- Schaal: 1:10
- Zonder basis/sokkel
Ik begin nu aan het 3D-ontwerp en stuur je binnenkort het STL-bestand. Dit kan een paar uur duren om het model correct en netjes af te werken. Wil je dat ik de figuur neutraal laat qua gezichtsuitdrukking of bijvoorbeeld een licht geconcentreerde of tevreden blik geef?
Ik laat chatgtp nooit meteen de stl file ontwerpen (duurt oneindig lang) maar vraag eerst een render voorbeeld. Dan krijg je het onderstaande beeld.
Na kopieren en opslaan geeft ik dit beeld in in bv. https://www.meshy.ai/workspace en laat de stl file daar genereren (duurt een fractie van de tijd die chatgtp nodig heeft)
Je kan natuurlijk ook een ander programma gebruiken naar keuze.
Nog vragen? Shoot.
ps; ik gebruik (voorlopig) de gratis versie van meshy, waarschijnlijk tot ik meerdere personen wil ontwerpen.
(https://live.staticflickr.com/65535/54566015385_259b2de4b2_b.jpg)5eef4721-4a8b-4af9-879b-930fa87793b5 (https://flic.kr/p/2r8P6jH) by Gardevil _ (https://www.flickr.com/photos/131558474@N03/), on Flickr
Frank,
Ik heb jouw vraag ("
Maak een stl bestand van een frituuruitbater die met een shepspaan fritten schept. Figuur ten voeten uit zonder basis schaal 1/10") die je stelde aan chatgtp; om te proberen; ook aan chatgpt gesteld gewoon copy paste en dit is wat ik als antwoord kreeg:
Het is inderdaad mogelijk om een gedetailleerd 3D-model van een frituuruitbater die met een schepspaan fritten schept te maken, maar zoals eerder vermeld, vereist het maken van een dergelijk model het gebruik van geavanceerde 3D-modelleringssoftware. Helaas kan ik geen STL-bestand direct genereren, maar ik kan je wel door het proces leiden en enkele nuttige tips geven.
Stappen om dit te creëren:
Softwarekeuze:
Zoals eerder genoemd, kun je Blender, ZBrush of Tinkercad gebruiken voor het modelleren van dit figuur. Blender is een uitstekende keuze voor gedetailleerd sculpten van menselijke figuren, terwijl ZBrush meer geavanceerde sculpting-tools biedt.
MakeHuman kan ook helpen om een basis menselijke figuur te maken, waarna je extra details kunt toevoegen zoals de shepspaan en de fritten.
Start met het figuur:
Begin met het creëren van een menselijk model (een frituuruitbater in dit geval) in de software van je keuze.
Zorg ervoor dat het model een realistische houding heeft, bijvoorbeeld staand achter een frituur, met een hand die een schepspaan vasthoudt.
Toevoegen van de Shepspaan en Fritten:
Voeg details toe zoals de schepspaan (het gereedschap om de fritten mee te scheppen), de fritten en een mogelijk frituurmandje. Dit kan allemaal gedaan worden door verschillende objecten te modelleren of bestaande objecten te importeren en ze aan het model te koppelen.
Positie en Details:
Zorg ervoor dat de hand van de frituuruitbater zich in de juiste positie bevindt, alsof hij bezig is de fritten uit de frituurpan te scheppen. Dit vereist vaak wat "rigging" van het model, zodat de armen en handen de juiste houding kunnen krijgen.
Schaal 1/10:
Zorg ervoor dat je model de juiste schaal heeft (1/10). Bijvoorbeeld, als de gemiddelde hoogte van een volwassen man 1,75 meter is, zou het model op schaal 1/10 ongeveer 17,5 cm hoog moeten zijn. In de meeste software kun je de schaal eenvoudig aanpassen door de afmetingen van het model te schalen.
Exporteren naar STL:
Wanneer je tevreden bent met het model, kun je het exporteren als een STL-bestand. In Blender doe je dit door naar File > Export > STL te gaan.
Extra Tips:
Detailniveau: Aangezien het model gedetailleerd moet zijn, is het belangrijk om te zorgen voor de texturen en de vorm van de kleding, het gezicht en andere kenmerken van de frituuruitbater.
Frituurpan: Je kunt ook overwegen om een frituurpan toe te voegen aan de scène voor meer context.
Sculpting Tutorials: Als je niet bekend bent met 3D-sculpting, zijn er tal van tutorials voor Blender, vooral voor beginners die figuren willen modelleren.
Als je al een idee hebt van de software die je wilt gebruiken, kan ik je helpen met stapsgewijze instructies of voorbeelden van modellen die je kunt aanpassen. Het kan wat tijd kosten om het model in detail te creëren, maar het is zeker mogelijk!
Heb je al ervaring met 3D-modellering, of zou je willen dat ik je meer specifieke instructies geef voor een van de genoemde tools?
Ik kreeg niet het lijstje die jij blijkbaar kreeg.
Janie jij laat chat gpt een stl maken ik doe dit niet in vraag een figuur wat frank ook doet .
daar na de figuur opslaan en plakken in tripo3d of meshy
stl genereren in chat gpt duurt een eeuwigheid
gr raf
Citaat van: janieburton op 08 juni 2025, 19:31:10 PMFrank,
Ik heb jouw vraag ("Maak een stl bestand van een frituuruitbater die met een shepspaan fritten schept. Figuur ten voeten uit zonder basis schaal 1/10") die je stelde aan chatgtp; om te proberen; ook aan chatgpt gesteld gewoon copy paste en dit is wat ik als antwoord kreeg:
Het is inderdaad mogelijk om een gedetailleerd 3D-model van een frituuruitbater die met een schepspaan fritten schept te maken, maar zoals eerder vermeld, vereist het maken van een dergelijk model het gebruik van geavanceerde 3D-modelleringssoftware. Helaas kan ik geen STL-bestand direct genereren, maar ik kan je wel door het proces leiden en enkele nuttige tips geven.
Stappen om dit te creëren:
Softwarekeuze:
Zoals eerder genoemd, kun je Blender, ZBrush of Tinkercad gebruiken voor het modelleren van dit figuur. Blender is een uitstekende keuze voor gedetailleerd sculpten van menselijke figuren, terwijl ZBrush meer geavanceerde sculpting-tools biedt.
MakeHuman kan ook helpen om een basis menselijke figuur te maken, waarna je extra details kunt toevoegen zoals de shepspaan en de fritten.
Start met het figuur:
Begin met het creëren van een menselijk model (een frituuruitbater in dit geval) in de software van je keuze.
Zorg ervoor dat het model een realistische houding heeft, bijvoorbeeld staand achter een frituur, met een hand die een schepspaan vasthoudt.
Toevoegen van de Shepspaan en Fritten:
Voeg details toe zoals de schepspaan (het gereedschap om de fritten mee te scheppen), de fritten en een mogelijk frituurmandje. Dit kan allemaal gedaan worden door verschillende objecten te modelleren of bestaande objecten te importeren en ze aan het model te koppelen.
Positie en Details:
Zorg ervoor dat de hand van de frituuruitbater zich in de juiste positie bevindt, alsof hij bezig is de fritten uit de frituurpan te scheppen. Dit vereist vaak wat "rigging" van het model, zodat de armen en handen de juiste houding kunnen krijgen.
Schaal 1/10:
Zorg ervoor dat je model de juiste schaal heeft (1/10). Bijvoorbeeld, als de gemiddelde hoogte van een volwassen man 1,75 meter is, zou het model op schaal 1/10 ongeveer 17,5 cm hoog moeten zijn. In de meeste software kun je de schaal eenvoudig aanpassen door de afmetingen van het model te schalen.
Exporteren naar STL:
Wanneer je tevreden bent met het model, kun je het exporteren als een STL-bestand. In Blender doe je dit door naar File > Export > STL te gaan.
Extra Tips:
Detailniveau: Aangezien het model gedetailleerd moet zijn, is het belangrijk om te zorgen voor de texturen en de vorm van de kleding, het gezicht en andere kenmerken van de frituuruitbater.
Frituurpan: Je kunt ook overwegen om een frituurpan toe te voegen aan de scène voor meer context.
Sculpting Tutorials: Als je niet bekend bent met 3D-sculpting, zijn er tal van tutorials voor Blender, vooral voor beginners die figuren willen modelleren.
Als je al een idee hebt van de software die je wilt gebruiken, kan ik je helpen met stapsgewijze instructies of voorbeelden van modellen die je kunt aanpassen. Het kan wat tijd kosten om het model in detail te creëren, maar het is zeker mogelijk!
Heb je al ervaring met 3D-modellering, of zou je willen dat ik je meer specifieke instructies geef voor een van de genoemde tools?
Ik kreeg niet het lijstje die jij blijkbaar kreeg.
Kan kloppen, ik neem aan dat
Citaat van: janieburton op 08 juni 2025, 19:31:10 PMCitaat van: gardevil op 03 juni 2025, 19:45:36 PMWil wel een poging wagen:
vraag in chatgtp: Maak een stl bestand van een frituuruitbater die met een shepspaan fritten schept. Figuur ten voeten uit zonder basis schaal 1/10
Chatgtp stelt dan een aantal vragen waarop uiteindelijk min antwoord was:
Perfect, hier is een samenvatting van wat ik zal modelleren voor het STL-bestand:
- Stijl: Realistisch
- Figuur: Oudere man, ten voeten uit
- Kledij: Schort, typische frituuruitrusting (T-shirt of hemd eronder, comfortabele broek, stevige schoenen)
- Actie: Hij schept frieten met een schepspaan (bewegingspose, licht gebogen over de friteuse)
- Schaal: 1:10
- Zonder basis/sokkel
Ik begin nu aan het 3D-ontwerp en stuur je binnenkort het STL-bestand. Dit kan een paar uur duren om het model correct en netjes af te werken. Wil je dat ik de figuur neutraal laat qua gezichtsuitdrukking of bijvoorbeeld een licht geconcentreerde of tevreden blik geef?
Ik laat chatgtp nooit meteen de stl file ontwerpen (duurt oneindig lang) maar vraag eerst een render voorbeeld. Dan krijg je het onderstaande beeld.
Na kopieren en opslaan geeft ik dit beeld in in bv. https://www.meshy.ai/workspace en laat de stl file daar genereren (duurt een fractie van de tijd die chatgtp nodig heeft)
Je kan natuurlijk ook een ander programma gebruiken naar keuze.
Nog vragen? Shoot.
ps; ik gebruik (voorlopig) de gratis versie van meshy, waarschijnlijk tot ik meerdere personen wil ontwerpen.
5eef4721-4a8b-4af9-879b-930fa87793b5 (https://flic.kr/p/2r8P6jH) by Gardevil _ (https://www.flickr.com/photos/131558474@N03/), on Flickr
Frank,
Ik heb jouw vraag ("Maak een stl bestand van een frituuruitbater die met een shepspaan fritten schept. Figuur ten voeten uit zonder basis schaal 1/10") die je stelde aan chatgtp; om te proberen; ook aan chatgpt gesteld gewoon copy paste en dit is wat ik als antwoord kreeg:
Het is inderdaad mogelijk om een gedetailleerd 3D-model van een frituuruitbater die met een schepspaan fritten schept te maken, maar zoals eerder vermeld, vereist het maken van een dergelijk model het gebruik van geavanceerde 3D-modelleringssoftware. Helaas kan ik geen STL-bestand direct genereren, maar ik kan je wel door het proces leiden en enkele nuttige tips geven.
Stappen om dit te creëren:
Softwarekeuze:
Zoals eerder genoemd, kun je Blender, ZBrush of Tinkercad gebruiken voor het modelleren van dit figuur. Blender is een uitstekende keuze voor gedetailleerd sculpten van menselijke figuren, terwijl ZBrush meer geavanceerde sculpting-tools biedt.
MakeHuman kan ook helpen om een basis menselijke figuur te maken, waarna je extra details kunt toevoegen zoals de shepspaan en de fritten.
Start met het figuur:
Begin met het creëren van een menselijk model (een frituuruitbater in dit geval) in de software van je keuze.
Zorg ervoor dat het model een realistische houding heeft, bijvoorbeeld staand achter een frituur, met een hand die een schepspaan vasthoudt.
Toevoegen van de Shepspaan en Fritten:
Voeg details toe zoals de schepspaan (het gereedschap om de fritten mee te scheppen), de fritten en een mogelijk frituurmandje. Dit kan allemaal gedaan worden door verschillende objecten te modelleren of bestaande objecten te importeren en ze aan het model te koppelen.
Positie en Details:
Zorg ervoor dat de hand van de frituuruitbater zich in de juiste positie bevindt, alsof hij bezig is de fritten uit de frituurpan te scheppen. Dit vereist vaak wat "rigging" van het model, zodat de armen en handen de juiste houding kunnen krijgen.
Schaal 1/10:
Zorg ervoor dat je model de juiste schaal heeft (1/10). Bijvoorbeeld, als de gemiddelde hoogte van een volwassen man 1,75 meter is, zou het model op schaal 1/10 ongeveer 17,5 cm hoog moeten zijn. In de meeste software kun je de schaal eenvoudig aanpassen door de afmetingen van het model te schalen.
Exporteren naar STL:
Wanneer je tevreden bent met het model, kun je het exporteren als een STL-bestand. In Blender doe je dit door naar File > Export > STL te gaan.
Extra Tips:
Detailniveau: Aangezien het model gedetailleerd moet zijn, is het belangrijk om te zorgen voor de texturen en de vorm van de kleding, het gezicht en andere kenmerken van de frituuruitbater.
Frituurpan: Je kunt ook overwegen om een frituurpan toe te voegen aan de scène voor meer context.
Sculpting Tutorials: Als je niet bekend bent met 3D-sculpting, zijn er tal van tutorials voor Blender, vooral voor beginners die figuren willen modelleren.
Als je al een idee hebt van de software die je wilt gebruiken, kan ik je helpen met stapsgewijze instructies of voorbeelden van modellen die je kunt aanpassen. Het kan wat tijd kosten om het model in detail te creëren, maar het is zeker mogelijk!
Heb je al ervaring met 3D-modellering, of zou je willen dat ik je meer specifieke instructies geef voor een van de genoemde tools?
Ik kreeg niet het lijstje die jij blijkbaar kreeg.
Kan kloppen, ik neem aan dat chatgtp niet steeds met hetzelfde komt. Wat betreft het maken van een stl dat laat ik niet door chatgtp doen maar doe ik met o.a. Meshy.ai
Citaat van: raf op 09 juni 2025, 07:20:58 AMJanie jij laat chat gpt een stl maken ik doe dit niet in vraag een figuur wat frank ook doet .
daar na de figuur opslaan en plakken in tripo3d of meshy
stl genereren in chat gpt duurt een eeuwigheid
gr raf
Ik krijg zelfs geen figuur, gewoon tekst met uitleg, over 3d en de melding dat eventueel het gevraagde figuurtje bestaat maar hij geeft ook geen link naar dat figuurtje
je moet niet vragen naar een STL, maar een renderplaatje.
zie onderstaand mijn vraag over mijnwerkers. na wat vraag/antwoord chat over details komt wat ik wil.
Je zei:
maak render van 3 mijnwerkers in verschillende houdingen periode 1900
ChatGPT zei:
Om een goede render te maken, wil ik eerst wat details controleren. Jij vraagt om een render van 3 mijnwerkers uit de periode rond 1900, in verschillende houdingen.
Kun je me nog even zeggen welke stijl je wenst voor de render?
Realistisch (lijkt op echte foto)
Schilderachtig (zoals een olieverfschilderij)
Vintage illustratie (zoals in oude boeken of affiches)
Zwart-wit foto-look
Anders: ...
En eventueel:
Welke soort mijn (steenkool, goud, zilver, ...)?
Binnen in de mijn of buiten (bv. bij ingang, op het werk, tijdens pauze)?
Specifieke kleding of uitrusting (bv. lamp op helm, pickhouweel, houten karretje, stofmasker, ...)?
(https://i.postimg.cc/y6PR8SQ1/mijnwerkers.png) (https://postimg.cc/mhPkdhWJ)
Weet er iemand welk uniform een bestuurder van een (KLeine) Broszsel droeg? Heb chatgpt eentke laten tekenen, maar heb absoluut geen idee of dit ietwat correct is.
(https://live.staticflickr.com/65535/54579742642_d8a6b2893c_b.jpg)machinist brossel (https://flic.kr/p/2ra2rXy) by Gardevil _ (https://www.flickr.com/photos/131558474@N03/), on Flickr
Dit zijn twee foto's die je misschien kunnen inspireren.
De eerste is één van onze meest bekende bestuurders van de Brossel uit de jaren '80 en '90. Ik ben jammer genoeg zijn naam vergeten.
De tweede is één uit de oude doos.
Je kunt dus kiezen.
Ik ben benieuwd wat je ervan kunt maken met AI.
(https://cooltrain.be/MSM/IMG0115%20(verz%20Loco).JPG)
(https://cooltrain.be/MSM/IMG1269%2022-07-82_p1%20(verz%20Loco.JPG)
Hier is duidelijk te zien dat de NMBSers (met lichtblauwgrijze overall) gewone, lage (versleten) veterschoenen droegen.
De antieke foto toont -lijkt het- hogere rijgschoenen (soort 'fijne' bottines),
Niet echt de zware bottines zoals de 'Amerikaanse' mannekes/poppetjes hierboven .
toegevoegd: > Misschien dat NMBS-baanwerkers wel stevigere exemplaren droegen (?)
Op het oudere materieel ( vooral diesel) werd veel een blauwe stofjas over hun burgerkledij gedragen. Sommigen droegen een overall zoals op de eerste foto. De kleur ging van midden blauw tot licht afgeschenen blauw. Ifv het aantal wasbeurten :-)
Grtn
Rudy
dit zou dezelfde kleur van stofjas of overall kunnen zijn geweest als van 'den tol' (douanediensten)
(heb van m'n schoonvader -gepensioneerd verificateur- nog een bananendoos vol ingepakte lichtblauwe stofjassen/overalls tegengekomen, bij het ontruimen van diens garage, recent...)
Citaat van: loco op 11 juni 2025, 08:17:58 AMDit zijn twee foto's die je misschien kunnen inspireren.
De eerste is één van onze meest bekende bestuurders van de Brossel uit de jaren '80 en '90. Ik ben jammer genoeg zijn naam vergeten.
De tweede is één uit de oude doos.
Je kunt dus kiezen.
Ik ben benieuwd wat je ervan kunt maken met AI.
Zullen het morgen weten. 24 uur wachten op nieuwe render.
zo te zien op de zwart wit foto had hij een broek met streepjes aan
ik ben van de eerste foto een file aan het laten maken maar met zijn gezicht vooruit
chatgpt kan niet anders dan een stl maken omdat hij het hoofd moet draaien
dus wachten
gr raf
die op de zwart-wit foto is wel klasse :)
Een paar chatgpt figuurtjes geprint en vlug een foto genomen (kwaliteit van de foto is niet vet) als voorbeeld.
(https://live.staticflickr.com/65535/54595236649_2071687b60_c.jpg)testprints (https://flic.kr/p/2rboRMB) by Gardevil _ (https://www.flickr.com/photos/131558474@N03/), on Flickr
Voor HO is dit zeker een veelbelovend resultaat. Moest je de mogelijkheid hebben om close-ups te maken dan zou ik het oppervlak van de prints beter kunnen beoordelen.
Is dit het resultaat van de stl's die gegenereerd werden door Meshy of Tripo op basis van je renders in ChatGPT?
(https://i.postimg.cc/nMzrwg5R/ketting-zaag.jpg) (https://postimg.cc/nMzrwg5R)
dit is een gebogen man met een ketting zaag .het is de bedoeling dat hij in een bos komt te staan met nog twee andere figuren
hier liggen er 2 op een sd kaartje
(https://i.postimg.cc/rDL8cPnL/Chat-GPT-Image-Jun-15-2025-04-27-59-PM.png) (https://postimg.cc/rDL8cPnL)
om de een of andere reden wilde de ketting zaag niet geprint worden
dan heb ik ze maar apart geprint en er daarna aan gezet
grraf
Citaat van: loco op 17 juni 2025, 09:47:43 AMVoor HO is dit zeker een veelbelovend resultaat. Moest je de mogelijkheid hebben om close-ups te maken dan zou ik het oppervlak van de prints beter kunnen beoordelen.
Is dit het resultaat van de stl's die gegenereerd werden door Meshy of Tripo op basis van je renders in ChatGPT?
Klopt, een deel Meshy een deel Tripo
ik gebruik ook rodin 3d kwestie om dat je maar met de gratis versies een paar figuren per maand /dag kunt maken
gr raf
Een alternatief voor chatgpt is Microsoft Copilot, veel sneller en voor zover ik kan zien geen (onnodige) wachttijden. Een vergelijking tussen beiden, ze kregen alle twee precies dezelfde opdracht.
Eerste groot verschil: Wachttijden bij Chatgpt geen wachttijden bij Copilot, waar ook het renderen een stuk vlugger gaat.
Copilot:
(https://live.staticflickr.com/65535/54599862093_36a9d9cf96_c.jpg)Copilot_20250619_104918 (https://flic.kr/p/2rbNyLD) by Gardevil _ (https://www.flickr.com/photos/131558474@N03/), on Flickr
Chatgpt:
(https://live.staticflickr.com/65535/54566897390_7f2c833584_c.jpg)7aad2f68-9cfa-4235-a7de-04fe5fcaa119 (https://flic.kr/p/2r8TBvG) by Gardevil _ (https://www.flickr.com/photos/131558474@N03/), on Flickr
De evolutie van een figuur. Steeds de opdracht een beetje aangepast tot je krijgt wat je wil.
(https://live.staticflickr.com/65535/54601783715_894298b55b_m.jpg) (https://flic.kr/p/2rbYq14) (https://live.staticflickr.com/65535/54601692298_ba745d843d_m.jpg) (https://flic.kr/p/2rbXWPU) (https://live.staticflickr.com/65535/54601481151_86a4cae94c_m.jpg) (https://flic.kr/p/2rbWS4r) (https://live.staticflickr.com/65535/54601783690_9488bb5d14_m.jpg) (https://flic.kr/p/2rbYpZC) (https://live.staticflickr.com/65535/54601692308_0b5da49333_m.jpg) (https://flic.kr/p/2rbXWQ5)
frank zo doe ik het ook .maar soms wil ik een horloge toe voegen en dan krijg ik dit
I'm sorry, I'm having trouble responding to requests right now. Let's try this again in a bit.
en een cigarette vervangen door een potlood lukt maar een pijp is dan geen probleem die kun je gewoon toevoegen
(https://i.postimg.cc/0zvhG10Z/Schermafbeelding-2025-06-13-100537.png) (https://postimg.cc/0zvhG10Z)
(https://i.postimg.cc/mtC0FgCt/Schermafbeelding-2025-06-17-154922.png) (https://postimg.cc/mtC0FgCt)
(https://i.postimg.cc/GBhNNPNy/Schermafbeelding-2025-06-17-160233.png) (https://postimg.cc/GBhNNPNy)
(https://i.postimg.cc/9DBKJgx2/Schermafbeelding-2025-06-20-133353.png) (https://postimg.cc/9DBKJgx2)
maar die bewaker vroeg ik een politie agent met een kogelwerende vest en uitrusting
kreeg ik met geen stokken gemaakt
dus dan zo geprobeerd en dit lukte dus weer wel
ik heb de hond nog wat verder weg laten zetten dan kan ik de twee figuren afzonderlijk gebruiken
gr raf
RAf,
heb je copilot al geprobeerd? Ervaringen?
ja frank deze zijn daar mee gemaakt
maar ik moet zeggen dat het een raar programma is
ik maak een vrouw met een mantel pakje en een hand tas
geen probleem word gemaakt
ik vraag nadien laat haar tegen de muur leunen met haar voet tegen de muur
en haar knie wat vooruit
neen word niet gemaakt want druist in tegen bla bla
uiteindelijk zeg ik geef haar een horloge aan haar pols
en dan maakt hij de afbeelding wel met de gegevens die ik eerst vroeg
maar het werkt wel
gr raf
Ik kan me vergissen, maar ik heb de indruk dat de afbeeldingen figuren tonen die tamelijk klein van was zijn. Klopt dit?
Hoe ga je ze langer maken zodat ze toch een gemiddelde lengte hebben van 1,75m of 20mm in HO?
in je slicer kun je ze nog aan passen
gr raf
Als je ze aanpast in de slicer gebeurt dat dan niet in de drie dimensies tegelijk. Lengte, breedte en dikte? Dan verandert er toch niet zoveel aan het figuurtje. Of kan je slechts één dimensie aanpassen in je slicer?
Citaat van: loco op 21 juni 2025, 07:51:51 AMAls je ze aanpast in de slicer gebeurt dat dan niet in de drie dimensies tegelijk. Lengte, breedte en dikte? Dan verandert er toch niet zoveel aan het figuurtje. Of kan je slechts één dimensie aanpassen in je slicer?
Je kan afvinken dat alle drie de dimensies tegelijk worden aangepast, dus per dimensie kan je zelf aanpassen om bv een figuur dikker of dunner te maken , langer of korter of smaller of breder.
idd, maar als je bv de z-waarde vergroot omdat het figuurtje te korte benen heeft, dan wordt ook z'n bakkes langer. Beter om in Chatgpt (of Copilot want dat werkt idd ook super) opdracht te geven de benen met een % te verlengen.
Ben nog bezig een mijntreintje samen te stellen. De mijnwerker op de bok komt ook uit Chatgpt.
(https://i.postimg.cc/tJBG8DL7/IMG-0006.jpg) (https://postimg.cc/H88Ny0WC)
Mooie figuren.
Zullen er ook Belgische figuren bestaan?
Vriendelijke groeten,
Arnaud
is het topic van de stl bestanden zitten reeds belgische figuren
maar waarom maak je ze zelf niet met de voorgestelde mogelijkheden
dat je geen printer hebt ok maar de meeste tijd gaat zitten in het ontwerpen en omzetten tot een stl file
als je kunt typen dan kun je een figuur ontwerpen zoals je zelf wil
ik heb juist weer een figuur klaar "man met lange jas en een acte tas met een hoed op "
ik probeer zo een 20 HO mannetjes op de bouw plaat te zetten dan spaar ik dus stroom wat eigen lijk het meest kost bare is aan heel dat figuren printen .
de paar gram hars is bijzaak geworden
gr raf
Citaat van: Arnaudmarklin op 24 juni 2025, 23:39:50 PMMooie figuren.
Zullen er ook Belgische figuren bestaan?
Vriendelijke groeten,
Arnaud
wat bedoel je met Belgische figuren? Zijn Nederlandse figuren niet goed. Ze drinken alleen meer melk
Wat is het forum weer vriendelijk en behulpzaam :'( >:(
ik denk maar ik kan verkeerd zijn dat de poster nmbs personeel bedoelt
gr raf en het is hier ook warm maar hou het netjes ja
https://bing.com/th/id/BCO.f4a0f948-35a6-4b58-99a4-04c358c028ef.png
is het dit wat je bedoelt
gr raf
Goeiedag,
het was wel te vaag met NMBS, Ik had wel iets meer precies in gedacht. Ik dacht aan een Belgische postbode, van de jaren 50 of 60. Ik dacht ookk aan een Belgische politie agent ook van die jaren.
Enkele jaren geleden, bestonden er fugurtjes bij 3D studio in HO, maar nu, bestaat er niks meer...
Ik weet wel dat het veel tijd kost met stl files en printen ook.
Vriendelijke groeten,
Arnaud
Citaat van: Arnaudmarklin op 25 juni 2025, 21:12:38 PMGoeiedag,
het was wel te vaag met NMBS, Ik had wel iets meer precies in gedacht. Ik dacht aan een Belgische postbode, van de jaren 50 of 60. Ik dacht ookk aan een Belgische politie agent ook van die jaren.
Enkele jaren geleden, bestonden er fugurtjes bij 3D studio in HO, maar nu, bestaat er niks meer...
Ik weet wel dat het veel tijd kost met stl files en printen ook.
Vriendelijke groeten,
Arnaud
Hey Arnaud,
waarom waag je zelf geen poging? https://copilot.microsoft.com (https://copilot.microsoft.com/) . Ingeven wat je zoekt, of een foto opladen en je bent vertrokken.
Je kan misschien zelf niet printen maar als het bestand bestaat, dan is misschien wel iemand die daarvoor kan zorgen, en je draagt wat bij aan onze kleine stl gemeenschap ;)
Een beetje koudwatervrees is normaal, maar oefening baart kunst.
Een goed begin is de opdracht: render een 3d bestand, geschikt voor 3d resin printen in schaal 1/87 van een Vlaamse postbode uit de jaren 50-60.
Of ook: render een 3d bestand, geschikt voor 3d resin printen in schaal 1/87 van deze fot (vooropgesteld dat je een bruikbare foto hebt.)
Eens je de render hebt; geef je deze in in bv. https://www.meshy.ai (https://www.meshy.ai/) en je kan beginnen met je stl te maken. Ook hiervoor is de leercurve niet steil en je kan het programma (beperkt) gratis gebruiken.
ik zou zeggen DOEN !
Bestaat de modeltreinwereld enkel uit 1/87 ?
Ik vrees van wel. Daarom mijn bedenking dat de gegenereerde stl's moeilijk bruikbaar zijn voor een schaal groter dan 1:87. Want dan spelen details wel een belangrijke rol. Misschien dat je meer details kunt krijgen wanneer je een licentie neemt op één van de tools die men gebruikt om deze stl's te maken, zodat je het aantal polygonen kunt instellen. Voorlopig ben ik niet tevreden met het bekomen resultaat, maar waarschijnlijk komt hierin in de toekomst nog verandering (lees: verbetering).
Weet niet, ik heb voor een maand een abo genomen bij Meshy, geeft wat meer mogelijkheden.
Figuur hieronder is ±18cm hoog schat ik.
Ik sla wel op met een max aan polygonen en detail en minimaal 20 cm hoogte. Verkleinen lijkt me geen probleem toch?
(https://live.staticflickr.com/65535/54615157315_039285d2fa.jpg)1 (https://flic.kr/p/2rd9Xvn) by Gardevil _ (https://www.flickr.com/photos/131558474@N03/), on Flickr
Zou je deze stl ook willen delen? Dan kan ik de stl beter beoordelen. Op een foto valt het moeilijk te zien. Of is er een stl beschikbaar die volgends dezelfde procedure is gemaakt.
Met je keuze voor het max aantal polygonen zit je zeker goed. Hoeveel polygonen is het max dat je kunt instellen?
Citaat van: rgp op 26 juni 2025, 10:24:02 AMBestaat de modeltreinwereld enkel uit 1/87 ?
das nou net t mooie aan dat printspul, vergroot of verklein zoveel je wilt...
Citaat van: loco op 26 juni 2025, 13:29:52 PMZou je deze stl ook willen delen? Dan kan ik de stl beter beoordelen. Op een foto valt het moeilijk te zien. Of is er een stl beschikbaar die volgends dezelfde procedure is gemaakt.
Met je keuze voor het max aantal polygonen zit je zeker goed. Hoeveel polygonen is het max dat je kunt instellen?
Loco staat bij op de website: stl delen (https://gardevil8.wixsite.com/modelsoormagazine-st)
Dit is een onbewerkte versie zoals deze uit Mesht komt. Hier en daar nog wat aanpassingen nodig.
Hallo,
ik heb wel enkele uren op mijn postbode gewerkt... Met Chatgpt, dacht ik dat het zou werken maar ik heb alleen een cylinder gekregen. Via Copilot, de pet was zonder een correcte "Post" kenteken zelfs als ik copilot vraag voor zo een kenteken:-((
Ik zal nog pogingen doen... Misschien doe ik iets verkeerds?
Citaat van: Arnaudmarklin op 26 juni 2025, 19:02:50 PMHallo,
ik heb wel enkele uren op mijn postbode gewerkt... Met Chatgpt, dacht ik dat het zou werken maar ik heb alleen een cylinder gekregen. Via Copilot, de pet was zonder een correcte "Post" kenteken zelfs als ik copilot vraag voor zo een kenteken:-((
Ik zal nog pogingen doen... Misschien doe ik iets verkeerds?
Arnaud,
er is inderdaad soms (veel) werk aan om een juist beeld te krijgen. Duidelijke foto's kunnen ook helpen. Zeker in een programma als Meshy, waar een combinatie van 4 foto's veel meer detail geeft dan 1 foto.
heb ik soms ook met figuren .die slechter worden naar gelang je ze aan past
(https://i.postimg.cc/5YKDYxWq/meisje-sporten.png) (https://postimg.cc/5YKDYxWq)
(https://i.postimg.cc/JDz9zsvz/meisje-sporten-2.png) (https://postimg.cc/JDz9zsvz)
je hebt de eerste een vrouw die aan het joggen is en dan vraag je geef haar een pet en dan krijg je de volgende afbeelding
terug gaan naar de vorige lukt dan niet
gr raf
Ik heb de bestuurder van Frank (Gardevil) bijgewerkt met Meshmixer. Hieronder een screenshot.
Het hoofd is behouden, maar het lichaam is nu langer geworden. Hij heeft nu haar, twee ogen, twee neusgaten en een duidelijk zichtbare mond gekregen. Ook de andere contouren zijn geaccentueerd. Ik kan nog veel verder gaan, maar dan heb ik ook meer tijd nodig. Reken maar twee tot drie uur voor een degelijk resultaat. Dan zou ik ook de schoenen vervangen door echte bottinnen en waarschijnlijk ook de handen vervangen ... enz.
De klep van de pet zou nog wel verdikt moeten worden. Nu is ze dun waardoor je ze waarschijnlijk moeilijk kunt printen waardoor ze heel breekbaar is (ik heb het niet geprobeerd). Verdikken is mogelijk, en je zou ook een andere pet kunnen geven.
Er is echter één groot probleem. Ondanks dat Frank gewerkt heeft met een licentie en daardoor het aantal polygonen kon maximaliseren is het aantal polygonen nog veel te beperkt. Hierdoor heb ik met veel moeite een paar ogen kunnen tekenen. Eigenlijk zijn de ogen nu veel te groot. Om werkbaar te zijn en meer detaillering te kunnen aanbrengen, zou het aantal polygonen meer dan 2.000.000 moeten zijn. Ik weet niet wat Frank bij de instellingen heeft ingesteld.
(https://cooltrain.be/MSM/Screen%20Shot%2006-27-25%20001.JPG)
De max in Meshy met de licentie die ik heb is 15.000. Hoe hoger hoe groter het bestand ook natuurlijk. Zal een beetje afwegen worden.
Is dat nodig voor zeg maar h0 waar denk ik de meesten hier toch mee bezig zijn, of voor 1/35?
Wel mooi werk van Peter.
meshmixer ik vind het een shit programma om mee te werken
blender is nog zo een programma wat een moeilijke is om mee te werken
gr raf
Citaat van: gardevil op 27 juni 2025, 22:35:32 PMIs dat nodig voor zeg maar h0 waar denk ik de meesten hier toch mee bezig zijn, of voor 1/35?
Zoals rgp eerder reeds de vraag stelde, er is inderdaad meer dan HO alleen. Jammer dat zo velen HO-liefhebbers dit lijken te vergeten.
Ik bewerk mijn bestanden steeds in de hoogst mogelijke kwaliteit. Wanneer alles klaar is en niet meer hoeft bewerkt te worden, kan je het reduceren en bewaren op je laptop of PC. De beste kwaliteit en de originelen bewaar je dan ergens anders op een andere drager. Vroeg of laat komt dit toch nog eens van pas als je er toch nog iets aan wilt toevoegen of wijzigen. Dat doe ik niet alleen met mijn foto's maar ook met andere bestanden zoals 3D-bestanden.
Ik begrijp dat niet h0'rs wat op hun honger blijven zitten, maar het is nooit mijn bedoeling geweest om beelden te gaan maken voor iemand anders, maar wel voor mezelf.
Omdat er blijkbaar nood is aan originele figuren, is het idee gegroeid om deze op een of andere manier te delen. Kon ze ook gewoon op thingiverse gooien, maar hoopte eigenlijk dat er nog meer spoorders door de microbe zouden worden aangestoken en er een (kleine) community zou ontstaan.
Zelf maak ik mijn werk nooit in h0, maar groter, zodat, wanneer ik bv. besluit om iets in 1/35 te doen, dit met dezelfde figuren kan. Ik weet dat mijn figuren basic zijn en fel kunnen verbeteren, maar heb er nu al enkele geprint en geschilderd en in h0 valt de print zeker niet tegen.
Wie zich geroepen voelt (zoals Loco ;) ) kan en mag ze verder bewerken ,aanpassen enz. Maar als je dat doet, deel ze dan opnieuw met de groep.
Ik deel volledig je mening. En indien je gefocust bent op HO of een andere schaal voor je persoonlijke hobby, dan is dat volledig begrijpbaar.
Ik hoor dezelfde ervaring bij 3D-Studio.be waarvan de website momenteel plat ligt.
Ze zijn gestopt met HO figuurtjes aan te beiden omdat er gewoon geen vraag naar is. Zeker niet vanuit belgenland. Preiser is goedkoper en ze zijn bovendien geschilderd. Idem voor de figuurtjes van Artitec en eventueel andere merken. Maar als je op zoek bent naar iets heel specifiek om een bepaalde scène te kunnen uitweerken dat je niet vindt bij de bekende merken, dan moet je wel zelf aan de slag gaan. En daarvoor is de aangeboden procedure met AI een ideale oplossing.
ik maak net zoals frank figuren voor mezelf en deel ze dan hier op het forum
ik maak ze in schaal 1/10 met AI
groter en kleiner kan men ze maken in de slicer .
ik zet heel de plaat vol met figuren die ik reeds gemaakt heb want soms sneuvelt er eentje bij het verwijderen van supports
de nieuwe zet ik er dan gewoon tussen ;meestal een stuk of 4 omdat je dan kunt zien hoe je de ondersteuning moet verwijderen .
ik krijg vragen kun je dit kun je dat en ja dat kan ik maar dat kunnen de vraag stellers ook .
start chatgpt en begin te ontwerpen .maar een stl file en stuur die door ik zal ze wel printen (voor club leden)
met een volle plaat spaar ik stroom wat nu de hoogste kost blijkt te zijn bij het printen .
(https://i.postimg.cc/RNdyCkxC/figuur-broekrok.png) (https://postimg.cc/RNdyCkxC)
(https://i.postimg.cc/VJNTJKzq/figuur-broekrok-3d.png) (https://postimg.cc/VJNTJKzq)
volledig ontworpen met chatgpt want je kunt ook afbeeldingen invoegen .ik pas nu het figuurtje nog aan in chatgpt zelf want ik wil de broek langer hebben .eens de dame klaar is maak ik er ook een zittend figuurtje van .dat is sneller dan opnieuw een zittende fioguur te mlaken
gr raf
aan het proberen voor op de camping mannen met een short te maken
het wil niet echt lukken .
als ik hen een tshirt aan geef wel maar liggen te zonnen in een short laat staan speedo zwembroek lukt niet
terwijl het bij vrouwen in bikini wel lukt
discriminatie vind ik het LOL
gr raf
Het kan ook zonder AI. Want blijkbaar bereik je met generatieve AI niet steeds het gewenste resultaat. Gewoon omdat ze niet over een onuitputtelijk arsenaal aan materiaal beschikken waarmee ze beelden kunnen generen.
Gebruik je camera en maak een aantal foto's van iemand die voor jou poseert in de gewenste kleding en houding. Bvb met kleding uit de jaren '70 zoals gevraagd in dit topic. Je hebt minimaal 4 foto's nodig, maar 12 is beter. Hoe meer hoe liever. Het moeten foto's zijn van alle kanten genomen. Van boven, van onder, van achter en van voor, van links en rechts. Die afbeeldingen laad je op in meshy.ai (https://www.meshy.ai/workspace). Hieronder het resultaat. Ik heb statieven gebruikt om de armen te ondersteunen. Het moet een machinist van een stoomloc voorstellen die bij de DB werkt. In het totaal heb ik 8 foto's gebruikt.
Maar ook hier weer dezelfde opmerkingen. Met de gratis versie van meshy is het aantal polygonen en dus ook de detaillering die je verkrijgt eerder beperkt. De klep van de pet is naar mijn mening te dun om te kunnen printen. De figuur heeft geen ogen en ook geen mond en de vingers aan de linkerhand zijn niet te onderscheiden. Jammer dat je de details van de typische DB-pet en van de typische DB-jas niet kunt zien. Ook hier zal je met bvb Meshmixer of Blender de stl moeten bijwerken.
Ik weet niet of je met een betalende versie van meshy meer detail uit de figuur kunt halen. Best heb je 2.000.000 polygonen nodig. Je krijgt dan een bestand van ettelijke mb (100 mb) Ik weet niet wat het maximum aantal polygonen is wat je kunt instellen. Ik weet ook niet wat de limiet is van het aantal afbeeldingen die je kunt uploaden.
(https://cooltrain.be/MSM/Screen%20Shot%2006-30-25.JPG)
Raf in de zwembroek en ik dacht al alles gezien te hebben ;D :)
Citaat van: raf op 30 juni 2025, 12:50:16 PMaan het proberen voor op de camping mannen met een short te maken
het wil niet echt lukken .
als ik hen een tshirt aan geef wel maar liggen te zonnen in een short laat staan speedo zwembroek lukt niet
terwijl het bij vrouwen in bikini wel lukt
discriminatie vind ik het LOL
gr raf
RAf,
eerste poging met deze tekst: maak een 3d render voor resinprinten van een jongeman in zwembroek zonnebadend aan de rand van een zwembad. Zonder sokkel of zwembad
(https://live.staticflickr.com/65535/54624215333_c21e51a639_w.jpg)Copilot_20250630_172559 (https://flic.kr/p/2rdXo96) by Gardevil _ (https://www.flickr.com/photos/131558474@N03/), on Flickr
straks eens proberen
gr raf
en vandaag lukt het dus weer wel
begrijpen wie kan
maar met frank zijn gegevens krijg ik wel ongeveer de zelfde houding alleen ondersteund hij zij hoofd met zijn arm
geen probleem dat mag en kan
gr raf
begrijpen wie kan met een man die op een strand ligt heeft chatgpt problemen maar dit is geen probleem
(https://i.postimg.cc/zHZPdngv/kraai-met-mes.png) (https://postimg.cc/zHZPdngv)
vandaag lukken de meeste renders weer wel
gr raf
Hallo,
ik ben nog bezig met de postbode maar met Chatgpt, werkt het niet en met copilot, ziet hij op een "dwarf" uit...
Nog een paar 100 pogingen denk ik. Als het eens klaar is, share ik het figuurtje ;-)
Citaat van: Arnaudmarklin op 06 juli 2025, 18:44:16 PMHallo,
ik ben nog bezig met de postbode maar met Chatgpt, werkt het niet en met copilot, ziet hij op een "dwarf" uit...
Nog een paar 100 pogingen denk ik. Als het eens klaar is, share ik het figuurtje ;-)
Toon je laatste poging eens, misschien komt de oplossing van het forum.
Ik laat al eens de lengte van de benen met 5% verlengen. Werkt vrij goed.
Hallo,
Hier tween van de meerdere pogingen:
(https://nsm09.casimages.com/img/2025/07/07//mini_25070711405526830318609015.png)
(https://nsm09.casimages.com/img/2025/07/07//mini_25070711393926830318609014.png)
Gemaakt met copilot dan.
Vriendelijke groeten,
Arnaud
arnaud zo te zien kloppen de verhoudingen nog niet
ik heb alle mogelijke moeite gedaan om het aan te passen maar de verhoudingen blijven niet goed te komen
gr raf
Gemaakt met copilot, benen met 5% verlengd . Ik laat tegenwoordig een viertal beelden maken, dat geeft later betere stl files (meer detail)
(https://live.staticflickr.com/65535/54641129954_ab19c8b04b_n.jpg) (https://flic.kr/p/2rfs5gu)(https://live.staticflickr.com/65535/54641140864_ccf7735111_n.jpg) (https://flic.kr/p/2rfs8vA)(https://live.staticflickr.com/65535/54641140854_875bab7787_n.jpg) (https://flic.kr/p/2rfs8vq) (https://live.staticflickr.com/65535/54641140844_45896045f2_n.jpg) (https://flic.kr/p/2rfs8vf)
Arnaud,
wat was je oorsponkelijke opdracht aan Copilot?
ja die ik ook meerdere afbeeldingen laten maken
en het geeft inderdaad beter figuurtjes
gr raf
Citaat van: gardevil op 08 juli 2025, 08:41:24 AMGemaakt met copilot, benen met 5% verlengd . Ik laat tegenwoordig een viertal beelden maken, dat geeft later betere stl files (meer detail)
(https://live.staticflickr.com/65535/54641129954_ab19c8b04b_n.jpg) (https://flic.kr/p/2rfs5gu)(https://live.staticflickr.com/65535/54641140864_ccf7735111_n.jpg) (https://flic.kr/p/2rfs8vA)(https://live.staticflickr.com/65535/54641140854_875bab7787_n.jpg) (https://flic.kr/p/2rfs8vq) (https://live.staticflickr.com/65535/54641140844_45896045f2_n.jpg) (https://flic.kr/p/2rfs8vf)
Hartelijk bedankt voor de nieuwe figuurtjes.
Ze lijken op een echte postbode.
In copilot vroeg ik voor een figuur van Belgische postbode uit de jaren 60.
Op de pet probeerde ik het insigne van de post te zetten maar die bleef ook veel te groot.
Wat zou de oplossing zijn?
Nog 1000 keer bedankt voor het werk.
Vriendelijke groeten,
Arnaud
Ben een nieuwe batch aan het maken om te kijken wat het geprinte resultaat is. Wanneer Ok zullen de figuurtjes stelselmatig verschijnen op de website.
Dank u wel voor uw werk op de figuurtjes.
Hier twee foto's van het insigne op de pet (foto's komen uit internet/2dehands)
(https://nsm09.casimages.com/img/2025/07/09//mini_25070911260126830318609522.jpg)
(https://nsm09.casimages.com/img/2025/07/09//mini_25070911303426830318609523.jpg)
Ben aan het experimenteren met de AI van Makerbot: https://makerworld.com/nl/makerlab/imageTo3d?from=makerlab
Lijkt me dat de resultaten fijner, gelikter zijn en beter detail hebben dan bv. Meshy.
Ik denk dat ik ga overstappen.
het eerste programma dat een figuurtje renderd zoals het er moet uit zien .
ok de AI heeft aanpassingen gedaan om binnen de gestelde regels te blijven maar daar kan ik mee leven
perfect om te gebruiken op de baan aan de camping /zwemdock
deze is zo goed en redelijk snel .ik zit bijna door mijn credits LOL
Citaat van: raf op 23 juli 2025, 18:03:58 PMhet eerste programma dat een figuurtje renderd zoals het er moet uit zien .
ok de AI heeft aanpassingen gedaan om binnen de gestelde regels te blijven maar daar kan ik mee leven
perfect om te gebruiken op de baan aan de camping /zwemdock
deze is zo goed en redelijk snel .ik zit bijna door mijn credits LOL
Gaat vlug hé.
Straatkeerder op makerbot gezet.
(https://live.staticflickr.com/65535/54675620496_9f69163f23_w.jpg) (https://flic.kr/p/2riuR71)
Straatkeerder (https://makerworld.com/nl/models/1634857-1970s-street-sweeper?from=search#profileId-1726999)
Graag commentaar ed. dat geeft me credits om verder te gaan met het ontwerpen van figuren.
fraai ........ ;) hoewel de paardestaart voor mannen mijn inzien later verscheen/gemeen goed werd dan de jaren 70, althans ervaarde ik dat zo ......
ik had in die jaren ook lang haar echter niet lang genoeg om het zo te dragen ! ;)
aan Ozzy kan je het naar 't schijnt niet meer vragen of die bij 't werken in z'n hof een elastiekje in zijn haar deed ...
en de Ferre woonde (hokte) recht tegenover mijn toenmalige slaapkamer (er was een smalle straat tussen dus), maar 'k herinner me niet of Grignard zijn vettig haar bijéénbond, soms ...
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 24 juli 2025, 16:47:10 PMfraai ........ ;) hoewel de paardestaart voor mannen mijn inzien later verscheen/gemeen goed werd dan de jaren 70, althans ervaarde ik dat zo ......
Ik had in die jaren haar tot op mijn schouders dat ik regelmatig in een staart droeg.
Beschouw deze man maar als een door de gemeente tewerkgestelde overjaarse hippie ;)
ik heb geleerd oudere mensen niet tegen te spreken 8) ;)
Ik vind de straatkeerder geslaagd. Als je zijn haar toch zou inkorten, dan zou je hem ook een klak kunnen geven of iets anders op zijn hoofd zetten. Persoonlijk denk ik niet dat zulke types aan de stad werkten. Maar hij kan natuurlijk ook voor zijn eigen deur keren. Zou het kunnen dat zijn benen iets langer zouden mogen zijn?
gebruikten die (staartloze of staartdragende) keerders een heksenbezem ipv. van een gewone keerborstel in de jaren 1970 ?
Citaat van: Herwig op 24 juli 2025, 22:00:36 PMgebruikten die (staartloze of staartdragende) keerders een heksenbezem ipv. van een gewone keerborstel in de jaren 1970 ?
Ik woonde toen over de uitgang van de gemeentewerkplaats en zag daar alle dagen mannen als die, buiten rijden met een karretje en zo'n bezem en een troffel.
Citaat van: loco op 24 juli 2025, 20:56:05 PMIk vind de straatkeerder geslaagd. Als je zijn haar toch zou inkorten, dan zou je hem ook een klak kunnen geven of iets anders op zijn hoofd zetten. Persoonlijk denk ik niet dat zulke types aan de stad werkten. Maar hij kan natuurlijk ook voor zijn eigen deur keren. Zou het kunnen dat zijn benen iets langer zouden mogen zijn?
De benen zouden iets langer kunnen zijn, of niet, niet iedere persoon heeft perfecte verhoudingen. Haar en klak kan gegeven worden door wie daar behoefte aan heeft. Voor mij is ie goed zo.
ik merk ook dat steeds elke keer je een nieuwe rendering maakt om een bepaald beeld te krijgen de benen steeds korter worden .ik doe als laatste rendering voor een vrouw 10% er bij en voor een man 5%a 6% dan lijken de verhoudingen beter .
Maker bot vind ik persoonlijk het beste 3d programma dan de rest .het weigert geen afbeeldingen maar past gewoon het figuurtje aan .BV ik ben aan een zwemdok diorama bezig en andere weigerden een meisje in bikini .makerbot veranderde het beeldje zo dat de haren voor het boven stukje kwamen te hangen .zo bleef het figuurtje bruikbaar en kon er toch een rendering gemaakt worden
(https://i.postimg.cc/QVfBWPWh/zittende-personen.jpg) (https://postimg.cc/QVfBWPWh)
(https://i.postimg.cc/HcBLXcnB/rendering.jpg) (https://postimg.cc/HcBLXcnB)
wat ook mogelijk is dat is als je BV 4 figuurtjes op een foto plakt hij deze ook maakt voor maar 2 credits .vooral om personen om in de wagons te zetten is dit interessant omdat je toch meerdere figuurtjes nodig hebt
gr raf
Citaat van: raf op 25 juli 2025, 07:13:01 AMwat ook mogelijk is dat is als je BV 4 figuurtjes op een foto plakt hij deze ook maakt voor maar 2 credits .vooral om personen om in de wagons te zetten is dit interessant omdat je toch meerdere figuurtjes nodig hebt
gr raf
Doe ik ook, alhoewel het programma er soms niet meer dan twee doet. Waarom weet ik niet, lijkt een beetje random.
Website aangepast met enkele figuurtjes.
Na mijn verlof komt er meer. Momenteel geen tijd om iets te doen.
Eindelijk wat tijd gevonden om verder te gaan, 5 tal figuren toegevoegd.
naar de downloads (https://gardevil8.wixsite.com/modelsoormagazine-st)
Wordt lid op de website en deel jouw modellen, alleen dan kunnen we een gemeenschap opbouwen voor het uitwisselen van onze eigen modellen.
nr 1 is wel een mooie mokke ;)
Voor wie zelf figuren wil maken: zelf figuren maken met bv chagpt (https://drive.google.com/file/d/10EA-wHKZgAYEBPEwP7yAtqrFBhGDNkHz/view?usp=sharing)
Op dit Engelstalig forum wordt gedebatteerd hoe van een foto een 3d afdruk te maken.
https://www.rmweb.co.uk/topic/190658-creating-figures-for-3d-printing-from-a-photo/
Citaat van: gardevil op 01 juni 2025, 09:04:33 AMKnap Raf,
maar een boer op een tractor zie ik nog niet in mijn disco ;)
Zal mij ook eens wagen aan zoiets.
daar was ooit wel een liedje over: "ik ben boer Harms, ik kom uut Drent en hou van Disco.............." Gezongen door de Dutch Boys in 1982 ;D :D
Hoi,
Deze link is mss iets :-)
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,11379685
Citaat van: hans63 op 09 juni 2025, 12:51:52 PMje moet niet vragen naar een STL, maar een renderplaatje.
zie onderstaand mijn vraag over mijnwerkers. na wat vraag/antwoord chat over details komt wat ik wil.
Heb dit gedaan Microsoft Copilot en een paar dagen geleden lukte dat en nu niet meer en copilot geeft aan dat ik het limiet heb bereikt om plaatjes te renderen
gratis verise van MS-Copilot?? Dan heb je beperkingen. De betalende versie zal wel meer toelaten en kunnen, zoals altijd.
Citaat van: janieburton op 06 juni 2026, 18:13:25 PMCitaat van: hans63 op 09 juni 2025, 12:51:52 PMje moet niet vragen naar een STL, maar een renderplaatje.
zie onderstaand mijn vraag over mijnwerkers. na wat vraag/antwoord chat over details komt wat ik wil.
Heb dit gedaan Microsoft Copilot en een paar dagen geleden lukte dat en nu niet meer en copilot geeft aan dat ik het limiet heb bereikt om plaatjes te renderen
Je kan dagelijks maar een paar plaatjes renderen.
ik heb er reeds een groot deel gerenderd .je kunt er meerdere doen met andere email adressen .
ik grbuik chat gpt .copilot en grok .
wat ik ook doe is een figuurtje staand en zittend maken in een chat sessie .
met makerworld ,tripo of meshi kun je dan van de afbeeldingen een 3d file maken .
(https://i.postimg.cc/PCdqCXfm/Copilot-20260602-060803.png) (https://postimg.cc/PCdqCXfm)
(https://i.postimg.cc/jWH0PN8J/Copilot-20260602-060951.png) (https://postimg.cc/jWH0PN8J)
gr raf
(https://i.postimg.cc/sM32MjfN/Copilot-20260530-192725.png) (https://postimg.cc/sM32MjfN)
(https://i.postimg.cc/0Kp8N3TP/Copilot-20260523-160429.png) (https://postimg.cc/0Kp8N3TP)
(https://i.postimg.cc/3dT8q8G7/Copilot-20260522-185024.png) (https://postimg.cc/3dT8q8G7)
(https://i.postimg.cc/9DBKJgx2/Schermafbeelding-2025-06-20-133353.png) (https://postimg.cc/9DBKJgx2)
(https://i.postimg.cc/GBhNNPNy/Schermafbeelding-2025-06-17-160233.png) (https://postimg.cc/GBhNNPNy)
(https://i.postimg.cc/MnLmQ99R/Chat-GPT-Image-Jun-8-2025-06-44-47-PM.png) (https://postimg.cc/MnLmQ99R)
hier had ik een probleem .ik wilde de figuur met een sigaret in zijn mond .maar wat ik ook probeerde het lukte niet .dus dan maar een potlood en nadien wit schilderen met een gloeiend puntje
(https://i.postimg.cc/Ff3n3Q8h/Chat-GPT-Image-Jun-3-2025-12-36-45-PM.png) (https://postimg.cc/Ff3n3Q8h)
met zulke dunnen zaken als het riempje naar de hond toe moet je op passen want 99.9%lukt dat niet op 1/87
(https://i.postimg.cc/VJ7qdZDD/Chat-GPT-Image-Jun-3-2025-08-19-57-AM.png) (https://postimg.cc/VJ7qdZDD)
(https://i.postimg.cc/SX3cG209/Chat-GPT-Image-Jun-2-2025-05-54-39-AM.png) (https://postimg.cc/SX3cG209)
(https://i.postimg.cc/PLPmZb7h/Chat-GPT-Image-Jun-1-2025-05-42-55-PM.png) (https://postimg.cc/PLPmZb7h)
(https://i.postimg.cc/FdS3CrmB/Chat-GPT-Image-Jun-1-2025-04-05-28-PM.png) (https://postimg.cc/FdS3CrmB)
ik heb er nog andere maar die kan ik hier niet posten LOL
gr raf
Waarom niet?Je kunt altijd afdekken hé? Ik vroeg dat gewoon voor een vriend hé
(https://i.postimg.cc/zLYbwLZ5/Copilot-20260602-063232.png) (https://postimg.cc/zLYbwLZ5)
(https://i.postimg.cc/21ZLBQJk/Copilot-20260603-165811.png) (https://postimg.cc/21ZLBQJk)
(https://i.postimg.cc/WdkqJGKP/Copilot-20260603-165947.png) (https://postimg.cc/WdkqJGKP)
(https://i.postimg.cc/hXdQ7LYY/Id-A1u.jpg) (https://postimg.cc/hXdQ7LYY)
(https://i.postimg.cc/FYLkJy6n/N8NYy.jpg) (https://postimg.cc/FYLkJy6n)
(https://i.postimg.cc/YvWLm6Ps/Zov5h.jpg) (https://postimg.cc/YvWLm6Ps)
hier nog een paar nette zeg maar
het is natuurlijk hoeveel blijft er nog over na het schilderen .
hoe groter de schaal hoe meer details je kunt schilderen
Ja moest laten weten van die vriend van mij dat hij enigsinds ontgoocheld was ;)
zeg tegen die vriend van u dat er daarvoor andere forums bestaan
gr raf
Citaat van: raf op 08 juni 2026, 19:07:54 PMzeg tegen die vriend van u dat er daarvoor andere forums bestaan
ik zou die graag bevriend houden hé Raf ;) Trouwens leuke zaken.....
ja peter maar copilot heeft de regels aangepast .het word nu haast onmogelijk om een gezicht op een figuurtje te plakken .
bij grok lukt het nog wel
chat gpt gebruikt de zelfde regeltjes als copilot
mijn vraag
render met een anoniem gezicht
Ik kan het gezicht in deze foto niet anoniem maken of vervangen, ook niet gedeeltelijk. Het blijft een bewerking van een echte persoon, en dat type transformatie wordt om veiligheidsredenen altijd geblokkeerd.
het ging om deze foto
url=https://postimg.cc/xchx0syy](https://i.postimg.cc/xchx0syy/aefl-W.jpg)[/url]
bij grok gaf deze geen probleem
gr raf
Citaat van: gardevil op 01 juni 2025, 09:04:33 AMKnap Raf,
maar een boer op een tractor zie ik nog niet in mijn disco ;)
Zal mij ook eens wagen aan zoiets.
toch kan ik me nog een liedje herinneren met de tekst: ik ben boer harms, ik kom uit drent en ik hou van disco ;)
(https://i.postimg.cc/QBzVwG6P/Copilot-20260616-155949.png) (https://postimg.cc/QBzVwG6P)
tractor gemaakt
eventueel morgen printen
gr raf