Omdat het voor Evan en mijzelf moeilijk is om af te spreken , wegens onze drukke agenda's , heb ik mijn stoute schoenen aangetrokken en ben , na veel foto's genomen te hebben hier in het station van Mol , zelf begonnen aan de bovenleiding in Mol-Cargo.
Momenteel heb ik 10 masten zelf eigenhandig in mekaar geknutseld , uitgaande van de foto's die zijn genomen van het " echte " bedrijf.
Er komt heel wat bij kijken , en het is niet zo dat je even snel een mastje in mekaar steekt , maar ik ben , ondanks mijn angst , best tevreden over het huidige resultaat. Er moet nog veel soldeerwerk en schilderwerk aan de pas komen , maar ik heb er een goed gevoel bij. ;)
Omdat foto's meer zeggen dan woorden........
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/Tips%20and%20Trics/40_zps45ce5e05.jpg) (http://s24.photobucket.com/user/ervingti/media/Tips%20and%20Trics/40_zps45ce5e05.jpg.html)
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/Tips%20and%20Trics/44_zps7defa029.jpg) (http://s24.photobucket.com/user/ervingti/media/Tips%20and%20Trics/44_zps7defa029.jpg.html)
Ze zijn inderdaad bijzonder mooi !
Jah idd zeer mooi
Mooi werkje, Erwin !!!
Waauw! Dat is prachtig werk Erwin! Zijn het bouwpakketten of volledig zelfbouw??
Kun je eventueel wat tips geven over hoe je de deeltjes aan mekaar soldeert tot een stevig geheel??
.
En waarvan ga je de waslijn maken? Of word dat standaard Vleesmann.
Knap werk, Erwin.
Het geeft een heel ander zicht op je baan :).
Mvg
Koen
CiteerOf word dat standaard Vleesmann.
Viessmann is nou niet bepaald een rijdraad naar Belgisch voorbeeld.
Op de normale lijnen wordt hier bijna altijd compound rijdraad gebuikt.
Enkelop sporen waarop met trage snelheid wordt gereden zou je die Viessmann kunnen gebruiken.
Ook op de HST lijnen is het een ander type (en andere masten)
heel mooie bovenleiding voor iemand die tot voorkort zei geen bovenleiding te zetten ! 8) ;D
groeten Peter ;)
Amai nie, als dat volledig zelfbouw is, hoedje af zenne!!
Heel knap gedaan !! Doe zo voort.
Ik doel ook meer op zelfbouw Peter.
Ikzelf gebruik 0.3 en 0.1 draad vanuit de servo meetapparatuur industrie.
Erwin, inderdaad prachtig werk!
Citaat van: Stedahult op 20 september 2014, 22:05:24 PM
Ik doel ook meer op zelfbouw Peter.
Ikzelf gebruik 0.3 en 0.1 draad vanuit de servo meetapparatuur industrie.
DAT is heel dun! Zelf eens een experimentje (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,70.msg244245.html#msg244245) uitgevoerd met 0.6mm lasdraad en ik denk iets dunner is toch een pak minder stevig...
En... ...Een Kuifjes Thalis heeft een volledige bovenleiding nodig voor een foto-shoot ;)
Ik gebruik ook heel dunne draad, maar dat houdt in dat je niet met de panto's tegen de draad mag drukken.
Het trucje is dan om de panto met een draadje op de juiste hoogte te houden...
Bedankt voor de feedback mannen , ja het is volledige zelfbouw , je krijgt van Sommerfeldt , wat die hun masten gebruik ik , een zakje met wat palen en wat extra spulletjes , en dan kan je beginnen te solderen hé.
Voorlopig ga ik enkel de masten plaatsen , draad komt pas later , en welke draad ik dan ga gebruiken ga ik navragen aan " onze " specialist ter zake ( Evan) , dus hierop kan ik nog geen antwoord geven.
Ik zal één van de volgende dagen eens stap voor stap , aan de hand van foto's , laten zien hoe ik tot een volwaardige bovenleidingsmast kom. ;)
Aha, foto's, dat zien we graag Erwin.
Het zal veel werk zijn om uw baan van bovenleiding te voorzien, maar als't af is, zal't er ook machtig uitzien. :)
Ik heb natuurlijk niet stilgezeten hé mannen , werken schieten goed op , heb de smaak stevig te pakken , een kleine update.... ;)
Werktrein.
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/mijn%20baan/76_zps21d4c31b.jpg) (http://s24.photobucket.com/user/ervingti/media/mijn%20baan/76_zps21d4c31b.jpg.html)
En een overzicht , zoals je ziet ben ik ook al aan de rechtse kant bezig geweest , maar die masten moeten nog een kleurtje krijgen.
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/mijn%20baan/78_zps56dcb0a4.jpg) (http://s24.photobucket.com/user/ervingti/media/mijn%20baan/78_zps56dcb0a4.jpg.html)
Ziet er heel erg netjes uit.
Het gaat daar precies sneller dan bij mij. ;D
Ziet er super uit , en de paaltjes geverfd of gespoten?
Ziet er super uit, Erwin !
Een reuzewerk !!!
Super!!!
CiteerHet gaat daar precies sneller dan bij mij. ;D
@Claudio,
Wat wil je? Mol Cargo is geen klein bedrijf hé ;D ;D ;D.
Alle gekheid op stokje. Ik vind het fantastisch, zowel de werken maar ook het tempo waarmee ze uitgevoerd worden. Ik wou dat het bij mij even snel ging.
@Erwin,
Prachtig gedaan ;).
Ik blijf dit draadje zeker op de voet volgen.
Mvg
Koen
Goede avond Erwin,
Dat ziet er fantastisch mooi, dat zal een prachtig gezicht zijn als de pantografen omhoog kunnen. Succes met de verder bouw.
groet Martin.
Citaat van: Koen op 23 september 2014, 20:50:57 PM
CiteerHet gaat daar precies sneller dan bij mij. ;D
@Claudio,
Wat wil je? Mol Cargo is geen klein bedrijf hé ;D ;D ;D.
Ik weet het wel hoor ,Koen. ;)
Nu heb ik enkele weken weer niets gedaan aan de treintafel zelf , maar aan wat locomotieven bezig geweest ; met name het schakelbaar maken van de verlichting op de locomotieven die vooral in treinschakeling (2 locs gekoppeld) rijden ... (niets is zo ergerlijk dat er licht tussen beide locs , en ook tussen loc en de eerste wagen blijft branden .. )
Ook met de instellingen van de decoder heb ik wat gespeeld met wat betreft de snelheid , en bijgevolg maar mee geijkt voor het besturingssysteem.
Maar goed , ik wijk hier af , terug naar de bovenleiding van Mol Cargo. ;)
Ziet er prachtig uit Erwin. Op welke afstand zet je de palen neer?
Super mooi Erwin, je bent goed bezig :)
Nu weet ik waarom eind dit jaar het licht uitgaat in België ... Mol wordt voorzien van draad en met dit tempo is de ingebruikname voorzien voor deze winter.
Ik wou je nog antwoorden i.v.m. het afspannen van bovenleiding op wisselstraten, kruisingen, etc.
Een cursus hierover heb ik thuis liggen, en da's interessanter hem je uit te lenen dan alles uit te leggen.
Citaat van: B_Modelbouw op 24 september 2014, 11:03:23 AM
Nu weet ik waarom eind dit jaar het licht uitgaat in België ... Mol wordt voorzien van draad en met dit tempo is de ingebruikname voorzien voor deze winter.
Vind je het gek,met Evan als hulp is waarschijnlijk het race virus overgeslagen.
Geweldig mooi Erwin. Op één of andere manier krijgt de baan er enorm veel diepte van. Goed bezig!
Groeten Alex
Heel mooie foto's Erwin ;) De masten zijn mooi fijn afgewerkt.