Ik loop al een tijd rond met het idee om een module baan te gaan maken, een eenvoudig sporen plan en lekker wat natuur en scenery. Dat concept heb ik gevonden in lijn 154.
Ik heb een schetsje gemaakt van hoe ik de basis van de baan in gedachten heb. Lustin – Godinne!
(https://lh3.googleusercontent.com/-6YIhbQyphR0/UEOO1UM6s5I/AAAAAAAAFc8/hoN6IUI9ImU/s790/IMG_0962-BorderMaker.jpg)
Als basis voor de module bakken heb ik gebruik gemaakt van de Nordmodule.
http://www.gotischeboog.com/de-nord-module.html
Mijn module baan zal deel uitmaken van een groter geheel wat ik samen met 2 vrienden (HSB-modelbouw) maak, maar dat is verder bijzaak, ik wil hier mijn plannen en bouwvorderingen laten zien van de lijn 154.
(https://lh4.googleusercontent.com/-p2bjQ4qC9Ig/UHbBnDfBMlI/AAAAAAAAFg4/Dlm8nk5UmjM/s576/img007.jpg)
Samen met de bouw van de baan ben ik ook een site( www.lijn-154.be) gestart, deze zal groeien naarmate de baan zich verder ontwikkeld. Op de site vind je wel een stuk over HSB-modelbouw, het drieman schap.
Zowel de site als de bouw van een module baan zijn nieuw voor me, niet alles zal perfect zijn maar het streven is er wel.
Een module bak heeft de afmeting van 60x 100 cm, aan de noord zijde van elke module bak loopt een strook van 10 cm waar een dubbel schaduw spoor loopt, de bedoeling is dat we drie thema's maken, bij overgang naar het volgende thema komt een "blinde bak" hier zie je geen rails, maar achter de schermen gaan treinen naar het schaduwspoor of komen daarvandaan naar de voorgrond.
Een plan V uit Nederland zien we dus niet rijden in het Belgische deel en net zoiets voor het Zwitserse deel.
De baan willen we aansturen met koploper.
De af trap is genomen, de start van de module baan is een feit, Ik ben gestart met de bouw van de module bakken.
Afgelopen jaar ben ik bezig geweest om informatie te verzamelen, veel verder dan een paar archief foto's en wat wetenswaardigheden over de lijn ben ik niet gekomen.
Eind juli ben ik naar Lustin, Godinne en Yvoir gereden om een reeks foto's te maken en wat zaken op te meten, een prachtige zomerdag met als resultaat een schat aan foto's die ik bij de bouw van de module baan kan gebruiken.
Daadwerkelijk gestart met de bouw van de module bakken. Voor de poten onder de bakken hebben we gekozen voor de techniek toegepast bij de forum baan, in Mechelen is al vaker aangetoond dat dit goed werkt.
Hier alvast een update, de eerste module bak, in afwachting van de volgende bak.
Links is de voorkant van de module bak
(https://lh6.googleusercontent.com/-ePDXHoRvwVM/UHhsUjPrfkI/AAAAAAAAFhk/YP1VAR_x2fI/s790/IMG_0052-BorderMaker.jpg)
(https://lh4.googleusercontent.com/-PSTQlAwstvk/UHhsZo4FsMI/AAAAAAAAFhk/JYYljMHSTpQ/s790/IMG_0057-BorderMaker.jpg)
De bedoeling is om op deze bak het stations gebouw te plaatsen, voor het spoor, achteraan komt het schaduw spoor weggewerkt onder een talud.
Net !
Ambitieus project!
Met z'n drieën kan je mekaar stimuleren, of kan de ene zijn specialiteit doen voor de andere.
Wat is dat witte spul? Piepschuim? Architectenkarton?
Dit ziet er mij een projectje uit die ik zeker wil volgen! :)
Gerolf, dat witte spul is meer lila, maar is gewoon styrodur, in verschillende kleuren verkrijgbaar, toevallig hadden ze deze platen van 2 cm dik, later zie je daar niet meer van terug. Gister klus dag gehad met z'n drieën en voor 1 man de rest van z'n module bakken afgemaakt (ruwbouw). Het leuke van dat samen bouwen is dat je veel van mekaar kan op steken.
Afgelopen dagen ben ik flink aan het bouwen geweest, ik ben bezig om 8 bochtmodules te maken 6 klaar nog twee te gaan
Ik ben uitgegaan van bochten met buitenstraal 165 cm, binnen straal 105 cm. Eén complete bocht bestaat uit twee module bakken waarmee je een hoek van 90 graden overbrugt. Acht van deze module bakken vormen dus een complete cirkel.
Benodigdheden voor het maken van één bochtmodule:
Mal om de bochten vorm te geven
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery//public/9/135010460965911900_resized.jpg)
Houtlijm
3 stroken meranti van 140x19x0,3 cm
3 stroken meranti van 90x22x0,3 cm
2 plaatjes populieren multiplex van 60x19x1,2 cm
Verder nog wat schroefjes en lijmklemmen.
De mal heb ik gemaakt van mdf (Medium-Density Fibreboard), 1,2cm dik, daarop de beide cirkels getekend en dan een kwart cirkel uitgezaagd, dit deel plaat voorzien van opstaande randen.
De drie stroken meranti worden rijkelijk ingesmeerd met houtlijm, netjes op mekaar gelegd en dan met lijmklemmen vast gezet op de mal, na twee dagen haal je de stroken los van de mal, vergeet niet de lengte van de mal op de stroken te zetten, zodat je deze later keurig op lengte maat kan zagen.
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery//public/9/135010461004353300_resized.jpg)
Je hebt nu een mooi gebogen strook hout.
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery//public/9/135010461426693800_resized.jpg)
De kopse kanten maak ik met behulp van een ijzeren mal waarbij alle benodigde gaten zijn voorzien.
De voor- en achter-boog bevestig je aan de kopse kanten, de basis van de bochtmodule is nu klaar.
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery//public/9/135010461124655300_resized.jpg)
De bocht om
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery//public/9/135010461314832100_resized.jpg)
Op elke module komt aan de Noord kant (de achterkant van de module) een strook van 10 cm breed waarover het schaduw spoor loopt. Zo ook bij de bochtmodule. Aan de zuidkant van de bocht module maak ik een verlaagde strook van 5 cm breed, dit wordt een groen strook, daarna volgt weer een strook van 10 cm breed, waarover het spoortracé loopt. In principe is de bochtmodule nu klaar voor verder afbouw.
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery//public/9/135032262983391700_resized.jpg)
Ziet er dik in orde uit die bocht modules, ze sluiten op de foto's mooi aan.
Ben blij dat je ze voorziet van die gebogen vlakken, geeft een erg mooi resultaat ;)
ben benieuwd naar dit project
Nog veel succes!
Strak werk !
Steven, Martin, ik doe m'n best om de module bakken netjes en precies af te bouwen, zodat ik later als ik de bakken op mekaar aansluit en met scenery begin, ik zo weinig mogelijk moet rommelen om de overgangen mooi te krijgen. Scenery nog een paar weken voor ik daar mee kan beginnen. Nog even geduld, ik wil eerst alle bakken in mekaar zetten en in de grondverf hebben staan.
Michael, interessant om die techniek te zien om ronde zijkanten te maken. Bedankt voor de tip, en illustratie ervan! En de "bakken' zien er strak uit!
Mooi! Maar zou dat gebogen hout niet wat meer beginnen "leven" na een tijd, met het gevolg dat je modules niet schoon meer aansluiten?
Maar het ziet er idd mooi uit!
Joeri om dat eigen leven van het hout tegen te gaan heb ik wel voorzorgen genomen, morgen zet ik de laatste twee bochtmodules in mekaar en zal ik nog wat extra foto's maken zodat je kan zien dat de bogen flink vast gezet zijn zodat ze niet gaan "leven".
Vandaag nog een bochtmodule gebouwd, het gaat niet altijd goed, toen ik de vierde zijde wou vast zetten kwam er teveel spanning op de bak te staan,hieronder het resultaat.
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery//public/9/135057845254157000_resized.jpg)
Gelukkig dit kunnen repareren, met als resultaat het omhulsel de bak.
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery//public/9/135057845399860200_resized.jpg)
Nu de volgt hoe ik de bakken in de goede vorm breng en hou.
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery//public/9/135057845513077600_resized.jpg)
De bochtmodule komt nu in de goede vorm en de stroken gebogen hout zitten nu goed vast.
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery//public/9/135057845735387500_resized.jpg)
De bak is nu klaar voor verdere afwerking.
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery//public/9/135057846396895400_resized.jpg)
Helaas niet beide bakken af kunnen maken, voor de tweede bakken liggen alle onderdelen klaar voor zaterdag.
Hoi Michael, kleine tip, lijm ipv vuren blokjes wat rest stukken multiplex aan de binnenzijde en schroef de kopschotten van de buitenkant. Of boor in ieder geval je vuren latjes voor op de maat van de schroef.
Duidelijk uitgelegd, die bouwmethode.
Het resultaat mag er zijn .
Maar net als Marty zegt:
- gaten voorboren
- van buiten naar binnen vijzen ;)
Haast is een slechte raadgever, voorboren heb ik gedaan echter de schroeven die ik hiervoor gebruikte waren op en ik wou die module in mekaar zetten dus geen halfuurtje mezelf de tijd gegeven om nieuwe schroeven te halen. Dus een iets dikkere schroef gebruikt, en vergeten om het voorboren aan te passen aan de dikkere schroef.
Schroeven van buiten naar binnen zal ik bij de volgende bak meteen toepassen. Vanmiddag toch maar eerst even de schroeven halen die ik wil gebruiken.
Volgens mijn 'ervaring', is de voornaamste reden waarom hout splijt tijdens het vijzen dat ik mijn verzinkboortje niet heb gebruikt.
Gister de laatste bochtmodule in mekaar gezet, vandaag proberen de "poot" voorziening aan te brengen, ik gebruik dezelfde constructie voor de poten als hier gebruikt wordt voor de forumbaan.
Vandaag wat inkopen gedaan voor het vervolg van de bakken, morgen lekker een dagje ontspannen in Mechelen.
Inmiddels ook al wat aan het experimenteren met een tunnel portaal, wordt het zelfbouw of toch maar een afgietsel, morgen in Mechelen nog even rondneuzen of daar een goed tunnel portaal te vinden is.
Ha Michael, interessant project. Ben onder de indruk van oplossing van de bochtmodules. Binnenkort de landschapslessen van Evan c.s. toepassen in de opbouw? :D Volg graag je vorderingen.
vr groet,
Matthijs
Citaat van: mdvholland op 28 oktober 2012, 10:49:59 AM
Ha Michael, interessant project. Ben onder de indruk van oplossing van de bochtmodules. Binnenkort de landschapslessen van Evan c.s. toepassen in de opbouw? :D Volg graag je vorderingen.
vr groet,
Matthijs
Hoi Matthijs, het komt er aan, maar nog even geduld. Afgelopen week vooral met de website bezig geweest, langzaam maar zeker gaat dat beter lopen. Na een paar avonden stoeien met HTML eindelijk het contact formulier voor mekaar gekregen, voelt als een overwinning.
Vandaag een mijlpaal in de korte geschiedenis van de module baan lijn 154, vandaag kreeg ik toegang tot een mij beschikbaar gestelde opberg- knutselruimte.
Afmetingen en foto's volgen pas volgende week. Met dank aan mijn eerste sponsor de firma Douma, voor verdere details zie mijn website, tabblad sponsoren.
Inmiddels ruim een half jaar later, de bouw heeft een tijdje stil gelegen, maar we zijn weer vol enthousiasme van start gegaan. In de tussen tijd ook nog wat ideeën op gedaan en één daarvan is het resultaat van een bezoekje aan Wim (Kautenbach). Wim heeft een eigen constructie voor het onderstel en de methode die we tot nu toe gebruikten, losse poten beviel niet echt. Na het bestuderen van de foto's die Wim geplaatst had en nog een avondje brainstormen hebben we een eigen variant gemaakt als onderstel voor de module bakken.
Gister samen met vriend Erik een paar uur zagen en schroeven met het volgende resultaat.
Twee "nieuwe poten"
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery//public/11/137017508681746500_resized.jpg)
Bovenkant van de constructie
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery//public/11/137017508723469800_resized.jpg)
Het blokje wat je bovenaan de foto ziet dient als borg voor de achtergrond construtie en de fries
Onderkant constructie blokje dient als borg voor de fries
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery//public/11/137017508776316800_resized.jpg)
De onderbouw begint goede vorm aan te nemen
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery//public/11/137017509810309200_resized.jpg)
Het voordeel is om dit in mekaar te zetten hoef je niks te schroeven
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery//public/11/137017509891049600_resized.jpg)
Constructie voor 4 module bakken
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery//public/11/137017509939132200_resized.jpg)
Vier module bakken staan los op de onderbouw, de bakken zijn nog niet verbonden met elkaar.
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery//public/11/137017509623319700_resized.jpg)
Nog een laatste
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery//public/11/137017509749961800_resized.jpg)
De constructie is nog niet af, stelpootjes moeten nog aangebracht en de constructie van de fries moet worden afgemaakt.
Zonder schroeven? Hoe doe je dat?
Rian, de basis constructie bestaat uit verschillende delen, de afzonderlijke delen worden natuurlijk wel geschroefd, maar eenmaal deze delen klaar dan kan je het als een bouwpakket in mekaar zetten en daarbij worden geen schroeven meer gebruikt. Het leuke is dat de constructie stevig is maar relatief licht en daardoor erg makkelijk in je eentje op te zetten.
Later deze week zal ik er wat foto's van maken en dan begrijp je meteen hoe het zit.
Ben eigenlijk meer benieuwd naar dat wat erop komt ;)
Citaat van: milocomarty op 03 juni 2013, 16:14:51 PM
Ben eigenlijk meer benieuwd naar dat wat erop komt ;)
Martin, ik ook!!!!! ;) ;) ;)
goed bezig ;D, hij staat dus lekker stevig, zal ook wel want het is 1 grote constructie. netjes gemaakt hoor, hoelaang gaat het geheel worden?
nu idd de opbouw
Citaat van: Kautenbach op 03 juni 2013, 21:31:16 PM
goed bezig ;D, hij staat dus lekker stevig, zal ook wel want het is 1 grote constructie. netjes gemaakt hoor, hoelaang gaat het geheel worden?
nu idd de opbouw
Uiteindelijk wordt het een vierkant van 4x4 m.
Citaat van: conducteur op 02 juni 2013, 16:17:20 PM
Zonder schroeven? Hoe doe je dat?
Speciaal voor Rian
De constructie die later de steun bied voor de achter grond en die ook voor stevigheid van de volledige constructie zorgt.
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/11/137046170209684000_resized.jpg)
Hier past bovenstaande constructie in zonder schroeven
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/11/137046170416526500_resized.jpg)
Klaar om de boel samen te stellen, de lange latten daaraan wordt later de fries bevestigd.
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/11/137046171010274800_resized.jpg)
Detail opname van de achtergrond constructie in de ondersteunen
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/11/137046171158361900_resized.jpg)
En zo als er twee bakken naast mekaar staan.
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/11/137046171331489800_resized.jpg)
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/11/137046171471842900_resized.jpg)
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/11/137017509810309200_resized.jpg)
Rian ik hoop dat het zo duidelijk voor je is, nu hou ik op over de onderbouw en ga me de komende tijd toe leggen op de bouw op de module bakken. Even geduld dus.
inventief, het verwondert mij dat het stevig is... maar als je dat zegt dan zal dat wel zo zijn denk ik.
Naast het leuke groen op het kleedje ben ik echt benieuwdd naar de rest.. ;)
Michael, zou het niet nog ietsje beter zijn om vooraan bovenaan ook nog een balkje ter versteviging bij te schroeven? Voor de rest, knap werk! ;)
mee eens Olivier, heb ik in elk geval wel, t is echt een superstevig geheel op die manier. Ik "borg" het geheel dan nog met een staander waar ook de fries aanzit. Klopt het dat die bij jullie opzet al aan de onderste drager zit?. Ga je ook een systeem eraan maken voor de fries/verlichting ect?
Ik vind dit een heel inventieve constructie en bookmark dit draadje meteen voor later.
Olivier en Wim, voorlopig laten we het zo, als straks de volledige baan wordt opgezet, komt deze in een vierkant te staan (zie begin van dit draadje) alle module bakken worden met 2 bouten en vleugelmoeren vastgezet, ik verwacht dat de constructie dan geen kant meer op kan, mocht het nodig zijn dan voegen we nog een paar kruizen (plug & play) door waardoor de stevigheid meteen een flinke factor wordt verhoogd.
Fries, verlichting etc komt er zeker, daar dient ook de lange lat voor die als eerste in de staande constructie wordt geschoven.
Het idee is er de uitwerking volgt spoedig. We maken de constructie volledig uit losse onderdelen waarbij alles in mekaar wordt gehaakt zodat de basis in een mum van tijd staat. We zijn al een flinke tijd bezig met uitzoeken hoe we de constructie willen hebben en eindelijk zijn we aan het bouwen gegaan, allemaal veel later dan gedacht, maar we gaan vooruit.
gaat een indrukwekkende opzet worden ;) 4 bij 4 meter, je gaat nu met afbouwen starten, veel plezier ;D
Citaat van: Michiel op 06 juni 2013, 15:07:54 PM
Ik vind dit een heel inventieve constructie en bookmark dit draadje meteen voor later.
Michiel bedankt, we doen ons best om zoveel mogelijk met handige dingetjes te komen. Ook de aansturing wordt een uitdaging.
Kleine tegenslag, afgelopen weekend heeft 1 van de vrienden van HSB modelbouw besloten om er mee te stoppen, d.w.z dat ik en vriend Erik ons flink moeten bezinnen hoe nu verder, de bouw van lijn 154 komt hiermee niet in gevaar omdat we met z'n drieën elk een afzonderlijk deel zouden bouwen waarvan we uiteindelijk 1 geheel zouden maken, de volledige baan zou 4x4 m beslaan maar nu valt daar ruim 4 meter tussen uit.
(https://lh4.googleusercontent.com/-p2bjQ4qC9Ig/UHbBnDfBMlI/AAAAAAAAFg4/Dlm8nk5UmjM/s576/img007.jpg)
Maar dit terzijde.
och, dat is toch in een half jaartje opgelost ;) wel balen, hoe meer zielen hoe meer vreugd is wel t motto denk ik 8)
Wim als je een plekje ambieert, ben je welkom hoor. ;D
haha, michael, we mailen, en posten elkaar, heb nog wel een paar segmenten/modules staan, samen metertje of 3,5, waren al eens mee naar ontraxs! benne bijna "over" ;D
Na een weekje van bezinning en overleg gaan Erik en ik verder als PLM-Bouw (Passie! Landschap- en modelbouw), zo hebben we geen naam probleem meer mocht er in de toekomst iemand bij komen of wat dan ook.
De vrij gekomen 4 m module baan gaan we gebruiken als schaduwstation de schematische opstelling zie je hierna.
(https://lh3.googleusercontent.com/-1h8HZ7dfysQ/Ubt4nrXZYjI/AAAAAAAAIS0/pWB3u3No8LM/s576/Opstelling%2520PLM_bouw.jpg)
Dit weekend gaan we verder met het afbouwen van de onderbouw waaraan we nog een paar kleine aanpassingen doen.
Sinds de laatste reactie zie ik tot mijn schrik dat dat al bijna een half jaar geleden is, in die tussen tijd is er veel gebeurd.
In de zomer maanden even weinig gebouwd, maar na de zomer vakantie weer begonnen.
Eind augustus hebben we de helft van de baan opgezet, d.w.z, het deel wat lijn 154 wordt. Viel niet tegen het opzetten van de baan ging redelijk vlot en de bedoeling was om het spoor tracé uit te zetten. Vanuit Lustin laat ik het spoortracé langzaam dalen naar Godinne, om dat verderop nog iets lager over de maas te gaan waarna de baan eindigt.
Hieronder een foto van de brug welke ik op de baan wil nabouwen.
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/7/1343502766_resized.jpg)
Wat is er verder gebeurd. Erik en ik wonen ongeveer 40 km bij mekaar vandaan, maar wilde toch wekelijks samen bouwen, we hebben dit getracht door de weeks te doen, maar om eerlijk te zijn kwam daar niet veel van terecht, 's avonds rond 19.30 was hij bij mij of ik bij hem, dan aan de slag tot 22.00 u dan weer naar huis want allebei moeten we vroeg uit bed om te gaan werken. Zo twee maanden verder gemorreld en eind oktober besloten dat dit zo niet langer verder kan, ten eerste schiet het niet op en ten tweede voelde we ons er geen van beiden goed bij.
Nu klussen we wekelijks op zaterdag, af en toe valt er een zaterdag weg i.v.m. gezin en andere bezigheden dan de hobby.
Momenteel bezig om rails te leggen, module overgangen maken is nieuw voor me dus dat gaat nog niet super vlot, maar het gaat wel vooruit. Foto's moet ik nog uploaden, dat wil ik de komende week doen, m'n streven is om dit jaar nog alle rails te kunnen leggen, dan kunnen we met het kerstverlof proefrijden.
fraaie brug ik ben benieuwd !
Groeten Peter ;)
Goed streven ! Fijne brug ook...
succes, we worden heel nieuwsgierig, doe Erik de groeten ;)
Fraaie uitdaging die brug. Suc6 ;D
Ik ben benieuwd naar de foto's ;)
In de laatste week van mijn vakantie eind augustus jl. was de bouw van de module bakken zover gevorderd dat we (Erik en ik) het deel wat lijn 154 wordt konden opzetten om het spoortracé uit te zetten.
Na nog wat geknutsel en kleine aanpassingen stonden de 10 modules netjes aan mekaar gekoppeld. Best wel indruk wekkend als je dit voor de eerste keer opzet.
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/8/138479712138401300_resized.jpg)
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/8/138479712085940700_resized.jpg)
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/8/138479712111644900_resized.jpg)
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/8/138479712334116300_resized.jpg)
We konden het niet laten, toch even snel analoog een stukje rijden
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/8/138479712306349900_resized.jpg)
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/8/138479712368694800_resized.jpg)
De opmerking om nog aan de voorkant wat versteviging aan te brengen, vonden we nog niet nodig, zodra het onderstel in mekaar zit staat dit al vrij stevig, de bakken erop, welke aan mekaar vast zitten en het geheel wordt weer een stukje steviger.
Hopelijk ben ik in de kerstvakantie zover dat alle rails ligt dan zetten we het geheel nog een keer op en zal ik nog eens specifiek op de stevigheid van het geheel letten. 't Was in ieder geval een leuke bouwdag.
Een grote ruimte heb je daar !
IK kan me voorstellen dat het een serieuze kick gaf, als de modules opgesteld stonden. :P
Veel succes met de verdere uitwerking !
Strak werk Michael. ;)
Ik vermoed dat die knick bij de overgang nog zal weggewerkt worden??
Het is idd altijd spannend om je eerste trein over je baan te zien rijden.
Die grote ruimte mag ik af en toe gebruiken, om de baan op te zetten, een vrij grote loods, perfect om af en toe in het groot te knutselen.
Ervin, de knik dat kwam omdat alles los lag, was enkel om een idee te krijgen hoe het spoor tracé gaat lopen.
De hele avond nog bezig geweest in Koploper, begin het een beetje door te krijgen, eenvoudig baantje eindelijk automatisch laten rijden pff.
Citaat van: Michael op 18 november 2013, 22:31:33 PM
Die grote ruimte mag ik af en toe gebruiken, om de baan op te zetten, een vrij grote loods, perfect om af en toe in het groot te knutselen...
...DE droom van iedereen...
Citaat van: Michael op 18 november 2013, 22:31:33 PM
...De hele avond nog bezig geweest in Koploper, begin het een beetje door te krijgen, eenvoudig baantje eindelijk automatisch laten rijden pff...
Michael, vertel je ervaringen. Er zijn er nog forumleden met Koploper bezig en Paul kijkt af en toe mee. We zijn er om elkaar te helpen (http://www.youtube.com/watch?v=Im5RWZif5lo) en om van elkaar te leren!
En... ...RTFM: Read The F**cking Manual(s) ;) ;) ;)
Das een aardige lengte, zou wel wat ribben in de bakken zetten als ik jullie was..
Prachtig werk . steek veel op van de fotos en kan er alleen maar uit leren . doe zo verder zou ik zeggen en ben benieuwd naar het eind.
Citaat van: PeterC op 18 november 2013, 22:45:05 PM
Michael, vertel je ervaringen.
En... ...RTFM: Read The F**cking Manual(s) ;) ;) ;)
Peter, ik weet niet zo goed hoe ik mijn ervaring met koploper moet vertellen, maar zal een poging wagen, een week geleden had ik nog niets met koploper gedaan, binnen onze vrienden club (Model spoor vrienden Dronten, msvd.nl (http://msvd.nl)
Zijn er 2 man met ervaring met koploper en die hebben een workshop voor beginners georganiseerd, afgelopen woensdag de eerste avond, morgen de tweede. Op zo'n avond krijg je flink wat info te verwerken en ik ben daarna elke avond met koploper bezig geweest, beginners handleiding een paar keer door gespit, proefbaantje opzetten in koploper.
Geleerd dat je niet begint met een baan tekenen, dat doe je als laatste. Dat vind ik wel een belangrijk item aangezien dat op het eerste gezicht erg onlogisch is. Mijn eerste idee was om meteen de baan te tekenen. Als je wat meer over koploper weet begrijp je waarom je dat niet moet doen.
Het gaat me te ver om zo'n volledige avond te beschrijven maar google even op "koploper beginnershandleiding" en je vind ze allemaal.
Een bouwpakketje van een tillig wissel, ook goed voor een paar uurtjes knutselen, (bij zo'n eerste bouwpakket)
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/12/138480052719419300_resized.jpg)
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/12/138480052811662800_resized.jpg)
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/12/138480052788938400_resized.jpg)
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/12/138480052736790000_resized.jpg)
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/12/138480052890868600_resized.jpg)
Wissel is gebouwd door Erik, ik was bezig met nog wat timmerwerk.
Vanavond weer een paar uurtjes koploper. Zo langzamerhand krijgen we overal een beetje verstand van.
Misschien over gelezen maar wat kost zo'n bouwdoos-wissel ? Heb je eerder al goede ervaringen met Tillig sporen ?
Zijn er trouwens mensen die klachten hebben(of op-of bemerkingen) hebben over de sporen/wissels ?
Groeten Peter ;)
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 20 november 2013, 18:54:09 PM
Misschien over gelezen maar wat kost zo'n bouwdoos-wissel ? Heb je eerder al goede ervaringen met Tillig sporen ?
Zijn er trouwens mensen die klachten hebben(of op-of bemerkingen) hebben over de sporen/wissels ?
Groeten Peter ;)
PeterVG is er heel bedreven in. Zelf heb ik al enkele tillig flexrails gebruikt, ze zijn heel mooi van vormgeving en fijn afgewerkt, al kunnen de bielzen een wash gebruiken tegen het blinken. De zelfbouwwissels op zich is iets waar ik mij binnenkort ook aan ga wagen, als er eentje klaar is zal ik deze een meebrengen naar de club. ;)
@ Michael, goed bezig, al zou ik wel zorgen dat de stukken met spoor op niet gaan doorhangen, maar volgens wat ik al gelezen heb komt dat in orde.
Heel bedreven ben ik er niet in. 15 stuks heb ik in mekaar geknutseld. De laatsten gingen heel wat vlotter dan de eersten. Blijkbaar zijn er vragen rond dit onderwerp. Helaas zal het lange tijd duren vooraleer ik nog eens een setje afwerk. Als het zover is zal ik een fotoreportage maken.
maar ben je tevreden over de gewone rails ? Heb je daar bv argumenten om al dan niet met deze rails te werken heb hier nog wat Roco-line lggen of zeg je maar zelde(of betere)kwaliteit, duurder(of juist goedkoper)voor (dezelfde?/beter) dan Rocoline ?
Groeten Peter ;)
Ik vind ze gewoon mooier, vooral omdat er geen scharnieren zitten aan de tongen.
Ik heb ook al verschillende wissels zelf gebouwd aan de hand van zo'n pakket en zelfs al gewoon met losse onderdelen. Je kunt namelijk de dwarsligger-mat apart aanschaffen. De rest zijn spoorstaven uit flexrails...
Zagen en vijlen, dat is alles wat je moet doen.
Ik heb er een aantal liggen op mijn station. http://www.rogeville.be/blrogeville.htm
Alleen heb ik veel problemen gehad met een engelswissel. De rest gaat super.
Als je ze wilt zien werken. We staan met onze baan op de Modelspoordagen in Rijswijk. 11+12 jan. 2014.
Daarenboven zijn ze precies van fabriek af voorzien van een soort coating zoat ze er wat verweerd uitzien.
'k Zal binnen 2 weken zo'n stukje flex meenemen naar de club.
Wel zijn ze compatibel met elkaar denk ik, want beide zijn code 83. ;)
De railvoet van de Tillig rail is in elk geval smaller, en heel het profiel denk ik.
Ik heb de wisselsetjes nog niet gebruikt (bij MTD heeft men dat op de nieuwe baan wel gedaan)
Ik heb al wel de rails gebruikt (zijn los verkrijgbaar, zonder bielzenmat) om er wissels mee te maken.
Je dient de (mooie) verweer-coating wat weg te schrapen om te solderen
Ik weet zeker dat ik de rest van de MeB-wissels die ik nog moet maken met hetzelfde spul zal doen. 8)
Wissel bouwpakket kost om en nabij 25 euro dacht ik, en mijn keuze voor de tillig rail is puur gevoelsmatig, ik vind dit de mooiste rail voor H0, en ik heb verder niet naar prijzen gekeken. Voor het schaduw station wat er komt, hebben we dat wel gedaan en is onze keuze gevallen op peco, de wissels daarvan zijn een stuk goedkoper.
Voor de rest ben ik niet op zoek naar de goedkoopste oplossing maar naar dingen die ik mooi vind. Uiteraard tracht ik wel een beetje op de centen te letten maar maak er geen halszaak van.
Gisteravond een flinke hoop info gekregen over koploper, hoop maar dat daar geen koppijn van komt :) :) :)
Weer een stapje verder. In december nog twee avonden koploper en dan moet het verder wel goed komen lijkt me zo.
hoi Michael,
ik heb op mn huidige baan voor t eerst met Tillig gewerkt, is mij goed bevallen, mooi fijn, en flexibel, wel een beetje opletten met de aansluiting vd wisseltong tegen de rail, en advies geen Conrad maar bv Tortoise moteren gebruiken. die drukken goed stevig de wisseltongen tegen de rail, je kunt zeker met tillig mooie en slanke wisselstraten bouwen.
Wim, die Conrads hebben toch ook eindafschakeling? Dat is toch wat telt als je flexibele wissels hebt.
Het gaat om flexibele wisseltongen, Olivier, en daar heb je wat meer wisselmotor-kracht voor nodig ;)
Citaat van: Gerolf op 21 november 2013, 20:12:16 PM
Het gaat om flexibele wisseltongen, Olivier, en daar heb je wat meer wisselmotor-kracht voor nodig ;)
Ook al juist, 'k ga het toch proberen met zo'n conrad motor, omdat ze eindafschakeling hebben wat voor die flexibele tongen het belangrijkste is. Werkt het niet, dan is het niet zo erg want €8 is nu ook het einde van de wereld niet, alleen maar 8 pintjes.
Groet.
Citaat van: OlivierV op 21 november 2013, 21:10:48 PM
Citaat van: Gerolf op 21 november 2013, 20:12:16 PM
Het gaat om flexibele wisseltongen, Olivier, en daar heb je wat meer wisselmotor-kracht voor nodig ;)
Ook al juist, 'k ga het toch proberen met zo'n conrad motor, omdat ze eindafschakeling hebben wat voor die flexibele tongen het belangrijkste is. Werkt het niet, dan is het niet zo erg want €8 is nu ook het einde van de wereld niet, alleen maar 8 pintjes.
Groet.
Op de Digitale baan bij MTD is inderdaad Tillig gebruikt.
Gewoon prachtig materiaal dat hhel soepel plaatt en de wissels zijn bijna "a piece of cake" na de vierde of vijfde wissel die je in elkaar steekt.
De huidige uitvoering heeft an eel verbeterde uitvoering rond het puntstuk, daat was op de vorige editie een gevaar voor kortsluiting. De aanpassingen voor de doorschakeling aan de wisseltongen stond indertijd in MSM, zeker doen, vertouw niet op het aanliggen om stroom op te nemen.
Kwa wisselmotoren eerst gekozen voor de echte Tillig-motor, maar dat is eigenijk een miskleun. Er komt te vlug speling op de klem waar het omstelstangetje in zit (staaldraadje tussen 2 kunststofplaatjes >:(). Je kan de loop ook vergroten om meer druk te geven, maar dat is een echt gepruts en de kans dat de bevestiging nog meer speling gaat vertonen is reëel. De motoren die het opgeven of te veel speling vertonen worden vervangen door Hoffmann motoren (moedermodel van Conrad) en die doen het goed. Wisseltongen liggen goed aan en laag stroomverbruik.
Ik was van plan om de tillig wissel met een servo aan te sturen, heeft iemand daar ervaring mee of is de bedrijfszekerheid van een Tortoise aandrijving beter?
Hallo Michael,
Ik gebruik voor het aansturen van de Tillig wissels servomotortjes.
Degene die ik fijn vind zijn deze van HobbyKing, klein en nog redelijk betaalbaar (7 a 8 euro):
(http://www.hetspoor.com/imagebank/remote_img.php?image=HOBBYKINGCS939MG%2EJPG&W=400&H=300&wm=1)
Foto: HetSpoor - Haasrode
Size: 22.5X11.5X24.6mm(0.88"x0.45"x0.96")
Specs:
Weight: 12.5g
Operating Voltage: 4.8V / 6.0V
Operating Current: 200mA / 240mA
Operateing speed : 0.14sec.60o / 0.13sec.60o
Stall torque : 2.5kg.cm / 2.7kg.cm
Dead band : =5uSec
Operateing speed: 40º/one side pulse traveling 400us
Potentiometer: 2 slider/Direct Drive
Ball bearing: MR85
Gear: Metal
Connector wire length: 215mm
Operating Temperature Range: -20 °C to +60°C
ze aansturen doe ik met een decoder van Uhlenbrock met ingebouwde relais voor puntstukpolarisatie (art:67810)
(https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTRFSy9St_Ohqfq7bh55VGTiNAaYwAZM-VpNCKwmsiupd9Ibxm8mw)
Alvast succes ermee!
Groeten,
Tom
Tom bedankt voor de info, volgens mij heb ik zo'n uhlenbrock decoder liggen.
OK, succes!
Als er vragen zijn geef gerust een seintje...
Groeten,
Tom
Vorige week woensdagavond de workshop koploper voor gevorderden afgerond, het waren weer twee pittige avonden, en veel opgestoken over variabele treinroutes, inpluggen van handregelaars en andere mogelijke acties. Ongelooflijk wat er allemaal in koploper zit, voor velen denk ik wel bekend, maar voor mij een openbaring.
Koploper vind ik geweldig, bedenk het en het zit er in.
Ben nu bezig om de mijn deel van de module baan in koploper te zetten.
Afgelopen weken nog bezig geweest met rails leggen, module bak overgangen, daar heb ik even genoeg van en heb me de laatste dagen bezig gehouden met tunnelportalen. Voor de baan heb ik 4 tunnel portalen nodig, Heb er inmiddels 2 zover klaar dat de steentjes gefreesd zijn.
Ik heb de tunnelportalen gemaakt met styrodur en klei.
Vorm van het tunnelportaal uit styrodur gesneden, das klei met de deegrol goed uitgerold en netjes op de styrodur gelijmd. Dit alles laten drogen en uitharden, daarna met dremel en een heel fijn freesje de stenen "gemaakt".
Het kleuren van de tunnelportalen is voor later, dit wil ik doen als ze op de baan staan, zodat ik ze in het landschap kan opnemen. De tunnelportalen komen dus in een later stadium terug.
Een eerste poging
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/13/139059934992212500_resized.jpg)
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/13/139059935132265300_resized.jpg)
Tunnelportaal 2
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/13/139059935072351000_resized.jpg)
Het freesje
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/13/139059935051458100_resized.jpg)
Het resultaat
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/13/139059935114732500_resized.jpg)
Prutser ;) ;D Gaat lekker zo te zien, vindt het er wel aardig uitzien. Wel een beetje omslachtige techniek zo met een dremel. Probeer het eens met een scherp potlood zo in de styrodur....
Citaat van: milocomarty op 24 januari 2014, 23:30:29 PM
... vindt het er wel aardig uitzien. Wel een beetje omslachtige techniek zo met een dremel. Probeer het eens met een scherp potlood zo in de styrodur....
Lijkt me ook.
Resultaat ziet er wel goed uit.
Ha ha prutser die hou ik er in, heb allerlei dingen geprobeerd, maar niet met het resultaat wat ik wil halen, met de dremel misschien een beetje omslachtig, maar een avondje prutsen en de steentjes staan er. Deze uitvoering stemt mij positief :D :D.
Aan styrodur en een scherp potlood had ik nog niet gedacht, zal vandaag even een proefstukje maken en dat laat ik nog even weten.
Heb wel mooie resultaten gezien in styrodur, maar krassen ( zoals ik gedaan heb) moet je zeker niet doen want dan komt de structuur van styrodur vrij en krijg je allerlei draden.
Het resultaat is in elk geval mooi :)
mee eens, ziet er goed uit, ben benieuwd naar de kleurtjes ;)
Wim op de kleurtjes zal je nog even moeten wachten.
Ik ben aan de slag gegaan met een stukje styrodur en een potlood, op aanraden van Martin,
Hierna volgen wat foto's van dit werkje, gaat een stuk vlugger dan mijn vorig tunnelportaal en het resultaat...zie zelf maar.
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/13/139075998286704500_resized.jpg?width=1227&height=818)
De twee vertikale strepen waren beschadigingen die reeds in het stukje styrodur zaten, voor deze test niet erg, maar voor het echte tunnel portaal voor op de baan natuurlijk not done.
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/13/139075998007632900_resized.jpg?width=1227&height=818)
Voorzien van 2 laagjes gesso
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/13/139075997709236800_resized.jpg?width=1227&height=818)
Hier nog even het tunnelportaal met klei voorzien van 2 laagjes gesso
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/13/139075999183446200_resized.jpg?width=1227&height=818)
Vergelijk, links in klei, rechts meteen in styrodur
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/13/139075999960627800_resized.jpg?width=1227&height=818)
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/13/139076000313437000_resized.jpg?width=1227&height=818)
Welk van de twee geniet jullie voorkeur?
Zie eigenlijk niet zoveel verschil...
de rechtse lijkt mij de fijnste, en als het dan nog vlugger gaat moet je niet meer twijfelen.
marc
Ik zou ook voor de rechtse gaan, nog een tip, als je eerst even licht met een fijn schuurpapier over het styrodur gaat krijg je meer korrelige structuur en lijken de stenen echter en niet zo glad.
Ook kan je daarmee eventuele kleine krassen en deuken wegwerken uit het styrodur.
Citaat van: milocomarty op 26 januari 2014, 20:25:39 PM
Zie eigenlijk niet zoveel verschil...
Ik ook niet, maar ik weet dat klei/plaaster krassen een intense bezigheid is. Je styrodur moet absoluut niet voor de klei onderdoen (en werkt veel vlugger - en veel minder stof :) :) :) ).
Citaat van: Michael op 26 januari 2014, 20:21:08 PMWelk van de twee geniet jullie voorkeur?
het kan aan de foto liggen, maar vooral de linkse lijkt me nogal "uit vorm".
Ik stel me een tunnelportaal als behoorlijk symmetrisch voor. Maar de praktijk zal wel andere voorbeelden tonen ;)
ik zou ook voor de rechter kiezen, ziet er prima uit.
Die verticale strepen, is nadeel idd va nstyrodur. Kleine tip zeker voor de sluitsteen midden boven, maar geldt eigenlijk algemeen, zorg ervoor dan de bovenkant van de steen breder is dan de onderkant, zoals je t nu hebt gemaat valt die steen uit zn voeg naar beneden. Dus de voeg goed haaks op de ronding vd tunnel ;)
Je moet gewoon dat doen wat jezelf het makkelijkst vindt Michaël. Zoals ik al zei zie ik niet veel verschil. Styrodur is uiteraard wat gevoeliger voor krassen en deuken, maar veel kant en klare materialen zijn uit hetzelfde materiaal. Ben benieuwd naar de eventuele kleuren, je hebt nu 2 stukken waar je wat op kunt proberen...
Misschien kan Theo je een handje helpen want die heeft de tunnelportalen van Houyet op schaal nagebouwd. Kijk maar eens in het draadje, Athus-Meuse in TP III
't Was even zoeken naar het draadje, was alweer een tijd geleden.
Tunnel portalen volgen nog, hier de beloofde foto's van de droge gras matjes.
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/14/139974373195400300_resized.jpg)
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/14/139974373305896800_resized.jpg)
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/14/139974373471775300_resized.jpg)
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/14/139974373269593600_resized.jpg)
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/14/139974373361684400_resized.jpg)
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/14/139974373400006500_resized.jpg)
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/14/139974373433845800_resized.jpg)
Als ik in de toekomst nog grasmatjes maak zal ik de droogtijd tussen de verschillende lagen beter respecteren en niet zo ongeduldig zijn, het eindresultaat zal daardoor nog verbeteren.
Da ziet er toch goed uit !
Citaat van: milocomarty op 10 mei 2014, 21:31:57 PM
Da ziet er toch goed uit !
Goed opgelet tijdens de les en een hele goede leraar gehad. ;D ;D ;D
Miljaar ... goed gedaan, Michael !
knap Michael, goed geleerd hoe het moet, complimenten ;)
Citaat van: Kautenbach op 11 mei 2014, 08:55:40 AM
knap Michael, goed geleerd hoe het moet, complimenten ;)
Vind ik ook :)
Ziet er enorm geslaagd uit :)
Mannen bedankt voor de complimenten, dit is voor mij een goede opsteker, de rest van mijn creaties vond ik zelf niet goed genoeg en zijn allen geëindigd in de kliko. Over deze gras matjes ben ik zelf ook tevreden hoewel ik toch nog een paar verbeter punten zie (niet te zien op de foto) bij het bevestigen van het flies op de alu plaatjes. Het flies is de ondergrond van deze matjes.
Woensdag 18 juni 2014 omstreeks 5.30 uur vertrokken richting Lustin, eerste halte was de steengroeve van Lustin, daar was men druk aan het werk. Leuk om dit in bedrijf te zien.
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/15/140327672602435000_resized.jpg)
Daar waar de rotsblokken vermalen werden tot verschillende maten grind hingen flinke stofwolken.
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/15/140327672627501100_resized.jpg)
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/15/140327672834273300_resized.jpg)
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/15/140327672992458500_resized.jpg)
Bij de ingang van de tunnel van Lustin komende uit de richting van Namen zagen we dit treinstel.
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/15/140327673828940600_resized.jpg)
Het treinstel was er sneller dan wij maar hier dan de uitgang van de tunnel
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/15/140327673978106900_resized.jpg)
Hier één van mijn favoriete modellen
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/15/140327674865321500_resized.jpg)
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/15/140327675232810500_resized.jpg)
In het station van Lustin zagen we deze container trein.
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/15/140327675232810500_resized.jpg)
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/15/140327676543470100_resized.jpg)
Kort daarna volgde nog dit mooie treinstel
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/15/140327676647429600_resized.jpg)
De Maas
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/15/140327676880947900_resized.jpg)
In Godinne troffen we deze
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/15/140327678372800200_resized.jpg)
Enkele kilometers voorbij Yvoir ligt deze parel
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/15/140327678760086500_resized.jpg)
Wat een uitzicht vanaf de spoorbrug
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/15/140327678979624100_resized.jpg)
Buiten Dinant richting Namen, aan de overkant van de Maas, loopt de weg strak langs lijn 154 een prachtige plek om wat foto's te maken van passerende treinen.
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/15/140327681664058400_resized.jpg)
Soms is het lang wachten op de volgende trein en wat doe je dan?
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/15/140327682282393400_resized.jpg)
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/15/140327682310920200_resized.jpg)
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/15/140327682681069800_resized.jpg)
Daar stonden we op te wachten.
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/15/140327684003677100_resized.jpg)
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/15/140327684073976200_resized.jpg)
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/15/140327684835806700_resized.jpg)
Op de terug weg nog even gestopt bij de tunnel van Godinne, daar verheft zich ook een hele mooie rotswand.
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/15/140327686566505000_resized.jpg)
Net op tijd kwam ik bij de andere kant van de tunnel, nee niet door de tunnel maar omgelopen.
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/15/140327687020676400_resized.jpg)
(http://iloapp.lijn-154.be/data/_gallery/public/15/140327687347692400_resized.jpg)
Samen met Erik een prachtige dag gehad, erg genoten van de omgeving, heel veel indrukken opgedaan met als klap op de vuurpijl 2 uur in de file bij Mechelen door een smeulende vrachtwagen geladen met hooi. Helaas lag het foto toestel toen achter in de auto.
Omstreeks 23.30 was ik weer thuis, ruim 500 foto's rijker, vol inspiratie en wijzigingen voor de baan.
Mooie foto's.
Vooral de foto's van rond het spoor lijken me erg interessant om inspiratie uit te halen: de tunnel, de dam, de brug, fietspad tussen spoor en Maas, steengroeve, ... Ik vermoed dat je ook een hoop detailfoto's hebt gemaakt van dingen die namaakbaar lijken? Ik ben benieuwd wat er in je project sijpelt van wat je hebt gezien.
toffe foto's vooral van die steengroeve stoer, ga je die, incl spooraansluiting, op je baan bouwen, en lekker CFL, tikkie modern.. maar toch ;D
fraaie sfeerbeelden en veel leuker om daar naar te gaan kijken dan waar ze je eerst gingen naar sturen ! ;D
Groeten Peter ;)
Mooie foto's van een voor mij vertrouwde omgeving.
Heb helaas vroeger beroepshalve meerdere malen in zulke stofwolken vertoefd! :P
;)
Citaat van: Rangeerduivel op 20 juni 2014, 22:16:41 PM
Mooie foto's van een voor mij vertrouwde omgeving.
Heb helaas vroeger beroepshalve meerdere malen in zulke stofwolken vertoefd! :P
;)
volgens mij heb jij wel ander stof doen opwaaien !
Groeten Peter ;)
Citaat van: Michiel op 20 juni 2014, 19:43:21 PM
Vooral de foto's van rond het spoor lijken me erg interessant om inspiratie uit te halen: de tunnel, de dam, de brug, fietspad tussen spoor en Maas, steengroeve, ... Ik vermoed dat je ook een hoop detailfoto's hebt gemaakt van dingen die namaakbaar lijken? Ik ben benieuwd wat er in je project sijpelt van wat je hebt gezien.
Michiel je slaat de spijker op de kop, heel veel detail foto's gemaakt de steengroeve krijgt een prominente plaats op de baan, misschien laat ik het station van Lustin vervallen en blijft alleen het station van Godinne behouden, de spoorbrug over de Maas zal ook worden gerealiseerd. Beide tunnels worden ook gebouwd. Dat is het in hoofdlijn.
Wim ik zal nog op zoek moeten naar een CFL lok, maar dat is zorg voor later, nu al flink wat materiaal aangeschaft voor de scenery.
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 20 juni 2014, 21:52:16 PM
fraaie sfeerbeelden en veel leuker om daar naar te gaan kijken dan waar ze je eerst gingen naar sturen ! ;D
Groeten Peter ;)
Peter het crematorium wil ik nog heel lang uit de buurt blijven. Maar 't was een perfecte dag.
Ik geniet er nog steeds van.
Citaat van: Rangeerduivel op 20 juni 2014, 22:16:41 PM
Mooie foto's van een voor mij vertrouwde omgeving.
Heb helaas vroeger beroepshalve meerdere malen in zulke stofwolken vertoefd! :P
;)
Rudy, misschien heb jij dan nog wel foto's van wat daarboven gebeurd? Of kan je misschien wat uitleg geven over het proces daarboven?
dubbeltractie CFL 1800/NMBS 5500 is ook prima, hahaha, met n lekkere ertstrein erachter, jes
Zoiets?
(http://www.rogeville.be/BL-RW2007IMG_8330.JPG)
of
(http://www.rogeville.be/BL-Rail2010IMG_5838.JPG)
Ga zo door en we blijven genieten. :)
trouwens Mark veel ertswagonnetjes VTG gekocht laatst ! ???
Groeten Peter ;)
Citaat van: Michael op 20 juni 2014, 22:22:17 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 20 juni 2014, 22:16:41 PM
Mooie foto's van een voor mij vertrouwde omgeving.
Heb helaas vroeger beroepshalve meerdere malen in zulke stofwolken vertoefd! :P
;)
Rudy, misschien heb jij dan nog wel foto's van wat daarboven gebeurd? Of kan je misschien wat uitleg geven over het proces daarboven?
Foto's heb ik niet,ik was daar meerdere malen om te werken.
En het 'proces daarboven' bedoel je daarmee de steenwinning op zich?
Die is in iedere steengroeve nagenoeg hetzelfde,
boren en losschieten met springstof,vermalen,zeven en verladen...
;)
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 21 juni 2014, 08:19:14 AM
trouwens Mark veel ertswagonnetjes VTG gekocht laatst ! ???
Groeten Peter ;)
Klopt. Denk dat ik er nu eindelijk een stuk of 40 heb.
Citaat van: mark7758 op 21 juni 2014, 20:03:49 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 21 juni 2014, 08:19:14 AM
trouwens Mark veel ertswagonnetjes VTG gekocht laatst ! ???
Groeten Peter ;)
Klopt. Denk dat ik er nu eindelijk een stuk of 40 heb.
Ik denk 2 Belg.en 1 Luxemburgse treinschakelingen te hebben,enerzijds B/VTG en CAIB's door elkaar zoals in het echt en één Arbed ongeveer een 66tal! Trouwens die laatste van U zijn mooi geweatherd !
Groeten Peter ;)