Sinds klein jaarke bezig met de bouw van modelbaan op zolder, ruwbouw is al klaar en her en der start ik nu met de scenery, ??n hoekje heb ik nu zitten afwerken en is al groot genoeg om enkele leuke fotos te maken :)
Eerst enkele close ups, zo zie je ni da baan niet af is 8D
imghttp://www.kpl190.be/modelbaan/bouw02/medium/0015.jpg/img
imghttp://www.kpl190.be/modelbaan/bouw02/medium/0024.jpg/img
imghttp://www.kpl190.be/modelbaan/bouw02/medium/0026.jpg/img
imghttp://www.kpl190.be/modelbaan/bouw02/medium/0009.jpg/img
imghttp://www.kpl190.be/modelbaan/bouw02/medium/0028.jpg/img
imghttp://www.kpl190.be/modelbaan/bouw02/medium/0031.jpg/img
Een iets ruimer beeld, net voor de afwerking met verf/gras/...
imghttp://www.kpl190.be/modelbaan/bouw02/medium/0001.jpg/img
imghttp://www.kpl190.be/modelbaan/bouw02/medium/0004.jpg/img
Foto's van de ruwbouw zelf
imghttp://www.kpl190.be/modelbaan/bouw01/medium/0001.jpg/img
imghttp://www.kpl190.be/modelbaan/bouw01/medium/0005.jpg/img
imghttp://www.kpl190.be/modelbaan/bouw01/medium/0006.jpg/img
imghttp://www.kpl190.be/modelbaan/bouw01/medium/0011.jpg/img
imghttp://www.kpl190.be/modelbaan/bouw01/medium/0015.jpg/img
imghttp://www.kpl190.be/modelbaan/bouw01/medium/0018.jpg/img
imghttp://www.kpl190.be/modelbaan/bouw01/medium/0021.jpg/img
imghttp://www.kpl190.be/modelbaan/bouw01/medium/0022.jpg/img
imghttp://www.kpl190.be/modelbaan/bouw01/medium/0024.jpg/img
imghttp://www.kpl190.be/modelbaan/bouw01/medium/0025.jpg/img
imghttp://www.kpl190.be/modelbaan/bouw01/medium/0026.jpg/img
imghttp://www.kpl190.be/modelbaan/bouw01/medium/0028.jpg/img
imghttp://www.kpl190.be/modelbaan/bouw01/medium/0029.jpg/img
Nog meer fotos zijn te bewonderen op mijn website www.kpl190.be
Af en toe ook updates van nieuwigheden.
Opmerkingen/suggesties/vragen/... zijn uiteraard welkom:D
mooie baan, precies wel nog veel werk/tijdverdrijf[;)].
Ook een zeer mooie werkruimte[8D].
Is die grote brug niet een faller kit.
Ook veel rollend materiaal,Zwitsers en Belgisch.Is het de bedoeling dat ze samen op de baan rijden?
groeten eddy
zeer mooie ruimte die goed benut wordt met inderdaad nog veel werk maar dat mag de pret niet bederven. op een "klein jaarke" toch al veel werk verzet zie ik. indrukwekkend schaduwstation met een mooie verzameling.
nog veel bouwplezier
marc
Wat een mooie ruime kamer/baan.
Wat je gedaan hebt van werk, ziet er alvast goed uit.
En wat een mooie collectie aan rollend materieel.
Ik doe nu ook enkel nog in Belgisch materiaal met hier en daar wat zwitsers tussen. In de toekomst gaat dat gewoon door elkaar rijden bij mij, omdat ik het leuk vind :p
Enne gelijkstroomrails met nageltjes als puco's ?
hmmm,... brengt mij op idee?n.
Very nice track man ![:p][:p]
Wat een rijlengte, zeg! Waauw! En als je alles gaat afgewerkt krijgen zoals het hoekje op de eerste foto, dan zeg ik "Alstublieft!". Vooral blijven posten. [8D]
Die twee spoorbreedtes en dan nog een middelpuntcontact. Knap gedaan!
Doe zo voort en we zien allemaal graag veel fotos[8D]
Dat ziet er gewoon goed uit: prachtig rijmogelijkheden
EN eminent materieel !! ,echt, een mooie verzameling :)
Hallo 2012,
heb net eerst je foto's bekeken, en ben dan even op je website geweest.
Prachtige collectie NMBS-materieel, prachtige collectie RhB-materieel (incl. Bernina-pano's met zilveren deuren, dus de laatste kleurstelling), prachtige reusachtige modelbaan in opbouw. Maar ook 2 tot 3 reizen naar Graub?nden per jaar (waarbij je blijkbaar het terrein ter plekke erg goed kent, te zien aan de fotostandpunten). Dan nog andere reizen (o.a. treinen in USA). En dan blijkbaar tussendoor nog andere interessepunten zoals brandweer en orgels. We zouden nog vergeten dat je die uiterst snel functionerende website z?lf ook nog moet ontwerpen en updaten.
Klein vraagje: wanneer doe je het allemaal !?!?Petje af hoor.
Gottardo
Al een aardig uitgegroeide verzameling moet ik zeggen [:D]
Jawadde [:0] Ferm project, man [:p]
Proficiat met wat je al gemaakt hebt ! Ga door, en blijf ons verrassen met je foto's [;)]
citaat:
Geplaatst door dedrummendemodelbouwer
mooie baan, precies wel nog veel werk/tijdverdrijf[;)].
Ook een zeer mooie werkruimte[8D].
Is die grote brug niet een faller kit.
Das inderdaad de Faller brug, beke plakwerk aangehad, maar ze staat wel leuk, er komt ruim onder de brug nog een rivierke ....
citaat:
Geplaatst door eddy
Ook veel rollend materiaal,Zwitsers en Belgisch.Is het de bedoeling dat ze samen op de baan rijden?
groeten eddy
Inderdaad, alles rijd samen [:D]
Heb een station ? la Chur gemaakt, normaal spoor trein in het station zelf en op het plein voor het station komen de smalspoortreinen. T'is geen realistische situatie, maar in modelbouw doe je wat je wil he[8D]
Wat ik wel als "eigen regel" hou is op het normaal spoor bolt enkel materieel dat je in Belgie ziet en daar staan NMBS seinen, op het smalspoor komt enkel RhB materieel met RhB seinen. Eventueel komt en wel een historisch smalspoor machine van de MGB, maar das ook Zwitsers smalspoor, dus die "past" wel tussen de RhB[:)]
citaat:
Geplaatst door Paulogic
Enne gelijkstroomrails met nageltjes als puco's ?
hmmm,... brengt mij op idee?n.
Very nice track man ![:p][:p]
T'zijn geen nagels zunne, maar messing staafkes van 0,5mm, fijne gaatjes geboord in de plank, die staafjes erdoor geslagen, (zorg da boorgat net iets te klein is zodat messing er in spant) en onderaan de uitsteeksels allemaal aan elkaar gesoldeerd. Twee maal dit systeem toegepast, op de 3-rail op mijn grote brug en eveneens op de zelf gemaakte smalspoo/normaalspoor kruising. Het werkt perfect allezins. Met relais zet ik ofwel het wisselstroomgedeelte OFWEL het gelijkstroom smalspoor in dienst (gekoppeld aan de seinen)
citaat:
Geplaatst door Gottardo
Hallo 2012,
heb net eerst je foto's bekeken, en ben dan even op je website geweest.
Prachtige collectie NMBS-materieel, prachtige collectie RhB-materieel (incl. Bernina-pano's met zilveren deuren, dus de laatste kleurstelling), prachtige reusachtige modelbaan in opbouw. Maar ook 2 tot 3 reizen naar Graub?nden per jaar (waarbij je blijkbaar het terrein ter plekke erg goed kent, te zien aan de fotostandpunten). Dan nog andere reizen (o.a. treinen in USA). En dan blijkbaar tussendoor nog andere interessepunten zoals brandweer en orgels. We zouden nog vergeten dat je die uiterst snel functionerende website z?lf ook nog moet ontwerpen en updaten.
Klein vraagje: wanneer doe je het allemaal !?!?Petje af hoor.
Gottardo
HAHAHA, er zijn 24 uur in ??n dag h? [:D][:D][:D]
Brandweer doe ik als vrijwilliger, beroepshalve ben ik treinchauffeur. Vakanties gaan dikwijls richting Zwitserland, vooral "RhB-land" en zo nu en dan es over de grote plas. Mei volgend jaar nog es naar Tehachapi loop, Bernadino lijn en toestanden + natuurparken in die regio [8D]
Qua modelbaan heb ik idd veel recent RhB materieel, via online shop gekocht in Duitsland aan toch wel goeie tarieven (dacht ik)
Diene orgel is van een kennis, deed vroeger de baan met autentieke paardemolen waar ik als kind enige uren op versleten heb[:p]
De site up to date houden is relatief weinig tijdrovend zunne, dus, da valt wel mee[:)]
citaat:
Geplaatst door Gerolf
Jawadde [:0] Ferm project, man [:p]
Proficiat met wat je al gemaakt hebt ! Ga door, en blijf ons verrassen met je foto's [;)]
Zal zekers nog fotos zetten, maar zit ook met een praktisch probleem, mijne RhB overweg doet het niet altijd ... Hoe stuur je op een goeie manier een overweg aan, op gelijkstroom en het spoor word in TWEE richtingen bereden.
De overweg is een "namaaksel" van de overweg in Campocologno, de treinen rijden daar een rivier over, langs de straat en slalommen daar tussen de slagbomen, met een auto is dit ten strengste verboden en de treinen doen dat daar zelf [:D]
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw01/medium/0033.jpg)
De echte overweg
(http://www.kpl190.be/fotoalbums/2008-bergun/medium/0087.jpg)
(http://www.kpl190.be/fotoalbums/2008-bergun/medium/0088.jpg)
citaat:
Geplaatst door 2012
een praktisch probleem, mijne RhB overweg doet het niet altijd ... Hoe stuur je op een goeie manier een overweg aan, op gelijkstroom en het spoor word in TWEE richtingen bereden.
Stroomdetectie ?
citaat:
Geplaatst door Gerolf
citaat:
Geplaatst door 2012
een praktisch probleem, mijne RhB overweg doet het niet altijd ... Hoe stuur je op een goeie manier een overweg aan, op gelijkstroom en het spoor word in TWEE richtingen bereden.
Stroomdetectie ?
Ik werk met een geisoleerd stukje rail (paar cm) aan beide zijden van de overweg om een impuls te geven naar een relais en zo de overweg aan te sturen. Maar mijn viesman relais reageert niet op 10 volt (rijstroom) en dan heb ik autorelais als tussenstap gebruikt, die reageren wel op de 10 volt en geven dan een 16 volt impuls door naar de viesman relais. Maar t'is een ingewikkelde bedoening geworden, heb 4 autorelais nodig gehad om het te kunnen laten werken in beide richtingen [|)]
En het gebeurt al wel es meer dat de overweg niks doet als bepaalde treinen over de sturing rijden ...
Ik werk analoog, vandaar de 10 volt gelijkstroom op de rails, meer volt is te rap rijden dus he ...
Ik bedoelde met stroomdetectie iets anders, maar je verhaal geeft wel meer inzicht in het probleem. Een relais gebruiken als stroomdetector lijkt me niet erg betrouwbaar, en jij ondervindt dat in de praktijk. [;)]
Stroomdetectie is een elektronische manier om te detecteren dat een trein zich op een bepaald stuk van de baan bevindt. Er wordt getest of er stroom verbruikt wordt, en de elektronica geeft dan een signaal door aan iets anders (een verklikkerlampje, relais, ...)
Een stroomverbruiker is uiteraard een loc, maar bvb ook een sluitlicht aan een wagen of een weerstandje dat over een wielas is geplaatst.
Die elektronische schakeling kan erg gevoelig zijn: die reageert al vanaf enkele volts, en een erg geringe stroom (enkele mA's)
Zulke detectoren heb ik voor mezelf met losse onderdelen geknutseld, maar ik meen dat ze ook in de handel bestaan. Het zou me niks verbazen als bvb Viessmann ze heeft.
Zelfbouw is uiteraard veel goedkoper. Hier is een schemaatje en beschrijving: http://meb.gerolf.be/sturing/control/ndetectie.htm
oei oei, da gaat mijn petje nog even te boven zo een planneke zunne [:I]
Ik heb wel al elektronica op mijn baan om de overweg lichten te laten knipperen, met zo een bouwpakketje van KEMO.
Maar om dit systeem te laten werken moet ik op elke wagen een weerstandje aan de wielen monteren ? Nogal een groot werk want ik heb al een hele rij wagonnekes en rijtuigen zunne [8D]
Ik zoek nog effe verder naar een oplossing, of om mijn installatie performanter te maken [:D]
En we gaan verder, deze keer ben ik de viaduct en de vallei eronder aan het aanpakken [:D]
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw03/medium/0001.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw03/medium/0003.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw03/medium/0004.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw03/medium/0005.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw03/medium/0006.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw03/medium/0010.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw03/medium/0013.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw03/medium/0014.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw03/medium/0015.jpg)
Aan de tunnels is er ondertussen ook al gras gezaaid en is het de moment om een fotoshoot te doen met diesel en stoom, nu de lijn nog niet ge?lektrificeerd is [:D]
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw03/medium/0018.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw03/medium/0019.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw03/medium/0020.jpg)
Iemand die al hars gebruikt heeft om een rivier te maken ? Op wat moet ik letten eigelijk ? Welke merken zijn er goed of beter ?
citaat:
Geplaatst door 2012
Iemand die al hars gebruikt heeft om een rivier te maken ? Op wat moet ik letten eigelijk ? Welke merken zijn er goed of beter ?
Ik gebruik Noch 60870 2K Wasser-Gel . Dat zijn twee tubes die je bij elkaar moet doen verhouding 1:1 en dan goed mengen, je giet het in je vooraf klaargemaakte rivier/meer/... en na 24 is het normaal hard en krasbestendig en mooi waterpas.
Ben er best tevreden over maar heb nog niet anders gebruikt, dus kan niet vergelijken.
Voor watervallen of stroomversnellingen gebruik ik ook iets van Noch 60872 Wassereffecte of van Busch 7589 Aqua Modellwasser. Ik vermoed dat deze twee producten zowat hetzelfde zijn. Met dat laatste heb je dan geen waterpas natuurlijk maar dat is ook niet de bedoeling. het hard ook uit en wordt ook doorzichtig, dus voor watervallen/stroomversnellingen heb je wel wat verf nodig.
Er zijn nog heel wat andere producten op de markt, maar die heb ik nog niet gebruikt.
Je bent in ieder geval goed bezig. Knap werk.
Erg mooie beelden van de bouw van je stalen brug en vallei. [:p] Indrukwekkend, en wordt zeker een aandachtstrekker op je baan. Maar het lijkt me vrij merkwaardig dat je het ballasbed hebt doorgetrokken tot op de brug. Ik ken die specifieke brug niet, maar sporen in ballast op een vakwerkbrug is toch vrij zeldzaam, dacht ik. Heb je daar informatie of beelden van? (Sorry dat ik moeilijk doe [:I])
citaat:
Geplaatst door Michiel
.../... Maar het lijkt me vrij merkwaardig dat je het ballasbed hebt doorgetrokken tot op de brug. Ik ken die specifieke brug niet, maar sporen in ballast op een vakwerkbrug is toch vrij zeldzaam, dacht ik. Heb je daar informatie of beelden van? (Sorry dat ik moeilijk doe [:I])
Mja, inderdaad, vond het vooral nuttig omda ik die (lelijke) pinnekes zo beter kan verbergen op het 3 rails gelijkstroom spoor (normaalspoor + derde rail voor meterspoor) Op dat stuk moest ik pinnekes voorzien zodat mijn marklin treintjes erover kunnen.
Op zich een goed systeem, maar visueel voor verbetering vatbaar[8D]
De ballast doet de pinnekes in het niets verdwijnen, visueel dan toch. Dus ja, het word een stalen brug MET ballast he dan maar[:D]
Vakwerkbrug m?t ballastbed bestaat wel degelijk. Over de ganse lengte van de brug legt men een stalen bak, daarin de ballastkiezel en de sporen zoals gewoonlijk...
Heeft ooit in de Duitse MIBA gestaan (maar waar...?).
Erik
Er bestaan inderdaad stalen bruggen met doorgaand ballastbed.
Maar hier gaat het om een model van de Bietschtalbr?cke, en daar ligt geen ballast op.
Op internet zijn veel foto's en filmpjes van deze brug te vinden. De meeste tonen de brug vanuit het dal gezien, maar zo af en toe kom je ook foto's tegen van bovenop de brug, en dan zie je geen ballast.
dit zal toch een mooie baan worden zo te zien en met een strak werkritme [:0] doe zo verder [;)]
marc
En de werken gaan af en toe verder he [:D]
Nieuwe fotos van de huidige toestand.
Aankoop 5 x M6
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw05/medium/0002.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw05/medium/0004.jpg)
Verder mijn bergwand (langs de 7,5meter lange muur) aan het afwerken
De Lanxess is bezig de berg aan het oprijden, hier moet de trein een riviertje over via een brug waar ook het wegverkeer over moet
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw05/medium/0005.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw05/medium/0007.jpg)
Verse plaasterwerken, de plaat die (nog) niet beplaasterd is, is een plaat die moet openklappen naar beneden, zodat een mangat onstaat zodat alle delen van de baan bereikbaar blijven.
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw05/medium/0008.jpg)
iets verderop voorbij de U bocht
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw05/medium/0009.jpg)
nog iets verder moet de trein opnieuw over het zelfde riviertje
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw05/medium/0010.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw05/medium/0011.jpg)
Voorbij de brug komt de trein voorbij het knipperende "halt auf verlangen signal", dus moet er gestopt worden aan de volgende halte[:D]
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw05/medium/0012.jpg)
De halte
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw05/medium/0016.jpg)
Nog 2 overzicht foto's
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw05/medium/0018.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw05/medium/0019.jpg)
citaat:
Geplaatst door 2012
Voorbij de brug komt de trein voorbij het knipperende "halt auf verlangen signal", dus moet er gestopt worden aan de volgende halte[:D]
Dan heeft er iemand belletje-trek gedaan, want er staat niemand aan de halte [;)]
Niettemin: knap gedaan, mooie vorderingen [8D]
citaat:
Geplaatst door Gerolf
citaat:
Geplaatst door 2012
Voorbij de brug komt de trein voorbij het knipperende "halt auf verlangen signal", dus moet er gestopt worden aan de volgende halte[:D]
Dan heeft er iemand belletje-trek gedaan, want er staat niemand aan de halte [;)]
Niettemin: knap gedaan, mooie vorderingen [8D]
Zuust, de reizigers zitten nog in doosjes momenteel [:)]
Kurt, om een of andere reden heb ik dit draadje de hele tijd gemist.
Prachtige opstelling, precies. Ook een mooie collectie.
Blijf maar regelmatig updates posten.
Succes.
smaakt naar meer [;)]
Hier zijn we weer met updates. De brug over beekje is klaar, mijn versie van de Landwasser Viaduct in Filisur [:D]
Maar dan zonder bocht. Het water moet wel nog komen, de ganse rivier moet klaar zijn voor ik daar giethars in giet.
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw06/medium/0010.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw06/medium/0011.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw06/medium/0013.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw06/medium/0015.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw06/medium/0017.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw06/medium/0020.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw06/medium/0021.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw06/medium/0022.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw06/medium/0026.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw06/medium/0027.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw06/medium/0028.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw06/medium/0037.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw06/medium/0038.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw06/medium/0039.jpg)
Ik overweeg nu om de BEMO treintjes digitaal te laten rijden, maar ik ken daar echt NIKS van [:D]
Wat ik vooral wil is dat mijn treintjes een zelfde snelheid rijden. Nu zet ik mijn transfo op 11volt, das goed voor de ene, te traag voor een andere en een derde gaat te snel [|)]
Iets wat dus noodzakelijk is voor mij, je moet een onafhankelijke snelheid kunnen instellen per lok, en die moet dat ook ONTHOUDEN.
Als een treintje dan stil valt in schaduwstation en daar gedurende 5 - 10 minuten weer aanzet, dan moet die nog weten hoe snel die ging. Bestaat zoiets ? een decoder die dus de snelheid die je instelde permanent blijft onthouden ? Ook de dag nadien als je je baan weer opstart ? Onafhankelijk snelheid regelen van andere da kan met digitaal, zover ben ik wel op de hoogte, maar hoelang onthoud die decoder dat ? Iemand die tips kan geven ?
In principe is het mogelijk om de treinen allemaal ongeveer even snel te laten rijden op een bepaalde spanning, analoog. Procedure?
Stel de spanning in zodanig de de traagste trein met een "goede" snelheid rijdt. Meet deze spanning (V0)
Neem dan je ander locomotieven, en meet bij welke spannning ze weer de "goede" snelheid hebben. Normaal is dat dan bij een lagere spanning. Meet deze spanning (Vn)
Een diode heeft ongeveer 0,7V in doorlaat. Deel het verschil van de spanningen door 0.7V, en je hebt het aantal diodes dat je in serie moet plaatsen aan de motor opdat deze loc gelijk rijdt met de traagst loc. (V0-Vn)/.07 = N
Doe dit voor alle locs. Let wel je moet telkes 2 diodes in antiparallel zetten. En dit grap werkt alleen bij gelijstroomlocs.
Succes!
citaat:
Geplaatst door Michiel
In principe is het mogelijk om de treinen allemaal ongeveer even snel te laten rijden op een bepaalde spanning, analoog. Procedure?
Stel de spanning in zodanig de de traagste trein met een "goede" snelheid rijdt. Meet deze spanning (V0)
Neem dan je ander locomotieven, en meet bij welke spannning ze weer de "goede" snelheid hebben. Normaal is dat dan bij een lagere spanning. Meet deze spanning (Vn)
Een diode heeft ongeveer 0,7V in doorlaat. Deel het verschil van de spanningen door 0.7V, en je hebt het aantal diodes dat je in serie moet plaatsen aan de motor opdat deze loc gelijk rijdt met de traagst loc. (V0-Vn)/.07 = N
Doe dit voor alle locs. Let wel je moet telkes 2 diodes in antiparallel zetten. En dit grap werkt alleen bij gelijstroomlocs.
Succes!
Hoi, deze optie ook aan het overwegen geweest, zou wel veel goedkoper zijn, paar diodes per lok zal veel minder kosten dan de ganse zaak voorzien van decoders + nodige transfo en toestanden.
IK heb dat gedaan op mijn wisselstroom lok's met vrij goed resultaat, dus bij wisselstroom lukt het wel zunne, je moet er in elke richting een paar zetten in serie. Is dit "antiparallel" ? Want die term is mij niet geheel duidelijk.
Maar goed, ik wil es te weten komen wat extra voordelen digitaal nog kunnen bieden. Snelheid per lok is een vereiste, maar er zijn nog meer zaken die dan mogelijk worden. Maar als je elke keer de snelheid moet herinstellen, elke keer als de lok enige tijd stroomloos gestaan heeft, dan zullen het wel de diodes worden, zo ben je idd zeker dat ze steeds de "ingestelde snelheid" gaan rijden, volgens aantal diodes da er ingezet zijn.
Toch bedankt voor de info, misschien nog eens verduidelijken wat "antiparallel" is aub.
Is er verder iemand die ervaring heeft met digitaal ? zou dit nuttig zijn voor wat ik er van verlang ?
@ 2012
Als u digitaal wenst te rijden kan alls wat u gevraagt heeft.
Ik vermoed dat de loc die stand 40 jaar zal onthouden. Dat hangt van de gebruikte microcontroler af.
Bij PIC microcontrolers is dat 40 jaar zonder dat de spanning op geweest is.
U kan in een decoder van ESU instellen of de de loc dient te stoppen of het laatste commando weer moet activeren als de decoder terug onder spanning komt.
Voordelen van digitaal is o.a. dat ik verschillende loc's op eenzelfde spoor uiteerlopende dingen kan laten doen zonder dat ik de spanning op het spoor verander.
Op analoog gebied regelt men de spanning op het spoor, Met digitaal regeld men de spanning die op de motor in de loc komt te staan.
Ik zou de optie van Michiel overwegen. Niet alleen dien je in elke loc een decoder te plaatsen. Je hebt ook nog een commando centrale nodig.
Het gaat veel meer kosten dan uw truc met de diodes.
Of het een wisselspanning motor is of gelijkstroom, beide zijn zowiezo gelijkstroom motoren. Dus als uw dioden truc werkte op uw wisselstroommotor dat in weze een gelijkstroommotor is, werkt uiteraard dat ook voor een gelijkspannings loc.
Diodes in antiparallel zijn diodes die parallel worden gezet, maar in tegengestelde zien. Hieronder zijn 2 keer 2 diodes in antiparallel gezet. Opgevangen spanning is hier dus 2 x 0.7V = 1.4V.
(http://k.f.geering.info/modellbahn/technik/bilder/rennsemmel1.gif)
citaat:
Geplaatst door Michiel
Diodes in antiparallel zijn diodes die parallel worden gezet, maar in tegengestelde zien. Hieronder zijn 2 keer 2 diodes in antiparallel gezet. Opgevangen spanning is hier dus 2 x 0.7V = 1.4V.
(http://k.f.geering.info/modellbahn/technik/bilder/rennsemmel1.gif)
Haal het middenste gedeelte uit de bedrading en verbind de diode rechtstreeks aan elkaar zoals een diodebrug bij een bezetmelder.
De werking is hetzelfde en men heeft minder bedrading nodig.
Men kan nu dit ook bereiken door een brugcel de + en - aan elkaar te verbinden en de aansluiting gebeurt dan op de ~ polen van de brugcel.
Michiel is daar momenteel mee bezig in een ander draadje.
Bij zo een schaleking is het beoogde doel ook een spanningsverlies te creeren die een led van een optocoupler laat branden, maar ik wijk af.
Die diodetruc is zeker nuttig, mar ik zou nog twee dingen willen meegeven:
- de diodes worden warm, dus zorg ervoor dat ze hun warmte kwijt kunnen. Warmte be?nvloedt immers hun spanningsval.
- in plaats van het getoonde schema met 4 diodes kan je ook een bruggelijkrichter gebruiken:
-> De wisselspanningaansluitingen zijn de "uiteinden" van je serie-verzwakking
-> Als je de "+" en "-" van de bruggelijkrichter met elkaar verbindt, heb je 1.3V spanningsverlies.
-> Je kan nu verder met ??n diode telkens de spanningsval met 0.65V verhogen door hem van de "+" naar de "-" te zetten.
Het begint al aardig op te schieten met je baan.
Bij mij vlot het echt niet goed.
Ben begonnen met de ruwbouw wat niet zo leuk is.
Wat ik gevonden heb in mijn schoentje ;D
Allegra van de Rhb heeft zijn intrede gedaan op mijn baan met een sleep van 6 BEX rijtuigen (BEX= Bernina Express)
(http://www.kpl190.be/forumfotos/3501(7).jpg)
(http://www.kpl190.be/forumfotos/3501(6).jpg)
Na lang zoeken en kijken wat anderen doen, dan toch gestart met mijn riviertje. Al een fles of 2 giethars erin gegoten en ben best tevreden over resultaat. Tijdens het harden heb ik er met een vork zitten in roeren om oneffen heden te creeeren, want t'is een berg rivierke en das ni waterpas het opppervlak. Hier enkele detail fotos om te tonen in welke richting het gaat. Ik moet nog een tweede laag gieten op andere plaatsen, maar dit deelke vind ik al dik genoeg en zoals gezegd, het oppervlak is niet plat, wat me blij maakt.
(http://www.kpl190.be/forumfotos/water(1).jpg)
(http://www.kpl190.be/forumfotos/water(2).jpg)
(http://www.kpl190.be/forumfotos/water(2).jpg)
(http://www.kpl190.be/forumfotos/water(4).jpg)
(http://www.kpl190.be/forumfotos/water(5).jpg)
Op de foto ziet het er alvast geslaagd uit.
Je hele baan trouwens, ook al ben ik geen fan van Zwitserse banen, die van jouw mag er wezen. ;)
Citaat van: Jurgen op 26 december 2012, 17:14:37 PM
Op de foto ziet het er alvast geslaagd uit.
Je hele baan trouwens, ook al ben ik geen fan van Zwitserse banen, die van jouw mag er wezen. ;)
Dank je 8)
Smaken verschillen he, gelukkig is er beetje diversiteit, anders zou forum hier vol staan met RhB :P
Oogt niet slecht, maar toch een bedenking: je rivier ligt hoger dan de weg ???
Het is wel een mooi, kabbelend riviertje. ;)
Citaat van: 2012 op 31 januari 2012, 18:03:40 PM
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw06/medium/0037.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw06/medium/0038.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw06/medium/0039.jpg)
is dat een kruising van smalspoor met normaalspoor?
PS knap gedaan!
Citaat van: piko(ho) op 26 december 2012, 20:47:43 PM
Citaat van: 2012 op 31 januari 2012, 18:03:40 PM
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw06/medium/0039.jpg)
is dat een kruising van smalspoor met normaalspoor?
PS knap gedaan!
Inderdaad, ik heb een normaalspoor kruising gekocht en op één kant versmald, dit door de dwarsliggers en rails door te zagen 8)
Citaat van: Gerolf op 26 december 2012, 19:22:00 PM
Oogt niet slecht, maar toch een bedenking: je rivier ligt hoger dan de weg ???
is da ni beetje gezichtsbedrog ::)
Een oproepje aan de ecos gebruikers :P
ik heb er zo eentje besteld
deze dus link gevonden met hoehel
(http://www.hanulveen.nl/nieuws/ecos.jpg)
Ik ga die gebruiken om mijn bemo treintjes te laten rijden, heeft iemand daar ervaringen mee ?
wat ik wil is da de verschillende treintjes een constante eigen snelheid rijden he, met een decoder met lastregeling zou dat moeten lukken laat ik mij wijsmaken. Zowel berop las berg af zou da min of meer gelijke snelheid moeten zijn.
Ik ben daar een leek in, hopelijk heb ik een juiste keuze gemaakt en werkt dit systeem goed voor bemo.
Alle, hopelijk een aantal reacties, alvast bedankt 8)
Citaat van: 2012 op 01 januari 2013, 15:04:26 PM
Een oproepje aan de ecos gebruikers :P
ik heb er zo eentje besteld
deze dus link gevonden met hoehel
(http://www.hanulveen.nl/nieuws/ecos.jpg)
Ik ga die gebruiken om mijn bemo treintjes te laten rijden, heeft iemand daar ervaringen mee ?
wat ik wil is da de verschillende treintjes een constante eigen snelheid rijden he, met een decoder met lastregeling zou dat moeten lukken laat ik mij wijsmaken. Zowel berop las berg af zou da min of meer gelijke snelheid moeten zijn.
Ik ben daar een leek in, hopelijk heb ik een juiste keuze gemaakt en werkt dit systeem goed voor bemo.
Alle, hopelijk een aantal reacties, alvast bedankt 8)
niemand ?
Ik heb geen ervaring, maar weet wel dat dit een gekende centrale is.
Ik denk echter eerder dat het de combinatie decoder/loc is die van belang is voor het goed functionneren.
Misschien wil iemand met ervaring hier iets over zeggen?
Het is een erg goede centrale maar er is nog iets erg goed aan, dat is de prijs.
Het apparaat is mega duur, ongeveer 635 Euri's.
Een ander punt van goed opletten is het eeuwige 'probleem' van updates dat bij Esu hoort.
Gemiddeld 2 - 3 keer per jaar komt Esu met een update.
Mijn advies volg de updates goed en voer ze allemaal uit.
Dan houd je in iedergeval een bij de tijdse centrale.
Ik dacht dat je je kunt abonneren op de nieuwsbrief van ESU, dan heb je alle nieuws uit de eerste hand.
Grt Piet.
Citaat van: bossie op 02 januari 2013, 16:02:45 PM
Het is een erg goede centrale maar er is nog iets erg goed aan, dat is de prijs.
Het apparaat is mega duur, ongeveer 635 Euri's.
Een ander punt van goed opletten is het eeuwige 'probleem' van updates dat bij Esu hoort.
Gemiddeld 2 - 3 keer per jaar komt Esu met een update.
Mijn advies volg de updates goed en voer ze allemaal uit.
Dan houd je in iedergeval een bij de tijdse centrale.
Ik dacht dat je je kunt abonneren op de nieuwsbrief van ESU, dan heb je alle nieuws uit de eerste hand.
Grt Piet.
Ik heb hem voor 575 euro besteld, das toch iets minder dan wat U schrijft 8)
Hopelijk heb ik de goeie keuze gemaakt met deze ::)
Zal dat van die updates alvast goed in de gaten houden dus.
Ondertussen heb ik al een handleiding gevonden in PDF, ziet er wel leuk uit, ben totaal onbekend met die dingen momenteel, dus alles wat ik lees is nieuw.
Blijkbaar kan je ook uw treinbaanplan invoeren en een soort EBP sturing gaan opmaken voor schakelen van wissels en een heuse reisweg aanleggen die alle wissels en seinen na elkaar bedient... zal wel efkes zoeken worden om alles op punt te stellen.
Citaat van: doomslu op 02 januari 2013, 15:46:43 PM
Ik heb geen ervaring, maar weet wel dat dit een gekende centrale is.
Ik denk echter eerder dat het de combinatie decoder/loc is die van belang is voor het goed functionneren.
Misschien wil iemand met ervaring hier iets over zeggen?
Daar word mij lokpilot aangeraden met last regeling. Dat laatste zie ik wel zitten :P
Zo zullen mijn treintjes zowel bergop/bergaf dezelfde snelheid gaan rijden.
Wat ik mij echt afvraag over zo'n Ecos, waarom heb je zo'n nucleaire centrale nodig terwijl je ook je treinen met veel simpelere systemen kunt besturen? (bv Roco multimaus), waarom zou je mij zo'n ding verkopen ipv een veel minder kostelijke centrale waarmee ook je treinen kunnen rijden?
Citaat van: conducteur op 03 januari 2013, 10:17:43 AM
Wat ik mij echt afvraag over zo'n Ecos, waarom heb je zo'n nucleaire centrale nodig terwijl je ook je treinen met veel simpelere systemen kunt besturen? (bv Roco multimaus), waarom zou je mij zo'n ding verkopen ipv een veel minder kostelijke centrale waarmee ook je treinen kunnen rijden?
Omdat er nu eenmaal mensen zijn die al die toeters en bellen graag hebben en anderen die daarvan een afkeer hebben ???
Of beter gesteld op z'n Antwerps: Goesting is koop 8)
en laat daar nu marketing en consumptiestrategie op inspelen ::)
Op den duur lijkt het wel dat je een treinbaan moet besturen met zo'n centrale of gelijkaardig. (central station, ecos,..)
En daar is toch niets mis mee, net zoals jij tevreden bent met een multimouse of zo. Weer anderen houden het liever analoog, en misschien zijn er die hun treintjes liefst met hand voortduwen (zonder motor danwel). Wat maakt het uit. Zolang we ons amuseren is het toch goed? Of zoals suske al zei: ieder diertje zijn pleziertje.
Citaat van: conducteur op 03 januari 2013, 11:33:50 AM
Op den duur lijkt het wel dat je een treinbaan moet besturen met zo'n centrale of gelijkaardig. (central station, ecos,..)
Dat is nu net marketing- en consumptiestrategie ???
Men laat je kijken naar wat men je graag verkoopt en niet naar wat je echt nodig hebt. En dat fenomeen zit diep in ons maatschappelijk bestel genesteld, kijk maar even rond je naar de auto's, tablets, smartpones, televisies, keukenapparatuur,... die ons leven "gemakkelijker" en "comfortabeler" maken.
Wie heeft zich nog nooit laten vangen door die "marketing"? ;)
Citaat van: SuSke op 03 januari 2013, 11:57:47 AM
Wie heeft zich nog nooit laten vangen door die "marketing"? ;)
Ik 8)
Hoi,
Ik heb er zelfs 2 en ben super tevreden.
Die Updates zijn juist goed. Je betaalt namelijk 1x rond de 600 Euro en dan heb je voor de rest gratis enkele updates per jaar.
Deze updates houden verbeteringen in, maar ook telkens toegevoegde waarden.
De databank van de ECOS is zeer overzichtelijk.
De sturing van accesoires en het sporenplan er bij is een handigheid.
De programmaties van de decoders is super gemakkelijk bij bv CV29 etc.
Je hebt dirrect een vermogen van 4A.
Via de sniffer aansluiting kan je kleinere systemen aankoppelen voor "handhelds" (vb Rocomuis)
Er zit ook een geavanceerde pendelprogrammatie in met tusssenstations.
Enz...
Ik moet nu wel toegeven dat er één in herstelling is door een eigen fout, maar de service via een goede winkelier en ESU is ook best in orde.
Dit is mijn ervaring met ECOS.
En die die toeters en bellen komen voor mij van pas qua programmatie van decoders en de animatie op tentoonstellingen! ;)
Groetjes
Het aanleggen van reiswegen lijkt me wel leuk. Ik moet nu 3 wissels stuk per stuk schakelen, kering doen van de lijn (rijrichting dus) en zo meer, dat zou dus programmeerbaar zijn via de ecos en alles op rij uitvoeren, beetje zoals EBP bij de NMBS dus ::)
Het is al es gebeurt da ik een wissel vergat en ja, dan gaat het verkeerd he :P
Maar in eerste plaats is het mij te doen met het "cruise-control". Zeker de bergtreintjes op mijn baan zijn "moeilijk hanteerbaar" door hellingen waar ze soms te traag op rijden, afdalingen dan weer te snel, zowiezo rijd de ene trein al rapper dan de andere en dergelijke meer. Ik ga lokpilots in bouwen met lastregeling, dat zou moete helpen dus.
Nadien ga ik wel ontdekken welke gadgets er nog leuk en zeker moeten gebruikt worden, er waarschijnlijk veel opties en mogelijkheden zijn.
Ik post hier dan wel de vragen die gaande weg komen, is nog kleine 2 weken wachten voor die in de winkel zou zijn, maar ben nu al super benieuwd, een aantal reacties hier zijn allezins al positief ;D
Maar wat met een grote baan waar je wil automatiseren (blokbeveiliging, ...) ?
Dan heb je alsnog andere hulpmiddelen nodig zoals koploper of zo.
Zo'n centrale lijkt me inderdaad interessant voor kleinere (expo-)baantjes, waar je maximaal drie treinen tegelijk in de gaten moet houden.
Voor mijn grote baan is analoog nog steeds de beste oplossing. Weliswaar ietsje meer bekabeling dan de "twee draden" van digitale sturing ;D
Stroom aanzetten, en alles (nu 14, maar later pakweg 25 treinen) begint te rijden. Geen opstartroutines, ...
=> Oh ja, en ik kan manueel nog héél wat doen, hoor ;)
Het enige wat ik mis is een constante spanning in de trein (voor verlichting) - maar ook daar pas ik wel een mouw aan ;)
Sound? Nog nooit een loc (in H0 dan) overtuigend horen klinken.
Citaat van: Gerolf op 03 januari 2013, 13:18:59 PM
Maar wat met een grote baan waar je wil automatiseren (blokbeveiliging, ...) ?
Dan heb je alsnog andere hulpmiddelen nodig zoals koploper of zo.
Zo'n centrale lijkt me inderdaad interessant voor kleinere (expo-)baantjes, waar je maximaal drie treinen tegelijk in de gaten moet houden.
Voor mijn grote baan is analoog nog steeds de beste oplossing. Weliswaar ietsje meer bekabeling dan de "twee draden" van digitale sturing ;D
Stroom aanzetten, en alles (nu 14, maar later pakweg 25 treinen) begint te rijden. Geen opstartroutines, ...
=> Oh ja, en ik kan manueel nog héél wat doen, hoor ;)
Het enige wat ik mis is een constante spanning in de trein (voor verlichting) - maar ook daar pas ik wel een mouw aan ;)
Sound? Nog nooit een loc (in H0 dan) overtuigend horen klinken.
T'is (nog) niet mijn bedoeling alles te automatiseren. De snelheid regelen op mijn normaalspoor treinen lukt aardig analoog door er diodes in te plaatsen (en de spannig wat hoger zetten) zodat alles min of meer zelfde snelheid rijd. Maar bij de bemo's is da ni te doen vanwege de hellingen en dalingen. Dus ja, efkes zitten informeren naar de digitale hulpmiddels en voila, de stap is gezet.
Ik heb 3 schakelpanelen die allemaal door mezelf gedaan worden, misschien dat ik enkele zaken wel zie over te zetten naar de "reiswegen aanleggen" optie van de ecos. Toch zeker voor de bemo baan.
Gaande weg zal ik dan wel zien welke van de vele opties mij leuk lijken en mss zal benutten. Tja, je ziet héél véél digitaal, ik zal er ook maar es van proeven he :)
Om op een helling een quasi constante snelheid te hebben bij analoog bedrijf, kan je beter het stuk rail aanpakken:
Twee sets diodes in de aansluitspanning, en in dalende richting enkele meer ;)
Ik zit ook met een "digitaal" systeem die zowel digitaal als analoog kan.
Nu ja , bij mij komt er toch ook veel bekabeling aan te pas , zeker als je alles wilt automatiseren.
per blok heb ik 4 draadjes , 3 draadjes voor de wissels , en ook de draadjes niet vergeten naargelang het aantal LED's/seinbeelden in een sein , ... en dit allemaal naar de centrale.
dan heb ik het nog niet over het aansturen van ontkoppelaars , verlichting op de baan , enz .. :D
Gelukkig heb ik dan weer geen last van sein/wissel/ en keerlus decoders omdat het een blokgestuurd systeem is.
Bij mij is het ook een vereiste om zowel automatisch (al dan niet met ingestelde reiswegen) als manueel te kunnen rijden.
Citaat van: Gerolf op 03 januari 2013, 14:08:01 PM
Om op een helling een quasi constante snelheid te hebben bij analoog bedrijf, kan je beter het stuk rail aanpakken:
Twee sets diodes in de aansluitspanning, en in dalende richting enkele meer ;)
Die info komt nu te laat, bestelling is geplaatst ;D
Maar kan je dat ook toepassen als je op dat zelfd espoor in de beide richtingen rijd dan?
dat word daook al vrij ingewikkeld denk ik ...
Kan je gewoon doen, hoor: minstens één diode in klimmende richting, en zoveel in serie als je nodig hebt in dalende.
Beide uiteinden aan elkaar, en tussen rail en voedingsaansluiting zetten ;)
Citaat van: Gerolf op 04 januari 2013, 10:37:01 AM
Kan je gewoon doen, hoor: minstens één diode in klimmende richting, en zoveel in serie als je nodig hebt in dalende.
Beide uiteinden aan elkaar, en tussen rail en voedingsaansluiting zetten ;)
Tja, eigelijk ist nog simpel ook ;D
Ma goed ja, de stap naar de digitale wereld is intussen gezet (of tenminste besteld) dat zal ook wel fun worden.
Manmanman toch ! Wat wordt hier intussen allemaal verwezenlijkt ! Gewoonweg prachtig !
Wat me op die foto's ook steeds opvalt, is de ordelijkheid : je ziet nergens werktuig rondslingeren. Ik denk dat je alleen al daardoor de "goesting" ziet doorschemeren waarmee er hier gewerkt wordt :D
Ik vind dat idee van Zwitsers smalspoor met Belgisch normaalspoor echt wel origineel. En dan loopt er plots een Glacier Express (GEX) binnen in het typisch Belgische Kibristationnetje :D Die RhB-komposities zoals GEX, BEX (Bernina-express) en ACPE (Alpine Classic Pulmann Express) komen me maar al te bekend voor (maar dan in schaal IIm - er komt trouwens binnenkort een Allegra van LGB op de markt - ben benieuwd).
Op de Bietschtalbrücke ligt inderdaad geen ballast, maar een soort beplating/beplanking. Ook is er een "Laufsteg" naast waardoor je er te voet (of met de MTB) overheen kan (onderdeel van het wandelnetwerk).
Tehachapi-loop : ben je daar intussen geweest ? Ik speel al een paar jaar met het idee die eveneens te gaan bezoeken (evenals wat andere spoorlijnen in de USA). Ik vind echter niet zo meteen gelijkgezinden, waardoor het steeds weer uitgesteld wordt.
Treinbesturing (misschien een beetje te laat, want klaarblijkelijk heb je je bestellingen al gedaan): ik rij met de computerbesturing van Gahler & Ringstmeier : geen ombouw in loks nodig - bij dit systeem wordt immers de "infrastructuur", nl. de baanvakken gedigitaliseerd (dus een soort "decoder" per baanvak ipv per lok). Alle rijparameters worden per computer doorgegeven aan het baanvak waarin de lok zich bevindt en dan meegegeven naar de baanvakken waar de lok naar toe rijdt. Voor baanvakken in helling wordt er per rijrichting een correctie doorgegeven zodat de treinen mooi met gelijkmatige snellheid bergop en bergaf rijden. Dit systeem is van huis uit allesomvattend (dus ook rijpaden, wisselstraten en seinen worden mee door de computer gestuurd). Ik rij met schaal N, dus geen gepriegel in de kleine lokjes...
Gottardo
Citaat van: Gottardo op 05 januari 2013, 13:33:32 PM
Manmanman toch ! Wat wordt hier intussen allemaal verwezenlijkt ! Gewoonweg prachtig !
Wat me op die foto's ook steeds opvalt, is de ordelijkheid : je ziet nergens werktuig rondslingeren. Ik denk dat je alleen al daardoor de "goesting" ziet doorschemeren waarmee er hier gewerkt wordt :D
Ik vind dat idee van Zwitsers smalspoor met Belgisch normaalspoor echt wel origineel. En dan loopt er plots een Glacier Express (GEX) binnen in het typisch Belgische Kibristationnetje :D Die RhB-komposities zoals GEX, BEX (Bernina-express) en ACPE (Alpine Classic Pulmann Express) komen me maar al te bekend voor (maar dan in schaal IIm - er komt trouwens binnenkort een Allegra van LGB op de markt - ben benieuwd).
Op de Bietschtalbrücke ligt inderdaad geen ballast, maar een soort beplating/beplanking. Ook is er een "Laufsteg" naast waardoor je er te voet (of met de MTB) overheen kan (onderdeel van het wandelnetwerk).
Tehachapi-loop : ben je daar intussen geweest ? Ik speel al een paar jaar met het idee die eveneens te gaan bezoeken (evenals wat andere spoorlijnen in de USA). Ik vind echter niet zo meteen gelijkgezinden, waardoor het steeds weer uitgesteld wordt.
Treinbesturing (misschien een beetje te laat, want klaarblijkelijk heb je je bestellingen al gedaan): ik rij met de computerbesturing van Gahler & Ringstmeier : geen ombouw in loks nodig - bij dit systeem wordt immers de "infrastructuur", nl. de baanvakken gedigitaliseerd (dus een soort "decoder" per baanvak ipv per lok). Alle rijparameters worden per computer doorgegeven aan het baanvak waarin de lok zich bevindt en dan meegegeven naar de baanvakken waar de lok naar toe rijdt. Voor baanvakken in helling wordt er per rijrichting een correctie doorgegeven zodat de treinen mooi met gelijkmatige snellheid bergop en bergaf rijden. Dit systeem is van huis uit allesomvattend (dus ook rijpaden, wisselstraten en seinen worden mee door de computer gestuurd). Ik rij met schaal N, dus geen gepriegel in de kleine lokjes...
Gottardo
Ik ruim op voor ik fotos maak ::)
ge zou er nu es moete gaan zien ;D
RhB + NMBS ... tja, ik had al véél NMBS treintjes en ben ook zot ben RhB, plaats voor 2 banen is er niet, dus ja, dan maar alles in één gieten he.
Ballast op die brug, da was handiger om ballast te nemen, want er ligt op één kant een 3 rails (normaalspoor + smalspoor) op en heb dan zelf nog pinnekes moete voorzien om mijn marklin treinen te laten op rijden, de ballast was ideaal om mijn pinneks te camoufleren.
Ik maak inderdaad samenstellingen die je in het echt ook ziet, zowel op RhB als NMBS net
ivm aankoop digitaal, tja, er zijn zoveel systemen op de markt da het ni simpel is te beslissen, ik ken er zelf (nog) ni veel van en ja, heb da maar gekcoht na een demo en wa uitleg in de winkel. Ni goedkoop, ma t'zal wel goed zijn lees ik hier en das belangrijk he
Tehachapi loop al 2x geweest yep, indrukwekkend mag ik wel zeggen. Ook nog op tal van andere plaatsen staan spotten in California, Nevada en Arizona. Misschien in 2014 nog es een rondje gaan doen ginder :)
Ik heb es een stuurcabine rit gefilmd op mijn modelbaan, nog steeds UNDER CONSTRUCTION, maar al zeg ik het zelf, t'is een leuk filmke, tenzij jullie een andere mening hebben :-)
oordeel zelf
https://www.youtube.com/watch?v=5IMqTBISDJA&feature=youtu.be
Leuk gedaan. 8)
leuk filmke! lijkt me een vrij grote baan? Zeker tof dat er geen overdreven rechte sporen liggen maar veel leuke kronkels...
Citaat van: Dirky op 02 maart 2014, 20:49:22 PM
leuk filmke! lijkt me een vrij grote baan? Zeker tof dat er geen overdreven rechte sporen liggen maar veel leuke kronkels...
Ja, moet kronkelend zijn he die bergbaan :-)
zolder is vrij ruim yep :P
en wat zou dat leuk worden mochten daar in de nabije toekomst nog enkele mooie loc's of wagons bijkomen ! ;D
groeten Peter ;)
Mooi gefilmd 8)
Je hebt een mooie rijlengte!
Citaat van: doomslu op 03 maart 2014, 09:29:53 AM
Je hebt een mooie rijlengte!
Film is bedrog he :P
De kruisende trein is niet de normale rijlengte zunne, ma wel het dubbele, voor de gelegenheid 2 treinen aan elkaar gekoppeld ::)
Maar ginder rijden die wel soms in dergelijke samenstellingen, dus was het wel een realistische trein. In de zomer rijden er vanuit St Moritz 3 Glacier Express treinen (GEX) per dag naar Zermatt en terug. Eén van die 3 treinen (elke GEX = 6 panoramawagons zijnde 3x 2de klas, 2 x 1 klas en een 1 x bar) is gekoppeld aan de regional express naar Chur van 9u. Deze komt dus ongeveer halfweg in beeld op de kruisingsplaats. De andere 2 treinen worden aan elkaar gekoppeld, bestaan dus uit 12 panorama's en rijden als "tussenloper" tot in Disentis. Vanaf daar rijden ze met maximale samenstellingen van 6 panorama's, profiel van de lijn laat ni meer toe (ook tandrad trouwens op veel plaatsen vanaf Disentis.
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 02 maart 2014, 23:54:32 PM
en wat zou dat leuk worden mochten daar in de nabije toekomst nog enkele mooie loc's of wagons bijkomen ! ;D
groeten Peter ;)
Ja, onder andere ne dampschneesleuder ::)
Mooie baan en mooi rollend materieel.
Is al efkes geleden dat ik nog es liet horen op deze topic, maar heb wel efkes stilgelegen met de afwerking. De rotswand die mijn stijglus "camoufleert" vond ik ni mooi van kleuren, wist niet meteen wat ik er ging mee doen of hoe ik het zou verbeteren. Deze zomer in Zwitserland een modelbaan gezien en gesproken met de bouwer ervan en die heeft me wat les gegeven ;D
Dus moest ik er een nieuwe laag gips over doen, zodat weer ongeverfde gisp had en daarop dan es getest met de aangeleerde techniek en ja, t'is veel beter dan de eerste versie ;D
Dat gaf me dan ook weer zin om de ganse hoek verder af te werken, er moest nog een gans stuk rotswand gemaakt worden, een "platform" waar het bergstation moet komen van mijn kabelbaan en dan verder afdalen met rotswand tot aan mijn kruisingsstationneke. Eergisteren was alles klaar om de kabelbaan te monteren, een BRAWA exemplaar, dat een gans gedoe om dat allemaal netjes voor elkaar te krijgen, moet vrij secuur geinstalleerd worden.
Hier een filmke op "joetjoep" van de baan in actie
https://www.youtube.com/watch?v=Of-lnw0zMQo&feature=youtu.be
vandaag het laatste gat gedicht tussen bergstation en kruisingsstation met gips, kan nu drogen en over paar dagen dan een kleurke geven en daarna gras en boomkes plaatsten.
Na het youtube filmke nu ook een paar fotos genomen, ondertussen ben ik een paar schilderstappen verder ook 8)
Het dorpje krijgt nu wel echt concrete vormen.
(http://www.kpl190.be/forumfotos/IMG_6759.jpg)
(http://www.kpl190.be/forumfotos/IMG_6760.jpg)
(http://www.kpl190.be/forumfotos/IMG_6761.jpg)
(http://www.kpl190.be/forumfotos/IMG_6762.jpg)
(http://www.kpl190.be/forumfotos/IMG_6763.jpg)
(http://www.kpl190.be/forumfotos/IMG_6764.jpg)
Die kabelbaan vind ik knap,
Is dat een aangekocht modelletje?
Ik heb mijzelf erop betrapt dat ik jouw vorige post overgeslagen had! :o
;)
Inderdaad, een bouwpakketje, is van BRAWA, er zijn ernog andere in de handel. Deze werkt goed, printplaat die de zaak aanstuurt, is wel precisiewerkje, moet netjes uitgelijnd zijn, berg en dalstation perfect tegenover elkaar, de draagmast er netjes tussen. Vond wel leuk idee om zoiets erin te stekrn in mij baantje aangezien ik toch wel wa bergen gemaakt heb.
Leuke website en een zeer leuke baan in aanbouw !
Leuke foto's, Kurt
Is het nog haalbaar om die schuine dakwand ook blauw te verven? Het zou wel verschil maken ;)
Citaat van: Gerolf op 23 oktober 2014, 18:28:40 PM
Leuke foto's, Kurt
Is het nog haalbaar om die schuine dakwand ook blauw te verven? Het zou wel verschil maken ;)
mja, maar dat ga ik niet doen zunne, de bakstenen muur verven yep, speciaal in het blauw gezet voor de baan, maar de schuine kanten en plafond is nieuw bekleed in van die platen' die ga ik toch laten zoals ze zijn zunne
Misschien blauw doek of papier over spannen, dan beschadig je je nieuwe platen niet en kan het er altijd terug af.
Dorpke is afgewerkt, tijd om nog een reeks fotos te plaatsen 8)
Ik zet hier een aantal fotos van een reeks van 56, de ganse album staat op mijn site, hier is de link http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw07/
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw07/medium/0001.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw07/medium/0003.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw07/medium/0005.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw07/medium/0006.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw07/medium/0009.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw07/medium/0010.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw07/medium/0011.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw07/medium/0017.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw07/medium/0018.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw07/medium/0024.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw07/medium/0038.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw07/medium/0033.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw07/medium/0032.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw07/medium/0039.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw07/medium/0044.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw07/medium/0048.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw07/medium/0049.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw07/medium/0054.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw07/medium/0055.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw07/medium/0056.jpg)
Citaat van: 2012 op 02 december 2014, 12:57:24 PM
Dorpke is afgewerkt, tijd om nog een reeks fotos te plaatsen 8)
Ik zet hier een aantal fotos van een reeks van 56, de ganse album staat op mijn site, hier is de link http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw07/
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw07/medium/0009.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw07/medium/0010.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw07/medium/0011.jpg)
Dat je er iets van kent qua landschapsbouw(rotsen) ed,heb je reeds bewezen.
Echter op de 3 foto's die ik er uit gefilterd heb,wou ik iets aanmerken;
Ik vind dat de gebouwen en zo er nogal 'op gezet' zijn en niet ingebouwd in het panorama,
De kermisattrakties vallen daar buiten,daar die normaal een paar dagen later terug afgebroken worden,maar aan de vaste scenery ontbreekt iets,al is het moeilijk te definieren wat...Ik vind het wat "te clean"
Mogelijk was je eerstdaags van plan er iets aan te doen,en dan ben ik mezelf voorbijgelopen!
Maar je schreef 'dorpje is afgewerkt',vandaar,
Misschien nog een paar hekken,hagen,kreupelhout,boom(pjes) zouden het geheel nog wat meer bij de werkelijkheid brengen
Beschouw dit niet als afbrekende kritiek Kurt,
maar men plaatst foto's op dit forum zodat je ook de mening van anderen kan horen.
Grosso modo ben je heel goed bezig!
;)
Ok, dorp afgewerkt is mss ni goe gekozen :)
boompjes, extra verkeer, volk op de kermis en op de perrons, da moet er idd nog komen yep, de huizen, zwembad, straten, das klaar, volgende stap is nog te nemen, dus dorp is nog ni echt klaar :)
Ik vind het alvast mooi! ;)
Maar goed, de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik dan ook geen kenner/specialist ben :D
Ik vind eerlijk gezegd de kleurschakeringen van de verschillende grasjes niet zo mooi. Lijkt niet realistisch. :( ;)
Citaat van: LS Models op 02 december 2014, 15:03:54 PM
Ik vind eerlijk gezegd de kleurschakeringen van de verschillende grasjes niet zo mooi. Lijkt niet realistisch. :( ;)
wild gras en ander is schoon kort afgereden grasperk he
Zakje wildgras wiese en een korte sommerwiese ? Ook al is het gemaaid, kortgetreden of gereden zullen er in de natuur slechts sporadisch zulke kleurverschillen voorkomen..
Citaat van: Rangeerduivel op 02 december 2014, 13:50:56 PM
Citaat van: 2012 op 02 december 2014, 12:57:24 PM
Dorpke is afgewerkt, tijd om nog een reeks fotos te plaatsen 8)
Ik zet hier een aantal fotos van een reeks van 56, de ganse album staat op mijn site, hier is de link http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw07/
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw07/medium/0009.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw07/medium/0010.jpg)
(http://www.kpl190.be/modelbaan/bouw07/medium/0011.jpg)
Dat je er iets van kent qua landschapsbouw(rotsen) ed,heb je reeds bewezen.
Echter op de 3 foto's die ik er uit gefilterd heb,wou ik iets aanmerken;
Ik vind dat de gebouwen en zo er nogal 'op gezet' zijn en niet ingebouwd in het panorama,
De kermisattrakties vallen daar buiten,daar die normaal een paar dagen later terug afgebroken worden,maar aan de vaste scenery ontbreekt iets,al is het moeilijk te definieren wat...Ik vind het wat "te clean"
Mogelijk was je eerstdaags van plan er iets aan te doen,en dan ben ik mezelf voorbijgelopen!
Maar je schreef 'dorpje is afgewerkt',vandaar,
Misschien nog een paar hekken,hagen,kreupelhout,boom(pjes) zouden het geheel nog wat meer bij de werkelijkheid brengen
Beschouw dit niet als afbrekende kritiek Kurt,
maar men plaatst foto's op dit forum zodat je ook de mening van anderen kan horen.
Grosso modo ben je heel goed bezig!
;)
Ik vind ook dat de afwerkingsgraad van je baan niet echt tot zijn recht komt in bovenstaande foto's. Ik vind ze er plastiekerig uitzien en eerder een min- dan een meerwaarde voor de rest van je baan.
Citaat van: milocomarty op 02 december 2014, 15:47:31 PM
Zakje wildgras wiese en een korte sommerwiese ? Ook al is het gemaaid, kortgetreden of gereden zullen er in de natuur slechts sporadisch zulke kleurverschillen voorkomen..
En toch verkopen ze dat in die kleuren he :)
nu zal het inderdaad nog wel wat verbeteren als er bomen bijkomen, op andere plaatsen heb ik al wat meer kleuren ingestoken door bovenop diverse strooimaterialen te gebruiken... nog wa fine tuning dus :-)
maar ik ben inderdaad niet zo een detail man zoals vele hier wel zijn, ik wil mijn verzameling treintjes laten rijden waar ik in het echt ook mee rij (behalve de bemo's dan natuurlijk, al zou ik da ook héél graag willen :P)
Klopt, ze verkopen allerlei lelijke kleuren voor de modelbouwer die niet mee groeit, maar zelfs Noch heeft nieuwere kleuren in het gamma die meer natuurlijk overkomen. Probeer eens een beige bij te mengen en zie wat het doet met de kleur..