Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

kortsluiting transfo ?

Gestart door dirkkerckhofs, 05 januari 2010, 17:43:51 PM

dirkkerckhofs

Ik blijf toch een oen op het vlak van electriciteit V

In het verleden had ik met succes een deel van mijn baanverlichting aangesloten, ongeveer 10 lampjes. Ik bediende drie circuits met een klassiek schakelkastje van Marklin. Alles kreeg stroom van een analoge transfo via het gele en bruine aansluitpunt.

Vandaag sloot ik nog een deel aan, ongeveer 6 lampjes van 12V. Alles brandde, maar na ongeveer ??n minuut viel de baanverlichting uit en ook de analoge wisselbediening die op dezelfde transfo zit. Ik heb alles eens uitgetrokken en dan alleen de wisselbediening terug ingestoken, maar niks wou nog werken. De transfo krijgt nog stroom, want mijn Mobile Station zit op dezelfde verdeelstekker en die werkt nog.

Wat is het probleem? Heb ik lampjes fout aangesloten en zit er daardoor een kortsluiting in de transfo? Heb ik teveel lampjes aangesloten? Is mijn transfo nu om zeep? Ik heb er spijtig genoeg geen tweede meer staan om eens te proberen. Of is hij gewoon oververhit en moet even wachten om opnieuw te proberen ? ? ?

Dirk

dgrr57

Als alles gedurende een minuut goed gewerkt heeft dan is het geen kortsluiting maar een overbelasting.
Wat is het vermogen van uw trafo (xx VA)?

dirkkerckhofs

32VA, een klassieke transfo uit een startset. Naast de verlichting hangen er nog een twintigtal wissels aan analoog bediend.

Ik heb daarnet nog eens geprobeerd en alles werkte terug. Maar na een dikke minuut begon het [:(!]terug aan en uit te floepen. Hangt er dan teveel aan? Want eer alles op mijn baan aangesloten is, zullen er zeker nog een veertigtal lampjes moeten bijkomen. Er zitten nog een aantal oude lampjes met schroefdraad bij, maar de meeste zijn nu van die graanlampjes zoals op de foto.



Dirk
citaat:
Geplaatst door dgrr57

Als alles gedurende een minuut goed gewerkt heeft dan is het geen kortsluiting maar een overbelasting.
Wat is het vermogen van uw trafo (xx VA)?


Klaas Zondervan

Als hij aan en uit floept, dan is er een overbelasting.
De beveiliging spreekt aan en schakelt de trafo uit. Beveiliging koelt weer af en schakelt in, en zo gaat dat door.
Je hebt er dus te veel aan hangen.
De lampjes die je laat zien zijn voor 12V, maar de trafo levert 16V. Dus in plaats van 60 mA trekken die 80 mA per stuk.
Maar ja, als er maar 6 lampjes aan hangen, dan kom je nog lang niet aan de 32 VA.

Gerolf

Koop jezelf een "losse" transfo bij de elektronicaboer. Voor een pak minder centen heb je er eentje met veel meer vermogen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Sluit eerst eens een lampje aan.Kijk wat er gebeurt.
Ga zo door per lampje en daar na per wissel.
Ga het bij de lampjse alleen al fout,sluit dan dat lampje niet meer aan.
gaat het pas fout bij de wissel sluit dan die wissel niet meer aan.
Heb je uit eindelijk alles aan gesloten (behalve 1 lampje of een wissel)en gaat het nog immer goed dan zal of de wissel of het lampje wel stuk zijn.
bekijk dat dan.
wim

dirkkerckhofs

Hoe moet ik eigenlijk mijn rekening maken? Hoeveel mA gaat er in ??n VA? Zou het helpen als ik mijn (wissel)bedieningen op ??n transfo zet en er een andere aankoop voor de verlichting?

Dirk
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Als hij aan en uit floept, dan is er een overbelasting.
De beveiliging spreekt aan en schakelt de trafo uit. Beveiliging koelt weer af en schakelt in, en zo gaat dat door.
Je hebt er dus te veel aan hangen.
De lampjes die je laat zien zijn voor 12V, maar de trafo levert 16V. Dus in plaats van 60 mA trekken die 80 mA per stuk.
Maar ja, als er maar 6 lampjes aan hangen, dan kom je nog lang niet aan de 32 VA.


Klaas Zondervan

De spanning V is de sleutel tussen A en VA.
De trafo is 16 V en 32 VA. Deel 32 VA door 16 V en je krijgt 2 A.
Je kunt ook andersom rekenen. Stel je hebt een lampje dat 80 mA trekt, dan is dat 80 mA maal 16 V = 1,28 VA.

dirkkerckhofs

Heb je me een voorbeeld van een electronicaboer waarik via internet kan bestellen?

Dirk
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Koop jezelf een "losse" transfo bij de elektronicaboer. Voor een pak minder centen heb je er eentje met veel meer vermogen.


eric

Dirk,

Een paar postjes terug laat je een verpakking zien met lampjes in en ook van wie het komt.
Hoor daar eens.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door dirkkerckhofs
Heb je me een voorbeeld van een electronicaboer waarik via internet kan bestellen?
citaat:
Geplaatst door Gerolf
Koop jezelf een "losse" transfo bij de elektronicaboer. Voor een pak minder centen heb je er eentje met veel meer vermogen.

Ik ben regelmatige klant bij Conrad. Nee, ik heb geen aandelen [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dirkkerckhofs

@Eric, inderdaad daar had ik nog niet aan gedacht [:)] Ik ben ondertussen op zijn site gaan kijken en hij verkoopt blijkbaar ook voedingen. Maar er stonden geen details bij. Ik heb hem een mail gestuurd.
@Gerolf, op de site van Conrad ben ik ook gaan kijken. Die hebben inderdaad het ??n en het ander. En inderdaad nogal een prijsverschil tussen een klassieke Marklintransfo en hun voedingen.

Bedankt voor de tips allemaal (er heeft mij zelf via pm mij iemand voorgesteld om er zelf ??n voor mij te maken [:D] )Ik kan weer verder.

En ja Gerolf, ondertussen heb ik het solderen ook al aardig onder de knie gekregen [:p]

Gerolf

Conrad is ??n optie. Vergelijk zeker prijzen via Google of zo [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Weet je nu wel zeker dat het aan die trafo ligt,anders koop je een nieuwe en die doet het dan uiteraard ook niet.
Zoek toch eerst de oorzaak van de ellende.
wim