juiste kleuren Austerity

Gestart door Rikkie, 03 januari 2010, 13:18:47 PM

Rikkie

imghttp://www.stoomcentrum.be/blog/blogfoto/303.jpg/img

Is er iemand die foto's heeft uit de oude doos van dit type loc?
Het is een engels zadeltanklocomotief die ooit in het Antwerpse en het Gentse heeft gereden kort na de tweede wereldoorlog. Meegebracht door de Engelse bevrijders!
Ik zoek de juiste kleuren zoals die hebben gereden in Belgi?!
Alvast bedankt
Rikkie

Michiel

#1
Ik kan alleen maar logisch afleiden wat de kleur zou zijn geweest. Het Engelse "War Department" schilderde al haar locomotiven in een donker grijs. een voorbeeld van de kleur is hier te zien. De WD hanteerde een aantal "standaard" kleuren, en waarschijnlijk werden alle WD-locomotieven in dezelfde kleur verscheept. Deze locomotiven hebben in Belgi? nooit een grote revisie gehad en zijn dus waarschijnlijk nooit herschilderd. Na een kort huurperiode door de NMBS, werden ze al in 1947 teruggestuurd naar Engeland (bron: Vapeur en Belgique). Ik vermoed dus dat jouw J94 austerity in dit donker grijs in de Belgische havens rond reed. Maar zeker weten doe ik zeker niet![;)]

aanvulling: hier is een J94 in WD uitvoering


groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

#2
Ik heb dit topic even in een meer geschikte rubriek geplaatst [;)]
Bij "aankondigingen evenementen" stond dit ?cht niet goed [V]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

matti

#3
Rikkie, vermits ik een van de eigenaars ben van de lok op jouw foto moet ik toch even reageren. De loks van het War department waren niet grijs maar donker groen. In Vapeur en Belgique word de kleur beschreven als Verd?tre of Army Green. De wielen, rookkast en schouw waren zwart. De opschriften waren wit of geel. in deze uitvoering hebben zij in Belgi? rondgereden.
De lok 68011 zal binnen enkele jaren trouwens in de kleuren van het War Department gerestaureerd worden en ingezet worden bij Stoomcentrum Maldegem.

[8]

Huugooke

#4
Even het internet doorzocht. In GB rijden er blijkbaar nog veel rond, herschilderd of nog geschilderd in de WD kleuren.
Als je de kleuren van je scherm mag geloven is dat groen het "standard loco green" van Humbrol. De cabine en de tank zijn groen, de rest zwart.