Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

peco flex

Gestart door joble, 03 januari 2010, 09:13:56 AM

joble

Enkele vraagjes over flexrails van Peco:

Is er voor de flex rails van peco (code 75 / 100) een minimale buigstaal gedefinieerd? Of moet ik gewoon rekenen met de minimale straal waarbij optisch een goed resultaat bekomen wordt en de treinen nog vlot rijden?

Wat is volgens jullie de beste manier om deze rails in te korten. Met een slijpschijfje op de dremel krijg ik eigenlijk niet 100% het gewenste resultaat.

Groeten,
Johan

ysbeer

Ergens zal er wel een minimum straal zijn ,maar die zit in ieder geval ruim onder wat nog mooi is.
Ik zou me er voor een spoorbaan geen zorgen over maken,een tram baan bocht is zelfs ook nog mogelijk.
Een dremel slijpschijf geef volgens mij goede resultaten,als je de snee wat schuin maakt,er zij ook kleine zaagjes van b.v roco en is is een kniptang.(speciaaltang,geen zijknipper uit de electrowereld)
Die tang werkt goed ,geeft een rechte las maar heel licht navijlen is wel nodig.
wim




guy holbrecht

Johan,

Probeer het eens met een diamantschijfje op je Dremel. Zo doe ik het al jaren en met goed resultaat.

Groeten,
Guy

joble

Ondertussen heb ik ontdekt dat de uitleg over de flexrails mee op de bijsluiter van de wissels staat. Had ik niet gezien [:I]

Men raadt hierin minstens 50cm boogstraal aan. Dit vind ik erg ruim, ik heb zelf geexperimenteerd en kan makkelijk tot 35cm en minder gaan. Er staat wel redelijk wat spanning op het stuk spoor, dus niet zo simpel om vast te leggen op de ondergrond.

Het gaat hier om een schaduwstation, dus realisme is onbelangrijk en snel wordt er niet gereden.


Zo'n diamantschijfje voor de dremel is niet goedkoop (?20 geloof ik), maar waarschijnlijk wel zijn geld waard. Met een standaard dremel schijfje lukt het me niet om netjes een spoor in te korten. Een diamantschijf lijkt me dus inderdaad wel eens een verstandige aankoop.

Groeten,
Johan

eric

Het Dremel diamant schijfje dient NIET om metalen te snijden maar is vooral geschikt voor het slijpen van harde materialen. Bijvoorbeeld beton, steen, porselein, keramiek en harde epoxide.

Raadpleeg alstublief de site van Dremel.
http://www.dremeleurope.com/nl/nl/start/index.html

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door joble

Men raadt hierin minstens 50cm boogstraal aan. Dit vind ik erg ruim, ik heb zelf geexperimenteerd en kan makkelijk tot 35cm en minder gaan. Er staat wel redelijk wat spanning op het stuk spoor, dus niet zo simpel om vast te leggen op de ondergrond.

50 cm vind ik niet ruim. Zelf ga ik niet kleiner dan 70 cm. Maar dat moet iederen voor zichzelf bepalen.

Wat de spanning betreft, die moet je er eerst uit halen door het spoor veel straffer te buigen, totdat het bijna vanzelf in de gewenste boogstraal blijft liggen. Tijdens het definitief vastzetten mag er nauwelijks meer spanning op staan.

Peter

Ik gebruik om mijn rails door te snijden de "trennscheiben" van Proxxon. Je heb die in verschillende doormeters. Ik gebruik bij voorkeur die van 38 mm doormeter nummer 28 820. Pakje van 5 stuks ongeveer 3 euro. Als je er per ongeluk[:D][:D]al eens een breekt iq dat niet echt een groot verlies.
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Peter

Ik gebruik om mijn rails door te snijden de "trennscheiben" van Proxxon. Je heb die in verschillende doormeters. Ik gebruik bij voorkeur die van 38 mm doormeter nummer 28 820. Pakje van 5 stuks ongeveer 3 euro. Als je er per ongeluk[:D][:D]al eens een breekt iq dat niet echt een groot verlies.



Kleine tip (waarschijnlijk overbodig)
ZET EEN VEILIGHEIDSBRIL OP.
wim

erwin9

Als je regelmatig rails legt is de aankoop van een speciale XURON railknipper geen overbodige uitgave. Ik bezit deze kniptang al een tiental jaren, en ze is nog steeds een zeer nuttig en veilig gereedschap.
De Xuron railknipper is een speciale kniptang, waarbij steeds ??n zijde van de doorgeknipte rail volledig recht en braamloos is. De Xuron bestaat in een grote en kleine versie (zelf heb ik de grote), en kost ongeveer 30 euro.
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  18 & 19 april 2026 t'Bauhuis Sint-Niklaas

Peter

citaat:
Kleine tip (waarschijnlijk overbodig)
ZET EEN VEILIGHEIDSBRIL OP.


Ik draag altijd een bril, bij het werken aan mijn baan of zo heb ik een veiligheidsbril in dezelfde 'sterkte' van het bedrijf.(ook al ben ik gepensioneerd)[:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

joble

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Kleine tip (waarschijnlijk overbodig)
ZET EEN VEILIGHEIDSBRIL OP.
wim


Ik weet dat hiervoor momenteel een ander topic loopt, maar dit jaar lag er een veiligheidsbril onder de kerstboom voor me [:D]


'k Zal voor zo'n tangetje eens informeren in de winkel waar ik m'n rails kocht. Als de prijs inderdaad meevalt, is dit wel te overwegen.

Morgenavond ga ik nog eens wat experimenteren met het buigen van de rails volgens jullie raad.

Groeten,
Johan