Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Heb je wat gezien? Toon het ons!

Gestart door OMC, 02 januari 2010, 22:55:42 PM

evan

#4410
Yep een OSA of overspanningsafleider.  De hoornen staan zodanig geplooid dat er ongeveer een 8mm spatie is tussen de hoeken en de verticale staaf.  Bij een hogere spanning is er overslag naar de constructie. De verticale staaf staat er om de vogels te ontmoedigen tussen de hoornen plaats te nemen.  Er zijn dus ook nog oudere versies te zien zonder verticale staaf.

De verbinding is tussen Spanning (hoofddraagkabel) en de bovenleidingsaarding (AT)

Een accidentele overspanning wordt zo weggeleid naar de aarde en wordt ook via de AT gedetcteerd in het tractie-onderstation voor uitschakeling van de rijspanning.

;)

Rechts bovenaan zien we ook een haspel met overlengte van de optische vezelverbindingen die aan de palen van de bovenleiding hangt.  De kabel er net onder is de aarding of AT
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Klaas Zondervan

Nog een eigenschap van zo'n overspanningsafleider: de eerste overslag ontstaat bij hoeken waar de hoorns het dichtst bij elkaar staan. De vonk veroorzaakt een ionisatie van de lucht daarboven. Geïoniseerde lucht is geleidend, waardoor de vonk naar boven kruipt, waar de afstand tussen de hoorns steeds groter wordt. Totdat de vonk zo lang wordt dat de spanning hem niet in stand kan houden. De vonk dooft daardoor vanzelf.

evan

Citaat van: Klaas Zondervan op 30 oktober 2016, 22:04:14 PM
Nog een eigenschap van zo'n overspanningsafleider: de eerste overslag ontstaat bij hoeken waar de hoorns het dichtst bij elkaar staan. De vonk veroorzaakt een ionisatie van de lucht daarboven. Geïoniseerde lucht is geleidend, waardoor de vonk naar boven kruipt, waar de afstand tussen de hoorns steeds groter wordt. Totdat de vonk zo lang wordt dat de spanning hem niet in stand kan houden. De vonk dooft daardoor vanzelf.

Klopt als een bus!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Davy

Ik wist het dat hier specialisten tussen zaten ;)
Weeral iet bijgeleerd se, mercie

TBCédric

Na een bezoekje aan Trainworld hadden we nog tijd over. Dus besloten we om nog even te gaan spotten in Schaarbeek. Mijn voorkeur ging eigenlijk naar Noord, waar we daar onze overstap moesten maken. Maar omdat we op 5 minuten tijd twee cargo's, een Astride en een 13, hadden gezien wouden we de eventuele kans op een andere cargo niet laten schieten. Maar zoals gewoonlijk kwam daarna niets meer van cargo af. Toch wel wat leuke reizigers gezien.

De Thalys PBKA te Schaarbeek, wat me lijkt op L25.

Thalys 4301  Schaarbeek
by Tren di Cédrico, on Flickr

Een klein raceje tussen twee 27'ers. Helaas dat de 2724 zijn wissel naar rechts nam waardoor ik de beide niet van dichterbij kon nemen. Dat resulteert helaas ook naar een iets meer ruizige foto door het harde inzoomen en het donkere weer.
Toch vond ik het een toffe foto en voor mij niet alledaags.


NMBS HLE 2724 & 2729  Schaarbeek
by Tren di Cédrico, on Flickr

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Havoc

Citaat van: Union Pacific op 31 oktober 2016, 07:20:56 AM
Ik wist het dat hier specialisten tussen zaten ;)
Weeral iet bijgeleerd se, mercie

Ook wel Jacob's ladder genoemd, daaronder ga je het wel vinden bij Google.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

TBCédric

Veel van de goederentreinen die ons passeerden waren voorzien met dubbele tractie.
Vreemd, maar ook wel leuk omdat het niet overal meteen te zien is. Zo ook de ijzersterke trezen van Alstom.

De 1320 en 1346 voorzien hier een intervorming vooruit sleuren op weg naar ergens waar het niet "Antwerpen" heet.

De HLE 1320 en daarachter de 1346 met intervormingstrein te Mortsel, L27A.


BLOG HLE 1320 & 1346  Luchthavenlei
by Tren di Cédrico, on Flickr
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Wim66

Ontzettende mooie foto maar ook een mooie foto stek

Wim
Spoor HO NMBS & CFL Digitaal TP IV V VI

C.B.

Hahaha... ijzersterke T13'en....  ;)
Op papier ja , maar als het regent of tijdens de herfstperiode  mag je al blij zijn dat je de heuvels van de Ardennen overgeraakt ... of dat je weer geen uitschakelingen hebt van de tractiemotoren.
En dat geldt ook voor de intervormingstreinen met T13 tussen de vormingsstations in België zelf.
Dan is een T28 op dat gebied veel betrouwbaarder.

Naargelang de lok-lijnen , overbrengingen , treinlasten worden 1 of meerdere lok's voorzien.
Bv. tot 2000T - 1 x T28 richting Montzen.
tot 1600T - 1x T13 richting Athus.
.....
Groetjes.
Claudio.

D_Loc

Citaat van: C.B. op 12 november 2016, 10:02:52 AM
Hahaha... ijzersterke T13'en....  ;)
Op papier ja , maar als het regent of tijdens de herfstperiode  mag je al blij zijn dat je de heuvels van de Ardennen overgeraakt ... of dat je weer geen uitschakelingen hebt van de tractiemotoren.
En dat geldt ook voor de intervormingstreinen met T13 tussen de vormingsstations in België zelf.
Dan is een T28 op dat gebied veel betrouwbaarder.

Naargelang de lok-lijnen , overbrengingen , treinlasten worden 1 of meerdere lok's voorzien.
Bv. tot 2000T - 1 x T28 richting Montzen.
tot 1600T - 1x T13 richting Athus.
.....
Wat is dit dan, 2 wagens per loc dus 800 ton per wagen, zware wagentjes en arme sporen met asdruk van 200 ton 8) ;D


NMBS 1311-1334 met vier ketelwagens - Berchem, 28-05-2015 by D-Loc's Media, on Flickr
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

C.B.

Ha ,  :D nee maar ik had ook geschreven dat de loklijnen gevolgd moeten worden. Je moet steeds zien dat er voldoende beschikbaar blijven in de nodige vertrekstations (Antwerpen , Thionville ...) voor andere treinen , of dat deze loks gaan dienen voor een retourtrein die wel een zware last hebben , enz ... 
Groetjes.
Claudio.

D_Loc

Citaat van: C.B. op 12 november 2016, 12:02:03 PM
Ha ,  :D nee maar ik had ook geschreven dat de loklijnen gevolgd moeten worden. Je moet steeds zien dat er voldoende beschikbaar blijven in de nodige vertrekstations (Antwerpen , Thionville ...) voor andere treinen , of dat deze loks gaan dienen voor een retourtrein die wel een zware last hebben , enz ...
Je hoefde het niet zo serieus te nemen ;)
Wat ik wel afvraag bij dit soort korte treinen waarom beide locs de panto omhoog hebben waardoor ik aanneem dat beide locs tractie geven, dat lijkt mij een beetje overkill in deze samenstelling. Zou het niet voordeliger zijn om de tweede loc in opzending mee te sturen?
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

C.B.

Citaat van: D_Loc op 12 november 2016, 12:57:30 PM
Je hoefde het niet zo serieus te nemen ;)
Wat ik wel afvraag bij dit soort korte treinen waarom beide locs de panto omhoog hebben waardoor ik aanneem dat beide locs tractie geven, dat lijkt mij een beetje overkill in deze samenstelling. Zou het niet voordeliger zijn om de tweede loc in opzending mee te sturen?

Had ik wel door hoor , daarom had ik dat lachsymbooltje geplaatst.  ;)

Geloof me , in de praktijk is het gemakkelijker om beide in dienst te hebben , ...  :D
-> aflos , heen en weer rijden , later van front verwisselen ... (een T13 opstarten en/of platzetten zoals we dat noemen , kan nogal soms lang duren ...  ;) ) -> zeker op het einde van je dienst.  ;)
Groetjes.
Claudio.

D_Loc

Citaat van: C.B. op 12 november 2016, 15:19:39 PM
Had ik wel door hoor , daarom had ik dat lachsymbooltje geplaatst.  ;)

Geloof me , in de praktijk is het gemakkelijker om beide in dienst te hebben , ...  :D
-> aflos , heen en weer rijden , later van front verwisselen ... (een T13 opstarten en/of platzetten zoals we dat noemen , kan nogal soms lang duren ...  ;) ) -> zeker op het einde van je dienst.  ;)
Oké, duidelijk :)
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

G8

vandaag gespot te Aarschot  8) (niet mijn foto's...)