Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

Heb je wat gezien? Toon het ons!

Gestart door OMC, 02 januari 2010, 22:55:42 PM

TBCédric

Vandaag ben ik naar Antwerpen Centraal geweest voor de dag van de wetenschap. Heb met een 'simulator' gereden, een score van 100/100.  Voor/ na ik naar de simulator ben geweest ben ik ook efkes gaan spotten. Hier zijn de resultaten:
(klik op de afbeelding)

(klik op de afbeelding)



AM 80 by modeltrainho, on Flickr

thalys PKBA by modeltrainho, on Flickr

hle 2833 by modeltrainho, on Flickr

hle 2833 by modeltrainho, on Flickr

groeten Cédric
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

ERVIN

Ik zie dat de 2833 terug in de reizigersdienst is gekomen , ai ai , en hier sleept hij een ketel-bloktrein. ???

OMC

Citaat van: ERVIN op 24 november 2013, 19:58:58 PM
Ik zie dat de 2833 terug in de reizigersdienst is gekomen , ai ai , en hier sleept hij een ketel-bloktrein. ???

Voor de volledigheid:

Locs uit de Beneluxdienst die naar Cobra (HKM) gegaan zijn: 2835 - 2836 - 2838 - 2839 - 2840 - 2815.

Locs die van Cobra (HKM) naar de Beneluxdienst gegaan zijn: 2806 - 2809 - 2812 - 2815 - 2821 - 2833.
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

ERVIN


B-Cargo

Citaat van: OMC op 24 november 2013, 20:29:27 PM
Citaat van: ERVIN op 24 november 2013, 19:58:58 PM
Ik zie dat de 2833 terug in de reizigersdienst is gekomen , ai ai , en hier sleept hij een ketel-bloktrein. ???

Voor de volledigheid:

Locs uit de Beneluxdienst die naar Cobra (HKM) gegaan zijn: 2835 - 2836 - 2838 - 2839 - 2840 - 2815.

Locs die van Cobra (HKM) naar de Beneluxdienst gegaan zijn: 2806 - 2809 - 2812 - 2815 - 2821 - 2833.

2835 heeft maar enkele weken voor Cobra gereden: na een aanrijding in Nederland staat hij in de werkplaats van Antwerpen. Wij hebben de loc afgestaan voor herstelling en loc 2827 verkregen van BLOG.
2840 is in dienst van BLOG.
2834 is op zijn beurt dan weer in dienst bij Cobra.
2833 heeft na dienst bij Cobra, in dienst van Railtraxx gereden. Is daarna terug in dienst gekomen bij BLOG en rijdt nu Beneluxdienst.
Het uitwisselen van locs heeft te maken met de slijtage van de wielen. Omdat er bij bepaalde van onze Cobra locs een bepaalde slijtagegrens werd bereikt, zijn deze locs niet meer toegelaten op het Duitse net. Om over een zo groot mogelijk aantal inzetbare locs te beschikken (dus niet buitendienst op OVD of TW voor afdraaien van wielen of vervanging van assen) werd een omwisseling doorgevoerd met de 'Beneluxlocs'..
Het bestand Cobra locs wordt dan ook af en toe nog eens aangevuld met één of twee extra van BLOG gehuurde locs, indien de capaciteit dit vereist.

Groetjes,

Rangeerduivel

Dus geen erg hé Erwin,
Als er iemand op je treinkamer komt en een opmerking maakt over een (verkeerd) locnummer,
dan zeg je toch gewoon dat de wielen te ver versleten waren... ;D ;D ;D

;)

OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Binco

Citaat van: OlivierV op 05 december 2013, 21:07:28 PM
HLD7860 met Sidmartrein
... en een beetje wind! We werden daar bijna gezandstraald!  :o

Metpetergaathetbeter

Heb je de nieuwe fietsersbrug al geprobeerd ?

Groeten Peter ;)

OlivierV

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 05 december 2013, 23:08:29 PM
Heb je de nieuwe fietsersbrug al geprobeerd ?

Groeten Peter ;)
U zegt?  ::)


Volvotrein, dit keer met die 2 wagons waar DHL opleggers op staan ergens te midden, er zijn nog wel geslaagde foto's van die trein, eventueel op aanvraag.

Wortelgroeten.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Bruno

Ook in november heb ik niet stilgezeten en weer wat plaatjes geschoten. Zie hier een beknopte samenvatting, neem voor meer foto's eens een kijkje op http://www.flickr.com/photos/spoorpunt/!


GTW 506 van Arriva vernoemd naar "Maarten Schakel" komt op zaterdag 2 november 2013 aan op station Dordrecht Stadspolders als trein 36753 naar Geldermalsen.

De vrolijk gekleurde 189 096 van HUSA passeert samen met zijn zwarte soortgenoot 189 090 op zaterdag 2 november 2013 het station van Zwijndrecht met een sleep VTG kolenwagens naar de Maasvlakte. Normaal rijdt deze trein over de Betuweroute die op deze dag echter buitendienst was wegens werkzaamheden.

Ondanks dat de foto nog geen kilometer van de Nederlandse grens is genomen, is duidelijk merkbaar dat de foto in Duitsland is genomen. Flirt ET 6.03 van eurobahn is voorzien van een donker grijze RRX bestickering voor de Rhein-Ruhr-Express. Dit concept betreft een netwerk van opgewaardeerde Regional-Expres treinen in het Rhein-Ruhr gebied wat in 2010 van start had moeten gaan maar tot op heden nog niet rijdt. Ondanks dat nog helemaal niet zeker is dat deze concessie aan eurobahn gegund wordt, zijn er twee treinstellen als design-studie en ter promotie bestickerd. Op zaterdag 9 november 2013 passeert dit treinstel samen met de ET 7.08 grensovergang Schwanenhaus tussen Venlo en Kaldenkirchen onderweg als trein 20087 naar Hamm.

Ede is één van de plaatsen in Nederland waar een spoorlijn dwars door het dichtbebouwde centrum van een stad loopt. Op dinsdag 11 november 2013 komt Protos 5034 van Connexxion aan op station Ede-Centrum als trein 31347 naar Ede-Wageningen.

In 2009 werd gestart met de bouw van een spoortunnel in Delft om zo een verdubbeling van de sporen mogelijk te maken en de geluidshinder in de binnenstad te reduceren. In 2015 zullen de eerste twee sporen van de 2,3 kilometer lange tunnel met twee jaar vertraging in gebruik worden genomen waarna het viaduct van het luchtspoor gesloopt zal worden. Voor de reizigers wordt het uitzicht in Spoorzone Delft daardoor een stuk saaier, maar voor de bewoners rondom het spoor zal het een verademing zijn als het betonen bouwwerk voor hun deur verdwijnt. Als alles volgens plan verloopt zal de op 10 meter onder NAP liggende tunnel in 2020 compleet afgerond zijn. Op dinsdag 14 november 2013 is de ruwbouw van de tunnel grotendeels gereed en is men bezig met het afwerken daarvan, het leggen van de sporen en het inrichting van het station waarvan het rode dak op de achtergrond zichtbaar is. De NMBS 2803 passeert met internationale trein 1234 vanuit Brussel Zuid naar Den Haag Hollands spoor de noordelijke tunnelingang ter hoogte van het terrein van DSM-Gist.

Op zaterdag 16 november 2013 bracht de NVBS-afdeling Jongeren een bezoek aan de spoorlijn Wuppertal - Remscheid. DB Regio rijdt nog maar tot 14 december met treinstellen Baureihe 628 op dit traject waarna de treindienst overgenomen zal worden door NS dochter Abellio. Uiteindelijk zullen op dit traject LINT-treinstellen worden ingezet, maar zolang deze treinstellen op dit traject nog niet zijn toegelaten worden hier vanaf 15 december Regio-Shuttle's ingezet. Treinstel 628 510 vertrekt als RB 30771 op zijn weg van Wuppertal Hbf naar Remscheid Hbf uit Remscheid-Lennep. Hier is de afgelopen jaren het complete emplacement gesaneerd en de stationsomgeving gemoderniseerd met behoud van het oude stationsgebouw.

Op zaterdag 16 november 2013 organiseerde de NVBS-afdeling Jongeren een reis naar Wuppertal en omgeving. Daarbij werd een bezoek gebracht aan de museumspoorlijn van de Bergische Museumsbahnen Wuppertal e.V. alwaar de Tw 275 was gehuurd voor een rit over deze prachtige tramlijn. Deze tram is in 1957 door de Düsseldorfer Waggonfabrik AG gebouwd voor de Bochum-Gelsenkirchener- Straßenbahnen AG. Daar heeft de tram tot 1995 dienst gedaan waarna het stel overgenomen is door de Bergische Museumsbahnen Wuppertal. Midden in het bos wat volop in de herfstkleuren stond hielden we op een zonnig plekje deze fotostop.

De halte Greuel is het voorlopige eindpunt van de museumtramlijn van de Bergische Museumsbahnen Wuppertal e.V. terwijl het traject nog zo'n kilometer verder loopt naar de halte Möschenborn. Door de vrijwilligers van deze club wordt hard gewerkt om ook dit deel van het traject in gebruik te kunnen nemen. Op zaterdag 16 november 2013 kon tijdens de fotorit met de Tw 275 die georganiseerd werd door de NVBS-afdeling Jongeren deze foto worden gemaakt bij halte Greuel waarna de tram omreed naar het naastliggende spoor en de groepsfoto werd genomen. Links naast het andreaskruis hebben we nog een mooi doorkijkje naar het heuvelachtige landschap.

Als afsluiting van de fotorit met Tw 275 bij de Bergische Museumsbahnen Wuppertal e.V. op zaterdag 16 november 2013 georganiseerd door de NVBS-afdeling Jongeren werd het depot een stukje uitgereden naar de Kohlfurther Brücke. Tot 2009 was de brug die achter de fotograaf ligt voorzien van tramrails en bovenleiding, maar moest wegens de slechte staat helaas vervangen worden door een voetgangersbrug zonder tramspoor. Het spoor tot de brug ligt er nog wel, dit is tevens benodigd om het depot te kunnen bereiken door middel van een steekbeweging vanaf de halte. Gelenk-Triebwagen 275 is in 1957 door de Düsseldorfer Waggonfabrik AG gebouwd voor de Bochum-Gelsenkirchener- Straßenbahnen AG. Daar heeft de wagen tot 1995 dienst gedaan waarna het werd overgenomen door de Bergische Museumsbahnen. Rechts zien we Beiwagen 1656 gebouwd in 1960, eveneens door DUEWAG, en momenteel in gebruik al "Bücherstraßenbahn", de boekenwinkel dus. Een ieder die erover denkt om deze club ook eens een bezoek te brengen kan ik dat zeker aanraden!

Treinstel 628 540 van de Deutsche Bahn staat net voor station Wuppertal Hbf gereed om voorgereden te worden als trein RB 31711 naar Remscheid Hbf. In het avondlicht van zaterdag 16 november 2013 kon tijdens de reis van de NVBS-afdeling Jongeren deze foto worden genomen als "afscheid" van dit type treinstellen op deze lijn. Met ingang van dienstregeling 2014 word de treindienst op dit traject overgenomen door NS dochter Abellio. Uiteindelijk zullen op dit traject LINT-treinstellen worden ingezet, maar zolang deze treinstellen op dit traject nog niet zijn toegelaten worden hier vanaf 15 december Regio-Shuttle's ingezet. Op de achtergrond is rechts de toren van de Stadthalle Wuppertal te zien.

Treinstel 422 530-6 maakt op zaterdag 16 november 2013 een korte stop op Wuppertal Vohwinkel onder de gloed van het maanlicht op zijn weg als S 9 van Wuppertal Hbf naar Haltern am See. Het maken van foto's als dit is een leuke uitdaging aangezien de trein hoogstens een halve minuut stil staat en je door de donkerte met lange sluitertijden moet werken waardoor je meestal maar één kans hebt om een goede plaatje te maken. De kunst is daarbij om er op te letten dat de grootste groep reizigers al uit beeld is, de deuren zoveel mogelijk dicht zijn maar de trein nog niet in beweging is.

Op S 28 van Kaarster See naar Mettmann Stadtwald worden Talent-treinstellen van Regiobahn GmbH ingezet. Op zaterdag 16 november 2013 kon tijdens een reisje van de NVBS-afdeling Jongeren de 1010 met de 1001 worden vastgelegd tijdens de stop op Düsseldorf Hbf.

Met vijfenhalf uur vertraging rijdt de NMBS 2826 op zaterdag 23 november 2013 met Buna-Werke trein 48570 bestaand uit ketelwagens en gesloten wagens langs station Apeldoorn. De trein komt uit het Duitse Buna Werke en heeft als bestemming Sludow (Dow Chemical in Sluiskil, Zeeuws Vlaanderen).

Na een stop op de halte Immenbergweg vertrekt de 64 415 met de Pepernoten-Express uit het bos vol met herfstkleuren naar Beekbergen ter gelegenheid van het bezoek van Sinterklaas aan de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Net na het bos passeert de trein op zaterdag 23 november 2013 de Ruggeweg.

Sinterklaas was op zaterdag 23 november 2013 op bezoek bij de de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Ter gelegenheid daarvan reed de Pepernoten-Express twee slagen van Beekbergen naar Eerbeek en terug. Na aankomst van ochtendrit getrokken door de 64 415 op het station van Beekbergen poseert de Sint met zijn Pieten onder grote belangstelling voor de trein.

Op 31 oktober 1927 werd De Hef, de spoorbrug over de Koningshaven, in gebruik genomen. Daarvoor lag er al sinds 1878 een draaibrug, die echter een knelpunt voor het trein- en scheepvaartverkeer vormde. Tussen de twee originele brugdelen werd een groot hef-deel gebouwd als eerste van zijn soort in West-Europa. Omdat de verkeersdrukte over spoor en water echter steeds verder toenamen werd de Willemsspoortunnel aangelegd en op 24 september 1993 in gebruik genomen. De even verderop gelegen Willemsspoorbrug werd daarna afgebroken, de Hef bleef echter in geopende stand als monument staan. In de avond van zaterdag 30 november 2013 kon deze foto genomen worden aan de Nassaukade.

Al geruime tijd staan op de Waalhaven redelijk wat locomotieven uit de 1600 en 6400 serie terzijde. Aan de Albert Plesmanweg staan op zaterdag 30 november 2013 onder andere de 1617, 1618, 1601 en 1607 opgesteld, wachtend op wat de toekomst gaat brengen. Links is nog de 6405 te zien die eveneens op zijn lot staat te wachten.

De RRF 22 en 23 vertrekken op zaterdag 30 november 2013 met een Coevorden-shuttle van het RSC Waalhaven naar een vestiging van hetzelfde bedrijf op de Maasvlakte om daar de rest van de containers af te zetten.

TBCédric

Mooie foto's en uitleg!
Ben even aan het knoeien met aviary editor.

AM 96 by LSModels, on Flickr

Er zullen er nog volgen.

Groeten Cédric
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.