Heb je wat gezien? Toon het ons!

Gestart door OMC, 02 januari 2010, 22:55:42 PM

Eres

Joeri

Bedankt voor je tekst en uitleg. Ja de moderne technieken laten het wel eens afweten zullen we maar zeggen. Als je wist hoe wij vroeger op zee oa in de Perz. Golf veel moeite deden om frisse lucht in je hut te krijgen zouden ze nu ons voor gek hebben verklaard.

Maar ergens is dat toch een constructie fout. Dergelijke locs moeten hier toch tegen bestand zijn? Hoe is dat dan met de reeks 18/19 en de TRAXX. Hebben deze wel voldoende koeling?

Nogmaals dank voor reactie

Wim

evan

Citaat van: janieburton op 29 juli 2013, 01:01:16 AM


Maw Bliksemafleiders

Onder andere...

De overspanningsbeveiliging dient inderdaad om grotere spanningen door bv Bliksem af te leiden naar de AT of luchtaarding.  De V vorm zorgt er inderdaad voor om een mogelijke vlamboog te doven naar boven toe.  De verticale staaf tussen de twee beugels in (eerste foto) is om te vermijden dat er vogels op gaan rusten met de gekende gevolgen.  De tweede foto is dus het oudere type.

De luchtaarding is een aardingsnet gevormd door de metalen constructies gerelateerd aan de bovenleiding en de palen.  Al deze zijn onderling verbonden met de AT-kabel of luchtaarding.  Dit zijn 1 of 2 kabels die alle bvl portieken met elkaar verbind en naar een tractieonderstation terug lopen.  Zo is een foutstroom ook sneller detecteerbaar met een snellere bedoelde afschakeling tot gevolg.

Groetjes :)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

janieburton

Citaat van: evan op 29 juli 2013, 18:18:57 PM
Citaat van: janieburton op 29 juli 2013, 01:01:16 AM


Maw Bliksemafleiders

Onder andere...

De overspanningsbeveiliging dient inderdaad om grotere spanningen door bv Bliksem af te leiden naar de AT of luchtaarding.  De V vorm zorgt er inderdaad voor om een mogelijke vlamboog te doven naar boven toe.  De verticale staaf tussen de twee beugels in (eerste foto) is om te vermijden dat er vogels op gaan rusten met de gekende gevolgen.  De tweede foto is dus het oudere type.

De luchtaarding is een aardingsnet gevormd door de metalen constructies gerelateerd aan de bovenleiding en de palen.  Al deze zijn onderling verbonden met de AT-kabel of luchtaarding.  Dit zijn 1 of 2 kabels die alle bvl portieken met elkaar verbind en naar een tractieonderstation terug lopen.  Zo is een foutstroom ook sneller detecteerbaar met een snellere bedoelde afschakeling tot gevolg.

Groetjes :)

Dank voor de info.

Als ik nog info heb stuur ik je een pm.
 

OMC

#2703
Tussen de soep, patatten, tegels en kalkstof ben ik ook nog wel eens met de kodak op stap. Al moet ik de laatste weken wel wat kunnen verdragen: brandnetels, kettingbreuk, platte batterijen, SD-kaartje in de computer laten zitten, fotowolken, ... Maar goed, daar gaan we niet dood van  ;) De foto's:


Op 5 juli werden de stille Kempen opgeschrikt door dieselgeweld van weleer, Crossrail had namelijk een nieuw rijpad aangevraagd voor de vrijdagse MSC Berendrecht - Mannheim via lijn 15 Lier - Herentals - Olen - Mol - Leopoldsburg - Zonhoven - Hasselt, officieel om de lijnkennis te onderhouden. De aandachtige kijker herkent het silhouet van de machinist die net station Mol mag doorrijden na eerst de IR Mol - Hasselt voorgelaten te hebben. (Mol, 05-07-2013)


Van 6 tot 11 juli waren er op het Nederlandse spoornet werken ter hoogte van Maastricht waardoor verkeer van en naar België onmogelijk was. Enkele treinen dienden een flinke omweg via Roosendaal en Antwerpen te volgen waardoor er in mijn achtertuin enkele leuke dingen te zien waren. Zo ook deze 6507 en 6510 van DBSNL met een kalktrein uit Beverwijk naar Jemelle, een leuke afwisseling op een saaie zondagnamiddag met amper goederenverkeer. (Mortsel, 07-07-2013)


Zelfde geldt voor bovenstaande foto, het betreft hier een omleiding tussen Hermalle-sous-Huy en Veendam met dolime als lading. Loc van dienst is de 561-2, die in het verleden dienst deed als de HGK DE 674 en recent nog als Heavy Heal Power (HHPi) 66012. Van die laatste job draagt de loc nog steeds het nummer op de zijkant en het toegekende NVR nummer op beide fronten + zijkanten. Echter staat het originele NVR nummer nog steeds te lezen onder de roosters van de koelgroep. (Mortsel, 09-07-2013)


Grote verrassing toen ik op het werk vertrok op donderdag 11 juli, er zou een extra trein van Rurtalbahn vanuit Olen via Antwerpen gaan rijden door grote vertraging ... Direct wist ik dat het om de lege kopertrein Olen - Hegyeshalom (Hon) ging, dus even alles op alles zetten om die te halen. Gelukkig nam men op Antwerpen-Schijnpoort z'n tijd voor het kopmaken en een remproef erbij en kon ik me nog net op tijd installeren alvorens de V266 met zijn niet al te zware lading langskwam, begeleidt door de sirenes van politie en brandweer die 200m verderop een keukenbrand kwamen blussen. Wat een stank! (Deurne, 11-07-2013)


En zo af en toe zie je treinen waarvan je denkt dat je ze perfect op schaal zou kunnen nabootsen. Deze trein van Rail Feeding met kalkslurry leent zich daar perfect toe met slechts 4 wagons. Loc in kwestie is de 1106, jawel. Ondertussen rijdt RRF in België rond met 3 G2000, de enige class 66 bij ARF voor België, de 513-8, zou nu immers in revisie zijn: 1104, 1105 en 1106. De "sinaasappelkisten" 1101 en 1102 liggen er even van tussen, 1103 is in revisie. (Y West-Berchem, 12-07-2013)


En na een tijdje jagen had ik deze jongen ook eindelijk, de missing link in de hiërarchie bij Crossrail namelijk de DE6313. Ex-Railion 266 107-2 en nog actief geweest in België met de Opeltreinen Oorderen-Bochum en de Fordtreinen Vlissingen - Genk-Ford. Met de bijna Crossrail-rode jas aan zorgt deze loc voor een welgekomen afwisseling in het flink overwegend rode Crossrail- locpark. Trein aan de haak is de hupac Antwerpen-Combinant - Aachen-West. (Deurne, 17-07-2013)


Zo'n 10 dagen na de eerste ontmoeting met een nieuwe RRF-loc kwam ik de 1104 tegen met de Bertschi-trein Sluiskil DOW - Antwerpen-Combinant, een trein die steevast via lijn 59 (Gent - Lokeren - Sint-Niklaas) werd gereden en nu plots via Schellebelle en Mechelen gestuurd wordt in de avonduren, meestal rond 21u bij mijn huisje in Berchem. Deze trafiek is deels overgenomen van Crossrail in december bij de wisselingen in de dienstregelingen. (Mortsel, 23-07-2013)


Weer zo'n toevalstreffer was deze trein met lege graanwagons gereden door de Europorte 4009 maar met een machinist van Railtraxx. Deze lege trein is afkomstig van Moeskroen, en dieper Frankrijk in, waar de machinistenwissel plaatsvindt. Vanaf daar gaat het via een rondje op Antwerpen-Noord naar Prayon-Rupel in Boom waar de loc een beladen trein terug meeneemt. Normaal een proces dat uren in beslag neemt ware het niet dat de lege trein uit Frankrijk deze keer in de daguren reed en niet 's nachts, en voorzien was anderhalf uur later een volle set terug mee te nemen naar Frankrijk in de vroege namiddag. De trein op foto verlaat net station Antwerpen-Berchem met een lege set voor Prayon met de Europorte 4009, een Euro 4000 die verdacht veel geluiden deelt met de Class 66. (Berchem L59, 25-07-2013)


Nog steeds is men in Terneuzen bezig met het aanleggen van de tunnel die het wegverkeer moet ontlasten en doet men beroep op een aanvoertrein vanuit Wesel in Duitsland voor tunneldelen. Nog altijd een aparte trein die rond de klok van 13u in Berchem voorzien is. DBSNL 6515 en 6516 zijn de voorspan vor de korte versie van deze trein die toch al gauw goed is voor zo'n 1300 ton. Locs maakten lekker kabaal en de machinisten konden lachen met die gek die in de motregen op een leuke trein stond te wachten. De berg ballast op dit fotopunt is sinds een week of 2 enkele meters dichter bij het spoor gelegd en kleiner in hoogte wat fotograferen in beide richtingen eenvoudiger heeft gemaakt, waarvoor dank aan Infrabel! (Mortsel Y Krijgsbaan, 26-07-2013)


Oei, iets leuk op komst, even  snel op de fiets springen ... En dan plots kwam er uit de tegenovergestelde richting een Thalys aangereden. Jaren geleden dat ik dit hier gezien heb, van tijdens de bouwwerken aan het Centraal Station van Antwerpen toen men via het Ringspoor reed. Bestemming zal Brussel-Zuid of Vorst-Rijtuigen-H.S.T. zijn vermoed ik, geen verder uitsluitsel daarover, het betreft hier wel stel 4536. (Mortsel, 29-07-2013)


De laatste foto voor vandaag is deze van TUC-Rail 5528 en 5532 van Schaarbeek naar Antwerpen-Noord, wegens werken aldaar had men ballast en spoorstaven nodig, de ballast werd op maandag 29 juli aangebracht in Daxi-stortwagens van Roemeense origine maar gehuurd door Infrabel. Eindelijk nog eens 55ers in den hof, maar jammer genoeg trok de machinist het gas dicht toen hij naderde, vaart had hij in elk geval genoeg op de flauwe helling richting Berchem (Mortsel, 29-07-2013)
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

OlivierV

Gisterenavond te bezichtigen te Gent-Zeehaven, snel met de iPhone genomen, dus de kwaliteit is niet super (aangezien mijn iPhone geen recente is).


5703+7712+7716 by Olivier Vleminckx, on Flickr


5703+7712+7716 by Olivier Vleminckx, on Flickr
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

janieburton

Citaat van: OlivierV op 30 juli 2013, 09:17:51 AM
Gisterenavond te bezichtigen te Gent-Zeehaven, snel met de iPhone genomen, dus de kwaliteit is niet super (aangezien mijn iPhone geen recente is).


5703+7712+7716 by Olivier Vleminckx, on Flickr


5703+7712+7716 by Olivier Vleminckx, on Flickr

Kwaliteit is toch goed.
 

modelbaanHO

Citaat van: OMC op 30 juli 2013, 00:58:20 AM

En na een tijdje jagen had ik deze jongen ook eindelijk, de missing link in de hiërarchie bij Crossrail namelijk de DE6313. Ex-Railion 266 107-2 en nog actief geweest in België met de Opeltreinen Oorderen-Bochum en de Fordtreinen Vlissingen - Genk-Ford. Met de bijna Crossrail-rode jas aan zorgt deze loc voor een welgekomen afwisseling in het flink overwegend rode Crossrail- locpark. Trein aan de haak is de hupac Antwerpen-Combinant - Aachen-West. (Deurne, 17-07-2013)

Eerst en vooral John, bedankt voor je steeds boeiende reportages. Knap hoe je ons informeert over de locs en de treinen. Ik kan  er nog amper aan uit welke lok bij welke maatschappij hoort.

Bij de DE6313 wil ik nog graag aanvullen dat de loc, nadat de lease met Railion was afgelopen in 2009 een tijd dienst heeft gedaan bij de HGK met het nummer DE677. Deze loc werd onlangs in model uitgebracht door Lemke/Mehano. Ik heb de info gevonden op deze websites: http://class66.railfan.nl/data/20058725-001.htm en http://www.railmedia.be/privemaatschappijen.htm
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

OlivierV

Citaat van: janieburton op 30 juli 2013, 09:32:49 AM
Citaat van: OlivierV op 30 juli 2013, 09:17:51 AM
Gisterenavond te bezichtigen te Gent-Zeehaven, snel met de iPhone genomen, dus de kwaliteit is niet super (aangezien mijn iPhone geen recente is).


5703+7712+7716 by Olivier Vleminckx, on Flickr


5703+7712+7716 by Olivier Vleminckx, on Flickr

Kwaliteit is toch goed.
Goed, maar niet super. 8)
Nog een beetje later en 't zou op niks getrokken hebben. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

doomslu

Bedankt mannen, voor de mooie foto's, en de interessante informatie!  :)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

evan

Spelletje: Raad het plaatje...

Weet iemand deze exotische locatie 8)




Tot straks :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

doomslu

België.
Stuk nieuw spoor, (nog) zonder bovenleiding.
Verder kom ik niet...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dieselfreak

Zou het soms de ingang kunnen zijn van de Liefkenshoekspoortunnel op Linkeroever, of daar in de buurt?
MC

Dieter

Is dit de aansluiting van de LHSV op lijn... (Antwerpen Noord), juist na de onderdoorgang van de R2?
De "berg" op de achtergrond is de Hooge Maey denk ik.

Groetjes
Dieter.
Modeltreintjes zijn zoals een vrouw! Ge steekt er veel geld en liefde in!

evan

Goed geraden!

Het is de aansluiting van de verlenging van L10 op L11 ter hoogte van De HOOGE MAAY.  Deze aansluiting gaat Vertakking "Hertogendijk" heten en ligt vlak naast vertakking "Walenhoek"  L10 die takt af in Melsele richting Waaslandhaven op Linker Oever.  De L10 loopt via Bundel Zuid naar de Liefkenshoekspoortunnel en steekt zo via een 8km lange tunnel onder de schelde door.

De 55ers en DAXI wagens die OMC heeft gespot hebben hier vandaag hun ballast gelost.

Uw reporter van dienst met "privileges" deelt zijn ervaring met jullie ;)

Ik zal nog wat foto's uploaden waarvan enige een artistieker kantje hebben :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

#2714
En hier zijn de bewuste foto's.

De 2 55ers (5532 en 5528) duwen de DAXI's vanop Antwerpen Noord Bundel B3 via Blok10 de wagens naar de werkaansluiting ter hoogte van Y-Hertogendijk.



Dus de foto is ter hoogte van Y-Hertogendijk en op de achtergrond zien we Y-Walenhoek en hoger op het talud een trein naar LILLO-brug over het kanaaldok.

Een DAXI-tremelwagen in volle actie



De DAXI's onder de steunbalken van de toegangshelling naar de Tunnel



De locos die de bewegingen moesten voorzien



Knappe Rijkunsten van de bestuurder op die helling :o

De betonnen omgeving


Eén van de werkpaarden


Deze foto is met de HDR techniek gemaakt.  Dus een samenstelling van Een onder, normaal en overbelichte foto.

En dan een "normale":



Als er nog vragen zijn ... shoot!

Groetjes

:)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.