Nieuws:

Nu in MSM 246 TEST: Mistral 69 TEE rijtuigen van Arnold * ARS-Alltmann autotransporters van Roco

Hoofdmenu

Heb je wat gezien? Toon het ons!

Gestart door OMC, 02 januari 2010, 22:55:42 PM

Eres

Olivier

Heel leuk al die Gummineuzen. Heten ze nou officieel AM96?? Ook interessant is die Franse loc

mooie opnames

Wim

Steven123

Citaat van: Eres op 18 juni 2013, 15:47:41 PM
Heten ze nou officieel AM96??

AM is frans voor 'automotrice'
In het nederlands was het MS van Motorstel

en tegenwoordig is het in het nederlands MR van motorrijtuig

Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Eres

Steven

Bedankt, heb ik toch altijd de goeie code gebruikt. Maar wat is een AM63???

Groet en nogmaals dank

Wim

Eres

Citaat van: Steven123 op 16 juni 2013, 20:52:34 PM
Citaat van: Eres op 16 juni 2013, 20:29:05 PM
Heb je binnen de loc een corridor lopen tussen de motorren door?

Ja dat klopt, het gangpad loopt doorheen het midden van de locomotief, in tegenstelling tot de oudere loc's waarbij het gangpad (x2) meestal naast de zijwanden was voorzien.  De motoren zitten echter in het draaistel verwerkt, onder het gangpad dus.
groeten
Steven

De motoren bevinden zich in het draaistel zeg je. Moet ik mij daarbij voorstellen dat ze in de vloer liggen ingebouwd?? Dat zou voor mij iets geheel nieuws zijn maar tegenwoordig met de huidige technieken niet te verbazen.

Wim

Steven123

Citaat van: Eres op 18 juni 2013, 17:11:51 PM
De motoren bevinden zich in het draaistel zeg je. Moet ik mij daarbij voorstellen dat ze in de vloer liggen ingebouwd?? Dat zou voor mij iets geheel nieuws zijn maar tegenwoordig met de huidige technieken niet te verbazen.

Wel, voor zover ik weet heeft dat nooit anders geweest, bij elektrische locomotieven zit de tractiemotor steeds in het draaistel verwerkt, het is eenvoudig en doeltreffend.  Eigenlijk staat heel de kast gewoon zogoed als 'los' bovenop het draaistel, en in de bochten draait het draaistel met de motor onder de kast. 

hier bv een oude foto, die blokken tussen de wielen zijn de motoren:

bron: http://www.archiefedwardbary.nl/paginas/extra/werkspoor.htm



Hier bv een draaistel van een type 21:
(Links zit de motor er nog op, rechts is de motor eruit gehaald)
Die grijze rechthoekige afdekplastic aan die motor is het gat voor de ventilatie, die ventilatiemotoren zitten wel in de machinekamer trouwens...

bron: http://nap0.wordpress.com/2011/10/09/opendag-in-de-nmbs-werkplaats-oostende/



en hier de motor die in het gat tussen die wielen past:
(hij hangt vast op 3 punten, zodat hij een klein beetje mee kan bewegen en het niet stroef loopt)



Een AM63 zegt me niet meteen iets, ik veronderstel dat het een klassiekje is omdat een AM62 een klassiekje uit 1962 is, mogelijk dus een serie klassiekjes met bouwjaar 1963?

Groeten
Steven

Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Jurgen

Citaat van: Eres op 18 juni 2013, 17:09:49 PM
Steven

Bedankt, heb ik toch altijd de goeie code gebruikt. Maar wat is een AM63???

Groet en nogmaals dank

Wim


Dat zijn de klassieke tweetjes met nummer 211 tot en met 250.  ;)

Meer nummertjes en uitleg vind je hier: http://www.belrail.be/F/fiches/emu/index.php
In het Frans maar vermits je in de regio rond Gouvy woont mag dat geen probleem zijn. :) ;)
De website wordt helaas al een aantal jaren niet meer bijgewerkt, misschien dat iemand met veel tijd, kennis en goesting het werk eens moet verder zetten?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Eres

Steven

Ontzettend bedankt voor je tekst en uitleg en de zeer interessante foto's. Ik heb altijd gedacht dat de motoren binnen in stonden en via een bepaalde techniek overgebracht op de wielen. Ik blijk het dus helemaal fout te hebben. Wat mij wel opvalt is dat als je een serie 3000, STW of de 2200 of reeks 18/19 deze nauwelijks meer hoort.

Als ik mij herinner van vroeger de 1200, en ook later de 1600 van de NS hoorde je altijd een gezoem denk van de trafo's of iets dergelijks. Ik mocht dat graag horen.

Maar ik denk dat er een hoop koeling nodig is want stroom geeft toch ook veel warmte af??  Waarom is inde winter de pantograaf omhoog als de loc stilstaat is dit vanwege vorst gevaar en voor veiligheid een konstante temperatuur?

Groet en nogmaals enorm bedankt

Wim

Eres

Jurgen

Alweer een poosje geleden kreeg ik dus deze foto en sindsdien probeer ik te achterhalen wat dit is. Maar bedankt voor je tekst en uitleg enne mijn Frans is redelijk maar nog lang niet goed genoeg om mee te doen aan een dergelijk forum. Jammer enigszins wat tijd heb ik er wel voor maar dan vooral in de wintermaanden. Nu wacht veel werk buiten en dat is ook zalig

Kom je trouwens weer fietsen in de Ardennen deze zomer?

Hierbij de foto:



Groetjes en nogmaals dank

Wim

Steven123

Die motoren en motorsturingen worden inderdaad erg warm, daarom is er veel ventilatie nodig, en dat veroorzaakt het meeste lawaai.   Toen de reeks 18 in dienst werd genomen maakte deze ook erg veel lawaai, men heeft daar later enkele aanpassingen aan gedaan (ik geloof in de software ivm het aan/uitzetten van de ventilatiemotoren oa aan het perron)

Panto's omhoog in de winter heeft te maken met 'vriesdienst', de machine wordt dan 'beperkt' in dienst gehouden om problemen te voorkomen met de vorst of koude temperaturen.   (bv vastvriezen van panto's, vastvriezen van pneumatische noodkleppen, ontladen van batterijen enz)

Wat die motoren betreft is het wel ongeveer zoals je dacht bij de dieselloc's, daar zit de dieselmotor wel in de kast en gebeurt de aandrijving naar de wielen via koppelingen en cardanassen.

Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

conducteur

Was het niet enkel bij het remmen? Dan hebben ze iets aangepast aan de rheostatische rem. Als men een stroom in een elektromotor steekt gaat ie draaien, maar omgekeerd kan ook, als je een motor doet draaien dan komt er stroom uit.


Bij het remmen schakelde men de motor als generator, en de vrijgekomen en de vrijgekomen energie verstookte men in de weerstanden die dus gekoeld moesten worden, maar nu steken ze de energie terug op het net. Als je van een generator stroom neemt dan zal hij een zekere mechanische weerstand opwekken en dus als rem fungeren.


Verbeter mij waar ik fout ben.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steven123

#2515
Dat zou zeker kunnen Rian,  dit noemt men inderdaad rheostatisch remmen (motor als generator en over weerstanden) en recuperatie rem (motor als generator en spanning terug op bovenleiding sturen).
Ik dacht dat Siemens oorspronkelijk een waterkoeling had voorzien, maar dat men bij de Nmbs opteerde voor een luchtkoeling-systeem, omdat die systemen altijd gebruikt zijn op alle materieel (gekend en bedrijfszeker).  Daardoor zou die ook meer lawaai zijn gaan maken.

Echter kan ik bovenstaande niet bevestigen en eveneens heb ik over de 18 nog geen materieel-opleiding gekregen.
Ik ga dat eens navragen  ;)

Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

conducteur

Zoiets heb ik ook gehoord ooit, dat de originele vectron oliekoeling, waterkoeling (voor het remmen) en luchtkoelling hadden, maar dat de 18 en 19'en die waterkoeling niet hebben en in plaats de luchtkoeling.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

OMC

Mijn laatste bijdrage:


Crossrail DE 6311 met MSC Antwerpen-D.S.-Berendrecht - Germersheim (Deurne, 10-06-2013)
Berendrecht - Germersheim R135
Berendrecht - Frankfurt (Oder) R24


NMBS-SNCB (en niet B-Logistics!) 1359 met hupac Antwerpen-Noord A1 - Strasbourg-Port-du-Rhin (Deurne, 10-06-2013)


Rurtalbahn V266 met Fordtrein Genk-Zuid-L.O.-Ford - Vlissingen-Sloe (Deurne, 13-06-2013)


B-Logistics 1311 met hupac Antwerpen-D.S.-Oorderen - Aarau (Deurne, 13-06-2013)
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

mark7758

Die laatste is perfect. Mooie foto's.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *