Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

Heb je wat gezien? Toon het ons!

Gestart door OMC, 02 januari 2010, 22:55:42 PM

Arbeco

Mooi he, Erwin! Ze zijn er nog, de "echte" locs... ;)

Groetjes Len ;)
Old diesels never die...

Bruno

Maandoverzicht Maart 2013


Toen ik op zondag 17 maart 2013 op weg was naar Haarlem kwam in Rotterdam Centraal de 1721 met DD-AR stam 7451 voorrijden als trein 2234 uit Dordrecht naar Amsterdam welke normaal met DDZ behoort te rijden. Na een comfortabele en snelle reis, mogelijk een van de laatste keren dat ik in DD-AR met loc zat voordat de stammen per 8 april uit dienst gaan, in Haarlem op het tegenoverliggende perron nog een plaatje kunnen maken onder de fraaie stationskap.

Deze Volvo FL618 bovenleidingmontagewagen met kenteken BR-RL-72 van aannemer Strukton Rail met als bouwjaar 2006 is op zondag 17 maart 2013 aan het werk op het emplacement van de Amsterdam Westhaven ter hoogte van de aansluiting van de OBA waardoor er tot zo'n uur of 4 helaas geen enkele trein te bekennen was. Gelukkig maakte een plaatje van dit werkmaterieel veel goed.

Op zondagavond 17 maart 2013 is de EETC 1251 van de Watergraafsmeer met vier Slowaakse slaaprijtuigen onderweg als trein 87703 naar Venlo. Wegens werkzaamheden in Den Bosch reedt deze trein via Rotterdam zodat er ook eens een 1200 vastgelegd kon worden onder de nieuwe stationskap van Rotterdam Centraal. Omdat ik deze rit een beetje was vergeten, en niet verwacht had 'm tegen te komen, had ik geen statief bij me dus moest ik wat improviseren met een brooddoosje en m'n tas.

In de avond van zondag 17 maart 2013 staat de NMBS 2835 langs het perron van Rotterdam Centraal gereed om als trein 1257 naar Antwerpen te vertrekken. Als variatie op de vele samenstellingen die de beneluxtrein heeft gekend bevinden er zich in deze stam twee gele rijtuigen met blauwe band. Het rijtuig direct achter de loc is begin deze maand ontdaan van zijn Fyra-bestickering en in de werkplaats van Haarlem voorzien van een nieuwe laklaag.

Nadat op zaterdag 23 maart 2013 één zijde van de 1315 van bestickering is voorzien bij het depot van de Stoom Stichting Nederland in Rotterdam Noord wordt de locomotief door de voormalige hoogoven-loc "Wanda", een rangeerlocomotief van het type C.4-03, van de SSN samen met de Crossrail Class 66 met het nummer DE 6310 naar buiten gesleept zodat ook de andere zijde bestickerd kan worden wegens de beperkte ruimte in de loods. De oude roestige tender rechts in beeld is van de 50 1255 die ooit nog eens rijvaardig moet worden.

Met twee uur vertraging passeert de EETC 1252 met de 1315 van de Stichting Klassieke Locomotieven aan de haak op zondag 24 maart 2013 de Spoorweglaan in Moordrecht. Door een klein probleem met het remwerk van de 1315 werd het oorspronkelijke pad niet gehaald. Nadat het probleem na een klein kwartiertje was opgelost had ProRail nog even de tijd nodig om de trein met als treinnummer 87703 uiteindelijk nog op pad te kunnen sturen.

Als verrassing voor de fotografen kwam de fraaie V100 van TrainSupport met het nummer 103 op zondag 24 maart 2013 langs de Spoorweglaan in Moordrecht met een beladen trein met schone ballast naar de Amsterdam Westhavens.

Dankzij de vertraging van twee uur kon er op zondagavond 24 maart 2013 een fraaie avondopname worden gemaakt van de EETC 1252 die met de 1315 van de Stichting Klassieke Locomotieven zojuist is binnengekomen als trein 87703 op het station van Coevorden. Terwijl de D22 van de Bentheimer Eisenbahn al aan de achterzijde wordt aangekoppeld om de 1315 naar Coevorden Heege te brengen geniet het personeel van de 1252, die zich na jaren weer helemaal thuis voelt in Coevorden waar inmiddels zelfs een waslijntje boven de goederensporen hangt, van een welverdiende koffiepauze voordat er na een uur weer teruggekeerd wordt naar het Amsterdamse.

Nadat op 25 mei 2010 de laatste Coevorden-shuttle van ACTS reedt is er in Coevorden geen 1200 meer geweest tot op zondagavond 24 maart 2013. Toen stond de EETC 1252 gereed voor vertrek naar de Watergraafsmeer nadat deze de 1315 van de Stichting Klassieke Locomotieven, die naar Coevorden Heege is gebracht door de D22 van Bentheimer Eisenbahn, vanuit Rotterdam Noord hier heen heeft gebracht.

doomslu

Citaat van: Arbeco op 09 mei 2013, 20:41:54 PM
Mooi he, Erwin! Ze zijn er nog, de "echte" locs... ;)

Groetjes Len ;)
Volledig mee eens.
Mijn reeks...

Ik zit er hier al een ganse dag mee te spelen... met het model hé.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Bruno

Maandoverzicht April 2013


Terwijl de mist in de ochtend van 7 april 2013 weg trekt arriveert DD-AR stam 7477 geduwd door loc 1713 op het station van Nijkerk. Na een korte stop vervolgt trein 5629 zijn reis als sprinter van Utrecht naar Zwolle.

Nadat een hele lading strandgangers de trein op station Zandvoort heeft verlaten en de machinist de trein heeft omgebouwd konden er wat plaatjes geschoten worden van de 1715 voorop DD-AR stam 7435 die gereed staat om als trein 5442 op zondag 7 april 2013 naar Amsterdam te vertrekken. Dit alles nadat de fotograaf door de verstoorde spoorbrug bij Haarlem Spaarnwoude via Leiden naar Haarlem was gereisd om aldaar dezelfde DD-AR stam weer aan te treffen als die door de defecte brug, die inmiddels weer hersteld was, gestrand was op Spaarnwoude.

Op de prachtig zonnige zondag 7 april 2013 passeert DD-AR stam 7476 getrokken door de 1716 een speeltuintje in het park van de Amsterdamse wijk Geuzenveld naast de Australiëhavenweg terwijl deze als trein 4861 van Amsterdam Centraal via Haarlem naar Uitgeest onderweg is. Ondanks dat op deze dag het DD-AR met locomotief voor het laatst planmatig werd ingezet, betekende dit vooralsnog niet het einde van DD-AR in de reizigersdienst. Op de achtergrond zien we diverse windmolens en de rokende schoorsteen van de Hemwegcentrale.

De 189 288 van HTRS komt aan het einde van de middag van zondag 7 april 2013 met een cacaotrein binnen op het emplacement van de Houtrakpolder. Bij gebrek aan een diesellocomotief zal de trein op een later moment naar de opdrachtgever, Ter Haak, worden gebracht.

Nadat de NSR 1760 op 7 april 2013 de IC-Berlijn van Bad Bentheim naar Amsterdam Centraal heeft gebracht zal nadat alle reizigers de trein hebben verlaten het materieel worden afgerangeerd onder treinnummer 70144 naar de werkplaats ten westen van het station om aldaar gereinigd te worden voor de terugreis.

De voormalige dieselelektrische locomotief 6325 van de Belgische spoorwegen die in 1966 uit de fabriek van La Brugeoise et Nivelles kwam is, nadat deze van 1999 tot 2011 onder nummer 6702 voor ACTS heeft gereden, in 2011 door Locon aangekocht samen met de andere drie exemplaren van deze serie (een vierde exemplaar, de 6704, is na een ongeval reeds in 2003 gesloopt). Omdat ACTS de 1200-en buiten dienst nam was er voor de locomotieven uit de serie 6700 geen werk meer; wegens het gebrek aan een ATB installatie mochten de locomotieven niet zelfstandig op het hoofdnet rijden. De 6702 is door ACTS als laatste locomotief uit deze serie nog enige tijd in Leeuwarden ingezet voor rangeerwerkzaamheden totdat de Leeuwarden-shuttle werd opgeheven. Net als de 1200'en bleken deze locomotieven echter hun nut nog te kunnen bewijzen; nadat de tot 9802 vernummerde locomotief eind 2011 in Amersfoort bestickerd was stuurde Locon de loc naar Hattingen in Duitsland voor de inbouw van radiobesturing waartoe uiteindelijk alleen wat voorbereidingen getroffen zijn. Pas begin 2013 keerde de locomotief weer terug naar Nederland en werd tijdelijk gestald op het emplacement van Lage Zwaluwe alwaar deze op zaterdag 15 april 2013 kon worden gefotografeerd. Twee dagen daarna vertrok de locomotief gesleept naar de Sloehaven voor instructie aan het personeel en om aldaar ingezet te worden. Wegens het ontbreken van ATB zullen we de fraaie loc helaas nooit op de hoofdbaan tegenkomen voorop een trein.

Op zaterdag 13 april 2013 is, terwijl het materieel planmatig niet meer ingezet wordt, DD-AR stam 7436 geduwd door locomotief 1717 onderweg als trein 703659 naar Roosendaal als deze het station van Tilburg Universiteit passeert. Het beginpunt voor deze treinserie was dit weekend Den Bosch wegens werkzaamheden ten noorden van het emplacement waar de nieuwe fly-over werd aangesloten, vandaar dan ook de 70 voor het gebruikelijke treinnummer.

Op zondagmiddag 14 april 2013 komt de E01 van de Bentheimer Eisenbahn, de voormalige NS 1835, langs het station van Rotterdam Centraal op zijn weg met deze containertrein naar Coevorden. Links staat DD-AR stam 7436 met loc 1717 opgesteld op spoor 16 nadat deze een dag eerder nog de Intercity tussen Den Bosch en Roosendaal reed en deze ochtend als leeg materieel uit Roosendaal naar Rotterdam gekomen is.

In de middag van zondag 14 april 2013 vertrekt de enigste grijze TRAXX die op dit moment over de HSL rijdt met het nummer 186 144 met Fyra 947 uit Breda naar Amsterdam Centraal. Het station van Breda wordt de komende jaren grondig verbouwd, zo komt er een nieuwe stationskap en een bredere tunnel onder de sporen.

De RuhrtalBahn Schienenbus is zojuist uit het Eisenbahnmuseum van Bochum-Dahlhausen vertrokken op eerste slag naar Hagen als deze de brug "Auf dem Stade" passeert. Als fotograaf heb je het hier niet lastig, de naastliggende overweg gaat minuten van te voren dicht wat ongetwijfeld te maken heeft met de lastige verkeerssituatie. De brug is een eenrichtingsweg en het kruispunt wat op de hoofdweg aansluit is nogal krap bemeten. In combinatie met de lange sluitingstijd van de overweg levert dat lange wachttijden op voor de verkeersdeelnemers. Iedere vrijdag en zondag in het zomerseizoen rijdt deze railbus drie slagen tussen het museum en station Hagen over de spoorlijn die vanaf Hattingen verder niet meer gebruikt wordt. Op zaterdag 20 april 2013 worden wegens de Museumstage in het museum echter maar twee slagen gereden.

De V100 genummerd 212 007-9 van de Stiftung Eisenbahnmuseum Bochum vertrekt op 20 april 2013 met de pendeltrein naar S-Bahn station Bochum-Dahlhausen vanuit het nabijgelegen museum alwaar het tijdens de Museumstage zoals altijd gezellig druk was. Achterop loopt de 38 2267 mee voor de terugrit van het nog geen 10 minuten durende ritje.

De Schienenbus motorwagen uit de serie VT798 van de RuhrtalBahn keert terug in het Eisenbahnmuseum van Bochum-Dahlhausen na zijn eerste slag naar Hagen Hbf op zaterdag 20 april 2013 gereden te hebben. Het museum is dermate ingericht dat er weinig moderne elementen te bespeuren zijn, de omgeving met de hoge schoorstenen helpt er nog wat aan mee en voor wie niet beter weet zou deze foto zomaar heel wat jaren terug genomen kunnen zijn. Geheel links zien we nog net de achterkant van een Schienen-Straßen-Omnibus die op de draaischijf was geplaatst voor een fotomomentje en nu weer door Kof II 332 306-0 op zijn plaats word gezet. Rechts zien we nog de 01 008 die even later ook een plaatsje op de draaischijf zou krijgen en tot slot de 55 3345 geheel rechts in beeld. Wegens de grote belangstelling waren een paar bijwagens voor de Railbus zeker geen slecht plan geweest.

Ter gelegenheid van de Museumstagen van het Eisenbahnmuseum in Bochum-Dahlhausen reden er diverse pendelritten van en naar de stations in de omgeving. Zo is de DB 03 1010 met trein 409 onderweg van Bochum Hbf naar Essen-Steele-Ost. Vanaf daar neemt de achteroplopende blauwe Railflex GmbH 212 039-2 de trein over voor de rit naar het museum in Bochum-Dahlhausen. Het laatste stukje zal de stoomlocomotief de trein het museum binnen trekken. Op de foto passeert de trein de S-Bahn Haltestelle in Essen-Eiberg op 20 april 2013 wat verwonderde blikken onder de reizigers oplevert.

Ter gelegenheid van de Museumstage van het Eisenbahnmuseum in Bochum-Dahlhausen reden er op 20 april 2013 diverse pendeltreinen waaronder naar Bochum Hbf. Hiervoor werd de DB 03 1010 van "Förderverein Schnellzugdampflok 03 1010 e.V." ingezet. Aan het eind van de middag wordt vertrokken als trein 411 van het Hauptbahnhof van Bochum op de laatste slag naar het museum. Achterop loopt de blauwe 212 039-2 van Railflex GmbH mee om zo op Essen-Steele-Ost en nabij het museum snel te kunnen keren.

Op 27 april 2013 gaf de SNE tijdens de Koninginnedagrit meerdere mooie voorbeelden van hoe een fotostop niet georganiseerd moet worden waaronder aan de Theemsweg in de Botlek... De deelnemers aan de kant laten uitstappen waar de loc omloopt en ook de foto genomen wordt, de trein precies voor een verlichtingsmast parkeren en de fotolijn alweer opheffen als nog lang niet iedereen zijn plaatje genomen heeft en het personeel nog langs de trein loopt en vervolgens 20 minuten doelloos moeten te wachten om nog maar niet te spreken over de silo's die nog net rechts in beeld te zien zijn en een leuk fotomotief hadden kunnen vormen... Even later vertrekt de DBS 6426 met de deelnemers weer als trein 38103 naar het emplacement van de Botlek om na het omlopen van de loc een slag naar de Maasvlakte 2 te maken.

Op de zonnige Koninginnedag-middag van dinsdag 30 april 2013 passeert de RurTalBahn 189 989 met een vrijwel geheel beladen Blerick-shuttle vanaf de Maasvlakte West naar Blerick de Wieldrechtse Zeedijk in Dordrecht. Jaren lang reed HTRS deze trein, maar sinds begin april verzorgt RTB de tractie wat een welkome afwisseling is.

Spurt 504 "Ida Gerhardt" van Arriva is onderweg als trein 36856 van Gorinchem naar Dordrecht als deze de Wantijbrug passeert bij het binnenrijden van Dordrecht op 1 mei 2013.

De DBS 6509 passeert de overweg over de Baanhoekweg op Dordrecht Industrie als deze met 4 ketelwagens zojuist aangekomen is als trein 62022 van de Kijfhoek op woensdag 1 mei 2013. Op de achtergrond zijn de schoorstenen van de HVC afvalcentrale te zien.

Nadat de DBS 6509 op woensdag 1 mei 2013 de 4 aanvoerwagens bij DuPont op Dordrecht Industrie heeft afgeleverd worden er vier wagens die eerder met Methanol zijn aangevoerd weer leeg meegenomen. Na ruim een half uur voor de aansluiting te hebben mogen wachten op zijn pad werd met flink wat tractie de Wantijbrug opgereden als trein 62023 naar de Kijfhoek.

Op zondag 28 april passeert sneltram 5023 van Connexxion op zijn weg naar Nieuwegein Zuid de Sweelincklaan in Utrecht als de halte Batau Noord bijna bereikt is.

Na de halte Merwestein rijdt de sneltram van Connexxion door het groene gebied van Nieuwegein. Tramstel 5005 passeert op 28 april 2013 de met slagbomen beveiligde overweg over de Oudegein op weg naar zijn eindhalte Nieuwegein Zuid.

Op maandag 29 april 2013 zijn de 5006 en 5015 van Connexxion onderweg van IJsselstein naar Utrecht als deze de overweg over de Duizendblad passeren. Dat er afgelopen weekend gewerkt is aan het spoor tussen Nieuwegein en IJsselstein is nog duidelijk te zien.

De 5026 en 5023 van Connexxion zijn als sneltram van IJsselstein naar Utrecht onderweg als deze langs de Heemradenlaan in IJsselstein rijden op 29 april 2013. De witte bloesembomen aan de Weegbree staan volop in bloei.

De HTM 3131 uit de GTL8 serie is op de regenachtige maandagochtend van 29 april 2013 zojuist vertrokken van de halte Strandweg om als lijn 11 naar Station Hollands Spoor te rijden. Veel trams uit deze serie zijn de afgelopen jaren voorzien van nieuwe botsvriendelijke neuzen wat het uiterlijk van de trams niet ten goede komt. Op de achtergrond zien we de Scheveningse pier die een al even trieste aanblik geeft als het verlaten strand en de boulevard.

Ter gelegenheid van de troonswisseling heeft de HTM twee van hun trams uit de GTL8 serie voorzien van een oranje bestickering met op de middenwagen de Nederlandse vlag. Wagen 3029 is er daar één van en rijdt op maandag 29 april over het Stationsplein langs Station Hollands Spoor als lijn 17 naar het Statenkwartier.

De ter gelegenheid van de troonswisseling oranje bestickerde HTM 3029 is op maandag 29 april 2013 onderweg als lijn 17 naar  Wateringen als deze het kruispunt net na halte Johan de Wittlaan over rijdt. Hier komen de lijnen 1 en 17 samen om vervolgens door de Scheveningse Bosjes te rijden naar het centrum. Geheel toevallig zijn de reclameborden in een passende kleurstelling.

Ook de andere ter gelegenheid van de troonswisseling oranje bestickerde tram van de HTM werd op maandag 29 april 2013 ingezet. GTL8 wagen 3038 is onderweg als lijn 15 van het Centraal station naar Nootdorp als deze over het Zieken langs de Haagse Vliet rijdt en weldra het Rijswijkseplein zal kruisen. De oranje Volkswagen Kever vormt een leuk decor.

De Amsterdamse tweerichtingstram 910 uit de serie 11G is op maandag 29 april 2013 onderweg op lijn 5  naar Amstelveen Binnenhof als deze zojuist van het Centraal Station vertrokken is. De tram kruist hier de drukke Prins Hendrikkade om vervolgens de gedempte Martelaarsgracht in te rijden.

Ook NSR heeft een VIRM treinstel in het oranje als k(r)oningstrein bestickerd. Op maandag 29 april 2013 wordt dit voormalige Olypmische treinstel net als de voorgaande dagen wederom ingezet op de Oude Lijn. Als de 9520 onderweg is als trein 2151 van Amsterdam naar Den Haag Centraal passeert deze een veld hyacinten in Hillegom wat volop in bloei staat.

Eres

Erwin

Dat zijn hele mooie plaatjes van de echte werkpaarden

groetjes

Wim

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Powered By Diesel

Mooie beelden!

Misschien nuttig voor de fotografen onder ons:

www.suncalc.net

Was hier al langer naar op zoek en net gevonden.
running on heavy fuel

Geert

Citaat van: Powered By Diesel op 10 mei 2013, 19:07:17 PM
Mooie beelden!

Misschien nuttig voor de fotografen onder ons:

www.suncalc.net

Was hier al langer naar op zoek en net gevonden.

Toffe app, als test even gaan kijken waar de zon te zien is op de zuid pool, geen zon blijkbaar vandaag  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Havoc

Bruno, die geel-zwarte sneltrams, is dat meterspoor of normaalspoor?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Ik gok op normaalspoor, maar ben het niet echt zeker.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Eres

Mooie foto's Bruno.

Als ex Dordtenaar was het leuk om even iets te zijn van onze oude stad in Nederland. Alleen die brug over het Wantij vind ik maar dat is puur persoonlijk niet zo geslaagd.

Groet

Wim

Eres

Vanochtend langs station gereden en uiteraard stonden daar wederom de weekend treinstellen op de afstelsporen. De NMBS Hle 1919 en de Gummineus MS 460 + 449 dus dit keer twee stammen. De 1919 had ik onlangs al een keer op de foto gezet en geplaatst maar de Gummineuzen ontbraken nog in de kollektie. Ik heb wat kombinaties gemaakt:









Groet

Wim

D_Loc

Op Hemelvaartsdag was het weer nationale stoomtreindag in Nederland. Ik heb van deze gelegenheid gebruik gemaakt om nog eens wat te gaan fotograferen en filmen bij de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij in Beekbergen (of eigenlijk Lieren).
Hieronder volgt een kleine impressie van de treinen die er reden:























Uiteraard hoort hier ook een video bij, klik op onderstaande foto:
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Eres

Heel heel mooi die opnames. speciaal die stoom loc's zijn enorm. Die oude diesel loc's kan ik mij nog heel goed herinneren in het Rotterdams havengebied.

Komplimenten Dirk

Wim