Nieuws:

Nu in MSM 246 REPORTAGE: Derde lustrum voor On traXS!

Hoofdmenu

Heb je wat gezien? Toon het ons!

Gestart door OMC, 02 januari 2010, 22:55:42 PM

Eres

Top als je zo dicht bij het spoor bent. Ik zou ruzie krijgen thuis want de woonkamer zou gaan vervreemden voor mij

Mooie opname

Wim

OlivierV

Citaat van: rixke rail op 21 april 2013, 18:21:36 PM
Deze zondag (21-04) een mooie combinatie voor de L-trein Leuven - Sint-Niklaas.
Hij is al voldoende in beeld gekomen, maar toen ik op mijn treinenzolder bezig was, heb ik hem toch maar even  vereeuwigd : de 917 samen met de 928.
Enjoy (or not) !  ;)
Modelspoorse groeten,
Eric.

Dat is een beetje zoals mijn L-trein naar GSP toen de bordeaux tweetjes nog reden. Tweetje in new look + tweetje in bordeaux met laatstgenoemde meestal voorop.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Jurgen

@ Wim: Je hebt gelijk dat in Malmedy een voormalig spoorwegviaduct staat, meerbepaald dat van lijn 45. Drie jaar geleden ben ik een keer van Trois-Ponts tot Waimes gefietst, het verslagje daarvan staat ook op mijn site, kijk hier maar.  ;)

In Malmedy staat ook nog steeds het stationsgebouw, nu doet het dienst voor het Rode Kruis. Je moet maar eens een kijkje gaan nemen, je kan er dan het fietspad opwandelen en naar het viaduct toe gaan. Als je dan nog een beetje verder wil wandelen ga je verder op het fietspad bergop om vervolgens de tunnel onder de autosnelweg door te wandelen.
In Waimes heb je ook nog het voormalige station waar lijn 45 splitste van lijn 48, de Vennbahn.

Als ik me niet vergis ben je onlangs ook in Vielsalm geweest? Daar was vroeger lijn 47A die naar Born ging met een viaduct in Hermanmont. Deze lijn is (nog) niet omgevormd tot fietspad, maar er zijn organisaties die dat wel zouden willen (oa RAVeL). Als je de lijn in oorspronkelijke staat wil zien moet je dus nu eens een kijkje gaan nemen want wie weet is het morgen wel te laat.  ;)

Vermits je in Gouvy woont is lijn 163 misschien ook iets voor jou. Deze ging van Libramont tot Sankt-Vith en het gedeelte tussen Bastenaken en Gouvy is omgevormd tot fietspad. Onderweg heb je enkele baanwachtershuizen en stations. Er zijn ook weer organisaties die de hele lijn graag omgevormd zien tot fietspad, tussen Libramont en Bastenaken is er een gemeente die al een stukje tot Pré-RAVeL gemaakt heeft, ik weet niet meteen waar precies.

Tot slot zijn er ook nog lijn 39 en lijn 39B, beiden vlakbij Moresnet onder het bekende viaduct, maar die heb ik zelf nog niet bezocht. Ik heb dus geen idee wat je daar allemaal kan vinden.

Je ziet, er zijn veel meer lijnen in je buurt dan je denkt, je moet ze alleen weten liggen.  ;D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Eres

Jurgen

Hartelijk dank voor je tekst en uitleg. Lijn 163 is mij hel bekend en eind vorig jaar ben ik nog bij het station in Bastogne geweest. Ik ga daar binnenkort nog een keer heen en dan ook via Houfalize. Daar moet ook nog iets te vinden zijn.

Hierbij enkele opname's die ik vorig jaar heb gemaakt i v m Lijn 163:











Dit bord staat bij het station Gouvy. Ik kom vanavond op je mail terug

groetjes

Wim





mark7758

Wim,
Je kan via het fietspad een heel eind de oude spoorlijn af fietsen. In Bastogne staat er ook nog een bord.
Onderweg zie je nog duidelijk de oude stationsgebouwen. Erg leuk.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Jurgen

Citaat van: mark7758 op 22 april 2013, 09:42:50 AM
Wim,
Je kan via het fietspad een heel eind de oude spoorlijn af fietsen. In Bastogne staat er ook nog een bord.
Onderweg zie je nog duidelijk de oude stationsgebouwen. Erg leuk.

Tussen Bourcy en Gouvy staat het vol met infoborden. Dat van Bastogne moet ik gemist hebben of het moet nadien geplaatst geweest zijn.


@ Wim: In Houffalize is het een oude tramlijn (lijn 613) die tot fietspad omgevormd is, in Bourcy sluit deze aan op lijn 163. Het is dus niet echt een spoorlijn, maar toch de moeite waard denk ik. Over tramlijnen is echter heel wat minder informatie te vinden op het internet, deze zijn meestal verdwenen en ingenomen door nieuwe wijken en straten waardoor er ook al veel minder van terug te vinden is in het straatbeeld.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Eres

Jurgen

Als eerste moet ik je mededelen dat ik helaas geen fiets bezit. De laatste fiets heb ik in augustus 2004 verkocht voordat we in september naar de Ardennen vertrokken. De jaren na 2005 waren niet zo best voor de gezondheid van mijn vrouw en heb ik zelf alle zeilen bij moeten zetten om het huishouden en onderhoud van;;;;;; te moeten doen.

De interesse in het spoor is er altijd al geweest. Als het aan mij had gelegen hadden wij in de containerscheepvaart veel meer gedaan met het spoor. Maar ik was werkzaam op de operationele dienst en had met de aanvoer niets te maken ook niet meet de afvoer alleen dat alles op tijd voor verscheping aanwezig was. Ook met vervoer van containers van de grote rederijen zoals Maersk, Hanjin, Hapag LLoyd, Evergreen die kwamen uit de moederschepen en moesten met onze schepen mee naar andere bestemmingen in Europa. Dat had ik zelf in de hand.

We hebben eerst in een dorp nabij Libin gewoond dus niet ver denk 8km van Libramont maar zoals gezegd was de gezondheid van mijn vrouw belangrijker dan foto's maken. We zijn in mei 2009 hier in Baclain komen wonen en toen ben ik mij gaan orienteren op het spoor. Ik kreeg in 2011 te maken met darm kanker en dat heeft mij bijna twee jaar bezig gehouden. Vorig jaar weer begonnen met de hobby en gaat het nu steeds beter. Daarom oo, de vele interesse die ik ben gaan hebben.

Letterlijk wil ik de lijn 163 gaan volgen en fotograferen wat ik kan maar ik heb ook thuis veel werk te doen en moet dit kombineren. Zoals zo velen al ben ik dan met pensioen. ik ben op het spoor gebied heel onervaren en weet alleen wat ik hier zie. Dat is niet veel alleen overdag de CFL en in de avond en weekend de MR en de hle 18/19 en dat hou mij bezig. Een volle dag ergens heen dat lukt mij niet. Gelet op het feit dat ik de zorg heb over de dieren thuis omdat mijn vrouw dat niet alleen kan doen.

Maar dat hou niet weg dat ik een keer enkele uren weg kan naar oa Luik of Luxembourg stad of naar Libramont. Dat laatste is met de auto de andere ga ik dan even met het spoor gewoon om dat ook eens te kunnen proeven. Lijkt me heerlijk. Denk dat het voor mij meer dan 30jr geleden is dat ik met een trein heb mogen reizen .

Ik waardeer zeer je informatie en heb het allemaal apart gezet zodat ik een naslag werk heb. Straks om 19.15 ga ik nog maar even naar Gouvy en kijken wat er vanavond zal staan. De resultaten komen op het forum. Ik wil graag een ieder laten zien wat ik zie Voor sommigen een normale zaak voor mij iets nieuws.

Straks na 20.30 komen er dan weer opnames en nogmaals heel tof van al je informatie en hoop dat je mij verder ten dienste kan zijn hou mij zeer aanbevolen

fijne avond en nogmaals dank voor alles

Wim

Jurgen

Wim, je vrouw en het huishouden gaan natuurlijk altijd voor. Ik kende je situatie niet en werd zelf weer een beetje te enthousiast in mijn beleving van de hobby.  ;D

Moest je ooit toch de kans hebben om eens op verkenning te gaan weet je ondertussen wel waar naartoe.  ;) Tot het zo ver is kan je uiteraard altijd een bezoekje brengen aan mijn website, of degene die ik op mijn site vermeld. Mijn ervaring is dat ik soms veel te lang op sites blijf hangen waar je aan de hand van foto's een spoorlijn kan volgen, zorg dus dat je niet verslaafd geraakt.  ;D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ERVIN

We zijn een beetje aan het afwijken hé mannen , dus ik zal de draad terug opnemen.  ;)

Mooie staaltrein.



Buizentrein.



Rangeerwerken.



Brussel-zuid.



Brussel-Zuid.


Arbeco

Mooie plaatjes, Erwin. Vooral de 55'ers spreken mij wel aan... :D

Groetjes Len ;)
Old diesels never die...

conducteur

En die wisselstraat in Brussel op de foto met de ICE. Ik vraag mij altijd af hoe men begint aan het 'sporenplan' van een dergelijke wisselstraat. Zo complex...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

OlivierV

Citaat van: ERVIN op 22 april 2013, 20:57:52 PM
We zijn een beetje aan het afwijken hé mannen , dus ik zal de draad terug opnemen.  ;)

Buizentrein.




Binnen een dikke 2 maand passeert die ook langs mijn deur. ::)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Eres

Gisterenavond dus nog even naar Gouvy geweest. Helaas denk net een 2tal minuten te laat en zag ik dus een CFL reeks 4000 vertrekken met dubbeldeks rijtuigen. Jammer volgende keer even beter in de gaten gaan houden.  De Gummineus 446 stond er heel netjes en daar achter de 477. Binnenkomende om 20.00 was de NMBS IC hle 1876 Van wat ik zag hierbij dus de foto's:

Een rustig zonnig sfeer plaatje station Gouvy met de MS 446 + 477:



MS 446:





En dan Zie ginds komt de:







Groet

Wim

ERVIN

Citaat van: conducteur op 23 april 2013, 18:07:04 PM
Ik vraag mij altijd af hoe men begint aan het 'sporenplan' van een dergelijke wisselstraat. Zo complex...

Ja dat zou ik ook wel eens willen weten , nog een foto van die wisselstraat  , je ziet maar amper dat er op de achtergrond nog een brug staat , ze hebben duidelijk niet gekeken op een paaltje of een wissel meer of minder !!  :o


Geert

Citaat van: OlivierV op 23 april 2013, 18:24:13 PM
Citaat van: ERVIN op 22 april 2013, 20:57:52 PM
We zijn een beetje aan het afwijken hé mannen , dus ik zal de draad terug opnemen.  ;)

Buizentrein.




Binnen een dikke 2 maand passeert die ook langs mijn deur. ::)

Ik hoop voor jou van niet, maar je laat me er wel mee lachen  ;D ;D ;D

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen