Nieuws:

Nu in MSM 257 TEST: NMBS type 2021 ex-DR-Bremen * Fleischmann NMBS bagagewagen * REE Sggrs '80 containerwagens in N * PIKO NS dieselloc serie 2000 in N * Zwenkdakwagens van Albert Modell

Hoofdmenu

Heb je wat gezien? Toon het ons!

Gestart door OMC, 02 januari 2010, 22:55:42 PM

2012

Citaat van: piko(ho) op 05 april 2013, 19:50:06 PM
vandaag  ben ik terug wat treinen gespot.
Heel wat foto's en filmpjes.

filmpjes :

AM 96

http://www.youtube.com/watch?v=IH5NnWHcV7o
groeten cedric

ik ben da mee die trein :-)
ma op mijn briefke stond 537-484-550 van stel nummers zunne, heb je zien staan naast je fiets  8)

TBCédric

Ik heb ze niet goed gezien de nummers. Ken jij ze?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

2012

Citaat van: piko(ho) op 05 april 2013, 22:00:57 PM
Ik heb ze niet goed gezien de nummers. Ken jij ze?
Die van de trein waar ik mee reed dan toch, de andere ni zunne

TBCédric

Niet allemaal hoor! :p  alleen van jouw trein.

OlivierV

Cedric, die HLE18 met M6 stam, hoe laat was dat ongeveer? Indien iets voor 12 (11u45 ofzo), dan zat ik op die trein, bovenin ergens in de stuurstand, maar 'k denk niet dat ik iemand naast het spoor zien staan heb.

Vandaag aan Essen station om terug te keren van Collectieve blok, wat normaal met de IC naar BXL (overstap in Antwerpen-C) op de IC naar Oostende, daar stond de leuke/vreemde combinatie van HLE18+zesdelige M6 stam en achterop na de stuurstand een HLE27. Enige jammere was dat we niet op de trein mochten omdat er geen treinbegeleider was, het getrek is dan maar met machinist alleen naar A'pen gereden.

Topsprintje in A'pen centraal, van helemaal beneden spoor 23 op nog geen 3 minuten naar helemaal bovenaan spoor 2 door de drukte om de trein te kunnen halen. :D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

TBCédric

De hle 18  was rond lt 17.00 uur

conducteur

De stoomloc die hierboven staat werd vandaag gesignaleerd in de haven van Zeebrugge. Heb er zelf geen beelden van.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

OlivierV

Aalst station toen ik van de opendeur kwam had ik nog even tijd om een foto te gaan schieten in het zonnetje.

Eres

Gisteren was het puur r.t weer met in de ochtend smeltende sneeuw en in de middag ontzettend somer doker weer en erg koud. Dus de fotografie maar uitgesteld tot vandaag in het mooiste lente weer.

In Gouvy stond dus vandaag de Hle 1892 met een hele reeks M6 rijtuigen?? Wat me direct opviel is dat de hle loc. ontzettend stond te glimmen met zijn hoogglans. Vermoedelijk of netjes gepoetst of een opknapbeurt gehad wie het weet mag het zeggen.

Naast de 1892 stond de Gummineus 477 met er aan vast gekoppeld de 490. Toen ik bezig was met fotograferen van de 1892 werden de twee Gummineuzen losgekoppeld. Jammer had ze graag en weerskanten willen nemen.  Maar ja andere keer beter dan maar. Ik nam een foto van de 477 en toen stapte de treinbestuurder uit. Hij vroeg me of ik de 490 ook nog wilde nemen en zei ja graag. Kom maar mee. De man was uitermate vriendelijk en vol lof over het weer. Misschien dat dit de reden was dat ik mee mocht lopen tussen het pad van de wagons door. Iets wat normaal verboden is.

Bij terug lopen is het mij opgevallen de de hle loc zo dicht aan de riituigen is gekoppeld is dat normaal zo dicht op elkaar? Tevens zag ik een kabel vanuit het rijtuig aangesloten op de hle loc tussen de ruitenwissers. Dat was mij nooit eerder opgevallen dacht dat alles gekoppeld was tussen de buffers??

Hier dan de foto's van vandaag:

Heeft er misschieniemand een lijst van de Reeks 18/19 waar zij allen gestationeerd zijn zoals bijv. de 1892 in Kinkempois? Tevens zou ik heel graag in contact willen met een trein/spoor spotter in d regio Oostende die ook foto's maakt.

Ik hoop te mogen horen

Wim

Mattias

Citaat van: Eres op 07 april 2013, 14:47:12 PMHeeft er misschien iemand een lijst van de Reeks 18/19 waar zij allen gestationeerd zijn zoals bijv. de 1892 in Kinkempois?

bfoto.be  ;)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Eres

Mattias

bedankt voor de info. Wat is een GF Koppeling?

Wim

Jurgen

@ Wim: Het zijn geen M6'en achter de loc maar I11'en. Verder gewoon weer mooie foto's zoals gewoonlijk.  ;)

Een GF-koppeling is een automatische koppeling zoals je ze ook op de reeks 27 kan terugvinden. Je weet wel, die lelijke grote hoop ijzer vooraan de loc.  :D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Mattias

Citaat van: Eres op 07 april 2013, 18:39:15 PM
Mattias

bedankt voor de info. Wat is een GF Koppeling?

Wim

Een GF-koppeling is een automatische koppeling.
De trein kan koppelen zonder tussenkomst van een 2e bediende, zoals bij ander gesleepte treinen en henricots...

Klassiekjes en am75 hebben een henricot-koppeling (klauw-systeem)
Alle motorstellen en motorwagens (behalve beide hierboven) en de 24 laatste locomotieven van de reeksen 27 en 18 (1901 - 1924 dus) beschikken over een GF-koppeling.
Alle andere gesleepte treinen (loc + rijtuigen) hebben een schroefkoppeling.

GF komt oorspronkelijk van de firma  Georg Fischer AG (afgekort GF)  ;)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

OlivierV

Citaat van: Jurgen op 07 april 2013, 19:06:33 PM
@ Wim: Het zijn geen M6'en achter de loc maar I11'en. Verder gewoon weer mooie foto's zoals gewoonlijk.  ;)

Een GF-koppeling is een automatische koppeling zoals je ze ook op de reeks 27 kan terugvinden. Je weet wel, die lelijke grote hoop ijzer vooraan de loc.  :D
Die GF-koppeling zit enkel op HLE19's en +- de helft of minder van de HLE27's, eerlijk toegegeven, het ontsiert de loc enorm. Ik dacht enkele weken geleden nog een foto gepost te hebben van een HLE27 met zo'n hoop schroot aan zijn neus hangend.

Eres

Jurgen

Bedankt ik zal eens gaan opletten met die koppelingen. Hoe kan ik het verschil zien tussen M6 en de I11 rijtuigen op dat gebied ben ik heel onervaren en schaam me niet om dat te vragen. tenslotte ben ik nog maar en beginneling.

Bedankt nogmaals

Wim