Nieuws:

Nu in MSM 246 REPORTAGE: Derde lustrum voor On traXS!

Hoofdmenu

Heb je wat gezien? Toon het ons!

Gestart door OMC, 02 januari 2010, 22:55:42 PM

Jurgen

Citaat van: OMC op 18 maart 2013, 23:57:18 PM
Citaat van: ERVIN op 17 maart 2013, 20:29:24 PM
Ik heb hier geen verdere vragen over , want de uitleg was subliem , evenals de foto's trouwens. ;)

Niemand blijkbaar ..

Graag gedaan ;)


Maar het is niet omdat we niet reageren dat we niet meegenieten hoor!  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

OlivierV

Niet direct iets gezien, maar afgelopen vrijdag stond ik op Perron 1 te wachten op mijn trein.

Wat kwam er aangereden een Reeks 20 (heb er wel een slechte foto van, ook de eerste keer dat ik die bewust zie) met lange sleep containerwagens. Maar aan de andere kant kwam er een Crossrail Class 66 aangereden, even dacht ik toch dat die ook langs spoor 1 zou gaan en bijgevolg een enorme botsing zou opleveren. Gelukkig was dit niet het geval en kon ik op het perron genieten van het rammelend containerwagenconcert dat werd gespeeld door 2 treinen die langs spoor 1 en 2 passeerden.  8)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Eres


Mooie opnames vooral als je daar heel bekend bent. Als geboren Vlaardinger ken ik die hoek bij Vopak heel erg goed voorheen Nwe Matex met de eetbare oliën

Daarna naar Dordrecht verhuist omdat ik mee moest met mijn ouders. s' Gravendeelsedijk met dat megamix voorheen Ab Wolst  een hele bekende in de Drechtsteden en de Wieldrechtsezeeweg/dijk oa de tankwagons naar Broere nu ook Vopak .

Ben nu 9 jr weg uit de Drechtsteden maar leuk om dat alles weer te mogen zien

Wim



Citaat van: Bruno op 04 maart 2013, 21:54:50 PM
Mijn januari/februari update :)


DBS 6478 - Bediening Zeehaven by Spoorpunt.nl, on Flickr
In tegenstelling tot de NS reedt DB Schenker op dinsdag 15 januari 2013 wél keurig op tijd; nadat de Kijfhoekse heuvelloc 6478 van DBS met maar liefst 18 ketelwagens als trein 62028 op het station van Dordrecht is aangekomen, worden eerst alle koppelingen lang gedraaid om zo de krappe bogen in de Zeehaven te kunnen berijden. Vervolgens vertrekt de trein geduwd via het Dok naar de stamlijn; na het passeren van de grote overweg over de Laan der Verenigde Naties volgt de lijn een groot stuk van de dijk. Op de foto passeert de trein een vestiging van mortelleverancier MegaMix aan de 's-Gravendeelsedijk alwaar het straatspoor verlaten wordt. Als het wissel recht liggend gevolgd wordt beland men op een kort kopspoortje, de voormalige aansluiting van het Zeehavenbedrijf, afbuigend is de huidige aansluiting van het Zeehavenbedrijf te bereiken evenals de rest van de stamlijn, waaronder Standic, de bestemming van deze besneeuwde ketelwagens. Omdat dit de eerste trein van de week is mag de voorste as van de eerste wagen een flink laagje sneeuw van de rails schrapen.

DBS 6478 - Bediening Zeehaven by Spoorpunt.nl, on Flickr
Zo lang als de aanvoertrein was, zo kort is de afvoertrein van Standic in de Zeehaven van Dordrecht op 15 januari 2013. De 6478 vertrekt met één ketelwagen van Standic de stamlijn weer op. Aan de Wieldrechtseweg wordt houthandel Jongeneel gepasseerd. De trein vervolgt zijn weg over de stamlijn naar het Dok alwaar de loc wordt omgelopen, vervolgens rijdt men geduwd naar station Dordrecht om als trein 62029 weer naar de Kijfhoek te vertrekken. Terwijl de aanvoertrein uit Nederlandse, Duitse en zelfs één Oostenrijkse wagen bestond, betrof de afvoerwagen de Franse Zacs 33 87 786 6429-6 van VTG.

NMBS 769 - 5383 by Spoorpunt.nl, on Flickr
Sinds de ingang van dienstregeling 2013 zijn de bordeaux-kleurige klassiekjes op het traject Maastricht - Liège-Guillemins vervangen door treinstellen van het type MS'73 in witte kleurstelling wat mooi past bij de sneeuw op 20 januari 2013. Treinstel 769 is onderweg als trein 5383 naar Luik en passeert de Grubweg in Eijsden, vlak bij de Belgische grens.

NMBS 921 - 19248 by Spoorpunt.nl, on Flickr
Zo zie je ze nooit in Roosendaal en dan staan er ineens twee naast elkaar; we hebben het hier uiteraard over de Belgische treinstellen van het type MS'86. Terwijl op zondag 20 januari 2013 links treinstel 904 als L-trein 2589 naar Antwerpen en Brussel Nationaal Luchthaven gereed staat, zien we rechts duikbril 921 gereed staan om als extra Intercity 19248 naar Antwerpen Centraal te rijden. Zoals van het treinnummer valt af te leiden betreft het een vervangende trein voor de Fyra, die dan ook doodleuk via de omroep werd aangekondigd als "Extra Fyra" en op de borden als "Fyra NS-HiSpeed" stond vermeld, en dat voor treinstellen met een maximale snelheid van 120 km/h...

Naar aanleiding van massale problemen met de V250 treinstellen van NS-HiSpeed trok de DVIS (Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen) de toelating om in België commerciële ritten te rijden met deze treinstellen uit fabriek van AnsaldoBreda in nadat op 18 januari delen van het plaatwerk waren losgekomen tijdens een rit over de HSL en drie stellen schade door de sneeuw hadden opgelopen. Om de reizigers toch naar België te kunnen vervoeren rijdt de stoptrein uit België doordeweeks in de 40 minuten dat deze normaal in Roosendaal stil staat een extra slag naar Essen om daar aansluiting te bieden op de IC naar Antwerpen, Brussel en Charleroi. In het weekend rijdt deze IC-N echter niet waardoor men een extra Intercity van Roosendaal naar Antwerpen laat rijden met dezelfde frequentie als de Fyra. Op 22 januari beloofde AnsaldoBreda de problemen met de Fyra binnen enkele dagen op te lossen; vooralsnog is dat vrij optimistisch en worden ook aanstaand weekend extra IC's naar Antwerpen ingelegd. Vanaf volgende week zouden de NS en NMBS met een beter alternatief komen waardoor de reizigers minder, of zelfs niet, hoeven over te stappen.

LC 9905 - 50092 by Spoorpunt.nl, on Flickr
Een half uur eerder dan volgens dienstregeling vertrekt de 9905 van Locon met huisvuiltrein 50092 uit Apeldoorn op zijn reis naar de VAM in Wijster waarbij twee keer moet worden kop gemaakt; eerst in Deventer en vervolgens in Zwolle. Ondanks dat men het Bakkie, de RRF 5, waar de fotograaf op 24 januari 2013 eigenlijk voor kwam een uur voor de eigenlijke aankomsttijd al lang en breed had afgerangeerd, kon toch nog deze foto worden gemaakt tijdens de invallende duisternis.

DBS 6455 + NSR 2608 - Winterwegsleeploc by Spoorpunt.nl, on Flickr
Nadat SLT 2608 het op 24 januari 2013 in het Amsterdamse begeven had moest DBS winterwegsleeploc 6455 in actie komen; deze pikte het stel op het Westelijk Eiland in Amsterdam op en bracht deze naar opstelterrein Cartesiusweg in Utrecht; om daar te komen moet van Utrecht Centraal geduwd worden terugreden. Nadat de trein op spoor 15 tot stilstand is gekomen schakelt de machinist de loc over naar de radiobesturing om vervolgens in de achterste cabine van de SLT plaats te nemen om geduwd terug te rijden; in die tijd kon mooi deze foto worden genomen. Overigens met dank aan de materieelplanners bij de NS; zij hadden mij doen besluiten om op de volgende IC naar Rotterdam te wachten omdat de trein die ik eigenlijk wou nemen wel erg druk was...

NMBS 7773 + 7781 - 47601 by Spoorpunt.nl, on Flickr
Net als twee weken terug werd op vrijdag 25 januari 2013 afgereisd en gewandeld naar de Molenweg in Zevenbergen; ook dit keer voor kalkslurrytrein 47601 van NMBS Logistics. De Belgische NMBS 7773 en 7781 passeren met deze bloktrein van Lage Zwaluwe via Antwerpen naar Virton met zo'n 10 minuten vertraging het besneeuwde landschap in een fraai winterzonnetje. De 16 knikketelwagens van het type Zans komen van Omya in de Moerdijk en hebben papierproducent Burgo Ardennes in Virton als bestemming.

TS 1798 - Vopak Vlaardingen by Spoorpunt.nl, on Flickr
De eerste acht aanvoerwagens worden op 29 januari 2013 door de TrainSupport 1798 naar de Vopak Terminal geduwd; deze worden op het rechte spoor onder de losinstallatie geplaatst zodat deze direct kunnen worden gelost; de overige acht wagens worden even later op de twee opstelsporen geplaatst om op een later moment gelost te worden. Inmiddels is het zo hard gaan regen dat de weerspiegeling van de trein op de straat te zien is en de twee aanwezige fotografen doorweekt zijn...

LC 9902 - 50587 by Spoorpunt.nl, on Flickr
In de middag van 2 februari 2013 raast de 9902 van Locon het station van Gouda voorbij met een volledig beladen Coevorden-shuttle 50587 aan de haak naar de Waalhaven. Op IJsselmonde zal de voormalige NS 1834 vervangen worden door een V100 van RRF om over de Havenspoorlijn naar de bestemming te kunnen rijden. Op de achtergrond zien we het "Huis van de Stad", het gemeentehuis van Gouda.

EETC 1254 - 87705 by Spoorpunt.nl, on Flickr
Op zondag 3 februari 2013 brengt de EETC 1254 zes rijtuigen van het Duitse BahnTouristikExpress, die Euro-Express TreinCharter huurt voor hun Skitrein en AlpenExpress, voor onderhoud over als trein 87705 van de Watergraafsmeer naar Venlo. Een stop van een half uur naast het station van Geldermalsen wordt gebruikt om de rijtuigen te controleren, twee Intercity's te laten passeren en biedt de aanwezige fotografen de gelegenheid om wat foto's te maken in de motregen.

DBS 6416 - 63480 @ Emmen by Spoorpunt.nl, on Flickr
In de avond van 8 februari 2013 is de geel/grijze 6416 "Arie" van DB Schenker zojuist vanaf Emmtec in Emmen aangekomen met een zestal lege ketelwagens op het emplacementje na het station waar vroeger de lijn naar Stadskanaal aansloot. Nadat de loc is omgelopen zal de trein met -90 vertrekken als trein 63480 via Almelo naar Sittard om daar bij Sabic beladen te worden met Caprolactam. We hadden het geluk deze avond één van de twee geel/grijze ATB-NG locomotieven te treffen, niet wetende dat deze iets meer dan twee weken later op 26 februari 2013 net als veel soortgenoten in het verkehrsrot geschilderd zou worden, waarmee de 6418 overblijft als enigste geel/grijze ATB-NG loc.

DBS 6413 - 63840 @ Almelo by Spoorpunt.nl, on Flickr
Om 3:45 's-nachts op 9 februari 2013 staan vier fotografen in Almelo keurig op een rij opgesteld om trein 63840 te fotografen die hier een stop maakt van 2,5 uur.
De 6413 van DB Schenker trekt de 9 Nacco ketelwagens van het type Zacens; deze zijn bij Sabic in Geleen-Lutterade beladen met Caprolactam en gaan naar Emmtec in Emmen voor de productie van Nylonkorrels.

NSR 1745 + SR10 - 13411 by Spoorpunt.nl, on Flickr
Als derde wintertrein in de avond van vrijdag 15 februari 2013 komt de NSR 1745 binnen op station Venlo met Alpen Expres 13411 naar Landeck en Zell am See. Achter de locomotief bevind zich een wel heel bijzonder extraatje; namelijk het koninklijk rijtuig SR10; Prins Willem-Alexander, prinses Maxima, Amalia, Alexia en Ariane gingen namelijk op wintersport naar Lech en kozen als vervoersmiddel de trein. Door dit extra rijtuig was de trein in totaal 15 rijtuigen lang, en paste daardoor precies langs het perron.

NMBS 2803 - 1257 by Spoorpunt.nl, on Flickr
Wegens de vele defecten en het intrekken van de Belgische toelating van de V250 treinstellen voor de Fyra Brussel is vanaf maandag 18 februari 2013 eindelijk weer een reguliere Intercity naar Brussel opgestart nadat de reizigers het een ruime maand met een langzame stoptrein of een extra IC van Antwerpen tot Roosendaal moesten doen. Tot 11 maart rijdt deze nieuwe beneluxtrein echter nog maar twee keer per dag in iedere richting; daarna wordt dit uitgebreid tot een twee-uursdienst. Ook is nu niet Amsterdam Centraal, maar Den Haag Hollands Spoor het beginpunt van de trein, verder wordt de route via de oude lijn en de grensovergang bij Essen gevolgd. Op de foto wacht de machinist van de NMBS 2803 in trein 1257 op station Dordrecht, wat nu toch weer een internationale trein heeft, het vertreksein van de HC en het sluiten van de laatste deur af om naar Brussel te mogen vertrekken. Om de traditie voort te zetten had deze trein "uiteraard" 10 minuten vertraging; wat dat betreft is er dus nog helemaal niets veranderd!

1315 @ Rotterdam Noord by Spoorpunt.nl, on Flickr
Wie nog een foto van de 1315 van de Werkgroep Loc 1501 wil maken zonder daarvoor een verre reis naar het Zwarte Woud te hoeven maken moet snel zijn. Eind maart gaat de locomotief op transport naar Eisenbahn Erlebniswelt in Horb am Necker (Duitsland) om daar de komende jaren te verblijven. Het lange verblijf van de 1315 in de buitenlucht heeft de loc weinig goed gedaan, daarom moet er het een en ander worden opgeknapt. Op 1 maart 2013 werd door een groepje vrijwilligers, waaronder de fotograaf, op het terrein van de SSN in Rotterdam begonnen met een flinke wasbeurt van de locomotief. Met een hogedrukreiniger, borstels en veel sop werd binnen 4 uur een resultaat bereikt wat zeker niet tegenviel; één voorkant en zijkant van de locomotief zag er direct weer een stuk beter uit!

OMC

Citaat van: OlivierV op 19 maart 2013, 19:25:57 PM
Niet direct iets gezien, maar afgelopen vrijdag stond ik op Perron 1 te wachten op mijn trein.

Wat kwam er aangereden een Reeks 20 (heb er wel een slechte foto van, ook de eerste keer dat ik die bewust zie) met lange sleep containerwagens. Maar aan de andere kant kwam er een Crossrail Class 66 aangereden, even dacht ik toch dat die ook langs spoor 1 zou gaan en bijgevolg een enorme botsing zou opleveren. Gelukkig was dit niet het geval en kon ik op het perron genieten van het rammelend containerwagenconcert dat werd gespeeld door 2 treinen die langs spoor 1 en 2 passeerden.  8)

Wel, zoals de titel van het draadje zegt, toon het ons ;)
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

OlivierV

Citaat van: OMC op 20 maart 2013, 00:41:27 AM
Citaat van: OlivierV op 19 maart 2013, 19:25:57 PM
Niet direct iets gezien, maar afgelopen vrijdag stond ik op Perron 1 te wachten op mijn trein.

Wat kwam er aangereden een Reeks 20 (heb er wel een slechte foto van, ook de eerste keer dat ik die bewust zie) met lange sleep containerwagens. Maar aan de andere kant kwam er een Crossrail Class 66 aangereden, even dacht ik toch dat die ook langs spoor 1 zou gaan en bijgevolg een enorme botsing zou opleveren. Gelukkig was dit niet het geval en kon ik op het perron genieten van het rammelend containerwagenconcert dat werd gespeeld door 2 treinen die langs spoor 1 en 2 passeerden.  8)

Wel, zoals de titel van het draadje zegt, toon het ons ;)

Wazige foto van Reeks 20, Crossrail heb ik niet vastgelegd.

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Luc160

gewoon aan alle leden die hier foto's plaatsen,
ik ben geen fotograaf (kan nog komen) maar ik geniet van jullie foto's
dank u wel

Luc

Eres

Vanochtend (21-03-2013) was ik even in Gouvy Ik zag daar een treinstel staan van C F L welke ik nog niet eerder in Gouvy heb gezien. Wel in Troisvierges maar niet dus hier. Een aangename aanvulling voor de C F L verzameling en ik wil jullie mee laten genieten Als er iemand is die weet welk type treinstel dit is hoor ik dat heel graag











Wim



Anarchy

Leuk die CFL 2000 stelletjes. Hopelijk komen die ook eens in 1/87 :)

@Eres, http://nl.wikipedia.org/wiki/CFL_2000

Eres

Jeroen

Bedankt voor het kompliment en intussen op Wikipedia het type kunnen lezen Z 11500 dus

groet

Wim

D_Loc

Citaat van: Anarchy op 21 maart 2013, 13:02:42 PM
Leuk die CFL 2000 stelletjes. Hopelijk komen die ook eens in 1/87 :)

Het treinstel is in een kleine oplage gemaakt door MBS-L (klik) en is volgens mij nog leverbaar.
Enkele jaren geleden gingen waren er geruchten dat Piko het model zou uitbrengen maar daar heb ik niets meer van vernomen.

Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

OlivierV

Toettoet, feest van de universiteit / Dies Natalis = Geen les = aangifte doen van mijn gestolen fiets en terwijl ik toch op de baan was eens naar het goederenstation van Lokeren gereden, op een half uurtje passeerden er 8 treinen, 3 ervan kwamen deftig op foto, 4 andere passeerden toen ik net terug in de wagen zat.
Op de achtergrond staan daar nog enkele containerwagens van het ongeluk een hele tijd geleden in de buurt van die overweg bij Melsele (als ik me niet vergis)


Rubberneus richting Antwerpen.


Dubbeltractie Reeks 77 + Reeks 78 met lange containertrein.


Eeeeeeeeen nog een mooie HLE18 met stammetje M6 rijtuigen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

trainspottingjr

MW 4176 te Antwerpen-Noord

Heeft iemand enig idee wat deze voorgehad heeft.





Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

trainspottingjr

HLD 6041 van het patrimonium wacht op een kleurtje in de atelier van Antwerpen-Noord.



Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

trainspottingjr

En als afsluiter van mijn kleine reeks foto's de zwaar gehavende 7780 die na een ongeval in Kallo http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/oostvlaanderen/1.1565043



Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

Peter

Gisteren heb ik hier op lijn 52 tussen Antwerpen-Zuid en Boom/Puurs regelamatig treinen zien voorbij rijden die je normaal nooit op deze lijn ziet  Op een normale zaterdag rijden hier trouwens geen reizigerstreinen. Het betreft bv. een rubberneus en een Break.
Weer werken tussen Antwerpen en Sint Niklaas?
Met vriendelijke groeten
Peter