Nieuws:

Nu in MSM 246 REPORTAGE: Derde lustrum voor On traXS!

Hoofdmenu

Heb je wat gezien? Toon het ons!

Gestart door OMC, 02 januari 2010, 22:55:42 PM

Binco

Vandaag nog live gezien op de terugweg naar huis  :P
Het begon toen al wat donker te worden, imposante machine, dat zeker!

:) ;)

Lukas

Hoi,

Evan,

Bedankt voor de interessante foto's!!

Lukas
LEVE HLR 73,74 EN 82

evan

Even iets anders...

Zoals de meeste treinliefhebbers en fotografen onder ons zijn we bewust van de gevaren in en rond het spoor.   We letten ook op dat we niet hinderen en maken duidelijk door een GEEL vestje te dragen dat we VEILIG langs het spoor staan en gezien zijn. 
Natuurlijk blijven we zeker van op een veilige afstand toekijken en eventueel foto's nemen.  Het kan geen kwaad om je hand op te steken zodat de machinist gerust gesteld is dat we hem gezien hebben met zijn trein.

Vandaag zag ik echter een jonge knaap in donkere kledij met rugzak eerst het spoor oversteken.  Daarna ging hij een hele poos langs het spoor staan. 
Een tijd later hoor ik een goederentrein alles dichtgooien met veel kabaal op die bewuste plek.
Op het moment dat ik ging kijken was die knaap ook nergens te zien.
Ik kan je verzekeren dat er eerst wat vragen door het hoofd schieten.  Gelukkig zag ik die kerel weer lopen en met camera.  Niets gebeurd en weet ook niet waarom die trein de remming maakte want er was ook geen sein.

Indien er mensen zijn die dit lezen en zich aangesproken voelen, let aub op en wees voorzichtig in ieder zijn belang.

Bezorgde maar Vriendelijke groeten,
;)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Rikkie

En velen denken dat, omdat ze een geel fluo hesje dragen, ze alles mogen doen  :-\ Dat ook niet hé.

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Steven123

Het is inderdaad levensgevaarlijk als je niet gezien wordt, ik heb me als extra hulpmiddel een klein maar erg fel led-zaklampje gekocht dat ik 's morgens steeds in de hand heb wanneer ik tussen de sporen loop.  Indien nodig kan ik er m'n fluo vestje stevig mee belichten, aandacht trekken van bestuurders, maar eveneens is het ook erg handig om in de onverlichte stukken te zien waar je loopt.  (zien & gezien worden!)

... En als je een geel fluo vestje ziet rondlopen met een type 62 op de rug dan ben ik dat hé  :D
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Jurgen

Als ik foto's neem doe ik dat vanaf de straat. Ik kom niet dichter bij de spoorweg als de beek die ervoor loopt of de afspanning mij laat komen.
Ik ga ook nooit in het gras naast een spoorlijn staan en al zeker niet tussen de hoogspanningspalen en de sporen. Ik doe dan ook geen vestje aan want ik sta steeds op meer dan 3 tot 4 meter, al naargelang hoe dicht de straat tegen de spoorweg ligt.

Ik zie het nut niet om bijna op de sporen te liggen om een goeie foto te hebben.
Anders is het op evenementen waar sporen afgesloten zijn voor verkeer en waar je tot in de loc mag kruipen uiteraard. Daar wacht ik ook op een ideaal moment om een foto te nemen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.


Steven123

Deze ochtend een aantal keer met deze machine mogen rijden tijdens het rangeren, ze rijden echt geweldig die 77'ers - eveneens een aangename stuurpost om de hele dag in te zitten.


Tijdens de lunch stonden we naast enkele 62'ers, werkt natuurlijk erg inspirerend (voor m'n project)  :D


Kon het dan ook niet laten om even in de stuurpost te klimmen, wat een nostalgie daarbinnen - al die toeters en bellen  :D
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

doomslu

Leuke foto's Steven.
Tof dat je de stuurpost comfortabel vindt.
En ook al ben ik treinliefhebber en zou ik wel eens in de stuurpost willen post vatten, ik vind m'n bureau toch comfortabeler hoor.  ;)
Volledig off-topic natuurlijk. Ik weet het, maar kon het niet laten.  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

C.B.

Citaat van: Steven123 op 28 november 2012, 22:11:31 PM
Deze ochtend een aantal keer met deze machine mogen rijden tijdens het rangeren, ze rijden echt geweldig die 77'ers -

Dat meent ge toch niet ? .... pfff ( ;D)
geen zicht soms op de kleine stopseinen, te zwak , ... alleen een iets comfortabele stuurpost , dat wel.
Geef mij maar een T28 als er bovenleiding is tenminste ...  ;D  ;)
Groetjes.
Claudio.

Steven123

Citaat van: C.B. op 28 november 2012, 22:51:12 PM
Citaat van: Steven123 op 28 november 2012, 22:11:31 PM
Deze ochtend een aantal keer met deze machine mogen rijden tijdens het rangeren, ze rijden echt geweldig die 77'ers -

Dat meent ge toch niet ? .... pfff ( ;D)
geen zicht soms op de kleine stopseinen, te zwak , ... alleen een iets comfortabele stuurpost , dat wel.
Geef mij maar een T28 als er bovenleiding is tenminste ...  ;D  ;)

Ja klopt, daar heb je wel een punt  ;D, ik moet inderdaad bijna recht staan om wissels en seinen achter de lange neus te kunnen zien.  Seinen aan de rechterkant weet je best op tijd staan of je merkt ze minder snel op (heb nog geen (depot-)lijnkennis dus voor mij is rijden op zicht nog erg spannend).  Ik heb natuurlijk ook nog niets om te vergelijken, dus kan me best voorstellen dat zo'n 28 nog beter is (die hebben zo'n tof vertrek geluid vind ik  :D)
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

D_Loc

Hier nog een filmpje van de CFLcargo 1800.
Ze rijden nog steeds (ondanks dat de afscheidsrit reeds op 23 juni heeft plaatsgevonden)....
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Bruno

Ik zie dat ik hier alweer een tijdje geen foto's gepost heb, daarom een kort overzicht van mijn leukste foto's van de afgelopen maand!


DBS 1615 - 61601 by Spoorpunt.nl, on Flickr
Op woensdag ochtend 14 november 2012 heb ik maar eens een poging ondernomen om staaltrein 61601 te platen in de hoop de enigste nog gele 1600 van DB Schenker te treffen; dat lukte helaas niet doordat de rode 1615 voor de trein zat. Desondanks leverde een bezoek aan het station Santpoort Noord toch dit leuke herfstplaatje op.

NSR 1736 - 144 by Spoorpunt.nl, on Flickr
Aan het begin van de avond van 24 november 2012 staat de 1736 van NSR met de IC-Berlijn 144 in de regen gereed op station Amersfoort om te vertrekken naar Schiphol. Links zien we de NSR 1733 met een ICRm BDs welke hier staat voor instructie aan het personeel. Tussen de twee 1700'en is nog net een glimp op te vangen van de rode Plan-U 115 van de Stichting DE3.

Syntus 3445 - 31123 by Spoorpunt.nl, on Flickr
Op 9 december 2012 verandert er veel op het Nederlandse spoor; zo wordt een deel van de Betuwelijn, het traject van Arnhem naar Tiel, waar nu Syntus rijdt overgenomen door Arriva. Een mooie gelegenheid om op 25 november 2012 nog een bezoekje aan dit traject te brengen; in Opheusden rijdt de van NSFS geleasde DM'90 3445 als trein 31123 langs de Parallelweg naar Arnhem als deze bijna het station heeft bereikt. Ondanks dat het al net na 9'en is, is dit de eerste trein van de dag.

Syntus 3429 - 30935 by Spoorpunt.nl, on Flickr
In één van de kleine zongaatjes op 25 november 2012 verlaat trein 30935 naar Winterswijk onder een dreigende lucht het station van Varsseveld. Na een paar honderd meter passeert deze de Sinderenseweg en kijken de twee fotografen verwonderd op als niet een Lint, maar de door Syntus van NSFS gehuurde Buffel 3429 passeert.

Syntus 27 - 30933 by Spoorpunt.nl, on Flickr
Na de foto in Zevenaar zijn we op 25 november 2012 doorgereden naar Didam, ondanks het niet echt meewerken van de zon kon aan de Frieslandweg dit plaatje geschoten worden, we zien Lint 27 "A.C.W. Staring" onderweg als trein 30933 naar Doetinchem een weiland met 3 paarden passeren.

AN 252 - Testrit by Spoorpunt.nl, on Flickr
Tijdens het wachten in Warnsveld aan de Binnenweg op de volgende Syntus trein duikt er op 25 november 2012 in de verte ineens iets roods op. Het blijkt de Arriva D-GTW 2/6 met het nummer 252 te zijn welke zojuist een GTW 2/8 heeft afgeleverd in Winterswijk en nu weer onderweg naar Zutphen is. Iets wat na 9 december 2012 een vertrouwd beeld gaat worden in de Achterhoek. De vriendelijke groeten terug aan het personeel van deze trein!

DBS 189 100-1 - 45719 by Spoorpunt.nl, on Flickr
Nadat op vrijdag 23 november de stam ÖBB-rijtuigen voor het laatst was ingezet in beneluxtrein 9241 uit Brussel is deze stam gestald op de Watergraafsmeer, vervolgens is deze op 27 november door de EETC 1254 naar de Amsterdam Westhaven gebracht alwaar de rijtuigen diep in de nacht door de DBS 1612 zijn opgepikt en in Unit-Cargo 361600 naar de Kijfhoek zijn gebracht. Op woensdag 28 november 2012 vond het transport naar Duitsland plaats, door de DBS 189 100-1 met "DB Logistics" opschrift werden de rijtuigen vooraan in Unit-Cargo 45719 naar Köln-Gremberg gebracht. Vanaf daar zullen de rijtuigen verder naar Oostenrijk worden getransporteerd. Op de foto passeert de trein in het zonnetje de Zuidendijk in Dordrecht naast de rijtuigen bevonden er zich ook nog 3 opvallende wagens van het type Tagnpps van de SBB in deze trein, met recht mag dit dus een internationale UC genoemd worden! Overigens zal deze trein vanaf 9 december tot het verleden behoren op de Brabantroute, en zal ook deze trein over de Betuweroute gaan rijden.

EETC 1254 - 87701 by Spoorpunt.nl, on Flickr
Op vrijdag 30 november 2012 maakte de EETC 1254 een rondje Nederland; met 15 rijtuigen aan de haak werden de nodige kilometers afgelegd om de rijtuigen ook buiten het seizoen van de Autoslaaptreinen in conditie te houden om straks weer de AlphenExpres en Skitreinen te rijden. Vanaf de Watergraafsmeer ging de rit via Amersfoort, Zwolle, Deventer, Arnhem en Utrecht terug naar het beginpunt. Rond de klok van half twee werd daarbij het station van Driebergen-Zeist gepasseerd als de trein onder nummertje 87701 onderweg is tussen Arnhem en Utrecht.

NSR 1726 + 7478 - 3452 by Spoorpunt.nl, on Flickr
In de avond van vrijdag 30 november 2012 staat de 1726 van NSR met DD-AR 7478 in "die Blaue Stunde" onder de fraai verlichte kap van station Haarlem op spoor 5 gereed om als Intercity 3452 naar Hoorn te gaan rijden.

NMBS 2801 - 79217 by Spoorpunt.nl, on Flickr
Op een besneeuwd Amsterdam Centraal is op vrijdag 7 december 2012 de NMBS 2801 zojuist met trein 9217 uit Brussel gearriveerd. Weldra zal de trein leeg doorgaan als 79217 naar de Watergraafsmeer om aldaar de loc om te lopen en de trein te reinigen. De sneeuw vormde een mooie decoratie voor een waardig afscheid van de beneluxtreinen, per 9 december is deze vervangen door de "Fyra Brussel".

NSR 1753 - 70148 by Spoorpunt.nl, on Flickr
Onder toeziend oog van de machinist op loc 1753 verlaten de reizigers trein 148 uit Berlijn welke op 7 december 2012 zojuist is aangekomen op het station van Schiphol. Veel reizigers zullen hun verre reis ongetwijfeld vervolgen per vliegtuig aan de grote koffers met bagage te zien, de trein heeft een kortere rit voor de boeg en zal leeg als 70148 doorgaan naar het opstelterrein van Hoofddorp. Vanaf 9 december zal deze trein Schiphol niet meer aandoen, in plaats daarvan verbind de trein nu de twee hoofdsteden met elkaar en gaat dus van Berlijn Hbf naar Amsterdam Centraal.

SSN 01 1075 - 38100 by Spoorpunt.nl, on Flickr
Op 8 december 2012 reed de Stoom Stichting Nederland hun jaarlijkse Kerstexpress, de kerstrit ging dit jaar van Rotterdam Centraal via Utrecht en Eindhoven naar Maastricht, vanaf daar werd de reis vervolgd naar Valkenburg waar de reizigers de kerstmarkten in de grotten konden bezoeken en ging de trein door naar de ZLSM spoorlijn om gereed gemaakt te worden voor de terugreis om in de avond via dezelfde route weer terug te rijden. De weersomstandigheden waren deze dag optimaal; in Limburg lag er nog aardig wat sneeuw en was het lekker koud zodat de SSN 01 1075 een flinke rookpluim uitstootte. Onder de hierbij in het niets vallende rook van de papierrecycling Smurfit Kappa Papier dendert trein 38100 met 5 Bm-rijtuigen en het Mitropa-restauratierijtuig in sneltreinvaart door het station van Roermond. Achterop reist de SMMR 2225 mee omdat in Maastricht wegens werkzaamheden aan het emplacement de loc niet omgelopen kon worden en als backup voor mogelijke problemen aan de 01 naar aanleiding van de rit van vorige week. De 01 heeft de sneeuw en kou echter prima doorstaan evenals de fotograaf.

SMMR 2225 - 38101 by Spoorpunt.nl, on Flickr
Nadat de SSN Kerstexpress op 8 december 2012 door de 01 1075 naar Maastricht is gebracht neemt de 2225 van de Stichting Museum Materieel Railion het laatste deel van de reis voor zijn rekening. Inmiddels zijn de laatste reizigers in Valkenburg uitgestapt voor een bezoek aan de stad en kerstmarkten in de grotten als de trein onder nummer 38101 aankomt in het besneeuwde Schin op Geul. Na het sluiten van de overweg zal de trein doorgaan naar Simpelveld om aldaar gereed gemaakt te worden voor de terugreis.

NMBS 1182 - 9248 by Spoorpunt.nl, on Flickr
Ter gelegenheid van het afscheid van de Beneluxtrein hebben twee machinisten zich ingespannen om op de laatste dag, 8 december 2012, nog één keer een 11.8 voor de Benelux te krijgen. Hier zien we de NMBS 1182 op zijn terugweg uit Amsterdam met trein 9248 naar Brussel de Wieldrechtse Zeedijk in Dordrecht passeren. Of het hierna definitief over en uit is met de 11.8 in Nederland weet niemand, maar zeker is dat dit de laatste beneluxtrein is die gereden werd door dit type locomotief, in België worden er het komende jaar in ieder geval nog dagelijks enkele piekuur treinen rondom Brussel mee gereden.