Nieuws:

Nu in MSM 246 REPORTAGE: Derde lustrum voor On traXS!

Hoofdmenu

Heb je wat gezien? Toon het ons!

Gestart door OMC, 02 januari 2010, 22:55:42 PM

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Geert

Ik dacht A'pen L-oever waar de nieuwe tunnel boven komt

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

quf

Citeer"Ik dacht A'pen L-oever waar de nieuwe tunnel boven komt"   
Het  is inderdaad de aansluiting van bundel west op L.O. met de nieuwe Liefkenshoekspoortunnel.
Als men van A'pen naar Sint-Niklaas rijdt via de expresweg naar Knokke ziet men een deel van deze werken aan uw rechterzijde juist voorbij de aansluiting van de autosnelweg naar de Liefkenshoek tunnel

Frank

evan

#1879
Hoi,

Bekend terrein precies... 8) 
De "korte stompjes" zijn inderdaad verankeringspaaltjes.  Deze staan achter palen waar een bovenleiding wordt aan verankerd.  Grofweg om de 1,2 km kom je zo iets tegen.  Sommige staan natuurlijk dichter op elkaar  naargelang de afrol lengte van de bewuste bovenleiding.

De palen en seinen zijn hier dus zo als te zien eerst gezet alvorens de ballast gelegd wordt.  Dit is gemakkelijk door middel van vrachtwagens en mobiele kranen.  Goedkoper en sneller he... er werden zo een 30 tal palen per dag gezet

De seinen staan dus ook inderdaad zichtbaar opgesteld in functie van de zichtbaarheid in bochten.  Vaak wordt er ook een aankondigingsein extra geplaatst.

Momenteel is men de ballast dat per schip toekomt, aan het uitspreiden per "Dumper" en zou in November door Swietelski het spoor gelegd worden.  Dit is indrukwekkend want de trein die de sporen zal leggen heeft geen bestaand spoor voor zich uit liggen :P

Het tracé zichtbaar langs de expresweg maakt deel uit van het stuk nieuwe verlenging van L10 tussen Bundel ZUID langs de Hazopweg en de ingang van de reeds bestaande Beverentunnel een 7km verderop vlak naast de snelweg komende van de Liefkenshoektunnel.  Best speciaal want de Lijn 10 gaat eigenlijk ook over zichzelf heen via een grote lus.  Bijna een Modeltreinbaan  :).
Vanaf de Beverentunnel is er een 8km lange tunnel onder de Schelde en Kanaaldok door.  De tunnel komt boven ter hoogte van de "Hooge Maey" en sluit daar aan op de lijn 11 die zo naar Antwerpen Noord gaat (FNND).  De fameuze liefkenshoekspoorverbinding zoals reeds aangehaald...

Kortom een serieus projectje  :)

Momenteel werk ik (ook dit weekend) ter hoogte van de aansluiting van de L10 met L11 op rechteroever en gaan in Februari op Linkeroever de bovenleidingswerken voort.

Het is misschien al opgevallen dat de aannemer van de ballastwerken langs de expresweg een bovenleidingspaal heeft omvergereden.  Die paal staat nu onder een hoek van 45° en dat levert een grappig zicht nu...

Sommige andere palen staan opzettelijk wat in tegenhelling om zo na de volledige uitrusting met Bovenleiding mooi recht te staan door gewicht en trekkracht.

Als er vragen over dit project zijn... SHOOT.  Ik werk er nog tot 2014 ;)

PS: Moesten er nog mensen een kijkje gaan nemen:  Let op dit is een Werf en kan gevaarlijk zijn en is bovendien Privé eigendom.  Er lopen veel wandelpaden vlak langs die reeds mooi uitzicht leveren, maar respecteer tijdens de werkdagen zeker het toegangsverbod om eigen bestwil.  ;)

Groetjes,
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

dgrr57

Citaat van: Steven123 op 11 oktober 2012, 13:16:07 PM
Citaat van: ToThePoint op 11 oktober 2012, 01:41:07 AM
...
Bemerk dat in bochten de seinen gedraait staan !
...

Kan er iemand mij vertellen waarom dat zo gedaan wordt?
Heeft dat te maken met de gemiddelde zon-richting (lampen in schaduw) of kan men daardoor vanop een grotere afstand de lampen beter zien ofzo?(loodrechter)
Groeten
Steven


Volledige uitleg HIER

Ik weet het. Het is weer in het Frans maar Nederlandse versies van deze boeken heb ik niet  :(

Steven123

#1881
Tof, merci voor de info iedereen  8)
Ziet er een knap bouwproject uit trouwens.
Als ik in de buurt kom zou ik ook wel eens gaan kijken  :)


edit: En 'dgrr57', u heeft een indrukwekkende verzameling documenten op uw site staan,
ik heb daar vorige week heel wat bruikbaar materiaal op kunnen teruggevinden  :D
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

OMC

Citaat van: OMC op 11 oktober 2012, 13:47:14 PM
De stand van dat sein heeft te maken met de zichtbaarheid in die bocht, het staat schuiner zodat het seinbeeld beter zichtbaar is voor de machinist wanneer hij het sein in zijn zicht krijgt in die bocht. Iemand anders zal daar wel een betere en volledige uitleg aan kunnen geven denk ik ;)

Hij heeft gesproken, waarvoor dank om alles in vaktermen en details waar mogelijk toe te lichten! ;) Toch straf dat de nieuwe bedding nabij B.Zuid wééral averij heeft opgelopen, eerst de ondergrond, nu een paal ...
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

evan

En dat zijn ongevallen of accidentjes, maar...

-De amateur motocrossers die er de boel saboteren in het weekend...

-Op een dag werd er een gans nieuwe kraan geleverd van de aannemer die er zijn eerste taken ging vervullen en hopla de morgen erna stonden er al graffiti-tags op en was de kraan beschadigd.

-De eerste kabels die er getrokken waren, zijn ook reeds weg... dus zullen de nieuwe zo laat mogelijk geplaatst worden. 

Toch wel jammer

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

knibbelknabbel

Idd erg! Alles wat niet te heet of te zwaar is, pikken ze of beschadigen ze. Het is daar ook redelijk afgelegen hé...

evan

Goede middag,

Hierbij enkele foto's van de sfeer rond de toekomstige aansluiting van L10 (Liefkenshoek) op de bestaande Lijn 11 ter hoogte van Y-Walenhoek aan de Hooge Maey.
De nieuwe vertakking zal Y-Hertogendijk heten.

Momenteel is de dienst sporen zijn eerste verschuiving aan het realiseren en heeft de dienst bovenleiding reeds de nieuwe palen en constructies geplaatst. De dienst bovenleidingen moet nu de dienst sporen volgen zodat de rijdraden telkens overeenstemmen met de verschuiving van het spoor.

Fotootjes:
Penduleertrein van Colasrail met Tucrail 5539:


De oude, maar nog steeds werkende "LABOR" van Colasreail:


Groeten,

Evan



Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

OMC

Leuke foto's Evan, de werken aan de bovenleiding lijken me daar geen sinecure te zijn in die wirwar van draden! Ook de communicatie tussen de dienst sporen en bovenleiding is van fundamenteel belang denk ik zo ...

Die aftandse kraan was me ook al opgevallen toen ik de trein hier zag passeren, oud maar toch nog steeds functioneel. En ook dank voor de naam van de vertakking, ff aanduiden op mijn plannen hier  ;D
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

evan

Graag gedaan ;)

Nog 2 fotootjes:

Was het nu 55 of 62 8)

Klaar om het verlengde weekend in te gaan...





Deze heb ik gisteren nog snel kunnen nemen met m'n zakfototoestelletje...

Prettig lang weekend gewenst!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Jurgen

Mooie foto's. Waar zijn ze genomen?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.