Heb je wat gezien? Toon het ons!

Gestart door OMC, 02 januari 2010, 22:55:42 PM

Bruno

Op 9 september 2012 een bezoek gebracht aan de Wereld Haven Dagen;
Rotterdam Zuid

Dit weekend werden de jaarlijkse Wereld Haven Dagen weer georganiseerd in de omgeving van de havens van Rotterdam. Traditiegetrouw verzorgt de Stoom Stichting Nederland pendelritten tussen Rotterdam Centraal en de Maasvlakte, dit jaar verzorgt de 01 1075 van de SSN de tractie. Omdat deze stoomlocomotief niet het op de Havenspoorlijn verplichte ERTMS beveiligingssysteem heeft, zit de 6424 van DB Schenker telkens voorop de trein. Hier is de trein ter hoogte van de Korte Stadionweg in Rotterdam Zuid onderweg als trein 38100 vanaf het SSN depot op Rotterdam Noord naar de Maasvlakte. Op Rotterdam Centraal konden de reizigers plaats nemen in de 5 Bm rijtuigen en het Mitropa restauratierijtuig.
Maasvlakte

Bij het Europees Massagoed- Overslagbedrijf, kortweg de EMO, is rangeerrobot 6 bezig met het beladen van een kolentrein. Dit proces gebeurt volautomatisch, er komt zelfs geen machinist aan te pas want de loc wordt volledig door een computer bestuurd. Aan de Missouriweg op de Maasvlakte kon dit tafereel met op de achtergrond de kolen laadinstallatie worden vastgelegd.

Na aankomst op de Maasvlakte West werd de 6424 van DB Schenker omgelopen en na ongeveer 2,5 uur wordt er weer vertrokken als trein 38101 naar Rotterdam Centraal en uiteindelijk het SSN depot op Rotterdam Noord Goederen. Hier passeert deze trein de Noordoever van het Oostvoornse Meer op de Maasvlakte.
Waalhaven

De V100's met de nummers 23 en 18 van Rotterdam Rail Feeding passeren als Losse Loc Trein de Vondelingenweg op de Waalhaven rijdend in de richting van Kijfhoek.

Eindelijk heb ik 'm dan ook op de plaat; de fraai bestickerde 103 van TrainSupport! De loc passeert hier los in de richting van de Waalhaven om aldaar een trein op te halen.

Inmiddels zijn de DB Schenker 6424 en de SSN 01 1075 bezig met de tweede slag ter gelegenheid van de Wereld Haven Dagen als trein 38102 van Rotterdam Centraal naar de Maasvlakte. De trein bestaat uit 5 Bm-rijtuigen en het Mitropa rijtuig, de K1 rijtuigen zijn namelijk niet toegelaten op de Havenspoorlijn omdat deze geen centrale deurvergrendeling hebben.

Nadat we de 4e locatie hadden opgezocht waar we de stoomtrein zouden gaan fotograferen, bleek deze locatie erg tegen te vallen. Daarop besloten we naar Gieltjesdorp te rijden om aldaar de Veendam en Coevorden-shuttle, waarvan laatstgenoemde met de RRF 1101 reed, te platen. Die kwamen helaas niet wegens een verstoring bij Hilversum, wel kwam de wegens werkzaamheden bij Schiphol omgeleide beneluxtrein 9256 met de NMBS 2838 en de  Olympische rijtuigenstam langs op zijn weg naar Brussel Zuid.

OMC

Enige tijd geleden, maar hier zijn nog wat plaatjes van de afgelopen weken:


Toen ik van mijn weekje verlof aan zee terugkeerde naar huis was dat uiteraard per trein, via een overstap in Gent-Sint-Pieters was het plan om zo verder terug naar de heimat Berchem te reizen. Bij het wisselen van perron hoorde ik een voor mij bekend geluid reeds vanop de trappen en jawel .. stond daar toch geen 62er te wachten zeker, en dan nog wel met de Weedfree Express. Op kop de 6212 en achteraan de groene 6219 van Infrabel die richting Gent-Dampoort zouden vertrekken enkele minuten na het maken van deze foto. Gent-St.-Pieters, 24-08-2012.


Inmiddels een vaste waarde geworden in de avonduren is deze gemengde trein van Gent naar Kijfhoek gereden door de Vlaamse Reuzen van DBSRN, en ik had het geluk om 2 enigzins verschillende locs als voorspan van deze trein te hebben:de reeds in het DB-verkehrsrot omgespoten 6507 en de nog afgebleekte 6520 met Railion-opschrift. Ketelwagons, telescoopwagons en Shimms zijn de vaste klanten in deze trein die op de foto nog eens goed gevuld was. Deurne, 24-08-2012


In het weekend van 8 september reed Railtraxx in samenwerking met HTRS (HUSA Transportation) opnieuw langs Antwerpen met haar dolimetrein Hermalle-sous-Huy - Veendam wegens werken op het Nederlandse net. In tegenstelling tot de vorige keer werd de trein deze keer gereden door de 405-2 (officieuze naam voor de Railtraxx G2000). Berchem, 08-09-2012


Soms dik te laat, soms prima volgens schema. Zo kan je de lege Fiattreinen tussen de Waaslandhaven en het Poolse Tychy Fiat Poland omschrijven, dit ligt eraan hoe laat de in de namiddag toegekomen beladen trein uit Zeebrugge op de Antwerp Euro Terminal nabij Bundel-Zuid afgeladen is uiteraard. Hier brengt de DE6307 van Crossrail een sleep van zo'n 620 meter van de Waaslandhaven via een rondje Antwerpen-Noord naar Aachen-West waar de trein wordt overgenomen. Deurne, 12-09-2012.


Altijd een leuke trein is deze gemengde trein met herkomst Kortenberg, je weet nooit op voorhand wat je gaat aantreffen in die trein namelijk. Enige constantes in deze trein zijn de afvalcontainers van Ivarem uit Mechelen en de schuifwandwagons uit Olen. Voort tref je ook wel eens wat materieel van Infrabel (zoals op de foto), Laekks uit Kortenberg zelf en EVS-silowagons uit Herentals aan. Steevast met een 77er voorzien, deze keer was de 7782 de gelukkige. Deurne, 12-09-2012)

Komende dagen volgt nog wat Belgische dieselpower, maar de plicht roept mij morgenochtend al om 5u uit mijne nest, dat is dus voor morgen.  :)
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

itchy

Nog eens een reeks 20 in (reizigers-)dienst vandaag! Trein naar Basel van 13h09 te Brussel-Zuid, vandaag (slechte opname want er zat net een nieuwe 18 met M6'en tussen). Normaal moet dit een reeks 13 zijn.











Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Anarchy

Was inderdaad uitzonderlijk ter vervanging van een 13. Wie had dat nog gedacht?  :D

Lukas

Hoi,

Vorige vrijdag zag ik diezelfde HLE 2003 met de EC 90 Vauban in Brussel Zuid.

Lukas
LEVE HLR 73,74 EN 82

Anarchy

De 2003 zou reeds een tijdje terug op de Luxemburg lijn terug te vinden zijn.

OMC

In mijn laatste post haalde ik al aan de er dieselpower op komst was, belofte maakt schuld dus.


Op zaterdag 15-09 was het Britse Mercia Charters nog eens te gast in België voor een rondrit met haar leden, ditmaal waren de TW's van Antwerpen-Noord en Merelbeke en een rondirt in de Waaslandhaven de hotspots. Hier zien we 1 van de 2 voorziene trekkrachten aan het werk, namelijk de 7744 van B-Technics met als radionaam "Jupiter". Gezien het drankverbruik bij deze ritten al wel eens de moeite is, is men geneigd om de link te leggen met een niet nader genoemd biermerk. Echter geen slecht woord over de organisatie én vriendelijke trein-enthousiastelingen aan boord! We verlaten de Kennedy-spoortunnel op lijn 59 richting de TW van Antwerpen-Noord. (Antwerpen-Zuid, 15-09)


Vanaf de TW van Antwerpen-Noord ging het via Mechelen naar Merelbeke, een ander leuk fotopunt dat ik wel eens durf gebruiken voor treinen op de lijn 27 is hier op het einde van het perron in Mortsel station. Vrijwel volgens dienstregeling dieselt de 6077 van het TSP met de nodige decibels voorbij de tevreden fotograaf, zo'n Cockerill moet je toch af en toe eens horen! (Mortsel, 15-09)
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

itchy

Ik heb die charter met de reeks 60 voorop, zaterdagochtend  door de noord-zuidverbinding in Brussel zien denderen! De treinbestuurder gaf eens goed gas IN de tunnel, heel Brussel-Centraal zat onder de rook ;-)
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

mark7758

Vandaag de CFL Cargo 4011 gezien met nieuw CFL Cargo logo op de zijkanten.
Luc foto komt maandag. Je weet wel van Wie  8)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

doomslu

Citaat van: mark7758 op 20 september 2012, 21:48:56 PM
Vandaag de CFL Cargo 4011 gezien met nieuw CFL Cargo logo op de zijkanten.
Luc foto komt maandag. Je weet wel van Wie  8)
We wachten vol ongeduld.  ;)

Sorry dat ik vanavond te laat was voor de fotoshoot...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

OMC

Volgende link wil ik de dieselfanaten onder jullie zeker niet onthouden, 5529 en 5540 met de B-Telecom meettrein en en hun gekende loeiharde sound: http://www.youtube.com/watch?v=p-0aOmyDu1Q&feature=plcp

En voor zij die de reeksen 52-53-54 nog met hun eigen ogen aan het werk hebben gezien, let vooral op de derde passage die voor mij bijzonder veel op één van de eerstgenoemde locs lijkt.
Foto's volgen morgen nog  ;)
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

mark7758

Citaat van: doomslu op 21 september 2012, 20:54:54 PM
Citaat van: mark7758 op 20 september 2012, 21:48:56 PM
Vandaag de CFL Cargo 4011 gezien met nieuw CFL Cargo logo op de zijkanten.
Luc foto komt maandag. Je weet wel van Wie  8)
We wachten vol ongeduld.  ;)

Sorry dat ik vanavond te laat was voor de fotoshoot...
Sorry Luc het licht ging uit in Mertert en de hemel ging open en we kregen Regen. )Mislukt dus.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

doomslu

Citaat van: mark7758 op 22 september 2012, 07:41:56 AM
Citaat van: doomslu op 21 september 2012, 20:54:54 PM
Citaat van: mark7758 op 20 september 2012, 21:48:56 PM
Vandaag de CFL Cargo 4011 gezien met nieuw CFL Cargo logo op de zijkanten.
Luc foto komt maandag. Je weet wel van Wie  8)
We wachten vol ongeduld.  ;)

Sorry dat ik vanavond te laat was voor de fotoshoot...
Sorry Luc het licht ging uit in Mertert en de hemel ging open en we kregen Regen. )Mislukt dus.)
Toen je belde heb ik dat ook gedacht: het werd plots erg donker.
Allez, de volgende keer dan?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Bruno


Vandaag reed er weer eens SGMm in de Sprinterdienst tussen Den Haag Centraal en Dordrecht/Roosendaal. Wat zonlicht betreft was het door de vele bewolking erg wisselvallig, maar keurig op tijd én in de zon verlaat stel 2976 als trein 5149 het station van Zwijndrecht op zijn weg naar Roosendaal.

Bruno

In 2012 bestaat de Brabantse stad Oisterwijk 800 jaar, dat wordt uitgebreid gevierd met een tal van evenementen door het jaar heen. Op zondag 23 september 2012 staat Oisterwijk in het teken van stoom, op het terrein van de oude leerfabriek net buiten het station zijn diverse stoommachines in werking waaronder een stoomorgel, stoomzagerij en diverse voertuigen op stoom. Tevens rijdt de Stoom Stichting Nederland met locomotief 01 1075 vanuit het museum depot in Rotterdam naar Oisterwijk en vervolgens twee pendelritten naar Eindhoven en terug. De stam bestond uit 2 Belgische K1 rijtuigen, het Mitropa-restauratie rijtuig en 5 Duitse Bm-rijtuigen.

Gilze-Rijen

Hier is de 01 1075 van de SSN als trein 38100 vanuit Rotterdam onderweg naar Oisterwijk en passeert de Vijf Eiken in Gilze-Rijen.
Oisterwijk

De eerste pendelrit is als trein 38101 weer bijna vanuit Eindhoven op het station van Oisterwijk aangekomen.

Na het omlopen van de loc vertrekt het geheel weer als tweede pendelrit naar Eindhoven onder treinnummer 38102. De stoomtrein trok erg veel bekijks bij de locale bevolking, het smalle perron stond compleet vol, ook bij de overweg over de Heusdensebaan was het erg druk met belangstellende. Helaas kon niet iedereen het fatsoen opbrengen om aan de goede kant van de slagbomen van de overweg te blijven, twee "fotografen" besluiten letterlijk langs de baan te gaan staan en de locale oudere-dames-club en een moeder met twee jonge kinderen staan midden op de overweg...

Tussen de stoomtreinen door gaat uiteraard het normale treinverkeer ook door. De mat'64 stellen 455 en 453 zijn onderweg als trein 5252 van Eindhoven naar Tilburg Universiteit en hebben bijna het station van Oisterwijk bereikt. Omdat een aantal mensen het nodig vonden om bij het passeren van de stoomtrein zeer dicht bij of zelfs op het spoor te gaan staan, liepen een aantal treinen waaronder deze enkele minuten vertraging op.