Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Heb je wat gezien? Toon het ons!

Gestart door OMC, 02 januari 2010, 22:55:42 PM

mark7758

Dan moet je geen fototoestel in je handen houden, maar iets van een game-boy/PS2 of zo.  ;D
En dan wordt foto's maken een stuk lastiger.  ;D ;D ;D ;D
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

bollen neus

Citaat van: OMC op 02 mei 2013, 21:30:33 PM
Citaat van: bollen neus op 02 mei 2013, 16:42:36 PM
Evan, is daar een bepaalde reden voor dat ze deze weg hebben gevolgd of ligt dit steeds al op voorhand vast?

Dat was om mij te pesten ..  :P
Nee hoor, maar ik vermoed dat ze sowieso dat rijpad gekozen hadden want thv Zwijndrecht zijn er blijkbaar lang problemen geweest met een gestoorde overweg op de middag en in de voormiddag heeft een loc van RRF ook nog eens problemen gehad op diezelfde lijn. Mogelijk was het ook makkelijker om zo Schaarbeek binnen te rijden.

Dank voor deze info. :)

Eres

Dieselfreak/Marc

Dank voor je tekst en uitleg. Ik ben een aantal jaren vaak in Terneuzen geweest en ook in Sas van Gent. Oa bij de DOW en bij Cerestar. Ondanks dat Terneuzen een interessante scheeps haven heeft is het mij opgevallen dat ik nooit treinen zag daar.

Maar ja ik kwam daar voor mijn werk en het spoor was een wens om iets te gaan als ik meer tijd zou hebben. Is er dan helemaal geen spoor verbinding meer oa tussen Terneuzen en Zelzate? Afhankelijk van mijn route ging ik de ene keer even na de Liefkeshoek tunnel er af en reed ik binnendoor naar mijn bestemming de andere keer op de autoroute en door de tunnel onder het kanaal. Maar toen nooit iets van een spoor herkenning gezien.

Maar bedankt voor je info en de website

groet

Wim

ward

#2268
Citaat van: OlivierV op 02 mei 2013, 22:31:57 PM
Citaat van: dieselfreak op 02 mei 2013, 20:03:13 PM
Ik heb het altijd jammer gevonden dat de spoorlijn van Sint- Niklaas naar Hulst is opgebroken want nu zou er zeker publiek voor zijn, tenminste als je de enorme drukte ziet op de weg elk weekend opnieuw richting Hulst. Gelukkig heb ik een groot aantal foto's van toen de lijn er nog lag, een deel van mijn verzameling vind je op de Erfgoedbank Waasland:

http://www.waaserfgoed.be/virtuele-tentoonstellingen/thematentoonstellingen/52-de-wase-spoorwegen/overzicht

Er zijn foto's van zowel spoorlijn 54 Mechelen- Terneuzen als van lijn 59 Antwerpen- Gent en ook van de verdwenen spoorlijn 56 Sint- Niklaas- Dendermonde via Belsele en Waasmunster.

@ Olivier: de reeks 20 rijdt hier nog regelmatig voorbij.
Ook op L59? (t Is nog maar de 2e keer dat ik langs lijn 59 ga staan, ik hoop er toch eens eentje te mogen vastleggen. Zag er op bfoto een foto van op L59...
Citaat van: ward op 02 mei 2013, 20:18:56 PM
Citaat van: OlivierV op 02 mei 2013, 19:08:02 PM
Daarnet er even op uit getrokken voor ik mijn zus moest halen van haar stage op de paardenmelkerij te Laarne.

Ook ligt er blijkbaar een geel vestje in de wagen, weer iets dat we weten.

Zodus langs lijn 59 enkele plaatjes geschoten, jammer dat ik die combinatie met 2 62's en 2 55's niet zien passeren heb. Het enige jammere was dat er nogal veel Gummineusjes passeerden. (Hier rijden meestal enkel IC's op het stuk tussen Lokeren en Gent-Dampoort, alsook goederentreinen met wat geluk. Graag zou ik wel eens een 20 op de gevoelige plaat vastleggen nu ze nog rondrijden.

Vandaag stond hij rond 15u afgesteld in de wijkbundel vlak achter het station van Lokeren richting St-Niklaas (aan van gansewinkel).
Als hij er morgen nog staat zal ik een foto'tje zien te gaan nemen, vandaag had ik helaas door de vertraging geen tijd meer..
Goederenverkeer was trouwens aardig verstoord door de defecte 28(29?) die in het station van Lokeren en de
achtergelegen wissels stond..
grtz  8)

Dat is aan hetgeen bij mij bekend staat onder Lokeren goederenstation waar nu misschien nog altijd een paar containerwagons staan van toen dat ongeval bij de overweg te Melsele?

Die 28, zou het kunnen dat dat degene is die ik zien rijden heb omstreeks 17u, de trein bestond voornamelijk uit ketelwagens, alhoewel me dat niet logisch lijkt, want die kwam uit de richting van Gent.

Inderdaad, op die plaats stonden gisteren de diesels gestockeerd. Ik hoop dat ze er straks ook nog zullen staan, maar dat zal een beetje afwachten zijn.. Trein stond thv Lokeren, eerste wagens waren platte wagens, maar verder heb ik het niet gezien..
Kwestie van de kleuren van de hesjes.. Internationale baanbestuurders hebben ook orange fluohesjes, mss is het eerder een  beter idee voor een blauwe kleur te gaan dan groen, orange, rood, geel.. Al die kleuren kunnen uiteindelijk als verwarrend worden aanzien..

Mvg  8)
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

mark7758

Citaat van: Eres op 03 mei 2013, 10:55:11 AM
Dieselfreak/Marc

Dank voor je tekst en uitleg. Ik ben een aantal jaren vaak in Terneuzen geweest en ook in Sas van Gent. Oa bij de DOW en bij Cerestar. Ondanks dat Terneuzen een interessante scheeps haven heeft is het mij opgevallen dat ik nooit treinen zag daar.

Maar ja ik kwam daar voor mijn werk en het spoor was een wens om iets te gaan als ik meer tijd zou hebben. Is er dan helemaal geen spoor verbinding meer oa tussen Terneuzen en Zelzate? Afhankelijk van mijn route ging ik de ene keer even na de Liefkeshoek tunnel er af en reed ik binnendoor naar mijn bestemming de andere keer op de autoroute en door de tunnel onder het kanaal. Maar toen nooit iets van een spoor herkenning gezien.

Maar bedankt voor je info en de website

groet

Wim
Er is nog steeds een spoor verbinding van Terneuzen naar Sas van Gent en door naar Zelzate. Halverwege Terneuzen en Sas van Gent tak een spoorlijn af naar DOW.  Er is ruimte genoeg om daar leuke foto's te maken. (Hint niet bij de overweg voor DOW fotograveren. Vind DOW niet prettig. )
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

dieselfreak

@ Wim: Op de voormalige stationsite van De Klinge is men momenteel bezig een soort openluchtmuseum te bouwen waarin ook aandacht is voor de spoorlijn Mechelen- Terneuzen. Normaal gezien zou dit tegen september klaar zijn. Een artikel hierover kan je hier lezen:

http://www.gva.be/regio-waas/sint-gillis-waas/de-klinge-krijgt-nieuwe-ontmoetingsplaats-op-oude-stationsite.aspx

Dat zal zo ongeveer het enige tastbare overblijfsel zijn van de oude spoorlijn op Belgisch grondgebied. In Hulst is de voormalige goederenloods wel bewaard gebleven en omgebouwd tot een gezellige taverne, hier zijn enkele foto's:

http://www.railtrash.net/images/De_Klinge-Terneuzen/slides/DSC_0111.html

En het bier is daar ook zeer lekker ondanks dat het een Nederlands brouwsel is!  ;D

MC

Jurgen

Citaat van: Eres op 03 mei 2013, 10:55:11 AM
Dieselfreak/Marc

Dank voor je tekst en uitleg. Ik ben een aantal jaren vaak in Terneuzen geweest en ook in Sas van Gent. Oa bij de DOW en bij Cerestar. Ondanks dat Terneuzen een interessante scheeps haven heeft is het mij opgevallen dat ik nooit treinen zag daar.

Maar ja ik kwam daar voor mijn werk en het spoor was een wens om iets te gaan als ik meer tijd zou hebben. Is er dan helemaal geen spoor verbinding meer oa tussen Terneuzen en Zelzate? Afhankelijk van mijn route ging ik de ene keer even na de Liefkeshoek tunnel er af en reed ik binnendoor naar mijn bestemming de andere keer op de autoroute en door de tunnel onder het kanaal. Maar toen nooit iets van een spoor herkenning gezien.

Maar bedankt voor je info en de website

groet

Wim


Wim, een beschrijving van mijn fietstocht over lijn 54 tussen Sint-Niklaas en Hulst kan je hier bekijken. Het verslag is ondertussen wel al 4 jaar oud, daar verschiet ik zelf even van.  ???

Het is een mooie vlakke spoorlijn geworden, maar helaas is er weinig terug te vinden dat met de spoorlijn te maken had.


Edit: Leuke info over die heraanleg van het stationsplein en de plaatsing van een loc en goederenwagen. Iemand enig idee welke loc de gelukkige is?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dieselfreak

Jurgen, volgens de informatie die ik heb gekregen zouden het wat afdankertjes zijn afkomstig uit de verzameling van Leuven. Maar wat het precies wordt weet momenteel nog niemand. In elk geval geen origineel MT materieel want dat is allemaal gesloopt.
MC

Eres

Allemaal bedankt voor de informatie omtrent Zeeuws Vlaanderen. Het is dus voor mij 10jr geleden dat ik daar voor het laatst ben geweest. Om heel even daar heen te gaan is voor mij iets te ver daar ik tussen Houfalize en Vielsalm woon. De grens met het G H Luxemburg is in rechte lijn 10km hier vandaan. Denk naar Zelzate/Sas van Gent 2,5uur en sorry dat heb ik er niet voor over.

Maar ik kwam er heel graag. In het restaurant bij de sluizen van Terneuzen heerlijk eten, ook gewoon in het centrum in de middagpauze even een pintje vatten. En dan niet naar spoor maar gewoon even relaxen en de verslagen bijwerken op de Laptop want de baas wilde ook wat weten.

Heb dus nooit geweten dat er een spoor liep/loop van de Dow naar B. Denk dat dit dan ergens verborgen ligt in de buurt van Sluiskil zou niet anders weten. Trouwens ik ging in die regio ook wel eens met gasten van de DOW daar eten. Zandstraat of Philipine de bekende mosselen ik at ze nooit ik gruuw er van.

Maar toch toff voor de informatie ik ga steeds meer leren dankzij jullie

Wim

dieselfreak

Wim: hier is een fotoreportage van wat er nog rest van het spoor tussen Terneuzen en De Klinge, de fabriek van Dow heeft nog steeds een spooraansluiting:

http://www.railtrash.net/images/De_Klinge-Terneuzen/

P.S.: ik lust ook geen mosselen, toch niet degene die uit zee of uit de Schelde komen! :D
MC

Eres

Als ik mij niet vergis heb je toch ook een de Klinge in NL net over de grens daar?. Ben ooit een keer over een dorpje gegaan dat heet St Jansteen dacht dat het een grapje was van het bekende huishouden maar dat bestaat toch in werkelijkheid?

Ik denk dat het de economie van Z. Vlaanderen goed zou doen als er meer spoor daar kwam. Gelet op het aan/afvoer vanaf de haven Terneuzen, Dow en Cerestar. Ook Air Liquide die daar sterk is. Het is ergens een stukje vergeten Nederland. Heb ooit gek scherend gezegd dat de mensen daar halve Belgen waren en dat werd niet in dank aangenomen behalve als het om de aantal vrije dagen ging. Ook oa voor een rederij als DFDS die daar heel sterk is oa met containers en trailer vervoer. Ik< zou daar echt vele mogelijkheden zien oa voor transport van/naar de haven van Antwerpen

Maar nogmaals dank voor de informatie heel fijn om te zien en te weten

Wim

PS en ik eet helemaal geen schelpdieren een stukje vis zoals hedenavond wel


Metpetergaathetbeter

inderdaad een grensgeval ! ;D

Groeten Peter ;)

mark7758

Wim, help me er over een paar weken er nog eens aan te denken.
Dan zal ik wat foto's van Zelzate-NL hier plaatsen.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Eres

Peter

altijd weer even vrolijk en leuke opmerkingen  Dank

Wim

dieselfreak

#2279
@ Wim: Spoorlijn 55 is een goederenlijn tussen Gent en de Dow fabriek in Terneuzen. Een tijdje geleden gingen er stemmen op om er ook reizigerstreinen te laten rijden maar dat plan werd meteen afgeschoten wegens niet haalbaar door de slechte staat van het spoor en nog enkele andere onduidelijke redenen waarvan de meest voor de hand liggende geen geld is:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1592591/2013/03/08/Geen-passagierstreinen-tussen-Gent-en-Terneuzen.dhtml

Beetje vreemd want een spoorverbinding zouden de vele pendelaars tussen de haven en Gent en die van Terneuzen zeker op prijs stellen. En er zouden alweer wat auto's minder rijden, maar misschien is dat nu net de reden waarom sommigen liever geen treinverbinding willen.
Wat De Klinge betreft, dat klopt, het Belgische dorp heet De Klinge maar er is ook een deel op Nederlands grondgebied en dat heet Clinge, Sint Janssteen ligt daar in de buurt. Tot zover deze gratis les aardrijkskunde, nu terug naar de treinen.

MC