Nieuws:

Nu in MSM 246 TEST: Mistral 69 TEE rijtuigen van Arnold * ARS-Alltmann autotransporters van Roco

Hoofdmenu

superbeginnersvragen opgelost, bedankt!

Gestart door Exten, 24 december 2009, 00:58:11 AM

Exten

Hier is die zeurige zeeuw weer. Da vrouwke zonder verstand wa begint ze an:X..... Tja dat vraag ik me nu af......;)
Ik heb voor mijn man z'n kerst een 2dehands treinbaantje gekocht in Z. Maar hij doetutniet:(! Nu heb ik de draadjes nu nog geknoopt, moet ze morgen gaan solderen(man... da's eeuwen geleden). Maar ik ben bang dat er iets met de trafo is. Hij zoemt (m'n koelkast is er nix bij) ook als hij op 0 staat. Ik heb zo'n multimeetding uit de kast gehaald, maar geen flauw benul hoe dat werkt(kastje met 2 pennen aan draadjes eraan). Hoe kan ik nu controleren of er stroom op de baan staat? Welke stand moet de multim.dan op staan? Is Z-spoor wisselspanning of gelijkstroom?
En m'n allerbelangrijkste vraag.....kan ik iets fout doen? (kortsluiting veroorzaken ofzow, ben net naar de kapper geweest en wil geen nieuw kapsel met stekels)
Sorry dat ik dit allemaal vraag...voel me zoooo blond.
Ik denk dat dit wel een van de laatste keren zal zijn dat ik jullie lastig val, na kerst mag mijn ega dat doen, maar ik wil zo graag dat het baantje draait voor kerst(dit jaar welteverstaan). Thanks!!!!!!!!!!!!!!!!!
Grtjs Marina

PeterC

#1
Marina,
Voor zover ik weet is Z gelijkstroom.  Koppel de trafo los van de sporen en zet de multimeter op een DC spanning zodat je zeker tot 20 V kan meten.  Zet de twee pennen van je meter op je trafo en meet of er spanning op komt als je aan de regelaar draait (als ik het niet mis heb, werkt Z op zo'n 12V DC).
Wanneer je spanning hebt op je trafo (zonder aangesloten te zijn op de rails), sluit je deze aan aan de rails en meet op beide rails terug met dezelfde instelling van je meter.  Meet je in dat geval niets, heb je een kortsluiting, meet je wel dezelfde spanning, dan scheelt er iets aan je loco.
Groetjes, Peter


Gerolf

#2
citaat:
Geplaatst door Exten
Maar ik ben bang dat er iets met de trafo is. Hij zoemt (...) ook als hij op 0 staat
Ik vrees daar ook voor.
Een Z-locje heeft maximaal zo'n 10v gelijkspanning nodig (met 5 Volt zou hij ook l moeten bollen), en heeft aan zo'n 200mA meestal genoeg. Misschien heb je nog ergens een adaptertje liggen dat dit kan leveren: de plug eraf knippen en de draadjes aan je baan.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Paulogic

#3
Dag Marina,

Klein idee : om de loc te testen eventjes een 9-volt batterij (Blokje van Blokker [:)]
aansluiten op de sporen. Kan zelfs zonder draden, gewoon even schuin tegenhouden en
de loc moet al een kik geven. Eventuele vonkjes bij het tegenhouden kan geen kwaad en
zorgt niet voor een ander kapsel.

Ging vroeger bij mijn N ook.

Test van de 9-volt batterij (geen grap) : om te zien of de batterij die je eventueel
nog liggen hebt nog voldoende spanning geeft gewoon even de polen tegen uw tong houden.
Indien een tinteling te voelen is, is de batterij nog goed.

Mochten uw schoenen uitvliegen heb je vermoedelijk iets anders tegen je tong gehouden
(220 volt van de netspanning).[:D]

De vermelding van Blokker is beroepsmisvorming, mijn vrouw werkt bij Blokker als winkelverantwoordelijke...

Succes en leuke feestdagen,
mvg,
Paul(ogic)

Exten

#4
He bedankt jongens ben al een stapje verder!
Goed...update...
trafo doet 't uitstekend. 15,3 v op max.
draadjes gesoldeerd en ik heb er zelfs aan gedacht ze in de goede volgorde te solderen! (meestal kom ik daar pas achter als ik klaar ben dat ze verkeerd om zitten)
Er staat stroom op de baan.
En de trein reed....2 cm nadat ik voorzichtig een duwtje gaf......
Wat nu?
Ik heb wel eens gelezen dat je spoor geoxideerd/vies kan zijn, hoe maak ik dat schoon?
Of moeten de wielen van de loc schoongemaakt worden?
Hoe vaak moet er olie in de lok? Wat voor soort olie?
zucht..........

Gerolf

#5
Tweedehands, 2cm rijden en dan niet meer, ... dan zijn vuile rails en locwielen erg waarschijnlijk.
Vermits ik vermoed dat het vanavond moet werken, zijn huis-tuin-en-keuken middelen het beste om ze te reinigen.
Methanol (brandspiritus) op een doekje en over de kop van de rails wrijven tot ze blinken. Ruitenreiniger is een alternatief.
Als dit klaar is en je treintje rijdt nog niet vlot: een vers doekje met een beetje alcohol (niet veel - er kunnen vonkjes ontstaan en het spul is brandbaar!) over telkens ??n rail leggen, je locje erbovenop en laten rijden (met stroom dus).
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Exten

#6
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!! Hij doetut!!!!!!!!!!
Gerolf je bent geweldig!
Hij rijdt nu als een .....tja...trein.
Ik heb een meter of 2 van dat vuile spoor gekocht, heb een halve meter gereinigd, m?n man krijgt de bus brandspiritus er ingepakt in vrolijke kerstfolie bij met een nietpluizend doekje [:D] Hele kerst geen ?last? meer van [;)] Zo en ik kan nu aan m?n zalmpakketjes verder.
Mensen bedankt! Prettige feestdagen en een gelukkig nieuwjaar!!!

doomslu

#7
[:D][:D][:D]
Twee mensen blij!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

patatje70

#8
je zal maar boffen met zo'n vrouwtje... blij dat alles op tijd in orde komt
ook voor jou een prettig kerstfeest enne.. smakelijk
mvg Wim

Klaas Zondervan

#9
Kijk, dat is de methode. Je geeft hem de spullen en laat het hem lekker zelf opknappen.[:)]

Gerolf

#10
[:D] [:D] [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dirkkerckhofs

#11
Dir is wel ??n van de grappigste en leukste draadjes die ik hier de laatste maanden gelezen heb [:D] En met een hoge kerstsfeer: mekaar helpen enzo [:)][:)][:)]

doomslu

#12
Hoe was de zalm, Marina? [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Exten

#13
Het is een geslaagd kado! We zijn net thuis, en manlief heeft de rails al gepoetst en zit nu een baantje in elkaar te steken.
De zalmpakketjes waren verrukkelijk(gerookte zalm met een vuling van monchou, knoflook, dille, citroensap en cayennepeper op een bedje van ijsberg afgemaakt met een schijfje citroen mmmmmmm)Alles was op, ik dacht dat ik te veel had, dus dat zegt genoeg.
En inderdaad, een heel fijn forum, ik zat in hoge nood, maar werd gered[:I]
Grtjs Marina

conducteur

#14
Ik krijg honger?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum