Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Sporen geplant - graag snoei of mest advies...

Gestart door Paulogic, 19 december 2009, 17:49:33 PM

Paulogic

Dear Trainbrains,

Na enkele weken proberen en veel denken is er uiteindelijk
een plan uit de bus gekomen.
Baan 1,6 diep op 7,5 lang. Ik zou wel iets groter kunnen maar
dit lijkt mij al meer dan ambitieus genoeg. Geen schaduwstation
maar eentje in de zon :D. Uitbreiden zal later indien gewenst
of nodig wel kunnen, denk ik. Zie linker lussen op laagste niveau.
Daar is voorraan plaats voorzien of nog te wisselen en door te rijden naar links.
Langs de linkerzijde van mijn zolder is nog een kruipruimte waar nog
een beetje plaats is als ooit een schaduwstation handig zou zijn.
Voorlopig dus zoals op de tekeningetjes. Zal al tijd en centjes
genoeg in beslag nemen om dit in elkaar te krijgen.

Trouwens heb nog maar een 4-tal loks en enkele wagons en
die kunnen zeker op al de opstelsporen of rangeertereinnen staan...

Hier zijn ze dan,

imghttp://www.colsonit.be/hopics/track01.jpg/img
imghttp://www.colsonit.be/hopics/track02.jpg/img
mvg,
Paul(ogic)

Michiel

#1
Hoi Paul,

als rijbaan is je plan best leuk, met een heleboel rijmogelijkheden. Maar ik vrees dat je daar snel op uitgekeken zal zijn. Ik mis eigelijk een beetje "visie" in je plan. Een thema, een idee, inspiratie. Hoe ga je alle sporen "verantwoorden". Beeld je een beetje de scenery in, het landschap...

Ik stel voor om je baan te reduceren tot de kern van je concept: een dubbelsporige hoofdbaan met een 4-sporig hoofdstation en een keerlus op elk uiteinde. Probeer dit geheel zo elegant mogelijke uit te leggen (voldoende perronlengte, mooi paradetraject, ...) met liefst de keerlussen uit het zicht.

Eenmaal je trevreden bent met dit basis plan, kan je dingen toevoegen: een paar opstelsporen, een industriespoortje, schaduwsporen, ...

Maar uiteindelijk is je aan jou om te bepalen wat je tof vindt. Als veel rijden zonder een echt doel je ding is, dan heb ik daar helemaal niets tegen. Ieder zijn plezier! [;)]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Paulogic

#2
Dag Michiel,

Dank u voor de tips. Ik begrijp wat u bedoelt. Er is inderdaad veel gerij met niet echt veel 'reden' op het
eerste gezicht. t'is ook wat druk vind ik maar ik zie graag rijdende treintjes, gek he.

Ik zie het station als het hoofdgebied en het rangeergebied vooraan als speelplaats...
Vooraan bij dat rangeerstuk een stuk industrie en bovenaan links ook wat industrie, vandaar de kleine
stopspoortjes. De stad in de ronde rechts. De keerlus onderlinks is verborgen onder de heuvel (geen berg),
de keerlus boven is inderdaad zichtbaar en zal wat wegmoffelkunst vragen met gebouwen en plantaardige toestanden.
De lange helling om slechts met 3,3 % te moeten stijgen en tevens mooi om zien, dacht ik. De brug... ik zie graag
bruggen maar dan niet zoals de meesten over dallen en tussen bergen maar meer als nodig in de infrastructuur zoals
ze rond Gent nogal doen. St Pieters, Dampoort en Gentbrugge zijn allen op +1 zeg maar. Wondelgem en Ledeberg zijn
op 0. Van station naar station in de hoogte lijkt mij dan weer niet te doen. te veel plaatsverlies met al die
verhoogde bermen en bruggen.

Ik ga eens aan een 2e plan beginnen. Ik doe dit toch graag en kan op mijn zolder nog niet starten. Eerst nog isoleren en
dat gedeelte wat afwerken zodat je de isolatie niet ziet en er niet te veel stof op mijn baan zou komen te vallen.
De rest van de zolder moet niet afgewerkt zijn. Is toch meestal kruipruimte (rond het gehele huis). Misschien moet ik wel
een baan rond mijn zolder leggen... Eer de trein dan nogmaals langskomt is hij een kwartier onder weg [:D]
Ik reken maar 13 breedt op 12 diep is totaal 50 meter rond. Ik zal sponsors nodig hebben denk ik.

Spiralen... hum... liever niet. Schaduwstation zou eigenlijk wel mooi zijn, ook al heb ik nu nog weinig rollend materiaal.

Tof nu heb ik weer groeten om in mijn hersensoep te mixen...

Tot buitenlang (of binnenkort),
mvg,
Paul(ogic)

conducteur

#3
YOU HAVE MAIL
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Jurgen

#4
Tja, een echt logisch treinverloop zie ik er niet inzitten.

Misschien moet je dat eerst eens in gedachten nemen en van daaruit vertrekken om je plan te maken.

Op je huidige plan rijden de treinen een beetje kris-kras door elkaar en dat gaat dus inderdaad snel vervelen.

Alhoewel, met de kruisingen kan het af en toe wel eens spannend gaan worden als 2 treinen naar elkaar toe gaan stormen. [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

doomslu

#5
Beste Paul, een tip: bekijk eens een aantal plannen zoals die in ModelspoorMagazine zijn verschenen. Kies iets dat je ligt en bouw daar op verder.

Gelukkig is ook de plan-fase een leuke fase. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Paulogic

#6
merci aan allen... ben alweer aan het tekenen... wordt vervolgd...
mvg,
Paul(ogic)

mini-bs

#7
Bekijk je baan eens als een schouwtoneel. Als je over zoveel plaats beschikt zou ik niet aarzelen en gaan voor een schaduwstation (liefst met keermogelijkheid) dat een kleiner, zichtbaar deel voedt.
Of ik zou kiezen voor een baan met twee stations die treinen uitwisselen, ev. in combinatie met een verborgen station of met een fiddle yard...

Wanneer je naar Boeing Boeing gaat kijken en ze hebben in het decor de deuren vergeten te plaatsen, dan is de fun maar een fractie van wat dat toneelstuk kan bieden wanneer al die stewardessen zich wel achter de deuren kunnen verstoppen waar ze op het gepaste moment mee in huis kunnen vallen.

Maw, naar analogie wordt de dramatiek van je baan veel hoger wanneer je de treinen maar af en toe kan zien. Dat gecombineerd met een deftige dienstregeling die eventueel bemoeilijkt wordt door calamiteitenkaarten en de daaraan gekoppelde consequenties maken van een spoorverkeer (zelfs met een beperkt aantal treinen) een boeiende aangelegenheid.
Een baan met een stel opstelsporen waar alle treinen al op geshowd worden is op dramatisch vlak eigenlijk weinig beter dan een vitrinekast en zal je gauw vervelen.

 

Paulogic

#8
Hallo Mini-BS.

Ook leuke idee?n... merci ben net bezig aan het tekenen zie... een zelfstandige heeft soms
veel werk he [:D]

off topic : even uw website bekeken - interessant want mijn andere hobby is muziek maken
(synths)
mvg,
Paul(ogic)

mini-bs

#9
citaat:
Geplaatst door Paulogic

Hallo Mini-BS.

Ook leuke idee?n... merci ben net bezig aan het tekenen zie... een zelfstandige heeft soms
veel werk he [:D]

off topic : even uw website bekeken - interessant want mijn andere hobby is muziek maken
(synths)


in
Bedankt :-)  momenteel zijn we druk in de weer met de verbouwing van stu 1 (wordt nog wat groter) treintjes moeten helaas daardoor wat op een zijspoor.
 

conducteur

#10
citaat:
Geplaatst door mini-bs

citaat:
Geplaatst door Paulogic

Hallo Mini-BS.

Ook leuke idee?n... merci ben net bezig aan het tekenen zie... een zelfstandige heeft soms
veel werk he [:D]

off topic : even uw website bekeken - interessant want mijn andere hobby is muziek maken
(synths)


in
Bedankt :-)  momenteel zijn we druk in de weer met de verbouwing van stu 1 (wordt nog wat groter) treintjes moeten helaas daardoor wat op een zijspoor.


Is dat jij en je zoon op het filmpje op je site?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

loebaske

#11
Effe je plan van uw baan doorgenomen Paul, maar er zit geen logica in, en kan best begrijpen dat je wil rijden met enkele treinen, maar dan ga je een spaghetti baan hebben, op deze lengte en met eventueele uitbreiding kan je meer realiseren[:)][:)][:)]

mini-bs

#12
citaat:
Geplaatst door conducteur
[
Is dat jij en je zoon op het filmpje op je site?



nee hoor, ik was er niet toen het filmpje gedraaid werd. Dat ventje is het neefje van onze audiomanager en werd op basis van dit filmpje een rol in een tv-soap aangeboden. :-)
We zijn trouwens met een 10-tal mensen om de boel draaiende te houden, dus kindjes genoeg om nog filmpjes mee te maken.
 

mini-bs

#13
Had net wat tijd om eens verder erover na te denken hoe je zo'n
baanontwerp genoegdoeninggevend kan aanvatten.

Waarschijnlijk is het een goed idee om uit te gaan van een
inventaris van de bewegingen die je wil (kunnen) uitvoeren.

Wanneer je uitgaat van een bestaand voorbeeld is dat uiteraard
makkelijk. Dat betekent dan wel dat je gericht moet collectioneren
om het benodigde materieel bij elkaar te sprokkelen, maar eens die
hindernis genomen weet je al precies welke acteurs wanneer en waar
op en/of af moeten.

Heb je al een bepaalde collectie die je wil inzetten dan moet
allicht je fantasie aan het werk. Een mogelijkheid is dan om een
bestaand voorbeeld met een min of meer overeenkomstig AANTAL treinen
als uitgangspunt te nemen en daar een gelijkaardige maar compleet
verzonnen dienstregeling op te baseren. (systeem klokhuizen uit de
kluwer-boekjes)

Enfin, zodra je een idee hebt van welke diensten je zo op een dag
moet garanderen, inclusief vervangdiensten voor wanneer er een
machine (hopelijk gefantaseerd) in panne valt en eventuele extra
goederentreinen, kan je eens kijken hoe het schaduwstation / de
fiddle yard er moet uit zien om al die treinen makkelijk te stallen
en in de juiste richting naar het zichtbare station te laten
vertrekken.

Het zichtbare station baseer je uiteraard ook op de dienstregeling
en/of de bestaande situatie. Mocht die laatste wat te groot
uitgevallen zijn, kan je daar nog bepaalde zaken in schrappen
(sommige ontvangstsporen, redundante wisselstraten, dubbele
spoorlijnen waar zo weinig trafiek op zit dat het gerust enkele
lijnen kunnen zijn, enz...) zonder dat je al te zeer krap komt te
zitten.
Anderzijds is het uiteraard van belang te vermijden dat het
zichtbare station (te) ruim zou uitvallen. Het is immers de
bedoeling om wat knelpunten te voorzien waar je een kluif aan hebt.
De actie op de baan moet immers boeiend en spannend zijn. Wanneer ze
net redelijk vlot kan uitgevoerd worden, wordt het pas echt leuk
wanneer er een (gefantaseerde) calamiteit optreedt en een trein bvb
te laat komt of een spoor langer dan begroot bezet houdt en daardoor
al het andere verkeer (en de bijhorende plannen) in de war stuurt...


Probeer het plannen van je baan eens vanuit deze optiek te doen en
je zal zien dat je daar al veel plezier kan aan beleven.

 

ERVIN

#14
Mooie uitleg mini-bs , maar zo is het.[;)]