Belgische donderbussen?

Gestart door Michiel, 17 november 2009, 16:04:49 PM

Michiel

Hallo,

Kan iemand eens opzoeken of dat de donderbussen (die 2-assige duitse rijtuigen) na de eerste of tweede wereldoorlog in Belgi? zijn verzeild geraakt? Indien ze al in 1919 werden opgenomen in het Belgische rijtuigenbestand, dan ga ik er een paar aanschaffen (in 't klein dan wel :D, schaal N).

Met dank bij voorbaat,
groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

the_gold

Waarschijnlijk door 'schadevergoeding' door wat Duitsland hier aangericht heeft van schade. Hetzelfde geld voor de Duitse stomers die hier gereden hebben.

Michiel

Waarschijnlijk, maar ik zou het zeker willen weten. Bijvoorbeeld, de stoomlocomotieven type 25, 59 en 82 werden maar pas na de tweede wereloorlog Belg. Dus ik vraag me af: hebben we de donderbussen gekregen in 1919 of gevonden in 1945?

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

jacques timmermans

Saraan,

de Duitse "Donnerbuchsen" zijn een verbeterde uitvoering van de vele meestal houten tweeassige personen rijtuigen die Duitsland rijk was. Ze werden pas aan het begin van de twintiger jaren van de vorige eeuw ontwikkeld en in de daaropvolgende jaren gebouwd en verder ontwikkeld. Overigens hadden de eerste "Donnerbuchsen" eveneens een houten opbouw. Om die reden kunnen ze dus nooit als "reparations Leistung" na de WO I aan Belgi? geleverd zijn.

Jacques Timmermans

Michiel

Jacques, dat lijkt me een heel plausibele uitleg. Beter nog, ik denk dat je gelijk hebt [:D]. Ik ga dus geen donderbussen kopen.

Hartelijk bedankt voor je antwoord. Ik ga dus op zoek naar een andere kanditaten om mijn 1920 collectie aan te vullen...

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)