Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

drukknopje met terugmelding

Gestart door Rikkie, 17 november 2009, 11:08:05 AM

Rikkie

Hallo,
iemand op de hoogte of er KLEINE drukknopjes bestaan met terugmelding? 't Is te zeggen : met led of lampje.
Bv. : drukknopje aan = ledje brandt / drukknopje uit = ledje gedoofd.
Liefst met een kleine diameter (max 10mm.) en van het type UIT/AAN!
Ik heb mij al suf gezocht.

Bedankt

Rikkie

Michiel

Waarschijnlijk ontsnapt er mij iets, maar bijvoorbeeld bij Conrad is er al een hele collectie te vinden.

Bijvoorbeeld deze?

(klikkerdeklik... werkt niet, dus bestelnummer: 701251 - 8A)

edit: klikkerdeklik... werkt niet, dus info aangevuld
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rikkie

Michiel,
ik had deze ook gevonden maar in dacht dat het UIT/(AAN)is (enkel puls) en geen continu UIT/AAN. En ik vermoed dat het constant oplicht omdat het 2 aparte contactjes zijn om het ledje te doen branden. Dus niet gekoppeld aan de schakeling zelf.
Rikkie[;)]

INFO

Klikkerdeklik werkt niet dat is een cooky op je eigen PC die zelf op jouw PC een beperkte houdbaarheid heeft. Het enigste wat wel werkt is gewoon het bestelnummer opgeven.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Michiel

Een lichtje dat automatische mee aan/uit schakelt, kan alleen als je weet waarvoor het geschakelde signaal wordt gebruikt. Met bijvoorbeeld een lichtnetschakelaar kan dat. Maar anders... een extra relais? Waarvoor zou het dienen? (wisselstand? blok veilig? sein op rood? overweg dicht? koffie klaar?...)

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

T03

Indien het omdezelfde spanning gaat kan je misschien een verbinding maken tussen de contacten van de knop en de led
Marc

citaat:
Geplaatst door Rikkie

Michiel,
ik had deze ook gevonden maar in dacht dat het UIT/(AAN)is (enkel puls) en geen continu UIT/AAN. En ik vermoed dat het constant oplicht omdat het 2 aparte contactjes zijn om het ledje te doen branden. Dus niet gekoppeld aan de schakeling zelf.
Rikkie[;)]


"I have a train riding in my brain"

Gerolf

citaat:
Geplaatst door T03
Indien het omdezelfde spanning gaat kan je misschien een verbinding maken tussen de contacten van de knop en de led
Met een weerstand ertussen, h?, als je wil dat je led het overleeft [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rikkie

Awel, een korte uitleg waarom ik zoiets zoek.
Ik rij analoog. Een rangeerbundel van 1 naar 6 sporen en verder vertakkend naar 4 eindsporen. Langs bijde uiteinden van de 6 sporen zit (op ieder spoor)een ge?soleerd stuk, met bijhorend seintje, en ook de 4 eindsporen zijn ge?soleerd met seintje.
De stroomloze stukken worden bediend met een 2-polige schakelaar. ?ne pool voor de rails, andere pool voor het seintje.
Ik heb overal een diode gebruikt om een stroomloos stuk binnen te kunnen rijden want anders moet de schakelaar omgelegd worden en dan komt het seintje open voor het tegenverkeer, want niet logisch is.
En nu komt het : als er meerdere treinen in de bundel staan en ik wil een trein laten binnenrijden dan gaan de treinen op ??n van de 4 eindsporen ook beginnen rijden door die diode's.
Ik dacht om de diode aan of uit te schakelen een drukknop te gebruiken met aanduiding aan/uit! Eigenlijk kan ik een 2-polige schakelaar/drukknop gebruiken om tegelijkertijd de diode en een controle-led te bedienen.
Maar op den duur is het ??n en al knop en led wat ik zie.
Ik hoop dat de uitleg een beetje duidelijk overkomt?
Rikkie

Had ik nog vergeten : ik rij N , dus 2-railsysteem[;)]