Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Schaduwstation naar klimspiraal

Gestart door vsb rail, 17 november 2009, 00:15:38 AM

vsb rail

Hallo,

Ik ben begonnen aan een baan te bouwen vanaf 0, ik post het hier even want ik weet dat de meeste hun haar al recht komt omdat het de zoveelste vraag is over schaduwstations of klimspiralen(zal mijn volgende vraag zijn)
ik heb al een railplan van heel de baan maar dat is voor later, ik zou graag dit weekend aan het schaduwstation en spiraal beginnen.

imghttp://i188.photobucket.com/albums/z86/vsbfocus/Modelbaan/screen-capture-2.png/img

Wat uitleg:
Dit is de ruimte die ik kan vrij maken voor het schaduwstation, afmetingen: links 80cm x 200cm het lang smal stuk bovenaan 40 x 345cm (kamer is dus 200 x 345)
Het is een raare afmeting vandaar ik hier eens wil horen wat jullie zeggen: bouwen of slopen  ;)
Als daar technisch geen problemen in zitten werk ik dit verder correct uit

MVG

Michiel

#1
Het grote grijze deel, is dat ook onderdeel van de toekomstige baan? Ik had begrepen van niet. Je hebt nu een lang "zwevend" spoor om een lus te sluiten, en dan nog zit je in een hoekje vast met je dubbelspoor.

Gezien de beschikbare ruimte zou ik een pendelbaan maken op 2 niveaus: onderaan een schaduwstation in de vorm van een kopstation, en bovenop je eigenlijke kopstation.

Het lange smalle deel bovenaan zou ik gebruiken voor de opstelsporen van de beiden stations. Het breder deel links is net breed genoeg om een helix in ovaal vorm te bouwen. Bovenop dit deel kan je dan nog iets extra kwijt: een industrie, depot of ander thema naar keuze.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

#2
citaat:
Geplaatst door vsb rail

... ik zou graag dit weekend aan het schaduwstation en spiraal beginnen...
Ik begrijp dat je handen kriebelen, maar neem toch alsjeblieft wat tijd voor een goed (volledig) plan.
- als je ruimte 200x345 is, en dat is je onderlaag ... waar denk je dan je klimspiraal te laten starten?
- dat zwevende spoor is inderdaad wat "vreemd". Het zal trouwens zeker in de weg zitten tijdens het opbouwen van je baan.
- Leg het terugloopspoor naast je schaduwstation, en werk met flexibels, zodat je niet moet "wringen" met boogstukken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

#3
Tip voor de reageerders: dezelfde vraag loopt ook op het forum van Beneluxspoor.net.

vsb rail

#4
Even wat meer uitleg.

Dus de 2m op 3m45 is de ruimte vd kamer, daar waar de sporen tegen de muur lopen gaat deze naar de spiraal die buiten de kamer zal staan.
De reden dat ik heel mijn baan nog niet moet tekenen is dat deze in 3 niveaus zal zijn: -1 schaduwstation, 0 rangeerstation en +1 station Bonn

Wat niet op de tekening staat is dat mijn bestuursruimte is in de midden vd baan, vandaar dat ik geen plaats heb om te draaien en terug te gaan naast het schaduw station

Ja de bochten komen in flex met een buiging zoals de 2231

Michiel

#5
Hallo Jonathan,

het is dan voor mij erg moeilijk om je plan te interpreteren, als je er niet alles op zet, en je er niet bij verteld waar je naartoe werkt met die op het eerste zicht vreemde constructies (zwevend spoor, doodlopend dubbelspoor,...)

Ik stel voor dat je eens goed nadenkt wat je precies wilt, en het op een duidelijk en volledig plan zet, met uitleg wat je precies bedoeld.

succes!
groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

vsb rail

#6
Ja begrijp ik en ik zal deze dan ook verder uitwerken.

Ik rij met HO marklin en op K-rails, welke rails gebruik in het best in mijn klimspiraal?
Kan dit met de 2221 en 2231?

MVG

Gerolf

#7
Oh, je klimspiraal in een extra kamer ... OK dat is wat anders.
Wat die railnummers betekenen daar ga ik niet achter zoeken. Ik rij gelijkstroom.
Zorg ervoor dat de omtrek van je klimspiraal minstens 3 meter is. Cirkelvormig, ovaal, ... maakt niet veel uit.

PS: als je een degelijk antwoord wenst, geef dan voldoende informatie alstublieft. Een schets van je beschikbare ruimte zou ook al helpen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

vsb rail

#8


Even een 2de plan getekend natuurlijk wel morgen even kijken of ik plaats het voor te draaien op het einde.
Als deze kan qua plaats is dit dan beter?

PS: de grijze blok is mijn bestuur ruimte.

MVG

T03

#9
Vsb, vergeet niet rekening te houden met de toegankelijkheid van het geheel[;)]

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

just4fun

#10
Hoe lang zijn de sporen in uw schaduwstation en komt dit dan overeen met de stellen die je wenst te laten rijden?
Mij lijkt het schaduwstation kort, maar als je enkel lokaaltreintjes wenst te laten rijden is dat natuurlijk dik OK.
Paul

vsb rail

#11
Elk spoor is 165cm, is dat kort of lang? natuurlijk heel lange treinen zullen er nooit lopen mijn kamer is maar 2m op 3,45m

MVG

Peter

#12
Voor de meeste reizigers treinen is 1,65 m ruim voldoende In H0 is zo'n trein van 5 rijtuigen + lok al heel mooi. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan 4 rijtuigen + lok. Wat goederen betreft: alles is goed. Je hebt treinen met 2 of 3 wagens en je hebt er met meer dan twintig wagens.  Maar er MOET niets. Je rijdt met wat jij mooi of goed vind.[:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

vsb rail

#13
Ok als ik weet dat dat voldoende is moet ik ze zelf niet meer uit de doos gaan halen om te meten.
Merci h

vsb rail

#14
Mijn volgende stap is de klimspiraal die het schaduwstation met niveau 0 en +1 moet verbinden,
Is er iemand die een voorbeeld heeft van een klimspiraal die halfweg een afrit heeft?
Ik weet niet goed hoe eraan te beginnen