Tillig sporen

Gestart door n/a, 13 november 2009, 16:31:51 PM

n/a

Wie is iets of wat thuis in de wereld van Tillig sporen en toebehoren?Zijn zelf nog onbekend op het gebied van de modelspoorbouw.Zouden echter met Tillig sporen willen werken zonder bedding.Zijn ook compleet niet thuis in de werking van een forum,maar zien ons genoodzaakt om te probreren langs deze weg informatie te vergaren,willen wij iets vooruitgang boeken.De grootste uitdaging zijn de wissels,om deze elektrisch te bedienen met elektro-magneten.Deze zouden g??n afschakeling hebben en hierdoor sneller verslijten.Zijn hier oplossingen voor?De bedoeling is ook een starterset van Roco te gebruiken en digitaal te werken.

Gerolf

Welkom, Marc [;)]
Dit forum is inderdaad een goede manier om aan informatie te geraken. Er is hier al v??l besproken, dus dat is al een hoop leesvoer.
Gebruik beter niet de zoekfunctie van het forum zelf (die vertraagd de boel enorm) maar zoek via google of zo op deze website.

Tillig heeft wisselmotoren, dus zonder "snokkende" magneten, en die zijn zeker niet slecht.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Volgens mijn bescheiden mening zijn de sporen en wissels van Tillig, het beste wat er op dit moment te krijgen is. Zeker nu ze hun wissels hebben verbeterd qua stroomvoering.
Ik wil geen afbreuk doen aan de rails zoals Proto 87 enz. maar dat is al meer voor "echte" specialisten die dan ook de wielen van hun rijdend materiaal helemaal moeten veranderen.
Ik heb zelf op mijn baan Roco-Line zonder bedding, maar moest ik ooit nog eens helemaal opnieuw beginnen (doe ik niet) zou ik ook voor Tillig kiezen.
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

Tillig wissels zul je wel met een motor moeten bedienen,dat is ook veel mooier om te zien.
Losse wissel motoren zijn er voldoende te verkrijgen.
Het in bouwen van dit soort zaken moet je leren door veel te lezen te kijken en te vragen
Echt moeilijk is het niet
Zorg wel dat voor je ook maar een cm rails gaat leggen je weet hoe je dat moet doen.
B.v rubber of kurk er onder(of iets soortgelijks)hoe dik moet dat zijn en hoe breed?
Waarom moet het er onder,hoe breng je ballast aan,hoe zet je de rails vast,hoe doe je dat electrisch,waar stroomloze stukken,hoe maak je een goede en mooie bocht.
Hoe bouw je een wissel straat.
Dit alles vind je min of meer in een goed boek,leen of koop dat,en lees
Als je duits kunt lezen heb je enorme keuzes in boeken(b.v bij de MIBA)
Nederlands is wat moeilijker,maar ze zijn er wel (wie heeft voor hem titels)
wim

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Nederlands is wat moeilijker,maar ze zijn er wel (wie heeft voor hem titels)
Praktijkboek modelspoorwegen.
http://www.marktnet.nl/Praktijkboek-modelspoorwegen-473.html
Dit is de bestaande uitvoering, er is blijkbaar een nieuwe uitgave in bewerking, zie:
http://www.vanstockum.nl/product/11414755/Praktijkboek-modelspoorwegen-1.html?utm_source=vs&utm_medium=product&utm_campaign=related