Marklin regelding te gebruiken voor n-spoor?

Gestart door Exten, 12 november 2009, 15:56:20 PM

Exten

Halloallo allemaal
Ik weet niet of het verplicht is je voor te stellen, dus ik doe dat maar snel ff hier . Ik ben Marina :X. Ik vind treinen niet zo spannend, is niet mijn ding. Maar (voordat jullie me eruit gooien ;) mijn man vindt het wel leuk. Nu wilde ik schattige kersthuisjes op het dressoir, dat mocht van mijn man, mitssssss....er een schattig kersttreintje door het 'dorp' zou rijden. Dat vind ik dan wel weer leuk en een goed idee als kerstkado. Ik kan mijn man er natuurlijk niet over uitvragen, daarom voor jullie deze schone taak, als jullie deze op jullie willen nemen.
Hij heeft van vroeger (25-30 jaar geleden dus het zal wel niet digi zijn 8))een HO spoor (zo ver durfde ik hem wel uit te vragen). Maar begrijp ik nou goed dat je zo'n controller(what's his name) dan ook kan gebruiken voor n-spoor?
Hoe breed is de smalste 8 of ovaal die je kan maken van n-spoor? (blad van kast is 40x180)
Wat moet ik behalve een mooi zwart stoomlocje, (jaaaa ik heb me een klein beetje ingelezen in het jargon)rails en wat wagonnetjes nog meer voor hem kopen?
Nou dit zijn mijn vragen tot nog toe zo'n beetje, ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen, want 1 x met je ogen knipperen en het is weer kerst.
Heel hartelijk dank!
(oh ps waarom heet een locomotief, locomotief?loco=2de of onder/motief=duwen,achterliggen?)

Gerolf

Welkom, Marina
Fijn dat je iets voor je man wil doen, maarer is wel een probleem: een klassieke marklinregelaar is niet te gebruiken voor N, omdat dit een ander soort besturing is (wisselspanning, en een voor een N-locje dodelijke overspanning om van rijrichting te veranderen)
Een eenvoudige (analoge) regelaar van een ander merk (Roco, Fleishmann, Piko, ...) heb je nodig.

Wat denk je van een startsetje voor schaal N?
Je zal echter wel de krapste bogen moeten gebruiken voor die 40cm kastdiepte, of uitkijken naar schaal Z.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Exten
[(oh ps waarom heet een locomotief, locomotief?loco=2de of onder/motief=duwen,achterliggen?)



Wat kunnen vrouwen toch vragen stellen.[:0][:0]
Waarom heet een locomotief "locomotief" tja nooit over gedacht en ook geen flauw idee.[8)][8)]
Maar zo heet hij al jaren[;)]
wim

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Exten

oh ps waarom heet een locomotief, locomotief?loco=2de of onder....
Toch maar eens goed in je latijnse woordenboek kijken.[8D]
Loco = plaats, motief = beweger
Dus een locomotief is een ding wat iets van zijn plaats beweegt.

Exten

Klaas heel hartelijk dank! Misschien toch naar Z-spoor inderdaad. Hmmm nog ff een subtiele manier vinden om aan m'n man te vragen wat hij leuk vindt. Maar hoe klein is z-spoor dan als je bv zo'n zwart stoomlocje zou kopen?  
Ysbeer, tja, je moet wat als je op de trein staat te wachten[xx(]!
Gerolf bedankt, 't is me helemaal duidelijk. Latijn is niet mijn sterkste kant. [;)]

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Exten

Maar hoe klein is z-spoor dan als je bv zo'n zwart stoomlocje zou kopen?
Kijk om een idee te krijgen b.v. eens naar dit locje
Lengte 62 mm. Als ik dat in mijn hand pak en mijn hand dichtknijp, dan is dat hele locje niet meer te zien.

Hmm, die link ziet er niet uit, maar hij werkt wel.

Gerolf

Een z-startsetje heb je al voor minder dan 69 (simpel ovaaltje, ??n locje en ??n wagonnetje) of voor 129 (iets meer "trein")
Zie bvb conrad bestelnummer 248618 - daar kan je meteen ook extra rails bestellen.
De kleinste cirkel in Z is blijkbaar 30cm diameter
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Exten

citaat:
Als ik dat in mijn hand pak en mijn hand dichtknijp, dan is dat hele locje niet meer te zien.

Dan moet je ook niet zo hard knijpen![:D]
Neee, geintje. Maar dat is wel heel schattig dan (ik hoor rollende ogen bij het woord schattig, sorry hoor!)die grootte. En m'n man vond het ook leuk. Nu zag ik ook een marklin spoor staan wat met een controller op batterijen werkt, is dat wel weer te combineren met een gewone controller op stroom?
En een 2 polige of 5 polige en 3 assige loc wat is goed, wat niet?
zo veel vragen....[8]

Gerolf

Hoe meer assen een loc heeft, hoe beter hij stroom afneemt, en hoe soepeler hij rijdt. Maar een vijfassige stomer kan in een scherpe boog problemen geven (wringen in de boog, kans op ontsporen)

Een rijregelaar op batterijen zou ik niet gebruiken, neem er eentje op netspanning.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Exten

Heel hartelijk dank allemaal!
Ik heb een klein z-baantje besteld, met een mooi zwart stoomlokje op netstroom [:p]. Hartelijk dank voor jullie hulp!
Grtjs Marina

mahtoska1

Hey Marina,
Als je vragen hebt over Z spoor, laat maar komen. Er is een speciale plaats voor onderwerpen over Z op dit forum:
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/forum.asp?FORUM_ID=31

Beste Z groeten,

Pieter