Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Drukvat voor airbrush.

Gestart door dirkske, 01 november 2009, 20:56:33 PM

dirkske

Van een oude compressor met verbrande motor heb ik het drukvatje (24L.)een beetje verbouwd zodat ik mijn airbrush hier direkt op kan aansluiten.
Het vatje wordt in de werkplaats door een andere compressor op druk gebracht waarna ik in m'n hobbyruimte (kelder) enkele uren kan spuiten zonder het lawaai van een opspringende compressor.
Het is reeds getest en goed gekeurd.8D
imgIMGhttp://i298.photobucket.com/albums/mm256/Dirkske65/drukvat.jpg/IMG/img
Je eigen baan, je eigen wereldje!

belair

Goed gezien Dirkske, ikzelf gebruik een persluchtfles die ik op mijn werk laat vullen tot op 200 bar. Ik denk dat de inhoud iets van een 4 liter moet zijn. Dat is goed voor een 800 liter lucht. Met een ontspanner naar 1 a 2 bar ruimschoots genoeg voor wat spuitwerk.

Luc

den T

Dirk
met hoeveel druk zet je op het vat?
Julien

jean-luc

Dirkske, het oogt niet moeilijk, maar zou je dit in een artikel voor MSM kunnen gieten ? Dit lijkt me interessant voor iedereen.
Als je details wilt over het maken van een artikel mag je me gerust contacteren.

adrievans

citaat:
Geplaatst door dirkske


Het vatje wordt in de werkplaats door een andere compressor op druk gebracht



Zou dit vullen ook bij een bandenpomp bij een tankstation kunnen?
Niet iedereen heeft tenslotte een extra compressor.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door jean-luc

Dirkske, het oogt niet moeilijk, maar zou je dit in een artikel voor MSM kunnen gieten ? Dit lijkt me interessant voor iedereen.
Als je details wilt over het maken van een artikel mag je me gerust contacteren.

Helemaal mee eens [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dirkske

citaat:
Dirk
met hoeveel druk zet je op het vat?
Julien

Tussen de 6 en 8 bar.
Je eigen baan, je eigen wereldje!

dirkske

@ Adrie,

Mijn eerste idee was om er een oude koelkast- of diepvries compressor op aan te sluiten maar dan moet er wel een veiligheidsklep op die de pomp doet afslaan op max. 8 bar.
Als je het vat op druk wil brengen dmv een bandenpomp moet je wel de juiste aansluitingen hebben.
Je eigen baan, je eigen wereldje!

belair

Dirkske en Adrie,

Wanneer je grotere aanpassingen moet doen aan dergelijke systemen is de vraag loont het de moeite en de kosten. Een overdrukventiel kost ook al aardig wat euro's. Dergelijke compressoren kosten nieuw nog een maximaal 80 euro. En daar is geen werk aan maar heb je wel het storende geluid bij. Anders moet je hem buiten zetten.

Doch vind ik het systeem van Dirkske zeer goed en het heeft hem geen geld gekost, vermoed ik.[^]

Luc

Klaas Zondervan

Wel eens aan gedacht om dat drukvat met een fietspomp op te pompen?Spaart je een compressor uit.

dirkske

Het drukvatje heb ik gekregen, de drukregelaar had ik nog liggen en het bocht en kranenwerk valt op zich wel mee in prijs.
Let wel op dat je onderdelen vraagt voor perslucht en NIET voor gas want die kosten bijna TIEN keer zo veel.
Het laatste stuk, nl de reductie van 1/4" buitendraad naar de passende schroefdraad voor de airbrush zelf vond ik in Genk op de beurs[:D]

@ Klaas,

Zal je wel een poosje aan het pompen zijn[:p][:p][:p][xx(]
Je eigen baan, je eigen wereldje!

jacques timmermans

Heren zelfbouwers,

spelen met gecomprimeerde lucht of andere gassen kan zeer grote gevolgen met zich meebrengen. Laat dat ge?xperimenteer achterwege en investeer wat meer geld in een veilig toestel, waarvan men vele jaren plezier heeft!

Het is toch alom bekend, dat zulke gereedschappen van de nodige controlelabels (AIB, T?V enz.) voorzien moet zijn eer men ze op de markt mag brengen en dus ook gebruiken.

Of het daarom verantwoord is om het amateuristisch ineen knutselen van een compressor met drukvat te publiceren, heb ik mijn vraagtekens. Tenslotte zijn we modelbouwers en geen gediplomeerde constructeurs van compressoren.

Ook al heeft "dirkske" een mooi apparaat ineen gekunsteld, waarvan ik de werking niet wil betwisten, maar een overdrukventiel, dat de veiligheid waarborgt heeft hij schijnbaar vergeten. Ook een waterafscheider is niet voorhanden, zodat het risico, dat er fijne waterdruppels in de samengeperste lucht aanwezig zijn, wel erg groot wordt. Juist dit fenomeen is voor ons modelbouwers een verschrikking; je kunt er een prachtig gebouwd model zonder er erg in te hebben mee naar de duivel helpen, zeker in de zomer wanneer de aangezogen lucht relatief gezien zeer veel water kan bevatten.

Jacques Timmermans


belair

Helemaal juist Jacques, daarom wordt mijn fles gevuld met een speciale compressor die alle schadelijke deeltjes als ook water er uit kan filteren.
Ik heb het voordeel dat ik dit kan laten vullen op mijn werk.
We zoeken toch allemaal naar goedkopere manieren om onze hobby staanden te houden.[;)]
Ik versta beide kanten, maar veiligheid gaat voor alles! [^]

Luc

dirkske

Kijk, als je zelf zulke dingen bouwt moet je natuurlijk wel je verantwoordelijkheid nemen en niet nonchalant worden.
Als er op het drukvat, wat vroeger ook heeft gediend voor dit, opstaat ":max 8 bar", beperk je de druk ook tot dit maximum.
Wanneer je denkt slim te zijn door er bv 10 bar op te zetten weet dan dat je een potentieele bom naast je hebt staan.
Wat betreft de luchtvochtigheid, hiervoor is een ontvochter in bestelling.[;)]
Je eigen baan, je eigen wereldje!

chef garde

Soms staan ze in de Aldi zelfs al te koop, mini-compressoren voor iets van een 50 euro.  Om te airbrushen heb je daar voldoende bar mee.