Lijm oplossen

Gestart door Jurgen, 25 oktober 2009, 16:48:34 PM

Jurgen

Ik heb een koppeling die vastgelijmd zit in een NEM schachtje en ik zou deze willen vervangen.
Hoe kan ik koppeling en NEM schacht van elkaar scheiden zonder ze naar de knoppen te doen?


Op de vraag waarom die koppeling vast zit kan ik kort zijn. Ik heb ergens eind jaren 90 een loc gekocht waarvan de koppeling telkens uit die schacht getrokken werd bij de minste last. Ik ging dus terug naar mijn winkel en blijkbaar heeft die man de koppeling gewoon vastgelijmd. Ik dacht dat ik een andere loc gekregen had, of dat er toch al minstens een andere schacht zou opgezet zijn. Niet dus. xx(

Afin, iemand een oplossing?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Klaas Zondervan

Heb je een idee wat voor lijm het is?
Verder is het zo dat het materiaal waarvan zowel de koppelingen als de schachten zijn gemaakt nauwelijks te lijmen is. Het zou dus kunnen dat je de lijm er gewoon af kunt peuteren, b.v. met een puntig pincet.

ysbeer

Meestal plakt het inderdaad niet.
Ik had het zelfde (zelf gedaan hoor) ik heb de kopeling zo dicht mogelijk bij de schacht af geknipt ,voor en achter.
daarna was de koppelingsoverblijfsel er met licht geweld uit te peuteren.
Het was een roco kortkoppeling
wim

jean-luc

Klinkt belachelijk, maar het werkt!

Steek alles eens enkele dagen in de diepvries, in een plastieken zakje weliswaar. De kans is groot dat de lijmverbinding breekt. Anders wat wringen met een pincetje zal het zeker lukken.

Groeten, Jean-Luc

Jurgen

Wat voor lijm het is weet ik niet. Het is bij de aankoop in 1997 vastgeplakt geweest. Ik denk niet dat de verkoper nu nog gaat weten welke lijm het was.

De koppeling van de andere kant van de loc was volgens mij ook vastgeplakt maar die kwam wel meteen los. Hier hing een witte aanslag op. Het zou kunnen dat het gewone modelbouwlijm van bijvoorbeeld Kibri is. Ik herrinner me vaag dat ik dan ook zo'n soort van "pel" op mijn vingers kreeg als ik de lijm op mijn vingers morste.

De koppeling afknippen zou ik kunnen doen, maar dat wil ik niet. Ik wil de koppeling en de houder intact houden. Als ik een nieuwe koppeling zou kopen zou me dat ? 1 kosten ofwel 40 oude Belgische franken. Eigenlijk is dat veel geld voor zo'n prul, dus ik wil ze niet stuk knippen ook al steek ik er nu een andere koppeling in.
Noem me koppig of gierig of wat dan ook, maar ik doe het niet. [:D]

Het idee van de diepvries wil ik wel eens uitproberen. Je weet maar nooit.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ysbeer

Je hele lok in de diepvries,zou dat wel goed gaan.
zou wel eens meer dan een nieuwe koppeling kunnen kosten.
Maar weten doe ik dat natuurlijk ook niet.
wim